Citat:
Ursprungligen postat av
TheDarkKniggit
De sa att de räknade tidsdilatation jämfört med jorden och inte med Endurance så då måste ju Endurance undkommit tidsdilatation, de sa 23år jämfört med Jorden (skulle varit 7 innan de fuckade upp) och lika många år på Endurance. De sa inget om att det var skillnad mellan Endurance och Jorden. Jag har sett filmen två gånger och båda gånger tolkade jag det som att tidsdilatationen inte påverkade Endurance trots närheten till Gargantua.
Ja, och det ser du ju tydligt av diagrammet. Där har du en slice av rumtiden och hur Gargantua påverkar denna. Den är näst intill platt där Endurance befinner sig, men kröks mer ju närmare horisonten du är. Millers planet befinner sig i något som kallas "ISCO" för Innermost Stable Circular Orbit, och just för Gargantuas spin och massa gav det en skillnad men en faktor av 60000. Detta betydde just det du skrev. Den svarta linjen är Rangers färd ned i gravitationspotentialen.
Så fort du befinner dig på ett avstånd så att rumtiden kan anses som platt, kommer skillnaden vara ~60000, jämfört med vart planeten befinner sig.
Edit.
Sen ska man kanske inte vara allt för petig vad det gäller korrekt vetenskap i en sci-fi. Filmen visar upp många prov på att man faktiskt har tänkt igenom detta. Trots det finns det en del detaljer man kan fundera på.
Exempelvis måste Millers planet ha bildats på den position den befinner sig i, det eftersom om den hade migrerat inåt, hade tidvattenkrafterna slitit den i stycken. Om planeten bildats där är den bara högst 200 000 år gammal. Eftersom universum har existerat i 13.8 miljarder år för oss, motsvarar den tiden 13.8/60000 år vid Millers position.
En annan sak jag tänkte på var att Millers planet skulle ha en sida helt upplyst av akreationsskivanakretionsskivan, konstant dag. Medan den sida som vetter mot det svarta hålet, helt svart. Gargantua skulle där uppta 180 grader av himlen! Ranger skulle då ha behövt passera rakt igenom skivan för att nå planeten.
Detta blev så klart inte så bra utifrån underhållningsvärde, så när man animerade Gargantua från Millers planet så var den mycket mindre, och befann sig utanför skivan.