2010-12-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Draken var en väsentligt mer utvecklingsbar konstruktion än MIG 21.

Med samma logik kunde du hävda att Viggen var överlägsen F 16 då JA 37 Viggen var betydligt potentare än F16A/B när de kom.
Skulle dock inte vilja sitta i en JA37 och möta de senaste F16 däremot hade man kunnat modernisera Viggen ännu mer och ja då var vi där igen.
Den här typen av diskussioner går så lätt överstyr.

Flygvapnet flög Draken fram till och med 1999. Det känns som ett gott betyg på an plattform som utvecklades på 50-talet. Och nej, flygvapnet accepterar inte vilken skit som helst i sin arsenal likt något uland.
Citera
2010-12-09, 14:20
Medlem
Accepterade ska det nog vara
Citera
2010-12-09, 14:52
Medlem
cephs avatar
Jag vet inte det alltså... 35 Johan (som till slut pensionerades 1999) hade en något upphottad radda elektroniska prylar, ytterligare två Rb 24 (totalt antal 6 som mest? Alternativt 4 Rb 24 och 2 Rb 27/28 Falcon) och en nyare kanon, men det var ungefär det.
Rb 24 och 28 är IR-robotar med ganska begränsad räckvidd och prestanda, särskilt Rb 28 visade sig vara mer eller mindre värdelös och fasades ut av USA ganska fort (AIM-4). Jag vet att det fanns en radarvariant (SA) av bägge Falconvarianterna, och att Rb 27/AIM-26 var en sådan, men den fasades ut ur svensk tjänst i början av 90-talet (USA pensionerade den redan två decennier innan dess).

Vad gäller elektroniken så kan jag inte säga så mycket, men någon STRIL90-integrering var det väl inte tal om? Även cockpit i 35 Johan ser lika plottrig och gammal ut som på F-varianten. Precis vad man micklade med när man säger "modernare elektronik" är svårt att säga, men någon kanske vet?

Nåja, inget ont om Draken, men t.ex. Indiens MiG-21 Bison som är i tjänst idag kan bära RVV-AE/R-77, R-73, R-27 i olika varianter m.m, samt har en radar som antagligen slår Drakens. Sedan har vi ju uppgraderingar som MiG-21-93/97, MiG-21 Lancer och MiG-21-2000 som testats och i vissa fall tagits i tjänst, alla med enorma tekniska uppgraderingar som vida utklassar Draken.

Draken hade bättre prestanda i många fall, men i övrigt är det lite sisådär, och mer uppgraderingsvänlig var den nog inte.
Senast redigerad av ceph 2010-12-09 kl. 15:04.
Citera
2010-12-09, 21:02
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Jag vet inte det alltså... 35 Johan (som till slut pensionerades 1999) hade en något upphottad radda elektroniska prylar, ytterligare två Rb 24 (totalt antal 6 som mest? Alternativt 4 Rb 24 och 2 Rb 27/28 Falcon) och en nyare kanon, men det var ungefär det.
Rb 24 och 28 är IR-robotar med ganska begränsad räckvidd och prestanda, särskilt Rb 28 visade sig vara mer eller mindre värdelös och fasades ut av USA ganska fort (AIM-4). Jag vet att det fanns en radarvariant (SA) av bägge Falconvarianterna, och att Rb 27/AIM-26 var en sådan, men den fasades ut ur svensk tjänst i början av 90-talet (USA pensionerade den redan två decennier innan dess).

Vad gäller elektroniken så kan jag inte säga så mycket, men någon STRIL90-integrering var det väl inte tal om? Även cockpit i 35 Johan ser lika plottrig och gammal ut som på F-varianten. Precis vad man micklade med när man säger "modernare elektronik" är svårt att säga, men någon kanske vet?

Nåja, inget ont om Draken, men t.ex. Indiens MiG-21 Bison som är i tjänst idag kan bära RVV-AE/R-77, R-73, R-27 i olika varianter m.m, samt har en radar som antagligen slår Drakens. Sedan har vi ju uppgraderingar som MiG-21-93/97, MiG-21 Lancer och MiG-21-2000 som testats och i vissa fall tagits i tjänst, alla med enorma tekniska uppgraderingar som vida utklassar Draken.

Draken hade bättre prestanda i många fall, men i övrigt är det lite sisådär, och mer uppgraderingsvänlig var den nog inte.
Fast du blanda äpplen och päron rätt friskt.
MIG har en vanlig radar och ingen asearadar så storleken på radar antennen har betydelse för dess prestanda och den begränsas av att luftintaget sitter runt noskonen.
Detta hade inte draken vilket gav bättre möjlighet till uppdateringar.
Draken byggdes för Stril 60 och var i slutet av 60 talet ett av de mest avencerade allvädersjaktplanen i världen.
http://www.aef.se/Avionik/Notiser/J35F-J%20Avionik%20Notis%202.htm

MIG 21 var ett i bästa fall halvdassigt allvädersjaktplan.

