2011-08-31, 17:40
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vilket är lika med 0,74 mhz och den sitter inte i Gripen.
Det har jag inte heller påstått, svarade bara på ditt felaktiga påstående om att man använde några hundra Hertz som klockfrekvens.

Gripen använder 33 Mhz som klockfrekvens.
Citera
2011-08-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Jag tolkar det där ickesvaret som att du inte vet. Jag funderade ett slag på saken och insåg i alla fall att det beror på förhållandet mellan RCS och reflekterad effekt. RCS är ju egentligen ett ganska lustigt mått.

http://www.radartutorial.eu/01.basics/rb13.en.html

Radarekvationen förklarad med mer matematik än vad jag egentligen fattar... Riktigt bra sidor för den vetgirige.
Citera
2011-08-31, 17:48
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Jag tolkar det där ickesvaret som att du inte vet. Jag funderade ett slag på saken och insåg i alla fall att det beror på förhållandet mellan RCS och reflekterad effekt. RCS är ju egentligen ett ganska lustigt mått.
Siffrorna stämmer och Flipp-Flopsps tillämpning är både snygg och pedagogiskt upplagd.

Om du inte tror honom kan du ju testa lösningen grafiskt på valfritt diagram.
http://www.ausairpower.net/Irbis-BARS.png
http://img191.imageshack.us/img191/7372/n050.jpg

RCS är ett lustigt mått och ett flygplan kan beroende på våglängd ha extrema variationer i RCS. Jag angav tidigare närmevärdet att om RCS:en ökar 10ggr så ökar bara upptäcktsavståndet ~80%. Korrekt siffra är 77,8 enligt formeln. Det är alltså en ökning med den fjärde roten. (Kikar du i alla diagram och tabeller för andra radartyper så kommer du märka att det är helt rätt siffror.
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Du verkar gilla att blanda Äpplen och Päron och tro att det är samma sak?

33Mhz avser PCI bussen, inte CPUs klockfrekvens. Det sitter med största sannolikhet en PCI buss i F22 också då det ingår i en MIL standard, orkar inte leta upp vilken. Därför har F22 också en klockfrekvens på totalt 33Mhz enligt din märkliga retorik.

PCI är en buss för diverse instickskort och enligt standard är dataöverföringen 32bitar bred, 32bits buss som tickar i 33Mhz har en maximal överföringshastighet på 133 MB/s. Sen fanns det också 64bits bred buss som kallades för PCI-X inte att förväxla med nyare PCI Express, om den används i flygplan är låter jag vara osagt men troligen inte.

Gripen har inget operativsystem, istället är allt programmerat i Pascal och Ada och använder sig utav språkets realtids hantering mellan de olika systemen. För att synkronisera allt så använder man sig utav en background worker i brist på bättre ord som synkroniserar alla jobb ca 60gånger per sekund, detta är även dynamiskt upp till 240 gånger per sekund. Detta avser inte klockfrekvensen och beräkningshastigheten utan det är hastigheten på tilldelning av jobb. En vanlig PC med operativsystem fungerar på ett liknade sätt, i Kerneln så finns det ticrate. Vad Windows har vet jag inte men Linux hade för till ett par år sedan en statisk ticrate på 100hz, numera är det en dynamiskt tilldelad. Tror du att Linuxservrar från 2006 hade 100hz processorer? ticraten handlar om att hantera arbete, inte arbeta!

Gripen använder sig utav PowerPC processorer på 266Mhz i styrdatorn. Om man ska jämföra råprestandan mellan Gripen och F22 så får man jämföra hur många GFLOPS de maximalt kan hantera. Inte att den ena kör med Intel i960 100Mhz och den andra PowerPC G3 266Mhz osv.

// Några ord från en IT tekniker.
Tack. Hoppas fler läser ditt inlägg och tar till sig av informationen.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-08-31 kl. 17:53.
Citera
2011-08-31, 17:59
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jailb8

Radarekvationen förklarad med mer matematik än vad jag egentligen fattar... Riktigt bra sidor för den vetgirige.
Man behöver inte så mycket matematik för att ge en bra motivering på fysikalisk grund. Om man tänker sig en kon ljus så är bottenarean proportionerlig mot avståndet i kvadrat. Ljus försvinner eller skapas inte i konen (vi bortser från absorption och spridning i luften), så ljusflödet per areaenhet måste vara omvänt proportionerligt mot arean alltså omvänt proportionerligt mot avståndet i kvadrat. Detta ljus ska då reflekteras och samma resonemang gäller igen, så den mottagna reflektionen blir omvänt proportionerlig mot avståndet upphöjt i fyra. Om man har ett tvärsnitt och flyttar det dubbelt så långt bort mottar det fyra gånger mindre ljus. Sändaren mottar sedan en fjärdedel av fjärdedelen, jämfört med det ursprungliga avståndet.
Citera
2011-08-31, 18:02
Medlem
Citat:

33Mhz avser PCI bussen, inte CPUs klockfrekvens. Det sitter med största sannolikhet en PCI buss i F22 också då det ingår i en MIL standard, orkar inte leta upp vilken. Därför har F22 också en klockfrekvens på totalt 33Mhz enligt din märkliga retorik.

