2016-03-20, 20:00
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Mycket var bättre förr. Men inte bilarna och inte heller stridsflygplanen.

Vad gäller F35 så tycker jag att det är synnerligen vågat att hänga upp sig så mycket på stealth. För det finns redan idag teknik, alltså inom luftförsvarsområdet, som fullständigt nollar ut stealth av den typ som F35 har.

Sedan är det än mer vågat att ett land som Norge satsar på F35. För Norge skall, förmodar jag, i första hand använda sina plan defensivt. Alltså över eget territorium eller i närområdet. Man har inte för avsikt att smyga, så att säga. Utan man tänker slåss - och då kvittar det om planet syns. (Egentligen).
Vilken teknik då?
Citera
2016-03-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Nu visar du verkligen hur lite du vet om datorer, dåliga komponenter och dålig maskinvara Och vad menar du med "systemadministrasjon så er ikke Linux i nærheten av WS."?

Nå har dette sporet av så mye fra denne tråden, men jeg skal gi ett svar til.

Hvis du ikke vet at det på 90-tallet var et stort antall PC produsenter som kun var interessert i lavest mulig pris, og ikke kvalitet så trenger du ikke gå inn i slike diskusjoner. Så hadde du et kjempestort antall produsenter av if-kort hvor ofte driverne var dårlig. Men hvem får skylden nå PCen stopper - selvsagt OSet. Selvsagt kan man skylde på MS for at de tillot produsenter å lage drivere som gikk helt inn i kjernen på OSet, men på den måten fikk de også mange med i båten.

De fleste slike bakgate produsenter laget klient PCer, men også flere her i Norge lagde servere som rett og slett var dritt sett med et hardware øye.

Etter først å ha drevet med elektronikkutvikling på Mentor Graphics med HP-UX arbeidsstasjoner begynte jeg med systemadministrasjon på HP-UX. Ettersom vi er i en flytråd kan jeg nevne at jeg har designet elektronikk som ble montert i en dummy Sidewinder som fly med F-16 8 ganger.

Etter noen år med HP-UX og SunOS ble det flere og flere WS, og etterhvert også servere med Linux.
SunOS faset vi ut for 3 år siden, og de siste HP-UX serverne fases ut i løpet av 1. halvår.
Da sitter vi igjen med noe i overkant av 100 Suse Linux servere hvor nesten alle er i et cluster. Resten gjør oppgaver hvor de er spesielt godt egnet. Så har vi noe over 300 WS(Windows Servere).
Så jeg har et bedre grunnlag for å uttale meg om dette enn det virker som flere andre her har.

De aller fleste firma i Norden er små og mellomstore bedrifter, og da blir det idiotisk å sammenligne de google og facebook osv. Her i Norge er det mye lettere å ansette en god SA på Windows enn det er for Linux. Og derfor velger også de aller fleste små og mellomstore bedrifter samt kommuner Windows. Jeg har vært så lenge i databransjen at jeg godt vet at diskusjonen Windows vs Linux blir omtrent som en religions diskusjon, og det gidder jeg ikke bruke tid på.
Citera
2016-03-20, 20:09
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Da sitter vi igjen med noe i overkant av 100 Suse Linux servere hvor nesten alle er i et cluster. Resten gjør oppgaver hvor de er spesielt godt egnet. Så har vi noe over 300 WS(Windows Servere).
.

Vad har Windows Server med f35 att göra?
Citera
2016-03-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Här finns en skön jämförelse med en känd bombtruck, F-105 Thunderchief. The Thud!

Du har selv sagt her før at du ikke har så mye greie på dette, og slike innlegg bekrefter det godt.

Hvis vi ser på F-35A så finner vi følgende:
-50% tyngre enn F-16C (block 50)
-50% større vingeareal enn F-16C (block 50)
-50% mer motorkraft enn F-16C (block 50)
-og den bærer 150% mer fuel enn F-16C (block 50)

Så den er egentlig 1,5 x F-16C. Den har tilsvarende toppfart, tilsvarende akselerasjon, tilsvarende stigehastighet og tilsvarende sving ytelse + høy AOA ++ masse andre godsaker.
Citera
2016-03-20, 20:43
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Mycket var bättre förr. Men inte bilarna och inte heller stridsflygplanen.

Tveklöst så är det så.
Dagens flygplanssystem är inte bara kvalitativt vida överlägsna äldre flygplanssystem,
utan de har även högre tillförlitlighet och de har flera gånger längre livslängd.

