2009-04-17, 10:59
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ja.. man tycker ju det..

Det är ju dessutom tänkvärt att det enda sättet för en muslimsk kvinna att få "vittna" om en våldtäkt hon blivit utsatt för är ifall mannen erkänner att han våldtagit henne.

Jag har av Flygande Mattan dessutom lärt mig att ibland dömer tyvärr "en del"( vet inte vilka hon menade med detta uttryck) våldtäktsmål som 'sex utanför äktenskapet', vilket kan leda till dödstraff. Det verkar oftast vara kvinnor som drabbas eftersom kvinnor i dagens läge inte verkar ha rätt att vittna vid Hudud-brott, trots att det krävs två för att "brottet" skall kunna begås..

Jag håller med henne att "något luktar unket i den typen av domar"..

Man kan väl åtminstone hoppas att det handlar om feltolkningar..

Verkar ju märkligt att det gång efter annan då feltolkas om och om igen, århundrade efter århundrade.

Enligt Imam Maliks madhhab (skola) så måste en våldtagen kvinna frambringa vittnen till våldtäkten annars räknas det som Zina (sex utanför äktenskapet).

Imam Malik är ju dessutom en av de fyra godkända sunni skolorna med massor av anhängare över den islamiska världen.

Så någon riktig feltolkning rör det sig inte om när dessa domar utfärdas.
Citera
2009-04-17, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Verkar ju märkligt att det gång efter annan då feltolkas om och om igen, århundrade efter århundrade.

Enligt Imam Maliks madhhab (skola) så måste en våldtagen kvinna frambringa vittnen till våldtäkten annars räknas det som Zina (sex utanför äktenskapet).

Imam Malik är ju dessutom en av de fyra godkända sunni skolorna med massor av anhängare över den islamiska världen.

Så någon riktig feltolkning rör det sig inte om när dessa domar utfärdas.

Jag är tvungen att hålla med.. detta eftersom det enligt ett fåtal muslimska teologer inte går att avgöra ifall Koranen eller ahadith ger underlag för ett definitivt ställningstagande. Det går alltså egentligen inte att hävda att det rör sig om feltolkningar tyvärr. Trots det hoppas man ju det någonstans, eftersom det annars blir alltför hemskt för förnuftet att hantera..

Jag blir igen tvungen att hänvisa till Flygande Mattans information..

Hon hänvisade till ett citat:

Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
http://www.witness-pioneer.org/VMagazine/The_Pioneer/v1i1/07.Some_issues_regarding_increase_of_Rape_cases.ht ml

..som lyder:

Citat:
In this regard it should be mentioned here that the idea that all the four witnesses must be from amongst the male is not unanimously agreed upon as far as the opinions of different Islamic scholars are concerned. To a number of scholars they may be females also. (Ref. 'Islami Samaje Nari' by Mawlana Jalaluddin Ansar; 'Islamic Teaching Course Vol. 3, by Dr Jamal Al-Badawi.). Imam Juhri, Imam Awzai, Ibn Hajm and some other scholars have given such opinion. According to Allama Jamal Badawi, not only women witness are admissible, there is no difference in the number of male and female witness in this respect (Islamic Teachings Course; Vol. 3). The reason of this difference of opinion among the scholars is the contention that whether the witnesses will be male or female is a matter of interpretation and not settled by the Qur'an or Hadeeth definitively.
Citera
2009-04-17, 17:03
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Lasermannen2009
Även om kvinnor far illa även i Sverige och västvärlden är det inte samma sak. I västvärlden är konsensus att kvinnoförtryck är någonting mycket barbariskt och primitivt. I västvärlden är det inte OK att slå sin hustru, vilket är halal inom islam, inte heller att tvinga kvinnor att klä ut sig som spöken bara för att de skall gå ut vilket är påbjudet inom islam etc. etc. etc. Listan kan göra hur lång som helst men alla känner redan till att det råder ett kompakt kvinnoförtryck i den muslimska världen - och i synnerhet bland arabländerna som inte går att jämföra med t.ex. EN fyllomisshandel av hustru.
Varför är det inte samma sak? För att de flesta inte är muslimer? Men någonstans får det uppenbarligen viljan ifrån att misshandla och våldta ändå. De bryr sig lika lite om, som de muslimer gör, att det är förbjudet att misshandla och våldta.

Inte heller att tvinga andra hur de ska klä sig är enligt Islam det är i så fall halal enligt dig, men skilj då på det.

De som misshandlar sina fruar när de intagit alkohol kan ju alltid skylla på att de var fulla och det verkar ju vara en rätt bra orsak att skylla på vad jag förstår? Varför anser du inte det är lika hemskt? Alkohol är en stor bov i den västerliga världen och leder till mycket ont.
Citera
2009-04-17, 17:09
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Det är klart att det tål att betänkas..

