2010-04-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Ja, men är man behörig även utan kompletteringar så är man även med i BI med det meritvärde man har utan kompletteringarna.

Okej det låter vettigt. Men en person utan kompletteringar, uppläsningar/upptentningar, kortsagt en person som endast har ett orört slutbetyg, varken mer eller mindre.

Den personen är väl aldrig och pillar i BII-kvoten?

Förresten du har inte funderat på en karriär som syo alt psykolog för nerviga U & S:are?
Citera
2010-04-29, 20:19
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Okej det låter vettigt. Men en person utan kompletteringar, uppläsningar/upptentningar, kortsagt en person som endast har ett orört slutbetyg, varken mer eller mindre.

Den personen är väl aldrig och pillar i BII-kvoten?

Det stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Förresten du har inte funderat på en karriär som syo alt psykolog för nerviga U & S:are?

Nej, jag trivs fint med mitt nuvarande jobb.
Citera
2010-04-29, 20:51
Medlem
Citat:
Det stämmer.

Nej, jag trivs fint med mitt nuvarande jobb.

Förresten, är det några tider som är satta för urval 1 än eller kommer de längre fram?
Citera
2010-04-29, 21:39
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StinaX
Förresten, är det några tider som är satta för urval 1 än eller kommer de längre fram?

Jag vet inte mer än du, tyvärr.
Men eftersom det står 12 juli på en del lärosätens hemsidor så är det nog det som gäller.
Citera
2010-04-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StinaX

Citat:
Jag vet inte mer än du, tyvärr.
Men eftersom det står 12 juli på en del lärosätens hemsidor så är det nog det som gäller.
Urvalet körs någon dag tidigare, men den 12 är det datum som är satt när antagningsbesked ges.
Citera
2010-04-30, 07:33
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Urvalet körs någon dag tidigare, men den 12 är det datum som är satt när antagningsbesked ges.

Ja, det är datumet då resultatet publiceras som jag syftade på.
Det är även så det är uttryckt på bl a GU's hemsida där jag hittat informationen.
Om de ska skriva ut en mer detaljerad tidplan än den som finns på studera.nu så är det nog klokt att de skriver ut datumet då resultatet planeras bli offentligt, och inte datumet då urvalet planeras rulla.

Dock så vidhåller jag det som jag har skrivit tidigare att jag egentligen tycker att lärosätena bör hålla den detaljerade tidplanen för sig själva (och VHS) och utåt kommunicera den tidplan som finns på studera.nu.
Citera
2010-04-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ja, det är datumet då resultatet publiceras som jag syftade på.
Det är även så det är uttryckt på bl a GU's hemsida där jag hittat informationen.
Om de ska skriva ut en mer detaljerad tidplan än den som finns på studera.nu så är det nog klokt att de skriver ut datumet då resultatet planeras bli offentligt, och inte datumet då urvalet planeras rulla.

Dock så vidhåller jag det som jag har skrivit tidigare att jag egentligen tycker att lärosätena bör hålla den detaljerade tidplanen för sig själva (och VHS) och utåt kommunicera den tidplan som finns på studera.nu.
Jag tolkade bara frågan så att det var körningen, inte resultatet som man var intresserad av, men det är klart, man kanske inte ska svara på något som någon annan kan hitta i alla fall.
Citera
2010-04-30, 15:18
Medlem
Jag har kikat runt en del men inte hittat något om antalet platser som varje uni erbjuder. Vill t.ex. veta hur många som kommer tas in till civ.ek i Linköping. Förra året angavs att det skulle tas in 180 i första urvalet men de tog då in 225. Sedan i andra tog man in ytterliggare 180, alltså totalt 405. Har jag tolkat allt rätt då?
Senast redigerad av patohls 2010-04-30 kl. 15:20.
Citera
2010-04-30, 18:32
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Jag har kikat runt en del men inte hittat något om antalet platser som varje uni erbjuder. Vill t.ex. veta hur många som kommer tas in till civ.ek i Linköping. Förra året angavs att det skulle tas in 180 i första urvalet men de tog då in 225. Sedan i andra tog man in ytterliggare 180, alltså totalt 405. Har jag tolkat allt rätt då?

Är du säker på att det inte var 180 platser totalt, men 225 platser med överintaget? Både högskolor och universitet brukar ta in ett överintag på alla program och kurser. Det gäller alltså om det är fler sökande än antalet platser. För man räknar med att det är ett visst antal som tackar nej, även om de blev antagna. Detta sker efter första urvalet. I andra urvalet ska det vara rätt antal platser igen. Alltså 180 som blev antagna på civ. ek i Linköping.
Citera
2010-04-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Är du säker på att det inte var 180 platser totalt, men 225 platser med överintaget? Både högskolor och universitet brukar ta in ett överintag på alla program och kurser. Det gäller alltså om det är fler sökande än antalet platser. För man räknar med att det är ett visst antal som tackar nej, även om de blev antagna. Detta sker efter första urvalet. I andra urvalet ska det vara rätt antal platser igen. Alltså 180 som blev antagna på civ. ek i Linköping.

Så vad menar du, hur många antogs, 180?
Citera
2010-04-30, 21:01
Medlem
Spyrrans avatar
180 ja. 225 personer måste ha antagits i första urvalet. Många tackade nej, och eventuellt kom en del personer in på samma program i andra urvalet. Men det är ändå 180 som antogs totalt, och inte 405.
Citera
2010-05-03, 10:16
Medlem
Socratess avatar
Nu är resultatet av urvalet till sommarterminen publicerat på studera.nu.

Farbror Socrates kom in på sin kurs....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in