2015-04-19, 16:55
Medlem
Ordlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Visst finns det mycket att beklaga med interstellar, men jag tycker du sablar väl friskt. Moon är en mycket bra film, med karaktärsutveckling i betydligt bättre form. I övrigt är ju moon en liten historiette och hade gjort sig bättre berättad på en halvtimme.
Contact är en utmärkt film. Storyn är genial.

Jag tyckte inte filmen var helt kass men berättelsen var svag, spretig och utdragen.
De första 30 minuterna kändes i efterhand som filler och slöseri på dyrbar tid. Vilket är synd med tanke på potentialen.
Varför de ens landade på vattenplaneten är... Inte ens värt att spekulera vidare i.
Citera
2015-04-19, 19:02
Medlem
BallaKlavas avatar
Mild spoiler-alert! Mycket sevärd film. Som sci-fi entusiast får den 8 av 10 lasersvärd i betyg.

Ska erkänna att jag snubblade över denna filmen. Missade den alltså helt när den gick på bio, vilken tabbe. Har förstått av att skumma lite i tråden att det verkar varit en väldig hype över denna film. Har även lärt mig att det finns något som kallas för fanboys.

Påminner mycket om Contact som många säger. En av mina favoriter, även om det nu var alltför längesedan jag såg den. En skillnad var att denna blev mycket mera känslosamt engagerande. I Contact träffar ju Foster sin bortgångne far (som man knappt vet något om sen tidigare?) efter att ha rest till Vega. Här är det liknande tema fast uppbyggt skickligare. Det kändes som att man fick lära känna alla inblandade karaktärer bättre. Blev en liten här och där. Fick även en del vibbar av 2001 A Space Oddysey. Designen av roboten måste ju varit en homage till Monoliten?

Det vetenskapliga kändes mestadels trovärdigt. Jag är långt ifrån en astrofysiker, men ett något sånär hum om begreppen storyn kretsade kring har jag sen innan. Som många andra skriver så kändes det ibland lite krystat när olika vetenskapliga begrepp i filmen förklarades. Men egentligen inte alls något problem, då jag bara tror att detta kan bidra till ökat intresse för detta vetenskapliga område. Kunde kanske gjorts med mer finess ibland.

Jaja. Är bara några små detaljer jag i efterhand kommer ihåg att jag funderade/störde mig på.

1. När de lämnar jorden använder de sig av en trestegsraket. När de lämnar den första planeten, vattenplaneten, så surfar skeppet bara upp på vågen och lämnar planeten utan problem. Då var det också högre gravitation där. Blev lite besviken då det kändes som Star Wars.

2. Efter att Cooper kopplar loss sig från Brand vid Gargantua. Hur lyckas hon landa på sin planet sen. Var inte bränslet slut? Kändes som att hon bara skulle kraschat så inihelvete.

3. Att inte Matt Damons karaktär dog en plågsam och utdragen död. Men den funkade.
Senast redigerad av BallaKlava 2015-04-19 kl. 19:11.
Citera
2015-04-21, 05:10
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordland
Jag tyckte inte filmen var helt kass men berättelsen var svag, spretig och utdragen.
De första 30 minuterna kändes i efterhand som filler och slöseri på dyrbar tid. Vilket är synd med tanke på potentialen.
Varför de ens landade på vattenplaneten är... Inte ens värt att spekulera vidare i.

Berättelsen var svag eftersom den bortom Sci-fi fluffet vilade på en rad plattityder. "kärlek som interdimensionell kraft" lulz. Jag stör mig lite på filmen då den kunnat vara riktigt bra om den bara skippade skitsnacket. Inget trams om 5d-människor från framtiden, inget trams om kärlek som interdimensionell kraft, ingen dialog som bara är till för att publiken ska förstå x, y, z = en bra film.
Citera
2015-04-21, 05:27
Medlem
Pickmylussys avatar
Ja inte fan är det en filmman ser om fler ggr iaf...

Nu gjorde jag ju förvisso.. Dvdrip o 720... Wä-hä-ääääääste.
Citera
2015-05-11, 18:04
Medlem
DoMMs avatar
Är det bara jag, bland uttråkade och desillusionerade cineaster respektive blint hyllande beundrare, som anser att filmen var alldeles åt skogen för kort/snabb? Alla genomtänkta scener och vändningar, ambitioner och "banbrytande" teorier formligen flyger förbi, och bröderna Nolan gör sitt bästa för att pressa in allt i ett alltför tight skinn...

