2009-12-17, 10:40
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speeder
Grym info!

2 frågor!

1. Om tingsrätten numera är nerlagd hur går man tillväga då? Närmsta större stad?

2. Kan man begära ut domar på ett specifikt personnummer, säg om jag ska anställa en person?

//J

1, Generellt sett ja, de mindre tingsrätterna som lagts ner har ofta blivit en del av en större (vilka oftast ligger i närmaste större stad).

2, Ja om personen varit part i ett mål.
Citera
2009-12-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Ofta är det bara polis och ev åklagare som har FUPen i digital form. Domstolarna får, generellt sett, FUPen i papperskopia.

okejokej, men i flera fall, bl.a här på FB, så har det ju lagts ut förundersökningar hejvilt, Arbogamorden, Therese Johansson-Rojo-mordet m.fl, har alla som lagt ut förundersökningarna , gått till domstolen, betalt flera 1000 och gått hem och skannat in flera 1000 papper för att sedan lägga ut här,,, ovärt .... men snällt
Citera
2009-12-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
1, Generellt sett ja, de mindre tingsrätterna som lagts ner har ofta blivit en del av en större (vilka oftast ligger i närmaste större stad).

2, Ja om personen varit part i ett mål.

Följdfråga till 2:an.

Men då måste jag ringa till den domstol där målet har varit uppe i? Eller kan jag ringa till en random domstol, uppge personnummer och sedan vidarebefodrar dom mig till rätt domstol?
Senast redigerad av speeder 2009-12-17 kl. 23:29. Anledning: fel...
Citera
2010-04-28, 16:43
Medlem
DeusSanctis avatar
Hur lång tid tar det? Mailade en tingsrätt och begärde domar rörande en person för knappt två veckor sedan, ungefär, och har inte fått svar. Borde jag ringa och tjata eller brukar det ta lite tid?
Citera
2010-04-29, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Hur lång tid tar det? Mailade en tingsrätt och begärde domar rörande en person för knappt två veckor sedan, ungefär, och har inte fått svar. Borde jag ringa och tjata eller brukar det ta lite tid?

Två veckor då är det bara att maila en ny förfrågan för så lång tid brukar det inte ta max några dagar för dom domar som jag har skickat efter. Dra väg ett mail där du skriver att du förklarar att du maila dom för två veckor sedan.
Citera
2010-04-29, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speeder
Följdfråga till 2:an.

Men då måste jag ringa till den domstol där målet har varit uppe i? Eller kan jag ringa till en random domstol, uppge personnummer och sedan vidarebefodrar dom mig till rätt domstol?

Tyvärr så funkar det inte det svaret fick jag i alla fall då jag frågade om det i ett ärende som jag sökte på och var osäker vart det var någonstans.

Om du vet vart den närmste tingsrätten är den staden som brottet eller vad det nu kan vara har begåtts så kan du nästan räkna ut vilken tingsrätt det är. Då är det bara dra väg ett mail och du får svar.
Citera
2010-04-29, 09:17
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messrey
om jag försått saken rätt så kostar det absolut ingenting när man ber att få en dom lr en FuP skickad till sin E-post som PDF?

Den beror på domens längd. Upp till 9 sidor är gratis, sedan har domstolen rätt att ta betalt - oavsett om domen är på papper eller i digitalt format. Förundersökningar mailas som regel inte. Finns de digitalt kan du beställa en CD-skiva. Den skickas då med vanlig postgång, alternativt kan du hämta den på plats.
Citera
2010-04-29, 11:09
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Två veckor då är det bara att maila en ny förfrågan för så lång tid brukar det inte ta max några dagar för dom domar som jag har skickat efter. Dra väg ett mail där du skriver att du förklarar att du maila dom för två veckor sedan.
Såg nu att det var bara en dryg vecka men mailar igen ändå.
Jag har inga målnummer eller datum eller så, har bara namn, hemort och födelsedatum på personen jag vill ha alla domar på, inte de fyra sista siffrorna. Det kanske inte räcker?
Senast redigerad av DeusSancti 2010-04-29 kl. 11:27.
Citera
2010-04-29, 17:49
Medlem
DeusSanctis avatar
Så, nu har jag fått dokumenten men jag skulle vilja ha förhör osv. med, är det möjligt och hur ska man formulera det i ett mail? Att man vill ha alla bilagor eller?
Citera
2010-05-01, 16:50
Medlem
DeusSanctis avatar
Förlåt trippelpost men detta är otroligt angeläget för mig.
Det har gjorts en rättspsykiatrisk undersökning på gärningsmannen, kan man få ta del av dokumentationen därifrån på något sätt?
Citera
2010-05-10, 03:46
Medlem
apanilssons avatar
Nån som vet hur man får ut uppgifter i slasken?
Citera
2010-11-10, 14:39
Medlem
Loquitas avatar
Kan man få ut en FUP om en undersökning har lagts ner?

Det gäller i en skola. Min dotter fick hem ett papper där det står att
"Förundersökningen av två pedagoger har lagts ner efter samtal med berörda parter. Skolan har orubbat förtroende för de dessa pedagoger och de är åter i arbete" (ej ordagrant).

Det står inte vad de har gjort eller när detta ska ha inträffat. Vi visste ingenting om det här förrens idag..
Kan jag på något sätt få reda på vilka det är samt vad de var anklagade för?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback