2017-07-18, 16:12
Bannlyst
Tack för snabba svaren!
Då står jag kvar på mina val som reserv.
Men hur blir det om jag kommer in på mitt andrahandsval vid urval 2, men inte mitt första. Sedan ringer dem upp mig/mailar eller om man kommer in? Om man kommer på sitt första, stryks man väl från de övriga automatiskt?
Citera
2017-07-18, 16:12
Medlem
Zhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det ÄR olika på varje program man söker till. Googla på "Hur räknas meritvärde" exempelvis.

Fair enough. En fråga till. Om jag pluggar upp ett ämne ett nytt, får bra betyg i det. Kommer det räknas med då och justera meritvärdet?
Citera
2017-07-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Tack för snabba svaren!
Då står jag kvar på mina val som reserv.
Men hur blir det om jag kommer in på mitt andrahandsval vid urval 2, men inte mitt första. Sedan ringer dem upp mig/mailar eller om man kommer in? Om man kommer på sitt första, stryks man väl från de övriga automatiskt?
Ja, du stryks från 2a-handsalternativet om du kommer in på ditt förstaval. Står du som reserv på förstahandsvalet men kommer in på det andra så kan det hända att de ringer/mailar om du skulle få en reservplats där efter terminssstart.
Citera
2017-07-23, 00:45
Medlem
symphonysimbas avatar
Jag har sökt ämneslärare i svenska på Karlstad universitet distans med sen anmälan. Hur stor chans är det egentligen att jag kommer in och när får jag veta om jag kommit in? Någon som gjort sen anmälan och kommit in med det?
Citera
2017-07-23, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Ja, du stryks från 2a-handsalternativet om du kommer in på ditt förstaval. Står du som reserv på förstahandsvalet men kommer in på det andra så kan det hända att de ringer/mailar om du skulle få en reservplats där efter terminssstart.

Fast strykningen från ditt andrahandsval om du kommer in på ditt förstahandsval sker automatiskt enbart i samband med att urvalen körs. Om du efter urval 2 kom in på ditt andrahandsval och står kvar som reserv på ditt förstahandsval så kommer du inte att strykas automatiskt från ditt andrahandsval ifall de efter några dagar ringer och erbjuder dig en plats på ditt förstahandsval. Då är det du själv som ska kontakta lärosätet för ditt andrahandsval och meddela att du inte kommer att dyka upp (om du nu gör det valet) så att de eventuellt kan erbjuda din plats till någon annan från den utbildningens reservlista.
Citera
2017-07-23, 15:44
Medlem
symphonysimbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symphonysimba
Jag har sökt ämneslärare i svenska på Karlstad universitet distans med sen anmälan. Hur stor chans är det egentligen att jag kommer in och när får jag veta om jag kommit in? Någon som gjort sen anmälan och kommit in med det?

Edit funktionen fungerar inte för mig just nu, så fick göra såhär.

Jag var precis inne på antagning.se och kollade om programmet jag sökt fortfarande är öppet för sen anmälan, vilket det är. Betyder detta att jag har hög chans att komma in?
Citera
2017-07-23, 16:05
Medlem
Citat:
Edit funktionen fungerar inte för mig just nu, så fick göra såhär.

Jag var precis inne på antagning.se och kollade om programmet jag sökt fortfarande är öppet för sen anmälan, vilket det är. Betyder detta att jag har hög chans att komma in?

Att den är öppen för sen anmälan fortfarande betyder inget annat än just att man kan söka fortfarande. Det kommer av att man räknar med ett antal bortfall inför terminsstart.

När jag klev på lärarutbildningen dök väl 6 st upp som följd av sen anmälan. Året innan jag började sökte jag sent och kom heller inte in.

Vet inte hur det är i Karlstad, men i Gbg har söktrycket på lärarhögskolan ökat i några år nu.
Citera
2017-07-23, 16:08
Medlem
Rippless avatar
Såg att BII för maskinteknik i Linköping ökade från 17.80 (2016) till 18.70 (2017). Är det här ett resultat av att BIEX har försvunnit?
Citera
2017-07-23, 16:20
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Såg att BII för maskinteknik i Linköping ökade från 17.80 (2016) till 18.70 (2017). Är det här ett resultat av att BIEX har försvunnit?

Om du jämför urval 1 båda åren (snarare än urval 2 för 2016 mot urval 1 för 2017) så är det sannolikt sammanslagningen som är förklaringen till ökningen.
Citera
2017-07-23, 16:25
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om du jämför urval 1 båda åren (snarare än urval 2 för 2016 mot urval 1 för 2017) så är det sannolikt sammanslagningen som är förklaringen till ökningen.

Urval 1 och 2 är identiska för 2016 på det programmet. Förhoppningsvis blir urval 2 lite lägre för 2017.
Citera
2017-07-23, 16:34
Medlem
symphonysimbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
Att den är öppen för sen anmälan fortfarande betyder inget annat än just att man kan söka fortfarande. Det kommer av att man räknar med ett antal bortfall inför terminsstart.

När jag klev på lärarutbildningen dök väl 6 st upp som följd av sen anmälan. Året innan jag började sökte jag sent och kom heller inte in.

Vet inte hur det är i Karlstad, men i Gbg har söktrycket på lärarhögskolan ökat i några år nu.

Hmm okej. Det var ju synd, hoppades att det skulle innebära att jah har högre chans att komma in :-)

Okej, men jag har sökt ämneslärarprogrammet via distans. Är det lika populärt som de "vanliga" programmen? Jag tänker att inte lika många söker på distans som till ett riktigt uni.
Citera
2017-07-23, 16:39
Medlem
Citat:
Hmm okej. Det var ju synd, hoppades att det skulle innebära att jah har högre chans att komma in :-)

Okej, men jag har sökt ämneslärarprogrammet via distans. Är det lika populärt som de "vanliga" programmen? Jag tänker att inte lika många söker på distans som till ett riktigt uni.

Har ingen som helst aning faktiskt. Men jag vet att på GU kan man se listor på sökanden och intagna från året innan. Som exempel: Jag sökte till ett program till hösten- kollade statistik för HT 16 (8 sökanden, 8 antagna).

Om Karlstad har liknande system så kanske det ger en fingervisning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in