2016-12-15, 09:32
Moderator
HelgeBuks avatar
Köp av Matse, smart eller dumt?

De har ju lagt en hel del krut på att bygga upp en helt egen online-butik så på det viset tycker jag det känns lite bortkastat.. Men samtidigt har ju mat.se redan hela kedjan färdig och inkörd så det finns säkert en del viktig kunskap man får på köpet där, plus en massa befintliga kunder och kylbilar och hela den baletten.

Känns inte som en klockren succéaffär (som syns på kursen idag) men kanske kan det bli nåt bra... Hade de inte redan börjat med Hemköp och Willys online så hade jag varit helt positiv, men nu verkar det bara lite halvdant.
Citera
2016-12-15, 12:21
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Köp av Matse, smart eller dumt?

De har ju lagt en hel del krut på att bygga upp en helt egen online-butik så på det viset tycker jag det känns lite bortkastat.. Men samtidigt har ju mat.se redan hela kedjan färdig och inkörd så det finns säkert en del viktig kunskap man får på köpet där, plus en massa befintliga kunder och kylbilar och hela den baletten.

Känns inte som en klockren succéaffär (som syns på kursen idag) men kanske kan det bli nåt bra... Hade de inte redan börjat med Hemköp och Willys online så hade jag varit helt positiv, men nu verkar det bara lite halvdant.

Tycker det är ett aggressivt och klockrent drag av Axfood.
Då framtiden kommer lägga stor vikt vid köp av mat online.
Att snabbt bli etablerad på marknaden kan betyda väldigt mycket, så att köpa Matse kan säkerställa detta.
Plocka bort den tuffaste konkurrenten och samtidigt köpa deras affärsverksamhet. Win win.
Citera
2016-12-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Tycker det är ett aggressivt och klockrent drag av Axfood.
Då framtiden kommer lägga stor vikt vid köp av mat online.
Att snabbt bli etablerad på marknaden kan betyda väldigt mycket, så att köpa Matse kan säkerställa detta.
Plocka bort den tuffaste konkurrenten och samtidigt köpa deras affärsverksamhet. Win win.

Håller med. Smart att köpa. Får man leverera från sitt eget sortiment till stort antal kunder direkt
Citera
2016-12-15, 15:12
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtarnekoll
Håller med. Smart att köpa. Får man leverera från sitt eget sortiment till stort antal kunder direkt

Ja jag såg nyss att det tydligen var Citygross (eller deras koncern) som har levererat varorna till Mat.se, så att Axfood tar över leveranserna där blir ju en ganska så stor ökning av försäljningen, riktigt bra. Och så kanske det kan bli så att Axfood själva kan lägga mer krut på lite mindre städer och på så vis få snabbare spridning än om de hade behövt bygga upp runt storstäderna först.

Vet ju inte om de har tänkt så men det borde gå genom att Mat.se redan är fullt etablerade i Stockholm, Göteborg och "Västra Skåne".
Citera
2017-01-10, 14:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Noterade igår när jag handlade (på Willys så klart) att de framför mig i kön, enligt min bedömning "ensamkommande flyktingbarn", hade nåt slags presentkort eller liknande att betala med. Är det så att migrationsverket köper in såna eller varje kommun själv som väljer lokal matleverantör? Nån som vet? Är det migrationsverket centralt så borde det ju vara en sjukt bra deal för Axfood.

För övrigt gick jag därifrån med en i stort sett full "stor vit" papperskasse med mat för 190 kr, så om de gör vinst trots det är jag riktigt imponerad. Dessutom har Willys i mina ögon klart bästa appen och hemsidan, väldigt smidigt att skapa och ändra inköpslistor och se veckans erbjudanden. Icas app gillar jag inte alls, och hemsidan är för grötig.

(Ja, jag vet att jag är lite fanboy/predikant)
Citera
2017-01-10, 14:56
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Dessutom har Willys i mina ögon klart bästa appen och hemsidan, väldigt smidigt att skapa och ändra inköpslistor och se veckans erbjudanden. Icas app gillar jag inte alls, och hemsidan är för grötig.

Yeah håller med 100%.

På stället där jag bor så har även Willys satsat hårt på självscannings-betalning. Finns ca 10 st självscannings-maskiner och dem är oftast nästan mer befolkade än de vanliga kassorna.