Filmen skulle tjäna massor på att få ett tillskott av 1-1,5 timmars speltid, där karaktärer skulle kunna få riktiga introduktioner; där man skulle kunna få chansen att känslomässigt anknyta till karaktärerna; där filmens röda tråd om en faders kärlek till sin dotter/separation från sin familj skulle kunna få blomma ut fullständigt, men också där visualiseringar av rumtidsmanipulation, tidsförskjutning, svarta hål och allehanda rymdäventyr skulle kunna ske på ett mer trovärdigt vis.

Under filmens första timme hinner McConaugheys karaktär gå från att jaga indiska drönare på majsfält och gå på föräldramöten på sina barns skola, till att hitta NASA i vildmarken, bli förstepilot på ett rädda-världen-uppdrag, färdas genom ett mystiskt maskhål, för att slutligen landa på en vattenplanet på vilken tiden rör sig långt långsammare än på Jorden. De resterande två timmarna går sedan åt till ytterligare rymdaction, medans man samtidigt får följa fragment av jordbornas vardag; jordbor man aldrig fått en ärlig chans att lära känna.

Alltför många viktiga händelser slätas över i min mening, för att ge plats åt nya händelser, och så ännu fler. Jag skulle vilja ha åtminstone en timme åt att etablera situationen på Jorden, där man får följa McConaugheys samvetstyngda beslutsfattande där han sakta acklimatiserar sig med tanken på att lämna sin dotter Murphy (Murph kan vara det fulaste smeknamnet någonsin), som man också får följa mer ingående, då hon spelar en viktig roll filmen igenom. Sedan mer tid åt McConaughey att smälta att han missat 23/100+ år av barnens liv, och så vidare.

Rymdäventyr gör sig inte bra i högt tempo, såtillvida att det inte är Star Wars. Tänk 2001 och Kontakt, två filmer som med makligt tempo klarar av att berätta en komplex berättelse med bravur.

Får jag en 5 timmar lång Interstellar, med någon som kan skriva bättre dialog än filosofiska och idiomatiska oneliners, så är jag beredd att betala en ansenlig summa för visningen av denna.

Annars så var filmen fin att titta på...
Citera
2015-05-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Är det bara jag, bland uttråkade och desillusionerade cineaster respektive blint hyllande beundrare, som anser att filmen var alldeles åt skogen för kort/snabb? Alla genomtänkta scener och vändningar, ambitioner och "banbrytande" teorier formligen flyger förbi, och bröderna Nolan gör sitt bästa för att pressa in allt i ett alltför tight skinn...

Filmen skulle tjäna massor på att få ett tillskott av 1-1,5 timmars speltid, där karaktärer skulle kunna få riktiga introduktioner; där man skulle kunna få chansen att känslomässigt anknyta till karaktärerna; där filmens röda tråd om en faders kärlek till sin dotter/separation från sin familj skulle kunna få blomma ut fullständigt, men också där visualiseringar av rumtidsmanipulation, tidsförskjutning, svarta hål och allehanda rymdäventyr skulle kunna ske på ett mer trovärdigt vis.

Under filmens första timme hinner McConaugheys karaktär gå från att jaga indiska drönare på majsfält och gå på föräldramöten på sina barns skola, till att hitta NASA i vildmarken, bli förstepilot på ett rädda-världen-uppdrag, färdas genom ett mystiskt maskhål, för att slutligen landa på en vattenplanet på vilken tiden rör sig långt långsammare än på Jorden. De resterande två timmarna går sedan åt till ytterligare rymdaction, medans man samtidigt får följa fragment av jordbornas vardag; jordbor man aldrig fått en ärlig chans att lära känna.

Alltför många viktiga händelser slätas över i min mening, för att ge plats åt nya händelser, och så ännu fler. Jag skulle vilja ha åtminstone en timme åt att etablera situationen på Jorden, där man får följa McConaugheys samvetstyngda beslutsfattande där han sakta acklimatiserar sig med tanken på att lämna sin dotter Murphy (Murph kan vara det fulaste smeknamnet någonsin), som man också får följa mer ingående, då hon spelar en viktig roll filmen igenom. Sedan mer tid åt McConaughey att smälta att han missat 23/100+ år av barnens liv, och så vidare.

