2012-07-10, 18:31
Medlem
En fråga.

Har man rättighet att begära ut alla tillgängliga dokument för en viss person?

Jag vet alltså att en person varit åtalad men inte när eller för vilket brott...

När jag begärt Ut domar har jag ibland fått uppmaning om att ange personnummer eftersom de inte hittar mha min beskrivning. Så det har sökmöjligheten, men frågan är om det är "lagligt"?
Citera
2012-07-26, 20:53
Medlem
Eldbolls avatar
Ja, det som kommer in till tingsrätten är offentligt med undantag för sekretess skyddat material.
Citera
2012-08-10, 16:40
Medlem
Nordahlarens avatar
Detta gäller en historia jag jobbar på, ett mord inträffar 1975 - de hittar den skyldige och låser in hen. En privatperson vill hämta ut all information polisen har kring detta i år. 37 år senare.

Är detta möjligt?

Personen i fråga är journalist.
Citera
2012-08-10, 23:57
Medlem
Eldbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordahlaren
Detta gäller en historia jag jobbar på, ett mord inträffar 1975 - de hittar den skyldige och låser in hen. En privatperson vill hämta ut all information polisen har kring detta i år. 37 år senare.

Är detta möjligt?

Personen i fråga är journalist.

Ja, du behöver veta var det skedde så du kan kontakta rätt Tingsrätt sedan namn och personnummer.
Helst med de 4a sista siffrorna så blir det enklare att söka efter.
Citera
2012-08-14, 10:44
Medlem
Nordahlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldboll
Ja, du behöver veta var det skedde så du kan kontakta rätt Tingsrätt sedan namn och personnummer.
Helst med de 4a sista siffrorna så blir det enklare att söka efter.

Kan denna person gå till den lokala polisstationen och be om att få ta del av handlingarna?
Citera
2012-08-15, 22:42
Medlem
Få reda på varför någon suttit i fängelse?

Ibland är jag alldeles för nyfiken men jag hörde av en slump att en bekant har suttit i fängelse för ca 10 år sedan, och jag vill veta varför!

Jag vet vilket årtal och på vilken anstalt mannen varit intagen, men jag saknar de fyra sista siffrorna i hans personnummer
Finns det något sätt jag kan få reda på varför han dömts till fängelse? (Utan att behöva fråga honom eller att han får reda på det)
Citera
2012-08-15, 22:54
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Vet du vilken domstol han dömdes i? Vänd dig till den domstolen och begär ut de domar som rör honom.
Hans fullständiga personnummer kan du få via www.upplysning.se, förutsatt att han inte har en dold identitet.

Förslag på vad du skriver i mejlet till domstolen:
Citat:
Hej,

Jag önskar att de del av alla eventuella domar där personen Harald Bertilsson (personnummer 19589507-1416) har stått åtalad.
En eventuell dom mot honom kan ha avkunnats för 10 år sedan.

Hälsningar
Johan
Senast redigerad av Erich.Honecker 2012-08-15 kl. 22:58.
Citera
2012-08-15, 23:37
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2012-08-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Vet du vilken domstol han dömdes i? Vänd dig till den domstolen och begär ut de domar som rör honom.
Hans fullständiga personnummer kan du få via www.upplysning.se, förutsatt att han inte har en dold identitet.

Förslag på vad du skriver i mejlet till domstolen:

Jag vet inte vilken domstol han dömdes i, bara vilken anstalt han avtjänade straffet på ...
Var hittar jag mailadresser till olika domstolar?

Och när jag söker på hans namn på www.upplysning.se så är de fyra sista siffrorna dolda, måste jag vara medlem eller något för att få fram siffrorna?
Citera
2012-08-16, 17:52
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alistar
Jag vet inte vilken domstol han dömdes i, bara vilken anstalt han avtjänade straffet på ...
Var hittar jag mailadresser till olika domstolar?
Du måste veta vilken tingsrätt, men du kan ju alltid skicka ditt mejl till alla tänkbara tingsrätter.

För att få fram tingsrättens mejladress, testa att...googla på tingsrättens namn...
Citat:
Och när jag söker på hans namn på www.upplysning.se så är de fyra sista siffrorna dolda, måste jag vara medlem eller något för att få fram siffrorna?
Ja, och det är gratis.
Citera
2012-08-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Du måste veta vilken tingsrätt, men du kan ju alltid skicka ditt mejl till alla tänkbara tingsrätter.

För att få fram tingsrättens mejladress, testa att...googla på tingsrättens namn...

Ja, och det är gratis.

Tack för hjälpen
Citera
2012-08-17, 13:47
Medlem
Jag valde att skicka mail till fyra olika tingsrätter och har fått tillbaka svar att de behöver målnummer för att det är så länge sedan han blev dömd, två svarade att de kan bara se tillbaka 5 eller 10 år i tiden

Så jag är tillbaka på ruta 1 igen, kan jag gå tillväga på något annat sätt eller ska jag bara ge upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in