Citat:
Pak Fa har varit aktuellt som projekt sedan 2002 (då Sukhoi fick kontraktet), 2007 kom första demoflyget (T50-1) och lanseringen väntas bli 2015. Dvs 13 år efter upphandlingen (ditt snitt ligger runt 11 år). Idag efter 9 år har de 4 st flygande prototyper varav ett har flertalet system fungerande (OLS, Radar) och det har redan börjat bära robotar. Så 13 års utveckling när man har delsystem utvecklade i Su35 så känns det inte häftigt i någon riktning.
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, inte då ausairpower kan välja och vraka mellan olika data,
eller för den delen själva hitta på bedömd kapacitet.
Vilket bygger på antagandet att PAK-FA på någon magiskt sätt
ska gå snabbare att utveckla än alla västflygplan, och för den delen även Su-27 och MiG-29.
Så det hela bygger på att Ryssland på något magiskt vis ska klara av bryta den globala utvecklingen
och de senaste 108 årens flyghistoria och helt plötsligt utveckla ett flygplan
med en hastighet som Sukhoi inte har lyckats med de senaste 50 åren.
eller för den delen själva hitta på bedömd kapacitet.
Vilket bygger på antagandet att PAK-FA på någon magiskt sätt
ska gå snabbare att utveckla än alla västflygplan, och för den delen även Su-27 och MiG-29.
Så det hela bygger på att Ryssland på något magiskt vis ska klara av bryta den globala utvecklingen
och de senaste 108 årens flyghistoria och helt plötsligt utveckla ett flygplan
med en hastighet som Sukhoi inte har lyckats med de senaste 50 åren.
Ang radar så tycker jag att du är onödigt hård mot ausairpower.
Men du kan få lite siffror mellan radarsystemen.
APG77: 1500 T/R moduler, 12KW peak power http://en.wikipedia.org/wiki/AN/APG-77
Irbis E: 1524 T/R moduler, 20KW peak power http://warfare.ru/?linkid=2568&catid=334 (bygger på påståenden från tillverkaren)
F35 har en radar som är 80% av APG77 i storlek och dessutom har den lägre uteffekt iom den lägre storleken.
Siffrorna från ausairpower stämemr hyffsat (även om siffrorna är tagna i underkant på samtliga modeller).
Citat:
Nej. Dessutom jämför jag med nuvarande Irbis E mot nuvarande APG77. Vad som finns ute 2015 vet ingen och det är onödigt att spekulera i. Siffrorna stämmer med tillverkarnas påståenden. 3m² på >300km för Irbis E (idag) och för APG77 upptäcks 1m² på ~220km vilket stämmer med påstådda 30-45% som ausairpower använder. (Observera logaritmisk skala i diagrammen...) Andra siffror anger >190NM för samma mål hos Irbis E.
Och problemet är då att 30-45% högre uteffekt jämfört med dagens AN/APG-77 är en piss i Nilen,
när de behöver 300% mer för att nå upp till påstådd prestanda.
när de behöver 300% mer för att nå upp till påstådd prestanda.
Kom gärna med en källa och räkneexempel, du har fått 3 st av mig (aviationweek angav F22:s prestanda i LPI-läge) + ausairpower som uppenbarligen inte är värda någonting.
Citat:
Su35 är driftsatt och levererad. Även nya Su30M2 använder radarn. Radar har varit en sak Sovjet varit hyffsat dåliga på då de haft mycket läckage (strålning), dessa problem finns inte i moderna radarsystem som levereras från Ryssland (deras nya stealthskepp har lett rysk radarutveckling och sett till att radarsystemen idag är riktigt bra). Ang Mistralskeppen så är det väl bättre att ta och köpa ett färdigt franskt koncept istället för att bygga egna kopior? Skeppen ska ju ändå tillverkas i Ryssland så jag förstår inte varför du säger att varvsindustrin i Ryssland är usel. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3079784.ece
Historiskt sett så var man i Sovjet bra på att levera system i tid,
men med prestanda och tillförlitlighet som var horribla.
...Ryssland suger osv...
Ett annat exempel är den ryska fartygsindustrin,
som har varit så usla på att leverera det som de har åtagit sig
att man tvingats köpa franskt.
(*) Skjutförbud på akan, radar som inte var i närheten av att kunna matcha
10 år äldre amerikansk radar ens när radarn fungerade, horribel tillförlitlighet o.s.v.
men med prestanda och tillförlitlighet som var horribla.
...Ryssland suger osv...
Ett annat exempel är den ryska fartygsindustrin,
som har varit så usla på att leverera det som de har åtagit sig
att man tvingats köpa franskt.
(*) Skjutförbud på akan, radar som inte var i närheten av att kunna matcha
10 år äldre amerikansk radar ens när radarn fungerade, horribel tillförlitlighet o.s.v.
De ryska varven går på högvarv idag (särskilt i St Petersburg), kolla bara på tillverkningen av Steregushchy-klassen http://en.wikipedia.org/wiki/Steregushchy_class_corvette
Eller en sammanställning av olika projekt de ryska varven sysselsätter sig med nu.
http://oplatsen.wordpress.com/2010/09/11/sjostridskrafternas-moderniseringsprogram/
Att ryssen köper Mistral beror helt enkelt på att det är en bra design, inte för att ryska varv skulle vara dåliga (annars hade de ju lämnat produktionen åt fransmännen...).
Jag tycker att dina slutsatser verkar bygga mer på fördomar än fakta (varvsindustriexemplet, ausairpowers siffror, påståendet om utvecklingstiden för Pak FA etc där utvecklingstiden efter vunnet kontrakt var 14 år för F22 och nu 13 för PAK FA om tidsplanen hålls.). Ausairpowers siffror är generellt väldigt bra, för Irbis E stämmer de, för F22 stämmer de, för F35 stämmer de (i underkant alltså).
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-08-15 kl. 00:50.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-08-15 kl. 00:50.
, du påstår att enbart senare versioner av RM 12 har digitalt styrsystem....Det kan bli så om man inte vet någonting och missuppfattar texten.