Rymdäventyr gör sig inte bra i högt tempo, såtillvida att det inte är Star Wars. Tänk 2001 och Kontakt, två filmer som med makligt tempo klarar av att berätta en komplex berättelse med bravur.

Får jag en 5 timmar lång Interstellar, med någon som kan skriva bättre dialog än filosofiska och idiomatiska oneliners, så är jag beredd att betala en ansenlig summa för visningen av denna.

Annars så var filmen fin att titta på...
Den är nästan tre timmar och du vill att den ska vara längre? Själv tycker jag tvärtom. Den var alldeles för långsam. Man skulle nästan kunna klippa bort en hel timme från filmen, så utdragen den var.
Citera
2015-05-11, 20:34
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibi
Den är nästan tre timmar och du vill att den ska vara längre? Själv tycker jag tvärtom. Den var alldeles för långsam. Man skulle nästan kunna klippa bort en hel timme från filmen, så utdragen den var.
Ifall du är intresserad av att utveckla en aning, så har jag en fråga till dig; Vad skulle möjligen kunna lämnas utanför, om man i slutändan ska kunna betrakta den som samma film? Vilken timme ska bort?

Själv, efter att ha sett filmen igår, så har jag känslan att mer eller mindre samtliga scener skulle lyftas av att dras ut och utvecklas mer än en aning.
Citera
2015-05-11, 23:34
Medlem
Citat:
Ifall du är intresserad av att utveckla en aning, så har jag en fråga till dig; Vad skulle möjligen kunna lämnas utanför, om man i slutändan ska kunna betrakta den som samma film? Vilken timme ska bort?

Själv, efter att ha sett filmen igår, så har jag känslan att mer eller mindre samtliga scener skulle lyftas av att dras ut och utvecklas mer än en aning.
Mycket av början, lite av slutet, och de flesta scener som utspelar sig på Jorden. Vattenplaneten kändes också lite poänglös.
Citera
2015-05-12, 13:05
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibi
Den är nästan tre timmar och du vill att den ska vara längre? Själv tycker jag tvärtom. Den var alldeles för långsam.

Man kunde gjort som med Waterworld, en actionfylld vanlig rulle samt en riktig långbänk dubbelt så lång för de som vill veta och se allt
Citera
2015-05-18, 12:27
Avstängd
En sliskigt sentimental, osammanhängande och seg film som är en riktig besvikelse om man tror att det finns något som ens liknar riktigt Sci-FI i den. Det märktes att varken manusförfattaren eller regissören visste vad de skulle göra av den. Den får 3 av 10 av mig.
Citera
2015-05-18, 12:51
Medlem
Citat:
Under filmens första timme hinner McConaugheys karaktär gå från att jaga indiska drönare på majsfält och gå på föräldramöten på sina barns skola, till att hitta NASA i vildmarken, bli förstepilot på ett rädda-världen-uppdrag, färdas genom ett mystiskt maskhål...

Håller med. Svårt att rädda en film efter en så knasig stage setting. Varför bry sig när den världsliga upptakten är lika flippad som det som sen händer ute i rymden. Allt tycks ju vara möjligt. Hade det plötsligt sprutat ut bananer ur röven på nån hade man väl tänkt att, ja, varför inte?
Citera
2015-06-10, 02:45
Medlem
MrSoHos avatar
Hej, jag sitter just nu och söker frenetiskt efter en lite mer unik version av Interstellar till bluray. Jag vill inte ha den vanliga, har sett ganska så grymma versioner av filmen i form av "samlarslådor". Som en då det följer med en IMAX frame. Eller en då det finns en vanlig 1080p film och en "Ultraviolett" version.

Det såldes en Steelbook version för inte så längesen, men som tyvärr är slutsåld. Kollar jag på Amazon så finns det ju massa godis, men har tyvärr regionlås på allt. Såg på vissa youtube videor så fanns det liknande boxar i Frankrike bland annat.

Någon som skulle kunna peka mig åt rätt håll om vart jag ska handla ifrån?

TACK! (i förväg)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in