2015-04-12, 22:42
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
De sa att de räknade tidsdilatation jämfört med jorden och inte med Endurance så då måste ju Endurance undkommit tidsdilatation, de sa 23år jämfört med Jorden (skulle varit 7 innan de fuckade upp) och lika många år på Endurance. De sa inget om att det var skillnad mellan Endurance och Jorden. Jag har sett filmen två gånger och båda gånger tolkade jag det som att tidsdilatationen inte påverkade Endurance trots närheten till Gargantua.
Ja, och det ser du ju tydligt av diagrammet. Där har du en slice av rumtiden och hur Gargantua påverkar denna. Den är näst intill platt där Endurance befinner sig, men kröks mer ju närmare horisonten du är. Millers planet befinner sig i något som kallas "ISCO" för Innermost Stable Circular Orbit, och just för Gargantuas spin och massa gav det en skillnad men en faktor av 60000. Detta betydde just det du skrev. Den svarta linjen är Rangers färd ned i gravitationspotentialen.

Så fort du befinner dig på ett avstånd så att rumtiden kan anses som platt, kommer skillnaden vara ~60000, jämfört med vart planeten befinner sig.

Edit.
Sen ska man kanske inte vara allt för petig vad det gäller korrekt vetenskap i en sci-fi. Filmen visar upp många prov på att man faktiskt har tänkt igenom detta. Trots det finns det en del detaljer man kan fundera på.
Exempelvis måste Millers planet ha bildats på den position den befinner sig i, det eftersom om den hade migrerat inåt, hade tidvattenkrafterna slitit den i stycken. Om planeten bildats där är den bara högst 200 000 år gammal. Eftersom universum har existerat i 13.8 miljarder år för oss, motsvarar den tiden 13.8/60000 år vid Millers position.
En annan sak jag tänkte på var att Millers planet skulle ha en sida helt upplyst av akreationsskivanakretionsskivan, konstant dag. Medan den sida som vetter mot det svarta hålet, helt svart. Gargantua skulle där uppta 180 grader av himlen! Ranger skulle då ha behövt passera rakt igenom skivan för att nå planeten.
Detta blev så klart inte så bra utifrån underhållningsvärde, så när man animerade Gargantua från Millers planet så var den mycket mindre, och befann sig utanför skivan.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2015-04-12 kl. 22:58.
Citera
2015-04-12, 23:02
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
De sa att de räknade tidsdilatation jämfört med jorden och inte med Endurance så då måste ju Endurance undkommit tidsdilatation, de sa 23år jämfört med Jorden (skulle varit 7 innan de fuckade upp) och lika många år på Endurance. De sa inget om att det var skillnad mellan Endurance och Jorden. Jag har sett filmen två gånger och båda gånger tolkade jag det som att tidsdilatationen inte påverkade Endurance trots närheten till Gargantua.

Jasså, man kan skapa maskhål? Ny info för mig. Och Interstellar är Sci-fi...
Det är förresten inga kritiker på IMdB utan vanliga användare.

Men han graderar bara vetenskapen bakom de svarta hålen, maskhål och tidsdilatationen. Att filmen har dåligt skrivna karaktärer, ett allmänt svagt manus, dålig "Worldbuilding" och andra brister påverkar ju inte det betyget.

Det verkar som om många diskuterar helt olika saker i den här tråden så för alla förvirrade så kommer här en grov generalisering av de som skriver här.

Kategori 1: Har inga problem med vetenskapen och tycker allt annat i filmen är lika genialiskt och underbart.

Kategori 2: Har lite vett att iaf ifrågasätta och diskutera vetenskapen och har andra problem med filmens övriga delar (ni vet de där 120 min som inte handlade om maskhål och svarta hål)

Kategori 3: Fattade tydligen ingenting om vare sig vetenskapen eller handlingen.

Kategori 1 klumpar sedan ihop Kategori 2 och 3 för kategori 2 ställer obekväma frågor som rubbar deras världsbild om att Nolan är ofelbar och då är det lättare att bara kalla dom dumma ihop med kategori 3.

Interstellar är grovt förenklat två olika filmer i en och man måste kunna kritiserad båda delar separat. Och för mig så är den ena delen "2001: a space odyssey light" och den andra är "The Dark Knight Rises in Space" där "2001"-delen är den bättre även om den för mig personligen inte är i närheten av att vara lika tankeväckande som "2001: a space odyssey". Och då spelar det ingen roll om Vetenskapen är 100-procentigt korrekt.

Ber om ursäkt till "Pickmylussy" för den återigen långa texten, någon vuxen kanske kan läsa den och ge en sammanfattning åt dig.

kategori 4

skiter helt i om vetenskapen är 100 % eller inte. tycker inte resten av filmen är genialiskt o underbar men ganska bra för det mesta. tycket slutet är skitdåligt precis som en film av han som gjorde sjätte sinnet och the village och the happening.
Citera
2015-04-17, 10:29
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja, och det ser du ju tydligt av diagrammet. Där har du en slice av rumtiden och hur Gargantua påverkar denna. Den är näst intill platt där Endurance befinner sig, men kröks mer ju närmare horisonten du är. Millers planet befinner sig i något som kallas "ISCO" för Innermost Stable Circular Orbit, och just för Gargantuas spin och massa gav det en skillnad men en faktor av 60000. Detta betydde just det du skrev. Den svarta linjen är Rangers färd ned i gravitationspotentialen.

Så fort du befinner dig på ett avstånd så att rumtiden kan anses som platt, kommer skillnaden vara ~60000, jämfört med vart planeten befinner sig.

