Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Det här känns inte som något större problem. En bilbrand sker väl i vanligast förekommande fall i en normal atmosfär som redan har god tillgång till syrerik luft. Ett bildäck innehåller inte så stora kvantiteter luft att det lär påverka brandförloppet. Branden har ju liksom redan tillgång till rejäla mängder syre via den omgivande luften.
Du som är en driven matematiker kan säkert räkna ut hur många liter luft ett normalstort personbilsdäck innehåller, och hur länge du kan underhålla en rejäl brasa med den syremängd luften innehåller.
Jag tror du tänker lite instängt jag....
Om det inträffar en krasch, vad ska till för att det ska brinna? Jo värme, syre, och brännbara gaser (inga fasta/flytande ämnen brinner ju om man ska hårddra det. Inbte ens trä papper eller bensin..)
Om det då i ett kritiskt läge för ev antändning tillförs syre genom ett däck som fått punka, så blir det ju ungefär som när du ligger med röven i vädret och försöker få fart på grillbrasan på stranden. Tar det eld fortare om du blåser eller inte, trots att du har hela guds fria natur fullt med syre runt omkring?
Om det i samma läge då blåser ut Nitrogen, så kanske det inte tar eld, eller t o m kan kväva en spirande eld.....
Läs här förresten...Min fetning.
Citat:
Efterfrågan ökar
Nitrogen i däcken började användas i Holland redan för 20 år sedan men det är först på senare år som utvecklingen har tagit fart. Idag kör mer än en miljon holländska fordon med nitrogen i däcken och det blir allt vanligare bland åkerier och transportföretag i övriga Europa.
Inom flygindustrin har nitrogen använts länge, främst på grund av att risken för däckhaveri minskar. I många hamnar måste fordon som transporterar farligt gods använda nitrogen eftersom den inte tillför syre om det skulle uppstå brand. Tack vare sina speciella egenskaper är nitrogen också vanligt inom racing, till exempel Formula 1 och NASCAR.
Källa.
http://www.aga.se/International/Web/...itrogenintyres
Dr Tinnitus