PCI är en buss för diverse instickskort och enligt standard är dataöverföringen 32bitar bred, 32bits buss som tickar i 33Mhz har en maximal överföringshastighet på 133 MB/s. Sen fanns det också 64bits bred buss som kallades för PCI-X inte att förväxla med nyare PCI Express, om den används i flygplan är låter jag vara osagt men troligen inte.

Gripen har inget operativsystem, istället är allt programmerat i Pascal och Ada och använder sig utav språkets realtids hantering mellan de olika systemen. För att synkronisera allt så använder man sig utav en background worker i brist på bättre ord som synkroniserar alla jobb ca 60gånger per sekund, detta är även dynamiskt upp till 240 gånger per sekund. Detta avser inte klockfrekvensen och beräkningshastigheten utan det är hastigheten på tilldelning av jobb. En vanlig PC med operativsystem fungerar på ett liknade sätt, i Kerneln så finns det ticrate. Vad Windows har vet jag inte men Linux hade för till ett par år sedan en statisk ticrate på 100hz, numera är det en dynamiskt tilldelad. Tror du att Linuxservrar från 2006 hade 100hz processorer? ticraten handlar om att hantera arbete, inte arbeta!

Gripen använder sig utav PowerPC processorer på 266Mhz i styrdatorn. Om man ska jämföra råprestandan mellan Gripen och F22 så får man jämföra hur många GFLOPS de maximalt kan hantera. Inte att den ena kör med Intel i960 100Mhz och den andra PowerPC G3 266Mhz osv.

Man kör mot MIL-STD 1553B digitala databussar.
Citera
2011-08-31, 18:17
Medlem
krokodils avatar
Citat:

Nej, 33 Mhz är internt för processorerna, det står i den länkade texten.

IT-tekniker - tveksamt.
Citera
2011-08-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Det har jag inte heller påstått, svarade bara på ditt felaktiga påstående om att man använde några hundra Hertz som klockfrekvens.

Gripen använder 33 Mhz som klockfrekvens.
Typiskt krokodil att uttnytja slarvfel, skrev jag inte mhz i första inlägget?
Senast redigerad av kroppskultur 2011-08-31 kl. 18:27. Anledning: tog bort en otrevlighet
Citera
2011-08-31, 18:26
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Typiskt krokodil att uttnytja slarvfel, det är något som saknas hos dig.
Att det var stavfel framkom senare - även andra som hävdade att klockfrekvens för en processor mäts i några hundra Hertz.

Inte lätt för mig att ana vad du menar, eller hur.
Citera
2011-08-31, 18:32
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Nej, 33 Mhz är internt för processorerna

http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/gripen/gripen-network.html

Citat:
The computer system Ericsson SDS 80 uses D96/MACS processors [...] The MACS has three 266 MHz PowerPC processors working in parallell
Citera
2011-08-31, 18:35
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/gripen/gripen-network.html
Ericsson som tillverkar datorn är bättre källa än din hobbysida.
Citera
2011-08-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jailb8

Pinsamt vilken tankevurpa jag gjorde då. Där ser man ju klart och tydligt att det helt enkelt beror på att radiovågorna måste färdas avståndet två gånger. Jag tänkte att det bara skulle ge upphov till en faktor 2, men det är naturligtvis helt fel.

Jag skäms verkligen. Jag måste nog skrota den här användaren och göra en ny.

Edit: Nu vill jag bara skjuta mig själv. Det beror så klart på att radiovågorna sprids två gånger, en gång vid sändaren och en gång vid målet, alltså var jag rätt ute från början även om jag fortfarande tänkte lite galet. Nu vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen... Jag lovar att jag generellt sett är mycket klipskare än så här.
Senast redigerad av Obeskrivlig 2011-08-31 kl. 19:02.
Citera
2011-08-31, 18:38
Medlem
Har nu skummat igen länkarna lite och Gripen har en PCI-bus på 33mhz vilket inte ska blandas ihop med klockfrekvensen på processorna, bushastiget är frekvensen data överförs inte hur snabbt den beräknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in