Edit.
Sen ska man kanske inte vara allt för petig vad det gäller korrekt vetenskap i en sci-fi. Filmen visar upp många prov på att man faktiskt har tänkt igenom detta. Trots det finns det en del detaljer man kan fundera på.
Exempelvis måste Millers planet ha bildats på den position den befinner sig i, det eftersom om den hade migrerat inåt, hade tidvattenkrafterna slitit den i stycken. Om planeten bildats där är den bara högst 200 000 år gammal. Eftersom universum har existerat i 13.8 miljarder år för oss, motsvarar den tiden 13.8/60000 år vid Millers position.
En annan sak jag tänkte på var att Millers planet skulle ha en sida helt upplyst av akreationsskivanakretionsskivan, konstant dag. Medan den sida som vetter mot det svarta hålet, helt svart. Gargantua skulle där uppta 180 grader av himlen! Ranger skulle då ha behövt passera rakt igenom skivan för att nå planeten.
Detta blev så klart inte så bra utifrån underhållningsvärde, så när man animerade Gargantua från Millers planet så var den mycket mindre, och befann sig utanför skivan
.

Du har säkert rätt, jag är inte så insatt som du verkar i detaljerna, men som sagt den förtjänar helt enkelt inte 8,7 på IMDB, för den lever inte upp till den nivån!
Jag kanske uttrycker mig dåligt, men jag har sett filmen igen, och ju mer jag ser på den ju mer "uppblåst" är den - smart gjord för en publik där de FLESTA kanske inte har sådan stor koll på vetenskapliga detaljer som du verkar ha. Då blir det en bra film.
Citera
2015-04-18, 01:44
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Lite för seg för min smak. Hade högre förväntningar på Nolan.
Citera
2015-04-18, 18:27
Medlem
Kausalitets avatar
https://www.youtube.com/watch?v=uHFUQh0xZx8

Kommer aldrig begripa mig på människor som inte tycker att denna film är 10/10.
Citera
2015-04-18, 19:26
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet

Håller med dig 100 %. Bara den scenen ger mig rysningar varenda gång jag ser den, Top 3 Bästa scenen jag någonsin sett.
Senast redigerad av toalet031 2015-04-18 kl. 19:28.
Citera
2015-04-18, 20:22
Medlem
Citat:

Det är väldigt simpelt. Manuset är inte så starkt.
Citera
2015-04-18, 21:30
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
Håller med dig 100 %. Bara den scenen ger mig rysningar varenda gång jag ser den, Top 3 Bästa scenen jag någonsin sett.

Vilka är de andra två?
Citera
2015-04-19, 03:36
Medlem
BWV639s avatar
Citat:

De hade dig vid 5D-människor från framtiden?
Citera
2015-04-19, 07:52
Medlem
Citat:

En mycket bra och dramatisk film. Man har ju med grundstoryn också lyckats få med kvinnorna. En vanlig problrmatik annars med science fiction. Fantastisk visuellt är den ju också, även om jag tycker avsnittet med dr mann draggar betänkligt.
Den är inte i klass med 2001, men ändå riktigt bra.

Scenen du länkar till är ju fantastiskt dramatisk, även om den naturligtvis är helt orealistisk( om det nu har någon bäring i en film där man åker in i svarta hål och wormholes), en slik skada och rotation skulle få resten av skeppet att rotera excentriskt och då blir dockning helt omöjlig.
Citera
2015-04-19, 08:12
Medlem
Ordlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibi
Det är väldigt simpelt. Manuset är inte så starkt.

Där visade du avundsvärd barmhärtighet.

Manuset var ett manus... Minnesvärd dialog? För en guldfisk måhända.
Visuellt tilltalande, absolut.
Filmen Moon bär sig själv och duger likväl för en jämförelse. Fast där ljög jag.
Problemet är Interstellars totala avsaknad av substans, något som skulle nedvärdera Moon.

Slutet är inte ens trippigt! Vilket är det enda jag faktiskt minns; hur pluttinuttigt och feel good-krims-kramsigt det kändes.
Uppdraget att visualisera ett svart hål borde givits till Alex Grey, eller någon, vem som helst med åtminstone en tripprapport i CV't. Generiskt var ordet.

Contact från 97, en film McConaughey förträffligt nog var med i saknar allt vad heter CG men känns mångdubbelt mer mänsklig i dialogen.

Interstellar tillsammans med Gravity kan ses dubbade till finska med persisk text, utan att tappa något.
Citera
2015-04-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordland
Där visade du avundsvärd barmhärtighet.

Manuset var ett manus... Minnesvärd dialog? För en guldfisk måhända.
Visuellt tilltalande, absolut.
Filmen Moon bär sig själv och duger likväl för en jämförelse. Fast där ljög jag.
Problemet är Interstellars totala avsaknad av substans, något som skulle nedvärdera Moon.

Slutet är inte ens trippigt! Vilket är det enda jag faktiskt minns; hur pluttinuttigt och feel good-krims-kramsigt det kändes.
Uppdraget att visualisera ett svart hål borde givits till Alex Grey, eller någon, vem som helst med åtminstone en tripprapport i CV't. Generiskt var ordet.

Contact från 97, en film McConaughey förträffligt nog var med i saknar allt vad heter CG men känns mångdubbelt mer mänsklig i dialogen.

Interstellar tillsammans med Gravity kan ses dubbade till finska med persisk text, utan att tappa något.
Visst finns det mycket att beklaga med interstellar, men jag tycker du sablar väl friskt. Moon är en mycket bra film, med karaktärsutveckling i betydligt bättre form. I övrigt är ju moon en liten historiette och hade gjort sig bättre berättad på en halvtimme.
Contact är en utmärkt film. Storyn är genial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in