Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-08, 14:10
  #1
Medlem
Apanalol001s avatar
I plugget så brukar jag käka matlådor och det var ganska soft förut då man inte behövde tänka på kalorierna, bara göra ett storkok utav spagetti ragú som höll i två veckor.
Men man har ju blivit lite plufsig omkring magen och nu får det vara nog.

Vad har ni för på för låg kalorie storkoktips för en fattigstudent.
Gärna något köttfärsbaserat då jag har fått tag på x-antal kilo för 25kr/kg men andra rätter är också varmt välkommna.
Citera
2009-04-08, 14:27
  #2
Medlem
smrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
I plugget så brukar jag käka matlådor och det var ganska soft förut då man inte behövde tänka på kalorierna, bara göra ett storkok utav spagetti ragú som höll i två veckor.
Åt du samma sak i två veckor?

Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Gärna något köttfärsbaserat då jag har fått tag på x-antal kilo för 25kr/kg men andra rätter är också varmt välkommna.
25kr/kg. Vad är det då, kattfärs? :P

Jag skulle äta på som vanligt och öka den kardiovaskulära träningen istället, men det kanske bara är jag.
Citera
2009-04-08, 14:29
  #3
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smr
Jag skulle äta på som vanligt och öka den kardiovaskulära träningen istället, men det kanske bara är jag.

Är ju knappast så ekonomiskt.

Det billigaste är att äta mindre prortioner och köpa ett billigt vassleprotein, typ PRO FX.
Citera
2009-04-08, 14:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smr
Åt du samma sak i två veckor?
Märks att du aldrig varit fattig student! Under sina riktiga fattigmansperioder käkade man exakt samma sak, varje dag i flera månader. Ser inte vad problemet skulle vara. Tvärtom! Är det en rätt man tycker om kan iallafall aldrig jag tröttna på det utan njuter lika mycket vid varje mål.
Citera
2009-04-08, 14:36
  #5
Medlem
smrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Är ju knappast så ekonomiskt.

Det billigaste är att äta mindre prortioner och köpa ett billigt vassleprotein, typ PRO FX.
Jag uppfattade det som han var i samma situation som förut, men med en avvikelse; han ville dra ner på kalorierna. Därav mitt svar.

PRO FX måhända vara billigt, men det beror ju på i vilken utsträckning man ska inta det.
Sen är det väl också att föredra att äta kasein som måltidsersättare, och det kostar ju lite mer.

Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Märks att du aldrig varit fattig student! Under sina riktiga fattigmansperioder käkade man exakt samma sak, varje dag i flera månader. Ser inte vad problemet skulle vara. Tvärtom! Är det en rätt man tycker om kan iallafall aldrig jag tröttna på det utan njuter lika mycket vid varje mål.
Fattig och fattig. Är mer eller mindre fattig nu. Dock prioriterar jag mat istället för alkohol och diverse annan lyx.
__________________
Senast redigerad av smr 2009-04-08 kl. 14:38.
Citera
2009-04-08, 15:50
  #6
Medlem
crusherzs avatar
Nå direkt storkok vette fan, men jag som oxå är student och kör deff just nu kör mycke potatis + kyckling. Försök bunkra upp med kyckling då någon affär typ ICA Maxi eller liknande har erbjudanden. Potatis är sjukt billigt, grymt gott oxå om man varierar den lite. Stekt, kokt eller klyftor. Klyftpotatis är väldigt lätt att göra oxå.

Skala, skölj och dela upp en potatis i 4 delar på längden. Släng dem i kokande vatten i ca 4 minuter. Ner i ungsform (utan vattnet så klart) med lite valfri krydda och tillaga i ca 20-25 min. Rör om ibland i ugnen.
Citera
2009-04-08, 16:01
  #7
Medlem
Voltecs avatar
Har hört om allmänt spartips som fungerar hos vissa familjer,

basera maten hemma beroende på vilken vara som har extra pris just den veckan.

tex. extrapris på utgången köttfärs en vecka, gör något gott utav det en vecka innan tiden går ut osv.

Kanske fungerar in på träning med.

- Voltec
Citera
2009-04-08, 16:04
  #8
Avstängd
MyNameIsNobodys avatar
linser, bönor och andra baljväxter. koka själv, grymt billigt.

Jag har aldrig fått tummen ur röven att ens försöka mig på det men skall absolut bli snart.
Citera
2009-04-08, 16:14
  #9
Medlem
Oozes avatar
Jag äter mycket sallad (Isbergssallad, tomat, gurka och paprika) med tonfisk. Havregryn du kan göra gröt på är också billigt. Jag klarar mig på ett par hundra länge.

Peace / Ooze
Citera
2009-04-08, 17:00
  #10
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smr
Åt du samma sak i två veckor?
25kr/kg. Vad är det då, kattfärs? :P

Alltså till lunch i skolan, hemma så blir det oftast vitt kött eller något annat husmans när jag inte pallar vänta en timma på att den frysta kycklingen ska bli färdig i ugnen.


Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
linser, bönor och andra baljväxter. koka själv, grymt billigt.

Jag har aldrig fått tummen ur röven att ens försöka mig på det men skall absolut bli snart.

Någons sorts böngryta låter bra och billigt, hur det kmr att lukta sen vettefan
Citera
2009-04-08, 19:50
  #11
Medlem
smrs avatar
Jag köpte en "bönsallad med matvete" just för priset och innehållsvärdet. Men jag säger då det, fyfan vad det smakade illa. Luktade inte vidare gott sedan heller

Kan ju vara något att kolla upp ifall du kan få ner skiten.
Citera
2009-04-08, 19:59
  #12
Medlem
Gattss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
I plugget så brukar jag käka matlådor och det var ganska soft förut då man inte behövde tänka på kalorierna, bara göra ett storkok utav spagetti ragú som höll i två veckor.
Men man har ju blivit lite plufsig omkring magen och nu får det vara nog.

Vad har ni för på för låg kalorie storkoktips för en fattigstudent.
Gärna något köttfärsbaserat då jag har fått tag på x-antal kilo för 25kr/kg men andra rätter är också varmt välkommna.

ja du kan ju fortsätta att äta precis det du vill.. fast i mindre mängder.

gör Chili con carne med köttfärsen.. eller klassisk köttfärssås.

Köp Tonfisk och blanda med pasta.. de är ganska billigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback