2009-08-05, 04:24
Medlem
Daskkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDescartes
Rent tekniskt tror jag gränsen på 45 hp bara gäller för vad man kan bli antagen till via VHS. I så fall är det ingen gräns för vad du faktiskt kan läsa och då skulle du kunna läsa båda två parallellt om du skulle vilja i och med att du inte är antagen via VHS den här terminen på den ena utbildningen.

Jag har faktiskt själv läst 75 poäng en termin under min "förra" studietid. Det var dock bara fristående kurser allting och dessa sökte man direkt på universitet på den tiden.

Vi får väl se vad det blir av det
Citera
2009-08-05, 06:06
Medlem
_P0pc0rn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juppy
Hmmm, om man kanske skulle försöka sova lite så tiden går snabbare. Inte för att jag tror att det kommer gå. Har vänt på dygnet helt och hållet under sommaren, plus att känslan man känner nu nog endast kan jämföras med den känslan man hade som liten dagen innan julafton.

Ja visst e det så
Citera
2009-08-05, 07:49
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDescartes
Såhär har jag förstått att det fungerar:

Urvalet i sig är klart sedan länge. Skulle tro att det kördes i tisdags morse och att det tog max ett par timmar att köra det. Det som tar tid nu är att de olika lärosätena skall kontrollera att inget har gått snett, dvs att det är rätt antal antagna och att det ser ut att skett i rätt ordning. När VHS fått klartecken från dem, eller kanske rättare sagt när deras deadline för att rapportera felaktigheter gått ut, trycker de på knapp och så får alla sina besked samtidigt på studera.nu.

En klockren beskrivning!
Herr Descartes kanske har en framtid som antagningshandläggare.

Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Kom du inte in på din valda utbildning står du kvar som reserv där så om du ex. har plats 1 och 1 pers missar att komma på uppropet så kontaktar institutionen dig.

Vill bara tillägga att det kan krävas att betydligt fler än 1 person lämnar återbud eller missar uppropet. Det kan ju ha gjorts ett kraftigt överintag.
Citera
2009-08-05, 08:17
Medlem
rularns avatar
En bekant undrar:
På vilken plats i reservkön har man en högre sannolikhet än 0.5 att komma in på tekniska basåret i linköping?

Borde man komma in om man har plats 5, 50, 100, 150, 200?
Citera
2009-08-05, 08:45
Medlem
MrDescartess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
En bekant undrar:
På vilken plats i reservkön har man en högre sannolikhet än 0.5 att komma in på tekniska basåret i linköping?

Det går tyvärr inte att svara på. Statistiken är inte så detaljerad, och det skulle ändå inte vara några garantier eftersom det kan skilja oerhört mycket från år till år. Man kan göra uppskattningar, men de är egentligen inte värda särskilt mycket. Tålamod är en dygd.
Citera
2009-08-05, 08:52
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
En bekant undrar:

Lättaste är att kolla hur stor klassen är, och sedan jämföra med reservpositionen.

Reserv 10 är en ganska stor skillnad mellan en klass på 28 och en klass på 120.
Det är ingen exakt vetenskap, men det ger iaf en uppfattning om det finns en chans eller om man istället kan söka ett jobb.
Citera
2009-08-05, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Lättaste är att kolla hur stor klassen är, och sedan jämföra med reservpositionen.

Reserv 10 är en ganska stor skillnad mellan en klass på 28 och en klass på 120.
Det är ingen exakt vetenskap, men det ger iaf en uppfattning om det finns en chans eller om man istället kan söka ett jobb.
Är det ett stort överintag så minskar chanserna ännu mer.
Citera
2009-08-05, 09:19
Medlem
Om en skola har 50 platser och tagit in 55 med överintag och har 0 reserver. Hur stor chans borde man ha om man har sökt efter första urvalet? :P Jag vet att svaret kommer snart men vill gärna spekulera lite hehe.
Citera
2009-08-05, 10:12
Medlem
Socratess avatar
Urval 2

Ut i solen med er!

Och kolla på studera.nu igen om sisådär tre timmar.
Citera
2009-08-05, 10:25
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enbro
Jag är första reserv på en utbildning som jag gjorde en sen anmälan till, alltså är jag bara reserv i gruppen SA. Men det står att 2 st som gjort sena anmälningar kommit in, visst borde jag vara 1a reserv overall eller vad man ska säga? Tror ni jag har någon chans att komma in? Skulle jättegärna vilja veta...

Ja, om två var antagna i SA och du är reserv 1 i SA så skall det inte finnas några andra "dolda" reserver före dig till utbildningen.
Gillar egentligen inte att spekulera, men är du första reserv så ser det ju hyfsat ljust ut.

Citat:
Ursprungligen postat av enbro
Och vet någon ungefär när resultatet publiceras? :$

Ordet på gatan säger strax efter 13-tiden.
Citera
2009-08-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Alla skall ha en rättvis chans att hinna tacka ja till sin plats i urval 1. Många är säkert utomlands eller inte inne på internet så ofta under denna månad.

Att ha 4 veckors mellanrum var tanken innan internetboomen kom, då visste man ju inte riktigt heller när urval skulle komma då det inte fanns riktigt den informationen som finns idag på nätet. Därav har heller inte vhs följt med i utvecklingen. Men givetvis ska alla ha en chans att tacka ja, jag menar inte att det ska vara 1-2 dagar i mellan urvalen.

nåväl det är som det är, klockan 13.00 var det va? socrates kan du bekräfta?
Citera
2009-08-05, 12:46
Medlem
Socrates säger strax efter 13.00, vad ska det menas tro? Var är han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in