Detta är ju verkligen något som i framtiden kommer bli ännu mer populärt och spara mycket pengar.

Sen om man jämför med den lika stora ICA-butken som ligger några meter bredvid så har de endast ett par stycken såna. Och dessa är helt tomma nästan hela tiden (då de till synes är väldigt komplicerade jämfört med Willys).

Och då är Willys-butiken flera år gammal, medans ICA-butiken byggdes färdigt för nån månad sen.

Bara en anekdot från mina upplevelser.
Citera
2017-01-10, 22:13
Medlem
Citat:
Dessutom har Willys i mina ögon klart bästa appen och hemsidan, väldigt smidigt att skapa och ändra inköpslistor och se veckans erbjudanden. Icas app gillar jag inte alls, och hemsidan är för grötig.

Håller med om att Willys app är riktigt bra. Kollar alltid igenom veckans erbjudanden när jag är i butiken.

Som jag tolkar det så är det dock olika "kundbonussystem" för Willys och Hemköp. Hade varit praktiskt om man haft samma system så det registrerade kortet för Willys+ hade gett rabatt på Hemköp. Så funkar ju exempelvis COOPs Medmera.

Tänkte på självskanning igår när jag handlade. Det går åt rätt mycket personal men det är betydligt bättre arbetsmiljö. Eftersom det inte är lika monotont så bör kroppen hälla bättre med färre sjukskrivningar. Tror dessutom att det är roligare för de flesta med ett mer rörligt jobb. Min slutsats är att det är bättre för personalen och därmed bättre för oss ägare.
Citera
2017-01-12, 06:02
Medlem
Priset varit runt 140:- ett tag, vilket pris tycker ni är köpvärd? Köper ni till nuvarande pris?
Citera
2017-01-12, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Priset varit runt 140:- ett tag, vilket pris tycker ni är köpvärd? Köper ni till nuvarande pris?
Nu har jag verkligen inte gjort någon analys alls utan baserar endast mitt inlägg på det P/E-tal jag kollade upp på Avanza medan jag sitter här och äter frukost men jag ser spontant inte varför man skulle vilja betala P/E 20 för Axfood när ICA handlas till P/E 14. (Kom ihåg: Jag har inte läst någon av deras årsredovisningar så kanske finns svaret där). Jag köper inte det här allmänna resonemanget om att Axfood är bättre positionerade för e-handel och därför förtjänar en högre multipel. De må genom bolagsstrukturen med egenägda butiker ha lättare att genomföra en sådan förändring men jag tror inte att handel av mat kommer att slå igenom så stort som alla verkar tro. Det är en sak att "alla" karriärsmänniskor i Stockholms innerstad köper mat online, men jag tror det är otroligt lång tid kvar tills gemene man gör det. Jag kanske drar för generella slutsatser utifrån mitt eget beteende men det är för många nackdelar med handel av mat:

* Dyrare p.g.a. hemleverans
* Tar tid att sitta på hemsidan och plocka ihop en kasse
* Man får maten dagen efter (ofta handlar jag mat samma dag som jag ska tillaga den utifrån vad jag är sugen på snarare än att jag bestämmer att jag ska äta lax på torsdag nästa vecka)
* Man måste ändå gå till affären för det är garanterat någonting man har glömt, typ mjölk
* Man måste planera och sitta hemma och vänta under själva leveransfönstret

Jag ser helt enkelt inte fördelen med att gå in på en hemsida, plocka ihop en kasse, plocka fram kort och betala (förmodligen glömma någon produkt), vara hemma 3 timmar efterföljande dag och vänta på leveransen och sen betala ett dyrare pris för allt detta. Är det inte lättare att bara gå/köra förbi en fysisk affär på vägen hem från jobbet och köpa allt och få det direkt i handen? I min värld är det mindre jobb än att beställa online. Jag tror helt enkelt att det är otroligt lång tid tills Gunnilla, sjuksköterska i Alingsås beställer mat på nätet. Det är lätt att överskatta spridningen bara genom att titta på Stockholms innerstad. Samtidigt kanske jag själv underskattar det p.g.a. egna preferenser.

Hur som, utifrån detta, och utan att ha läst årsredovisningarna, så ser jag inte varför man ska betala 50% högre P/E för Axfood än för ICA.
Citera
2017-01-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nu har jag verkligen inte gjort någon analys alls utan baserar endast mitt inlägg på det P/E-tal jag kollade upp på Avanza medan jag sitter här och äter frukost men jag ser spontant inte varför man skulle vilja betala P/E 20 för Axfood när ICA handlas till P/E 14. (Kom ihåg: Jag har inte läst någon av deras årsredovisningar så kanske finns svaret där). Jag köper inte det här allmänna resonemanget om att Axfood är bättre positionerade för e-handel och därför förtjänar en högre multipel. De må genom bolagsstrukturen med egenägda butiker ha lättare att genomföra en sådan förändring men jag tror inte att handel av mat kommer att slå igenom så stort som alla verkar tro. Det är en sak att "alla" karriärsmänniskor i Stockholms innerstad köper mat online, men jag tror det är otroligt lång tid kvar tills gemene man gör det. Jag kanske drar för generella slutsatser utifrån mitt eget beteende men det är för många nackdelar med handel av mat:

* Dyrare p.g.a. hemleverans
* Tar tid att sitta på hemsidan och plocka ihop en kasse
* Man får maten dagen efter (ofta handlar jag mat samma dag som jag ska tillaga den utifrån vad jag är sugen på snarare än att jag bestämmer att jag ska äta lax på torsdag nästa vecka)
* Man måste ändå gå till affären för det är garanterat någonting man har glömt, typ mjölk
* Man måste planera och sitta hemma och vänta under själva leveransfönstret

Jag ser helt enkelt inte fördelen med att gå in på en hemsida, plocka ihop en kasse, plocka fram kort och betala (förmodligen glömma någon produkt), vara hemma 3 timmar efterföljande dag och vänta på leveransen och sen betala ett dyrare pris för allt detta. Är det inte lättare att bara gå/köra förbi en fysisk affär på vägen hem från jobbet och köpa allt och få det direkt i handen? I min värld är det mindre jobb än att beställa online. Jag tror helt enkelt att det är otroligt lång tid tills Gunnilla, sjuksköterska i Alingsås beställer mat på nätet. Det är lätt att överskatta spridningen bara genom att titta på Stockholms innerstad. Samtidigt kanske jag själv underskattar det p.g.a. egna preferenser.

Hur som, utifrån detta, och utan att ha läst årsredovisningarna, så ser jag inte varför man ska betala 50% högre P/E för Axfood än för ICA.

Du har uppenbarligen aldrig använt mat.se
Citera
2017-01-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurifixus
Du har uppenbarligen aldrig använt mat.se
Nej. Vilka av de punkter jag listade gäller inte för dem? Måste man inte gå in på deras sida och välja vad man vill ha? Måste man inte betala det? Måste man inte vara hemma vid leverans? Har de precis alla varor så att man inte måste gå till en fysisk butik ändå?
Citera
2017-01-18, 11:06
Medlem
tallskog4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nu har jag verkligen inte gjort någon analys alls utan baserar endast mitt inlägg på det P/E-tal jag kollade upp på Avanza medan jag sitter här och äter frukost men jag ser spontant inte varför man skulle vilja betala P/E 20 för Axfood när ICA handlas till P/E 14. (Kom ihåg: Jag har inte läst någon av deras årsredovisningar så kanske finns svaret där).

Det är nog ingen som tror näthandeln kommer ta en majoritet av marknaden. Småbarnsfamiljer gillar nog näthandel dock. Att storhandla själv medans den andra passar barnet kan ju vara rätt drygt.

Det är relevanta punkter du tar upp, det är knappast bara fördelar med näthandel. Om man jämför Mat.se med ICA:s planerade näthandel känns det ju dock som Mat.se har en fördel. Om jag har fattat det rätt så funkar ICA:s på det viset att du plockar ihop din kasse online och betalar väl online men sen hämtar du den i en ICA-butik. Då kan man ju lika gärna handla själv.

Jag tycker också p/e-talet är högt. Både ICA och Axfood växer ju rätt lite. Folk köper ju ungefär lika mycket mat som alltid.

Dock är ju det p/e-talet du referat till inte det mest relevanta. Mer relevant med p/e-talet för 2017. Jag har dock inte tillgång till SME:s prognos så vet inte vad det ligger på .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in