Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-08, 20:15
  #13
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Märks att du aldrig varit fattig student! Under sina riktiga fattigmansperioder käkade man exakt samma sak, varje dag i flera månader. Ser inte vad problemet skulle vara. Tvärtom! Är det en rätt man tycker om kan iallafall aldrig jag tröttna på det utan njuter lika mycket vid varje mål.
Nej det gjorde man inte. Man tog fullt CSN lån och käkade bättre än de flesta som inte ens är studenter.
Citera
2009-04-08, 20:20
  #14
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Nej det gjorde man inte. Man tog fullt CSN lån och käkade bättre än de flesta som inte ens är studenter.

Sant!
Jag la mer pengar på kläder och sprit än mat under studentåren så det handlar om prioriteringar
Citera
2009-04-08, 21:48
  #15
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Sant!
Jag la mer pengar på kläder och sprit än mat under studentåren så det handlar om prioriteringar
Exakt
Citera
2009-04-09, 13:10
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Nej det gjorde man inte. Man tog fullt CSN lån och käkade bättre än de flesta som inte ens är studenter.
Jag ser fortfarande inte det konstiga/äckliga med att äta samma sak hela tiden om man har det kärvt. Men sak samma, inte det tråden handlar om.
Citera
2009-04-09, 13:28
  #17
Medlem
Tiptons avatar
havregryn(i grötform) är riktigt billigt och bra sammansättning(relativt hög fetthalt för att vara spannmål etc)

Köp extrapris-varor i veckobladen, willys kan ha rejäla klipp. Bunkra upp då du ser billiga "begränsat parti"-varor.

Ägg är ruggigt bra mat, fullproppat med nyttiga mikronäringsämnen - den naturliga multivitamintabletten. Relativt billig proteinkälla även. Köp 20-25pack så kan du komma undan ner mot 1.30-1.50kr / st

Eftersom du efterfrågar deffmat så antar jag att du menar proteinrik mat, protein är dyrt men som någon nämde ovan är bönor/linser ett bra och billigt alternativ med.

En del livsmedelsaffärer sänker priset, ibland halva priset på varor med kort datum (en eller två dagar före bäst före). När detta gäller kött så är det bara att handla på och frysa in. Stora bitar skär du upp i portionsdelar och fryser in alltså.

Grymt bra deffmat är rotfrukter och billiga grönsaker som ger låg energi.

Ex. Vitkål(helt fenomenalt), morätter, lök (willys brukar ha typ stora säckar för 5-10kr).

Passerade tomater av billigt märke funkar utmärkt till det mesta med, blandar du ut det med vatten och gör soppor får du en utmärkt deffmat med och det räcker länge.
Citera
2009-04-09, 13:35
  #18
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Gärna något köttfärsbaserat då jag har fått tag på x-antal kilo för 25kr/kg men andra rätter är också varmt välkommna.

Läste inte detta, Chilicorncarne är ju det första jag kommer och tänka på. Finns billiga märken(inte Heinz) bönor i tomatsås. purjolök är inte så dyrt heller, sedan kan du slänga i det du tycker du har råd med... Lök är som jag skrev tidigare billigt (kan fås för runt 5kr/kg och ännu billigare vid "säck-köp")

en anna bra deffmat är att köpa typ tortilla-bröd, extrapris runt 10kr/packet för 8st mediumsize santa marie, annars runt 13kr. finns billigare märken där med...

Har du redan köttfärsen så är det inga stora konstader du behöver lägga till... typ lök/tomat och creme fraiche (egen stark-tomat-sås eller bara köpa en billig "riktig" chilisås funkar.. runt 8kr). Supergott, bra deffmat och relativt billigt.
Citera
2009-04-09, 13:49
  #19
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ooze
Jag äter mycket sallad (Isbergssallad, tomat, gurka och paprika) med tonfisk. Havregryn du kan göra gröt på är också billigt. Jag klarar mig på ett par hundra länge.

Peace / Ooze

De där "grönsakerna" är ju knappast billiga såhärårs. Satsa på vitkål, morot och lök istället. Tomater är bra men de köper jag passerade på vintern för att spara pengar.
Citera
2009-04-09, 22:47
  #20
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
Satsa på vitkål, morot och lök istället.

hehe, dessa var ju precis det jag föreslog. Alltså, jag håller med dig i det du skrev men undrar om du bara "råkade" ge exakt samma tips ?
Citera
2009-04-09, 23:38
  #21
Medlem
SiSeniors avatar
Jag har själv aldrig varit fattig student men när jag deffade som mest åt jag 4 mål om dagen och väldigt, väldigt lite varje gång. började med vattenkokt havregryn på morgonen cirka 3dl, sen vid lunch blev det ofta en påse nudlar (85g) eller lite sallad med köttbullar. sen vid 5 - halv 6 åt jag en apelsin för att stilla hungern lite och sen efter träningen vid halv 8- 8 blev det en banan.

kanske inte det nyttigaste sättet att leva på men jag tappade nästan 12kg på åtta veckor så det var helt klart värt det.
Citera
2009-04-10, 02:42
  #22
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipton
hehe, dessa var ju precis det jag föreslog. Alltså, jag håller med dig i det du skrev men undrar om du bara "råkade" ge exakt samma tips ?

Sorry, såg inte att du skrev det tidigare.
Citera
2009-04-10, 03:28
  #23
Medlem
4188s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Jag har själv aldrig varit fattig student men när jag deffade som mest åt jag 4 mål om dagen och väldigt, väldigt lite varje gång. började med vattenkokt havregryn på morgonen cirka 3dl, sen vid lunch blev det ofta en påse nudlar (85g) eller lite sallad med köttbullar. sen vid 5 - halv 6 åt jag en apelsin för att stilla hungern lite och sen efter träningen vid halv 8- 8 blev det en banan.

kanske inte det nyttigaste sättet att leva på men jag tappade nästan 12kg på åtta veckor så det var helt klart värt det.
Haha, "deff".
Citera
2009-04-10, 14:14
  #24
Medlem
Melbournes avatar
Euro shopper tonfisk är ett måste för den fattige, inte så himla god med billig... förbättras med lite kryddor. Går även att göra goda pastasåser med tonfisk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback