2016-08-08, 14:20
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Steffen
när brukar den vara klar då - i förhållande till rättegången? hur mycket tid får man?
Den är klar samtidigt som åtal i så fall väcks. Jag kommer inte ihåg exakt hur länge man får på sig, men om jag inte minns helt fel så är det 2 veckor.
Citera
2016-08-08, 17:58
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Steffen
greps och sedermera anhölls för framställan av narkotika (antagligen ringa, ev normalgrad) för drygt två månader sen. odlade gräs, hehe, men plantorna var små när jag greps.

fortf inte fått info eller någon kallelse till ytterligare förhör förutom det som hölls i arresten. är det möjligt för mig att ta del av fup, eller är det först efter domen som det görs tillgängligt? tror det ska gå att få via försvararen, men hans kontor ligger sju mil hemifrån, och det känns skitnödigt att åka dit för att se hur det går med något jag ändå inte kan påverka

Ärendet kanske läggs ned. Då måste det till särskilda skäl för att du ska kunna få ta del av polisdokumenten.
Citera
2016-08-20, 00:46
Medlem
SC4RECR0Ws avatar
Provade att ringa tingsrätten angående en gammal dom jag vill läsa, men jag behövde veta exakt datum domen kom för att de skulle kunna hitta. Är det verkligen enda sättet?
Vet att året var 2001, men inte månad eller något.
Finns det något jag kan göra eller är det kört?
Citera
2016-08-20, 08:29
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC4RECR0W
Provade att ringa tingsrätten angående en gammal dom jag vill läsa, men jag behövde veta exakt datum domen kom för att de skulle kunna hitta. Är det verkligen enda sättet?

Det finns ett sätt du kanske skulle kunna hitta den på: om du har personens namn och/eller personnummer så kan det finnas en möjlighet att han eller hon är dömd för något nyare brott, och på så sätt kan man kanske få reda på den äldre domen också. Men det är osäkert.
Citera
2016-09-14, 20:26
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Finns säkert svar på det i tråden men men.

Om det har varit en polisinsats idag och jag vill följa ärendet, alltså huruvida han har blivit gripen, utredning har startat osv. Kan man ta del av detta?
Citera
2016-10-14, 21:56
Medlem
Bukow123s avatar
Har en fråga,
har försökt att ta reda på svaret i tråden, vilket förmodligen står någonstans men jag är ohyggligt trött i ögonen.

Frågan är om det är någon här inne som vet hur jag går tillväga för att få ut domar/förundersökningsprotokoll från 80-talet? Vad behöver jag veta/uppge för att få ut rätt domar? Behöver jag namn på den som domen/undersökningen gäller eller är det något annat?

Vänder jag mig mot Tingsrätten eller typ Riksarkivet?

Tacksam för svar!
Citera
2016-10-15, 20:37
Medlem
Någon som kan svara på om en tingsrätt verkligen får "ta bort" förhör med GM och vittnen innan de lämnar ut en fup, med motiveringen att det är känslig information och att domen inte än har fastställts?
Citera
2016-10-15, 20:43
Medlem
hur lång tid tar det innan det finns ett förundersökningsprotokoll klart att begära ut? ärendet gäller en trafikolycka
Citera
2016-10-16, 11:17
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
hur lång tid tar det innan det finns ett förundersökningsprotokoll klart att begära ut? ärendet gäller en trafikolycka
Samma dag som åtal väcks finns fup:en klar. Man kan alltså sällan exakt säga hur många dagar/veckor/månader det tar innan den i så fall blir offentlig.
Citera
2016-10-16, 16:46
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullandeGrodan
Någon som kan svara på om en tingsrätt verkligen får "ta bort" förhör med GM och vittnen innan de lämnar ut en fup, med motiveringen att det är känslig information och att domen inte än har fastställts?

Svar: Ja.
Allmänna handlingar begränsas av sekretessbestämmelser, som finns i offentlighets- och sekretesslagen. Enligt 18 kap 1 § i denna lag gäller sekretess för uppgifter som hör till förundersökning i brottmål.
Trots att någon/några uppgift/er är sekretessbelagd kan du ändå få ut själva förundersökningen, men de sekretessbelagda uppgifterna brukar då vara överstrukna.
Citera
2016-10-16, 17:03
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC4RECR0W

Brottmål som är äldre än fem år kan TR återsöka med hjälp av innehållsförteckningarna till domböckerna i brottmål, men dessa finns endast i pappersformat. Det som står i förteckningen är domsdatum, målnummer och namnet på den som var tilltalad.

Vissa TR har innehållsförteckningar i pärmar man kan söka själv i. Kolla med den TR där målet avgjordes om du kan få söka själv.
Citera
2016-10-16, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Samma dag som åtal väcks finns fup:en klar. Man kan alltså sällan exakt säga hur många dagar/veckor/månader det tar innan den i så fall blir offentlig.
om det då aldrig väcks åtal, finns det ändå en fup att ta del av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in