• 1
  • 2
2009-04-08, 20:07
Medlem
Thyrfings avatar
Var nere i Tyskland för ett år sedan och köpte sommardäck, på verkstaden där nere pumpade dem gas i däcken istället för luft. Ena däcket hade behövt lite påfyllning nu efter vinterförvaringen, behöver jag då hitta en verkstad som kan fylla på med gas? Eller är det bara att fylla på för glatta livet med luft själv?
Citera
2009-04-08, 20:12
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Om däcken är fyllda med gas så kan man inte toppa med luft, då är det gas som gäller. Jag råder dig att åka till däckverkstad och be de tappa ur all gas och sen köra med luft istället. Mycket smidigare om det skulle hända något längs vägen.
Citera
2009-04-08, 20:18
Medlem
Thyrfings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Om däcken är fyllda med gas så kan man inte toppa med luft, då är det gas som gäller. Jag råder dig att åka till däckverkstad och be de tappa ur all gas och sen köra med luft istället. Mycket smidigare om det skulle hända något längs vägen.

Misstänkte det, men kan man inte sticka till den lokala macken och tömma däcken helt på gas där? Finns ju både +\- på de pumphandtagen.
Citera
2009-04-08, 20:22
Medlem
Zakzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrfing
Misstänkte det, men kan man inte sticka till den lokala macken och tömma däcken helt på gas där? Finns ju både +\- på de pumphandtagen.

ah, men då blir väl bilen stående?
Citera
2009-04-08, 20:24
Medlem
galen_indies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zakzor
ah, men då blir väl bilen stående?

+ på handtaget = Fylla på luft
- på handtaget = Tömma ur luft

Så det torde väl funka. Vet inte om gasen behöver tas om hand på något speciellt sett bara?
Citera
2009-04-08, 20:26
Medlem
Thyrfings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galen_indie
+ på handtaget = Fylla på luft
- på handtaget = Tömma ur luft

Så det torde väl funka. Vet inte om gasen behöver tas om hand på något speciellt sett bara?

Hehe, just det.. tanken var ju att pumpa bilen sen

Sålänge den inte är giftig att andas in så bryr jag mig inte nämnvärt, kass om man skulle svimma eller få någon bisarr lungsjukdom när man står där och tömmer gasen.
Citera
2009-04-08, 20:30
Medlem
wedges avatar
Det är helt vanlig kvävgas i däcken dvs. det som luft består av till 78%.
Vill du fortfarande ha enbart kvävgas i däcken så far till en däckverkstad, annars är det bara att fylla upp till rätt tryck med vanlig tryckluft.
Citera
2009-04-08, 20:33
Medlem
Thyrfings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Det är helt vanlig kvävgas i däcken dvs. det som luft består av till 78%.
Vill du fortfarande ha enbart kvävgas i däcken så far till en däckverkstad, annars är det bara att fylla upp till rätt tryck med vanlig tryckluft.

Menar du att jag kan blanda den befintliga gasen med lite "vanlig" tryckluft?
Citera
2009-04-08, 20:33
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Varför kan man inte det?
Citera
2009-04-08, 20:39
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrfing
Menar du att jag kan blanda den befintliga gasen med lite "vanlig" tryckluft?
Ja, om du inte vill fortsätta att ha ren kvävgas i däcken så går det bra.
Citera
2009-04-08, 20:57
Medlem
Thyrfings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Ja, om du inte vill fortsätta att ha ren kvävgas i däcken så går det bra.

För mig som inte kör Formel-1 kan det väll kvitta, tror jag iallafall. Får bli en blandning helt enkelt.

Tack för hjälpen alla
Citera
2009-04-08, 21:01
Medlem
Enligt min mening är det rent nonsens att betala extra för att få däcken fyllda med kvävgas. Fyller däckverkstan gratis är det väl ok, men annars blir det vanligt luft för min del.

Anledningen ska vara att däcken håller trycket bättre än om man pumpar med vanlig luft. Varför? Jo, syremolekylerna är mindre än kvävgasmolekylerna och kan därför sakta vandra ut ur däcket.

Lyft består av ungefär 21% syre och 78% kväve. Den sista procenten är annat.

Anta att du pumpar däck A till 2 bar med ren kvävgas och att inget läcker ut. Däcket håller trycket.

Däck B pumpas med vanlig luft till två bar. Om allt syre lyckas pysa ut så tappar däcket 21% av innehållet och trycket sjunker till ungefär 1.5 bar men innehåller nu ren kvävgas. Vi kollar trycket och fyller på till 2 bar med vanlig luft. Nu innehåller däcket 94% kväve och 5 % syre. Om allt syre läcker ut igen så sjunker trycket bara till 1.9 bar.

Om du kollar däcktrycket några gånger om år och fyller på vid behov har du ingen nytta av kvävgasen. Däcket kommer med tiden att ha högre och högre % kvävgas.

Om däcket ursprungligen fylldes med kvävgas så gör det absolut inget alls att fylla på ned vanlig luft om trycket är lågt.
Senast redigerad av sony_es 2009-04-08 kl. 21:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in