2012-10-20, 19:56
Medlem
Hur få ut en dom med knapphändiga (obefintliga) uppgifter?

Jag tror mig veta att en bekant till mig är dömd ett flertal gånger till fängelsestraff, men hans version om för vilka brott varierar. Nu undrar jag hur jag kan få ut domarna? Kan man få ut även detaljerna? Jag har ju ingen nytta av ett papper där det står "Kalle fick fängelse" utan jag vill veta vad han hade att säga till sitt försvar, varför domen föll, hur. Är det ens möjligt undrar en novis och nobel person som jag?

Jag har ingen aning om i vilket län eller i vilken domstol han blev dömd, som sagt inte heller för vilka brott han dömdes. Jag har hans fullständiga namn, personnummer, nuvarande adress, jag vet ungefär från vilken stadsdel i storstan han är född alternativt uppväxt i.

Vad gör jag, om jag kan göra något? Att fråga honom rent ut är inget alternativ.
Citera
2012-10-20, 20:12
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2012-10-22, 11:41
Medlem
ashess avatar
Hej! Har behov av att få ut dom, förundersökningsprotokoll samt intyg på att domen vunnit laga kraft.
Har ett ex av alla dokument hemma, men skulle kopiera FUP och det har bleknat så mycket på ett år så behöver en ny version att kopiera från om ni förstår.
Borde inte vara några problem att få det via TR va? Tänker mig ett personligt besök.

Inflikar att jag är målsägande idet aktuella fallet och som part har man väl rätt till uppgifterna gratis?
Domen föll tidigt 2011, då borde de väl finnas i digital form? Gäller det även FUP ?

Tacksam för svar
Citera
2012-10-30, 08:52
Medlem
Få ut en tidigare dom

Jag har en fråga hur svårt det är att få ut en tidigare dom av en gammal arbetskollega till mig. Vet att han blivit fäld och i den domen står det att han tidigare blivit dömd. Går det att få tag i den domen och hur löser man det?
Citera
2012-10-30, 09:10
Medlem
AcidDreams avatar
jag går bara till tingsrätten och frågar så får jag en kopia
Citera
2012-10-30, 09:15
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2012-11-07, 12:02
Medlem
Tack för info. Dock så har jag i skrivande stund:

- ingen aning om var brottet begåtts
- ingen aning om vilken domstol domen utfärdades i.

Det enda jag har är namn och personnummer på människan och hans eget påstående om att han suttit inne. Innebär detta att det är helt kört att försöka få tag i domen?
Citera
2012-11-13, 13:45
Medlem
Zeke84s avatar
Hej!

Om jag vill veta om det finns dömda ex pedofiler i mitt närområde hur går jag tillväga?
Har ju inga personnummer, namn eller brottsmål att gå på?

Tacksam för svar
Citera
2012-11-13, 19:21
Medlem
test1fys avatar
Är det tillåtet att fota FUP?

Tänkte alltså gå till TR, be att få se en FUP (den är på ca 200 sidor) och sedan fota alla sidor.
Citera
2012-11-14, 22:10
Medlem
apakuls avatar
Hur är det om man inte vet om en person har blivit dömd? Verkar ju lite lustigt om man skriver: "Jag vill läsa domen mot XXX YYY. Om det finns någon."
Citera
2012-11-15, 00:06
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apakul
Hur är det om man inte vet om en person har blivit dömd? Verkar ju lite lustigt om man skriver: "Jag vill läsa domen mot XXX YYY. Om det finns någon."

Du behöver inte göra dig lustigare än: Jag vill veta om XXX XXX (alternativt personnummer) finns som tilltalad i något ärende som ni på tingsrätten avgjort.
Citera
2012-11-15, 00:08
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av test1fy
Är det tillåtet att fota FUP?

Tänkte alltså gå till TR, be att få se en FUP (den är på ca 200 sidor) och sedan fota alla sidor.

Klart som tusan det är helt OK att fotografera diverse intressanta prylar. Det finns ju för tusan utsända 'insamlare' från nyhetsbyråer som har mindre scanners med sig, till sin bärbara dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in