Äldre tiders flygplanssystem kunde vara slut efter mindre än ett årtionde
och ute på förband så kunde man på den tiden ha omsatt alla individer 2-3ggr,
p.g.a. haverier och p.g.a. moderniseringar som inte gick att integrera på befintliga flygplan,
utan som krävde ersättning via nyproduktion.

Citat:
Vad gäller F35 så tycker jag att det är synnerligen vågat att hänga upp sig så mycket på stealth. För det finns redan idag teknik, alltså inom luftförsvarsområdet, som fullständigt nollar ut stealth av den typ som F35 har.

Nja. Det finns spaningsradar som minskar värdet av F-35:ans radarstealth.
För att bekämpa F-35 så krävs det dock även eldledningssensor (normalt sett X-band)
och målsökare i vapnet (normalt X-band eller närliggande band)
och att då ha radarstealth i X-bandet kan vara av stor nytta.

Om dina smygegenskaper innebär att fiendens spaningsradar (markradar eller AEW)
upptäcker dig på 75% så stort avstånd som mot ickestealth,
fiendens eldledningsradar (jaktflygsradar) på 30% mot ickestealth
och om fiendens radarjaktrobotar är helt värdelösa mot dig, ja då har man vunnit mycket.

För PAK-FA vs. F-35 så lär det t.ex. handla om R-74 vs. AIM-9X eller ASRAAM
och där har AIM-9X och ASRAAM fördel av både modernare målsökare och större skottvidd.

För PAK-FA vs. EF2000/Rafale/Gripen NG så lär det handla
om R-77M vs. IRIS-T/ASRAAM/AIM9X/MICA
och där får PAK-FA ett mycket stort övertag i skottvidd.

R-77M lär dock inte få en överdrivet hög träffprocent med R-77M
mot nämnda kärror, men dessa måste ändå vidta motåtgärder
och detta kan PAK-FA utnyttja för att placera sig i optimalt skottläge för R-74.

Stealth av ännu större nytta om man ska agera offensivt.

Citat:
Sedan är det än mer vågat att ett land som Norge satsar på F35. För Norge skall, förmodar jag, i första hand använda sina plan defensivt. Alltså över eget territorium eller i närområdet. Man har inte för avsikt att smyga, så att säga. Utan man tänker slåss - och då kvittar det om planet syns. (Egentligen).

Nej. Att inte upptäckas, eller att upptäcka fienden först har i alla tider vart
den överlägset viktigaste egenskapen för ett framgångsrikt jaktflygplan.*
Därefter hastighet och acceleration.
Manöverförmåga har alltid hamnat relativt långt ner
och ett ensidigt satsande på manöverförmåga (Italien under vkII)
har varit ett recept för totalkatastrof.

Så F-35:ans största kvalitativa nackdel som jaktkärra är dess hastighet och acceleration,
som bara är i nivå med F/A-18 E/F och F-16 med CFT.

(*) Detta avgjorde ~90% av alla luftstrider under vkII och i Vietnam så var
t.ex. F-4 Phantom likvärdig med MiG-21 om MiG-21 upptäckte F-4 först.
Om de upptäckte varandra samtidigt, eller om F-4 upptäckte MiG-21 först,
så var F-4 förkrossande överlägsen, så MiG-21 kunde bara jämna ut F-4:ans
förkrossande kvalitativa övertag om man upptäckte F-4:an först.
Citera
2016-03-21, 09:31
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Du har selv sagt her før at du ikke har så mye greie på dette, og slike innlegg bekrefter det godt.

Hvis vi ser på F-35A så finner vi følgende:
-50% tyngre enn F-16C (block 50)
-50% større vingeareal enn F-16C (block 50)
-50% mer motorkraft enn F-16C (block 50)
-og den bærer 150% mer fuel enn F-16C (block 50)

Så den er egentlig 1,5 x F-16C. Den har tilsvarende toppfart, tilsvarende akselerasjon, tilsvarende stigehastighet og tilsvarende sving ytelse + høy AOA ++ masse andre godsaker.
Touch a nerve!?

Klart att ett plan från 50/60-talet inte är bättre än ett från 202X. Inte ens ett fail som F35 skulle vara sämre någon dag i vekan än en Thud! Jag bara kände för att köra lite kontrovers. Något som är rätt kul med er F35-fan boys. Ni förnekar er aldrig.

Men det finns aspekter som är relevanta. Det har med fundamentala grundprinciper att göra.

Största problemet är att som projekt är det ett massivt FAIL. Jag tror inte ens de som stått bakom detta i kongressen en trodde att denna mardröm skulle uppstå. Nu börjar det krypa upp till ytan. Nu börjar de som varit inblandade att separera sig från själva beslutsprocessen. Det är inte långt från att skiten träffar fläkten. Det kommer bli intressant att se.