Rb24J var det man tillfördes i slutet av 70 talet, motsvarande P varianten av Sidewinder, kraftigt förbättrad RB24.

MIG 21 har av Israeliska firmor kraftigt uppdaterats, anledningen är väl att antalet MIG i världen är stort.
Motsvarande hade kunnat ske med Draken, till en ännu bättre nivå, det förtar inte att Draken var ett vassare flygplan jmf Mig 21 under dess livstid.
Citera
2010-12-28, 16:04
Medlem
Zalmans avatar
Norska F-35 affären väntas nu kosta 30 miljarder norska kronor istälet för 18 miljarder.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3964325.ece
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/usa-plan-dyrare-an-norge-raknat-med_5832611.svd
Citera
2010-12-28, 16:25
Medlem
BAGARN69s avatar
Norrmännen lär nog köpa F 35 oavsätt vilket pris
Men det lär kosta en å annan flygstation för dom å andra nedskärningar i Norska försvaret
sedan vet inte jag om jag fattade rätt men så är tydligen inte F 35 något vidare att ha jämfört med andra flp. kanske en Porche med trabant motor ??
Citera
2010-12-28, 19:26
Medlem
Svithjods avatar
Frågan är om inte priset är ännu högre än vad som anges i media.

http://krigskonster.blogspot.com/2010/12/felaktiga-priser-om-norska-jsf.html
Citera
2010-12-28, 20:39
Medlem
Andolorias avatar
Priset Saab Jas39 Gripen 469 milj SEK/st

Priset F35 762 milj SEK/st
(då motorns pris är räknat på en annan affär gällande 10 st, kan alltså va några tiotals miljoner billigare)
Citera
2010-12-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andoloria
Priset Saab Jas39 Gripen 469 milj SEK/st

Vad ingår i dessa 469 milj SEK/st för det kan omöjligt vara "fly away kostnad"

Fmv betalade ~ 220 milj SEK/st i "fly away kostnad" för delserie 3 av Gripen
man fick dessa 10% billigare eftersom man inom IG Jas lyckats göra så pass
bra kostnadsbesparingar inom projektet.
Citera
2010-12-29, 12:20
Medlem
Bövelens avatar
Bara en liten notis, Norge får/kan inte använda mer än 4% av oljepengarna till statsbudgeten. Vet inte om det är 4% på hela fonden eller det som genereras varje år. Pengarna skall finnas kvar när oljan tryter och är en långsiktig investering.

Jag kan tänka mig att dessa pengar redan till stor del är intecknade i andra hål i statens finanser, så att dom har obegränsat med resurser är inte sant.

Min poäng är att även fast de är rika så finns det en gräns, kanske att kostnaden inte hinner att eskalera till smärtgränsen, men någon gång kommer den att nås. Samtidigt finns det en ekonomisk gräns för vad ett politiskt samarbete får kosta vilket är en helt annan sak, den gränsen kanske kommer tidigare än förmågan att faktiskt betala flygplanen. Speciellt om produkten inte håller för vad den lovar.
Citera
2010-12-29, 13:13
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen
Bara en liten notis, Norge får/kan inte använda mer än 4% av oljepengarna till statsbudgeten. Vet inte om det är 4% på hela fonden eller det som genereras varje år. Pengarna skall finnas kvar när oljan tryter och är en långsiktig investering.

Jag kan tänka mig att dessa pengar redan till stor del är intecknade i andra hål i statens finanser, så att dom har obegränsat med resurser är inte sant.

Min poäng är att även fast de är rika så finns det en gräns, kanske att kostnaden inte hinner att eskalera till smärtgränsen, men någon gång kommer den att nås. Samtidigt finns det en ekonomisk gräns för vad ett politiskt samarbete får kosta vilket är en helt annan sak, den gränsen kanske kommer tidigare än förmågan att faktiskt betala flygplanen. Speciellt om produkten inte håller för vad den lovar.
England å Norge köper skiten oavsätt vad som skrivs eller är ren fakta gäller
men som jag skrev tidigare så tror jag att några Flygstationer i Norge kommer läggas ner för att få råd att ha denna farkost som har lika bra sväng radie som en buss i motvind. Om man går in på försvarets hemsida så kan man läsa i mellan åt att en del JAS divisioner är på olika baser i Norge. Man kan ju undra varför dom Norska piloterna å teknikerna är så angelägna om att få testa JAS ? Hoppas Danmarks regering inte är fullt så blåsta så som den Norska var/är !
Citera
2010-12-29, 13:36
Medlem
Bövelens avatar
Citat:
England å Norge köper skiten oavsätt vad som skrivs eller är ren fakta gäller

Än så länge så har du rätt, men det är klart att det finns en gräns. Frågan är var gränsen går och om projektet någonsin kommer att nå dit.

Vill passa på att ge ett litet boktips som är relevant i sammanhanget.

HC Andersen heter författaren, Kejsarens nya kläder heter sagan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in