Men samtidigt kan man väl argumentera för att en muslim som inte inser vad han gör och vilket straff han står inför Allah när han våldtar kvinnan inte kommer att inse eller erkänna det när han hotas av dödstraff..

Jaja..

Förresten.. är teologin omkring Shariah utformad på ett sådant vis att man menar att det världsliga straffet "upphäver" Guds straff?
Den som kallar sig muslim och tror det är tillåtet att våldta är verkligen dåligt insatt. Har inte ens sunt förnuft med sig att resonera utifrån. Varför ska de hållas om ryggen för?

Det är han som står som förlorare då, eftersom han inte gjort det som Allah (swt) upprepade gånger säger, att läsa, förstå och reflektera över Hans ord. Och sen våldtar han någon dessutom. Vad är det för muslim?

Shari'ah är givet av Allah (swt) för att vi ska kunna döma enligt Hans lag när vi finns här på jorden. Det vore lite ansvarlöst, från en islamisk vinkel, att skapa människor och sen inte ge dem någon levnadsmanual utan bara lämna oss vind för våg. Och Han lär känna Sina skapelser väl och vet att vi även har en tendens att hänfalla till brottsliga handlingar, så att leva i en värld utan givna svar på hur vi ska handla även i dessa fall, vore onekligen att ha givit oss något som är halvdant. Men så är inte fallet.

Jag vet inte hur det är med alla straff, det enda jag känner till är att den som begår äktenskapsbrott och erkänner brottet och tar sitt straff kommer renad från det brottet inför Allah (swt).
Citera
2009-04-17, 20:25
Avslutad
Citat:
Den som kallar sig muslim och tror det är tillåtet att våldta är verkligen dåligt insatt. Har inte ens sunt förnuft med sig att resonera utifrån. Varför ska de hållas om ryggen för?

Det är han som står som förlorare då, eftersom han inte gjort det som Allah (swt) upprepade gånger säger, att läsa, förstå och reflektera över Hans ord. Och sen våldtar han någon dessutom. Vad är det för muslim?

Helt ärligt.. för den kvinnan som blivit våldtagen är väl det en mindre intressant fråga vad våldtäkstmannen är för en muslim..

Det betyder fortfarande att kvinnan är mer eller mindre rättslös så länge våldtäktsmannen väljer att inte erkänna, åtminstone så som du har förklarat det.

Citat:
Jag vet inte hur det är med alla straff, det enda jag känner till är att den som begår äktenskapsbrott och erkänner brottet och tar sitt straff kommer renad från det brottet inför Allah (swt).

Ok.. ja då är det ju ännu mer allvarligt att det råder delade meningar om huruvida kvinnor får vittna eller ej vid Hudud-brott, och att det i praktiken inte ens förekommer vad det verkar..
Citera
2009-04-17, 20:39
Medlem
Flashborns avatar
Vad jag tycker om Islam: Islam är en religion som jag avskyr precis som alla andra religioner. Varför? Jo därför att religion är bakåtsträvande och begränsar människan ifrån allt det den är gjort för att vara, de hämmar våra instinkter. Vetenskapen har lett oss framåt och givit oss enbart fördelar. Religionen har botat fegisars dödsrädsla. Hatar jag Islam mer än något annat? Ja, men jag vet att jag inte borde göra det, dom har sin moral precis som jag har min, vi svenskar har fått vår moral till stor del ifrån bibeln och därför ska vi inte ifrågasätta deras moral som dom har fått. Däremot kan jag se att folk är lyckligare och friare(Relativt, vi är fan inte fria) i vårat samhälle än i ett Islamistisktsamhälle. Jag hatar Islam, jag hatar kristendomen och alla andra religioner som säger åt människor vad de ska göra, folk som lyssnar och tvingar på sina barn den skiten dom hör som är totalt ologisk är idioter och bör hållas under uppsikt. Man bör ha fyllt 18 innan man får sätta foten i en kyrka/moské eller vadsomhelst. Vi bör aktivt försöka att få bort religionen(inte med gestapometoder) och bana väg för vetenskapen och fortsatt utveckling. Hata inte Islam mer än kristendomen, eller jo visst gör det. Men inse att det är precis samma dynga du får äta om du går till svenskakyrkan eller vilken annan religös instutition som helst.
Citera
2009-04-17, 20:43
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Helt ärligt.. för den kvinnan som blivit våldtagen är väl det en mindre intressant fråga vad våldtäkstmannen är för en muslim..

Det betyder fortfarande att kvinnan är mer eller mindre rättslös så länge våldtäktsmannen väljer att inte erkänna, åtminstone så som du har förklarat det.

