Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Jag tolkar det där ickesvaret som att du inte vet. Jag funderade ett slag på saken och insåg i alla fall att det beror på förhållandet mellan RCS och reflekterad effekt. RCS är ju egentligen ett ganska lustigt mått.
Siffrorna stämmer och Flipp-Flopsps tillämpning är både snygg och pedagogiskt upplagd.
Om du inte tror honom kan du ju testa lösningen grafiskt på valfritt diagram.
http://www.ausairpower.net/Irbis-BARS.png
http://img191.imageshack.us/img191/7372/n050.jpg
RCS är ett lustigt mått och ett flygplan kan beroende på våglängd ha extrema variationer i RCS. Jag angav tidigare närmevärdet att om RCS:en ökar 10ggr så ökar bara upptäcktsavståndet ~80%. Korrekt siffra är 77,8 enligt formeln. Det är alltså en ökning med den fjärde roten. (Kikar du i alla diagram och tabeller för andra radartyper så kommer du märka att det är helt rätt siffror.
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Du verkar gilla att blanda Äpplen och Päron och tro att det är samma sak?
33Mhz avser PCI bussen, inte CPUs klockfrekvens. Det sitter med största sannolikhet en PCI buss i F22 också då det ingår i en MIL standard, orkar inte leta upp vilken. Därför har F22 också en klockfrekvens på totalt 33Mhz enligt din märkliga retorik.
PCI är en buss för diverse instickskort och enligt standard är dataöverföringen 32bitar bred, 32bits buss som tickar i 33Mhz har en maximal överföringshastighet på 133 MB/s. Sen fanns det också 64bits bred buss som kallades för PCI-X inte att förväxla med nyare PCI Express, om den används i flygplan är låter jag vara osagt men troligen inte.
Gripen har inget operativsystem, istället är allt programmerat i Pascal och Ada och använder sig utav språkets realtids hantering mellan de olika systemen. För att synkronisera allt så använder man sig utav en background worker i brist på bättre ord som synkroniserar alla jobb ca 60gånger per sekund, detta är även dynamiskt upp till 240 gånger per sekund. Detta avser inte klockfrekvensen och beräkningshastigheten utan det är hastigheten på tilldelning av jobb. En vanlig PC med operativsystem fungerar på ett liknade sätt, i Kerneln så finns det ticrate. Vad Windows har vet jag inte men Linux hade för till ett par år sedan en statisk ticrate på 100hz, numera är det en dynamiskt tilldelad. Tror du att Linuxservrar från 2006 hade 100hz processorer? ticraten handlar om att hantera arbete, inte arbeta!
Gripen använder sig utav PowerPC processorer på 266Mhz i styrdatorn. Om man ska jämföra råprestandan mellan Gripen och F22 så får man jämföra hur många GFLOPS de maximalt kan hantera. Inte att den ena kör med Intel i960 100Mhz och den andra PowerPC G3 266Mhz osv.
// Några ord från en IT tekniker.
Tack. Hoppas fler läser ditt inlägg och tar till sig av informationen.