Mild spoiler-alert! Mycket sevärd film. Som sci-fi entusiast får den 8 av 10 lasersvärd i betyg.
Ska erkänna att jag snubblade över denna filmen. Missade den alltså helt när den gick på bio, vilken tabbe.

Har förstått av att skumma lite i tråden att det verkar varit en väldig hype över denna film. Har även lärt mig att det finns något som kallas för fanboys.
Påminner mycket om Contact som många säger. En av mina favoriter, även om det nu var alltför längesedan jag såg den. En skillnad var att denna blev mycket mera känslosamt engagerande. I Contact träffar ju Foster sin bortgångne far (som man knappt vet något om sen tidigare?) efter att ha rest till Vega. Här är det liknande tema fast uppbyggt skickligare. Det kändes som att man fick lära känna alla inblandade karaktärer bättre. Blev en liten

här och där. Fick även en del vibbar av 2001 A Space Oddysey. Designen av roboten måste ju varit en homage till Monoliten?
Det vetenskapliga kändes mestadels trovärdigt. Jag är långt ifrån en astrofysiker, men ett något sånär hum om begreppen storyn kretsade kring har jag sen innan. Som många andra skriver så kändes det ibland lite krystat när olika vetenskapliga begrepp i filmen förklarades. Men egentligen inte alls något problem, då jag bara tror att detta kan bidra till ökat intresse för detta vetenskapliga område. Kunde kanske gjorts med mer finess ibland.
Jaja. Är bara några små detaljer jag i efterhand kommer ihåg att jag funderade/störde mig på.
1. När de lämnar jorden använder de sig av en trestegsraket. När de lämnar den första planeten, vattenplaneten, så surfar skeppet bara upp på vågen och lämnar planeten utan problem. Då var det också högre gravitation där. Blev lite besviken då det kändes som Star Wars.
2. Efter att Cooper kopplar loss sig från Brand vid Gargantua. Hur lyckas hon landa på sin planet sen. Var inte bränslet slut? Kändes som att hon bara skulle kraschat så inihelvete.
3. Att inte Matt Damons karaktär dog en plågsam och utdragen död. Men den funkade.