Ok.. ja då är det ju ännu mer allvarligt att det råder delade meningar om huruvida kvinnor får vittna eller ej vid Hudud-brott, och att det i praktiken inte ens förekommer vad det verkar..
Nej jag tror inte du har förstått vad som föranledde detta med vittnandet. Det var Johanese som påstod att ingen kvinna någonsin har vittnat i Hudud-mål. Jag tog då upp som exempel de fall då en kvinna blir våldtagen och endast med det påståendet kan för en våldtäktsman inför domstol. Jag har tidigare tagit upp vad som gäller i domar som rör våldtäkt. Att endast en erkännande dom skulle vara en möjlighet och om så inte sker så släpps gärningsmannen på fri fot så att säga, det är inte en tes som jag har framlagt eftersom som den inte är enligt rättspraxis. Det är snarare i så fall en slutsats som du har dragit. Men du måste väl medge att det låter lite befängt att det skulle kunna gå till så? 'Erkänner inte gärningsmannen så går han fri?' - dvs rätten gör inte sitt jobb att göra en rättsprocess av det?
Citera
2009-04-17, 21:58
Avslutad
Citat:
Nej jag tror inte du har förstått vad som föranledde detta med vittnandet. Det var Johanese som påstod att ingen kvinna någonsin har vittnat i Hudud-mål. Jag tog då upp som exempel de fall då en kvinna blir våldtagen och endast med det påståendet kan för en våldtäktsman inför domstol.

Vad Johanese skrivit eller inte har ingen relevans..

Det var däremot du som skrev:

Citat:
Ändå så går det inte att komma ifrån att en kvinna som blivit våldtagen har rätt att dra våldtäktsmannen inför rätten och erkänner han så blir han straffad för sitt brott. I det fallet är det kvinnan som är vittnet som så att säga fäller brottslingen.

Kvinnan har rätt att vittna, dock är det frågan gällande just Hudud-brott som det råder delade meningar om.

Kvinnan har alltså "rätt att vittna" endast om mannen väljer att erkänna.. det skriver du ju själv..

Handlar det om Hudud ser det om möjligt annu mörkare ut för kvinnan..
Citera
2009-04-17, 22:04
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Exakt, det är faktiskt bra av dig att våga komma fram till att det inte bara finns en sida och dessutom skriva det. Vore tacknämligt om andra skulle våga göra detsamma. Då finns det en öppning för dialog, annars är den rätt igenbommad.

Tack .
Citera
2009-04-18, 10:11
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
De som misshandlar sina fruar när de intagit alkohol kan ju alltid skylla på att de var fulla och det verkar ju vara en rätt bra orsak att skylla på vad jag förstår? Varför anser du inte det är lika hemskt? Alkohol är en stor bov i den västerliga världen och leder till mycket ont.

Eftersom det inte är OK enligt västerländska normer att våldta eller misshandla sin hustru. Det är halal inom islam, vilket gör det hela mycket värre, men sen å andra sidan är ju hela livet skrivet i sten för en muslim vilket gör reformation omöjligt. Hadith och Koranen bestämmer hur man skall leva.
Citera
2009-04-18, 10:23
Medlem
Jag föraktar religion i allmänhet men kanske islam i synnerhet eftersom den innehåller det värsta från alla religiösa företeelser.

Det är en antidemokratisk, kvinnofientlig, bakåtsträvande, manipulativ, vetenskapshatande, våldsam, förtryckande och perverterad religion.

Som de flesta andra religioner så baseras den på hjärntvätt, okritiskt tänkande, sagor, rädsla, förtryck och förakt för fria tankar och självständighet. Det är en religion för människor och länder utan framtidsvision, hopp och livsglädje.

Det är inte mycket jag hatar i världen men fan vilken bättre värld vi hade haft utan islam, judendom, katolicism och slutligen kristendom.
Citera
2009-04-18, 11:13
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanatarium
Jag föraktar religion i allmänhet men kanske islam i synnerhet eftersom den innehåller det värsta från alla religiösa företeelser.

Det är en antidemokratisk, kvinnofientlig, bakåtsträvande, manipulativ, vetenskapshatande, våldsam, förtryckande och perverterad religion.

Som de flesta andra religioner så baseras den på hjärntvätt, okritiskt tänkande, sagor, rädsla, förtryck och förakt för fria tankar och självständighet. Det är en religion för människor och länder utan framtidsvision, hopp och livsglädje.

Det är inte mycket jag hatar i världen men fan vilken bättre värld vi hade haft utan islam, judendom, katolicism och slutligen kristendom.

Det sjuka är ju att du har rätt och att många människor inte fattar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in