2010-03-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Det skulle inte förvåna mig om länder som är fiender till USA har radar och SAM system som klarar att skjuta ner B-2, F-22 och F-35.
F-22 tror jag strålar ut elektomagnetisk strålning när planet använder sina offensiva system. F-22 har radar-signatur från sidorna samt IR-signatur. Dessutom kan planet identifieras visuellt. B-2 däremot, tror jag är väldigt svår att upptäcka eftersom den endast flyger om nätterna och inte strålar ut någon elektromagnetisk strålning utan endast kommunicerar via satellit. Möjligtvis kan IR-signaturen upptäckas bakifrån.

All militär taktik och materiel handlar ju naturligtvis om en evig cykel av medel-motmedel. Sjätte generationens fjärrstyrda flygplan kommer att vara avsevärt mindre synliga och dessutom vara så pass billiga att operatören kan acceptera en viss nednötning (ord? eng. attrition).
Senast redigerad av joxxx 2010-03-04 kl. 18:38.
Citera
2010-03-04, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Blev den nedskjuten för att den blev fångad på radar?

Ja

"According to NATO Commander Wesley Clark and other NATO generals, Yugoslav air defenses detected F-117s by operating their radars on unusually long wavelengths, making the aircraft visible to radar for brief periods."

http://en.wikipedia.org/wiki/F-117_Nighthawk#Combat_losses
Citera
2010-03-04, 22:34
Medlem
en SA-3/SA-2 troligen
Citera
2010-03-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Ja

"According to NATO Commander Wesley Clark and other NATO generals, Yugoslav air defenses detected F-117s by operating their radars on unusually long wavelengths, making the aircraft visible to radar for brief periods."

http://en.wikipedia.org/wiki/F-117_Nighthawk#Combat_losses

Ryssarna säger sig nu kunna nyttja L-bands tekniken även monterat
på flygplansskrovet (framkantsklaffen vingar),
och om nu det stämmer så är övertaget med stealth i x-bandet
(F-22 , F-35 , SU-50) borta inom snar framtid.

Kan vara därför man inte gått hela vägen skrovmässigt på PAK-FA.
Citera
2010-03-05, 07:27
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadworker
Själv så tycker jag jäkligt synd om Norge, men affären är väl inte klar ännu,
t.o.m Turkarna har ju dratt öronen åt sig i det hela och vill ha mer information
läste jag någonstans.

Varför tycka synd om dem? De bäddade sängen själva, mycket medvetet dessutom och de kastade skit på Gripen för att motivera sitt usla val för det egna folket vilket har gjort det lite svårare för oss att sälja Gripen på andra håll.

Om de hade gjort det annorlunda, kört med öppna kort och gjort en objektiv bedömning av flygplanen och meddelat sina slutsatser på ett rakt, ärligt och artigt sätt så hade jag kanske tyckt synd om dem idag. Men nu valde de att trixa med siffror, både kostnader och prestanda för att få JSF att se ut som ett bra val och Gripen att se ut som ett dåligt val istället för att bara säga från början att de helt enkelt inte får välja något annat än amerikanskt. Jag är uppriktigt glad att JSF nu uppenbarligen är ett precis så idiotiskt dåligt val som jag hela tiden trodde. Grattis norge.
Citera
2010-03-07, 20:23
Medlem
Lite ny info:

— F-35: The Air Force is in line to buy 602 F-35s through 2020 at a cost of about $70 billion. Two-thirds arrive in 2016 or later. The Air Force fleet will eventually total 1,763 jets.

602 st för $70 billion blir ett flyaway cost på $116,28 mil /st .

Norges ,Danmarks och Nederländernas prisbilder känns mer och mer märkliga.

— F-22 Raptor: The service will spend $1.9 billion to upgrade its 180 fighter jets with improved communications and avionics gear. Retirement of the Raptors could begin in 2025.

Att man redan 2025 börjar fasa ut F-22 verkar märkligt tidigt, knappt 20 i tjänst .

Källa
Citera
2010-03-07, 21:03
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Att man redan 2025 börjar fasa ut F-22 verkar märkligt tidigt, knappt 20 i tjänst .

Källa
20-25 års tjänst är väl rätt normalt, USAF flyger även rätt mycket med sina flygplan - jämfört med det Svenska.
Citera
2010-03-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
20-25 års tjänst är väl rätt normalt, USAF flyger även rätt mycket med sina flygplan - jämfört med det Svenska.

Ser man till att lina inte ens är stängd ännu och man redan pratar om urfasning så.

Sedan vet jag inte hur pass mycket timmar man tar ut på sina F-22,
idag har man 137 aktiva individer.

USAF flyger väl USAF F-16 som är äldre än 20-25 år
Citera
2010-03-07, 21:49
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Ser man till att lina inte ens är stängd ännu och man redan pratar om urfasning så.

Sedan vet jag inte hur pass mycket timmar man tar ut på sina F-22,
idag har man 137 aktiva individer.

USAF flyger väl USAF F-16 som är äldre än 20-25 år
Man pratar om att starta utfasning 2025, det finns en del F-22 som är betydligt äldre än 2005 då planet blev operativt.

Det kommer finnas betydligt färre F-22 än F-16 så timuttaget blir större på varje individ.

Nog rätt få F-16 som är äldre än 20-25 år, i alla fall i USAF ( men eventuellt i ANG och reserven).
Citera
2010-03-08, 17:30
Medlem
Stämmer ej Viggenplanne flögs ända in på 07/08, ytterst få dock.

Ang Israel har de slagits i luftstrider, det har vi ej.
Citera
2010-03-08, 20:13
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
OT raderat. Den naste som namner Israel i denna trad far en tillsagelse.

/Mod
Citera
2010-03-08, 20:35
Medlem
Ang F-35 är det väl lite önskedrömmar att få ett sådant plan till en vettig peng? Det är mera teknikstöd än militärt behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in