2010-11-22, 12:17
Medlem
Loquitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loquita
Kan man få ut en FUP om en undersökning har lagts ner?

Svarar mig själv om det finns fler som söker och vill veta om detta går.

Ringde polisen som skulle kontakta utredaren. Enligt henne är även nedlagda undersökningar offentliga men att det som vanligt kan vara så att en del uppgifter i materialet kan vara skyddat och då är under sekretess.

Får se hur mycket som är blurrat när jag får hem papprena!
Citera
2010-11-24, 08:18
Medlem
mycketokigs avatar
kan man bara drutta in till polisen o ta det över disk ?
Citera
2010-11-24, 11:53
Medlem
Lennart.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mycketokig
kan man bara drutta in till polisen o ta det över disk ?

Ja, det går även bra att personligen besöka domstolarna för att ta dela av handlingar.
Citera
2010-12-05, 23:50
Medlem
Gargis avatar
Läst igenom och frågan jag ställer mig känns inte riktigt besvarad.
Kan jag få hela förundersökningen som .pdf-fil? Det är min egen jag är ute efter, alla papper ligger på ungefär 800 sidor. Känns ju som att ansvarande myndighet skulle spara en jävla massa tid och träd på att ha det digitalt?
Citera
2010-12-10, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargi
Läst igenom och frågan jag ställer mig känns inte riktigt besvarad.
Kan jag få hela förundersökningen som .pdf-fil? Det är min egen jag är ute efter, alla papper ligger på ungefär 800 sidor. Känns ju som att ansvarande myndighet skulle spara en jävla massa tid och träd på att ha det digitalt?

Håller med, men jag vet inte riktigt hur det ligger till.
Jag har kontaktat både tingsrätten och polisen angående en förundersökning som jag behöver. Både tingsrätt och polis sa att dom inte kan skicka den som PDF men att dom kan skicka en papperskopia till mig mot betalning (2500kr ungefär)... Brottet ägde rum 2008 så det borde väl finnas en PDF av hela FUPen? Vem bör jag kontakta nu?
Citera
2010-12-10, 11:40
Medlem
Gargis avatar
Nu har jag kontaktat tingsrätten och de sa samma sak till mig. Antar att de vill tjäna pengar.
Citera
2010-12-14, 12:28
Medlem
Gargis avatar
Beställde igår en förundersökning på ca. 600 sidor samt domen i fallet. Domen kom ner i min inbox direkt, förundersökningen skulle de posta. Vaknade idag med 12 mail innehållande förundersökningen i pdf-format!
Citera
2011-03-06, 19:18
Medlem
Våld mot tjänsteman - hitta domar?

Hej!

Jag ska skriva min C-uppsats nu under våren i kriminologi och har tänkt mig att studera poliser i utsatta situationer och då främst - Vart går gränsen när man väljer att anmäla våld mot tjänsteman?

Är det någon som vet vart jag kan finna dessa domar eller om poliser som "brottsoffer" har något slags uppsamlingsnamn så jag kan söka på annat vis?

Är svårt att ringa t.ex. Stockholms tingsrätt och säga - Hej, jag söker domar rörande poliser som valt att anmäla våld mot tjänsteman.

Så hur gör jag?
All hjälp är jag tacksam för!

/Kreegan
Citera
2011-03-06, 19:26
Bannlyst
Jag skulle nog ringa RPS först och främst, för jag är ganska säker på att domstolarna själva inte har sån information sökbar. Däremot bör ju polisen själva ha denna info.
Citera
2011-03-06, 19:31
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2011-05-03, 22:43
Medlem
Tack för tröjans avatar
Att hitta en dräpare?

Jag har namnet på en kvinnodräpare som jag vill leta upp domen på. Jag tänkte att hans grannar skulle få veta vilken psykopat han är, så att dom är beredda ifall att..
Jag har hans gamla namn och hans nya namn samt personnummer, dock ej sista två siffrorna.

Någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Personen arbetat idag med ett förtroendeuppdrag, dit utsatta människor ringer för att få stöd och ingen känner till hans bakgrund som intagen på rättspsyk.
Citera
2011-05-03, 22:55
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Ytterligare tråd infogad.

/Mod
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2011-05-03 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in