2009-04-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sony_es
Tryck/temp förhållandet är lika för torr luft och nitrogen.

Om det är vatten i däcket sker det en tryckökning när vattnet kokar. Däcket måste alltså upp i en temperatur av 110-120 grader för att detta fenomen ska börja visa sig.

Fakta!

En av de största anledningarna till att man har Nitrogen i vissa tävlingsbilars däck (där reglementet så tillåter) är för att man då får ett stabilare däcktryck därför att Nitrogen inte påverkas lika mycket när däcket ökar i temp vid körningn som vanlig luft gör.

Se vad jag skrivit ovan där jag listar fördelarna med Nitrogen i däcken.

Jag vet vad jag talar om därför att jag har lång erfarenhet av racing på proffsnivå.

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-09, 11:22
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag vet vad jag talar om därför att jag har lång erfarenhet av racing på proffsnivå.
Man behöver inte vara hangaround i Brovallen för att förstå att nitrogen inte ger trådstartaren några mätbara fördelar. Hade frågan varit "Vad ska jag pumpa ostarna på min fräcka STCC-bil med?" så hade svaret varit annorlunda.
Citera
2009-04-09, 11:45
Medlem
Erk Swedes avatar
Stämmer nog

Citat:
Fakta!

En av de största anledningarna till att man har Nitrogen i vissa tävlingsbilars däck (där reglementet så tillåter) är för att man då får ett stabilare däcktryck därför att Nitrogen inte påverkas lika mycket när däcket ökar i temp vid körningn som vanlig luft gör.

Dr Tinnitus

Funderar på flaskluft,om inte den är utan vatten också?
(vi använde det också till stora däck för att bjässe slanglösa att lättare ta fasti fälgkanten)
Citera
2009-04-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Man behöver inte vara hangaround i Brovallen för att förstå att nitrogen inte ger trådstartaren några mätbara fördelar. Hade frågan varit "Vad ska jag pumpa ostarna på min fräcka STCC-bil med?" så hade svaret varit annorlunda.

Helt riktigt. Eller rättare sagt, de fördelar som finns med Nitrogen är normalt inte så viktiga att de är värda priset för en normalbilist.

Annat är det för t ex stora åkerier eller andra proffsanvändare.

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Funderar på flaskluft,om inte den är utan vatten också?
(vi använde det också till stora däck för att bjässe slanglösa att lättare ta fasti fälgkanten)

Man kan säkert torka/avfukta vanlig luft så man kommer nära Nitrogen i det avseendet. Men då har man ändå kvar syret i luften, vilket kan ställa till problem vid en brand då däcken alltså kan tillföra syre till branden. Detta undviks om man väljer Nitrogen, vilket gör att man slår två flugor i en smäll med Nitrogen. Bättre temperaturstabilitet och brandhämmande om däcket går läck vid en brand.

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-09, 12:35
Medlem
orvarens avatar
Som tur är så eldar man ju inte så ofta på hjulen..

Skulle nog själv mer uppskatta om det brann rejält,än bara lite glöd... Men det kan ju bero på att jag kör Ford!
Citera
2009-04-09, 14:58
Medlem
Citat:
Fakta!

Dr Tinnitus

Påstår du att allmänna gaslagen inte gäller kvävgas eller missförstår jag dig?
Senast redigerad av sony_es 2009-04-09 kl. 15:05.
Citera
2009-04-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sony_es
Påstår du att allmänna gaslagen inte gäller kvävgas eller missförstår jag dig?

Nej det gör jag inte.

Påstår du då att ingenjörerna inom världens mest teknikspäckade motorsport inte vet vad de sysslar med??

Citat:
Formula One tyres are normally filled with a special, nitrogen-rich air mixture, designed to minimise variations in tyre pressure with temperature. The mixture also retains the pressure longer than normal air would.

Källa, längst ned på sidan...
http://www.formula1.com/inside_f1/un...port/5283.html

Eller att ingenjörerna inom t ex uttestande av stora rörsystem på exempelvis oljeplattformar och raffinaderier (jag jobbar personligen med sådant sen 12 år tillbaka) inte vet vad de sysslar med när de använder Nitrogen vid t ex trycktester bl a för att det är mindre känsligt för tryckvariationer p g a ändrad ambient temperatur.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2009-04-09 kl. 15:56.
Citera
2009-04-09, 17:28
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Men då har man ändå kvar syret i luften, vilket kan ställa till problem vid en brand då däcken alltså kan tillföra syre till branden.
Det här känns inte som något större problem. En bilbrand sker väl i vanligast förekommande fall i en normal atmosfär som redan har god tillgång till syrerik luft. Ett bildäck innehåller inte så stora kvantiteter luft att det lär påverka brandförloppet. Branden har ju liksom redan tillgång till rejäla mängder syre via den omgivande luften.

Du som är en driven matematiker kan säkert räkna ut hur många liter luft ett normalstort personbilsdäck innehåller, och hur länge du kan underhålla en rejäl brasa med den syremängd luften innehåller.
Citera
2009-04-09, 17:36
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Det här känns inte som något större problem. En bilbrand sker väl i vanligast förekommande fall i en normal atmosfär som redan har god tillgång till syrerik luft. Ett bildäck innehåller inte så stora kvantiteter luft att det lär påverka brandförloppet. Branden har ju liksom redan tillgång till rejäla mängder syre via den omgivande luften.

Du som är en driven matematiker kan säkert räkna ut hur många liter luft ett normalstort personbilsdäck innehåller, och hur länge du kan underhålla en rejäl brasa med den syremängd luften innehåller.
Är det inte för att få bättre förbränning som man kompressormatar motorer?
Citera
2009-04-09, 17:43
Medlem
Citat:

Jag tror du tänker lite instängt jag....

Om det inträffar en krasch, vad ska till för att det ska brinna? Jo värme, syre, och brännbara gaser (inga fasta/flytande ämnen brinner ju om man ska hårddra det. Inbte ens trä papper eller bensin..)

Om det då i ett kritiskt läge för ev antändning tillförs syre genom ett däck som fått punka, så blir det ju ungefär som när du ligger med röven i vädret och försöker få fart på grillbrasan på stranden. Tar det eld fortare om du blåser eller inte, trots att du har hela guds fria natur fullt med syre runt omkring?
Om det i samma läge då blåser ut Nitrogen, så kanske det inte tar eld, eller t o m kan kväva en spirande eld.....

Läs här förresten...Min fetning.

Citat:
Efterfrågan ökar
Nitrogen i däcken började användas i Holland redan för 20 år sedan men det är först på senare år som utvecklingen har tagit fart. Idag kör mer än en miljon holländska fordon med nitrogen i däcken och det blir allt vanligare bland åkerier och transportföretag i övriga Europa.

Inom flygindustrin har nitrogen använts länge, främst på grund av att risken för däckhaveri minskar. I många hamnar måste fordon som transporterar farligt gods använda nitrogen eftersom den inte tillför syre om det skulle uppstå brand. Tack vare sina speciella egenskaper är nitrogen också vanligt inom racing, till exempel Formula 1 och NASCAR.

Källa.
http://www.aga.se/International/Web/...itrogenintyres

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Är det inte för att få bättre förbränning som man kompressormatar motorer?

Du tänker inte alls lika instängt i denna fråga nej...

Samma sak när man blåser på glöden för att få fart på t ex en brasa. Man tillför extra syre och förbränningstempen ökar.

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in