Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Jag vet inte det alltså... 35 Johan (som till slut pensionerades 1999) hade en något upphottad radda elektroniska prylar, ytterligare två Rb 24 (totalt antal 6 som mest? Alternativt 4 Rb 24 och 2 Rb 27/28 Falcon) och en nyare kanon, men det var ungefär det.
Rb 24 och 28 är IR-robotar med ganska begränsad räckvidd och prestanda, särskilt Rb 28 visade sig vara mer eller mindre värdelös och fasades ut av USA ganska fort (AIM-4). Jag vet att det fanns en radarvariant (SA) av bägge Falconvarianterna, och att Rb 27/AIM-26 var en sådan, men den fasades ut ur svensk tjänst i början av 90-talet (USA pensionerade den redan två decennier innan dess).
Vad gäller elektroniken så kan jag inte säga så mycket, men någon STRIL90-integrering var det väl inte tal om? Även cockpit i 35 Johan ser lika plottrig och gammal ut som på F-varianten. Precis vad man micklade med när man säger "modernare elektronik" är svårt att säga, men någon kanske vet?
Nåja, inget ont om Draken, men t.ex. Indiens MiG-21 Bison som är i tjänst idag kan bära RVV-AE/R-77, R-73, R-27 i olika varianter m.m, samt har en radar som antagligen slår Drakens. Sedan har vi ju uppgraderingar som MiG-21-93/97, MiG-21 Lancer och MiG-21-2000 som testats och i vissa fall tagits i tjänst, alla med enorma tekniska uppgraderingar som vida utklassar Draken.
Draken hade bättre prestanda i många fall, men i övrigt är det lite sisådär, och mer uppgraderingsvänlig var den nog inte.
Fast du blanda äpplen och päron rätt friskt.
MIG har en vanlig radar och ingen asearadar så storleken på radar antennen har betydelse för dess prestanda och den begränsas av att luftintaget sitter runt noskonen.
Detta hade inte draken vilket gav bättre möjlighet till uppdateringar.
Draken byggdes för Stril 60 och var i slutet av 60 talet ett av de mest avencerade allvädersjaktplanen i världen.
http://www.aef.se/Avionik/Notiser/J35F-J%20Avionik%20Notis%202.htm
MIG 21 var ett i bästa fall halvdassigt allvädersjaktplan.
Rb24J var det man tillfördes i slutet av 70 talet, motsvarande P varianten av Sidewinder, kraftigt förbättrad RB24.
MIG 21 har av Israeliska firmor kraftigt uppdaterats, anledningen är väl att antalet MIG i världen är stort.
Motsvarande hade kunnat ske med Draken, till en ännu bättre nivå, det förtar inte att Draken var ett vassare flygplan jmf Mig 21 under dess livstid.