Det är 17 månader sen senaste beställningen. Ingen i sikte än. Om allt var som det skulle hade det väl varit sisådär 70-100 plan i "pipen". Just nu NOLL!

Så @pronh, försök att vara lite objektiv. Ta bort cyklopet, så ser du lite bättre.
Citera
2016-03-21, 09:39
Moderator
Eerieyes avatar
Jag menar att en bi- eller multistatisk c-bandsradar ser F35:an som en fluga på en vit vägg. Jakten får sedan måldata på länk. Vi snackar defensiv roll här. Tänk 1940.
Citera
2016-03-21, 11:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag menar att en bi- eller multistatisk c-bandsradar ser F35:an som sen fluga på en vit vägg. Jakten får sedan måldata på länk. Vi snackar defensiv roll här. Tänk 1940.
Men visst. Det är ju ssjälvklart så att det är bättre ju mindre man syns. Om Gripen och F35 mötrs ute i ingenstans så skulle F35 ha klar fördel av sin stealth. Men för att nyttja den fördelen så måste F35 slå på sin radar. Och vips så har Gripen en bäring till målet.

Vad jag egentligen menar är att stealth inte är allena saliggörande.
Citera
2016-03-25, 12:32
Medlem
Vet någon om det finns en video över en f-35 som går från vanlig flygning till vertikal landning? Har kollat runt en del men verkar bara hitta filmer där flygplanet bara kör med alla portar/luckor/vad de nu ska kallas öppna från start.
Citera
2016-03-25, 17:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crocat
Vet någon om det finns en video över en f-35 som går från vanlig flygning till vertikal landning? Har kollat runt en del men verkar bara hitta filmer där flygplanet bara kör med alla portar/luckor/vad de nu ska kallas öppna från start.

https://www.youtube.com/watch?v=hO5mZxaiyUQ
Citera
2016-03-25, 23:18
Bannlyst
Citat:
Nå har dette sporet av så mye fra denne tråden, men jeg skal gi ett svar til.

Hvis du ikke vet at det på 90-tallet var et stort antall PC produsenter som kun var interessert i lavest mulig pris, og ikke kvalitet så trenger du ikke gå inn i slike diskusjoner. Så hadde du et kjempestort antall produsenter av if-kort hvor ofte driverne var dårlig. Men hvem får skylden nå PCen stopper - selvsagt OSet. Selvsagt kan man skylde på MS for at de tillot produsenter å lage drivere som gikk helt inn i kjernen på OSet, men på den måten fikk de også mange med i båten.

De fleste slike bakgate produsenter laget klient PCer, men også flere her i Norge lagde servere som rett og slett var dritt sett med et hardware øye.

Etter først å ha drevet med elektronikkutvikling på Mentor Graphics med HP-UX arbeidsstasjoner begynte jeg med systemadministrasjon på HP-UX. Ettersom vi er i en flytråd kan jeg nevne at jeg har designet elektronikk som ble montert i en dummy Sidewinder som fly med F-16 8 ganger.

Etter noen år med HP-UX og SunOS ble det flere og flere WS, og etterhvert også servere med Linux.
SunOS faset vi ut for 3 år siden, og de siste HP-UX serverne fases ut i løpet av 1. halvår.
Så jeg har et bedre grunnlag for å uttale meg om dette enn det virker som flere andre her har.

De aller fleste firma i Norden er små og mellomstore bedrifter, og da blir det idiotisk å sammenligne de google og facebook osv. Her i Norge er det mye lettere å ansette en god SA på Windows enn det er for Linux. Og derfor velger også de aller fleste små og mellomstore bedrifter samt kommuner Windows. Jeg har vært så lenge i databransjen at jeg godt vet at diskusjonen Windows vs Linux blir omtrent som en religions diskusjon, og det gidder jeg ikke bruke tid på.
Det du skriver nu har inget att göra med det du skrev och jag svarade på.

Rent trams, börja prata om hur många burkar du har som kör Linux

fö att fasa ut HPUX tre år efter SunOS, hur tänkte ni då? SunOS lever i allra högsta grad dock kanske inte som WS längre men som server men HPUX det var 15-20 år sedan någon använde dom som WS och server vem använde som som server annat än banker om vi pratar nutid!
Citera
2016-03-26, 03:11
Medlem
https://www.flightglobal.com/news/articles/pentagon-lowers-f-35-acquisition-cost-estimate-423530/

Så har GAO sagt att F-35an ser ut att bli ännu billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in