Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
Priset varit runt 140:- ett tag, vilket pris tycker ni är köpvärd? Köper ni till nuvarande pris?
Nu har jag verkligen inte gjort någon analys alls utan baserar endast mitt inlägg på det P/E-tal jag kollade upp på Avanza medan jag sitter här och äter frukost men jag ser spontant inte varför man skulle vilja betala P/E 20 för Axfood när ICA handlas till P/E 14. (Kom ihåg: Jag har inte läst någon av deras årsredovisningar så kanske finns svaret där). Jag köper inte det här allmänna resonemanget om att Axfood är bättre positionerade för e-handel och därför förtjänar en högre multipel. De må genom bolagsstrukturen med egenägda butiker ha lättare att genomföra en sådan förändring men jag tror inte att handel av mat kommer att slå igenom så stort som alla verkar tro. Det är en sak att "alla" karriärsmänniskor i Stockholms innerstad köper mat online, men jag tror det är otroligt lång tid kvar tills gemene man gör det. Jag kanske drar för generella slutsatser utifrån mitt eget beteende men det är för många nackdelar med handel av mat:
* Dyrare p.g.a. hemleverans
* Tar tid att sitta på hemsidan och plocka ihop en kasse
* Man får maten dagen efter (ofta handlar jag mat samma dag som jag ska tillaga den utifrån vad jag är sugen på snarare än att jag bestämmer att jag ska äta lax på torsdag nästa vecka)
* Man måste ändå gå till affären för det är garanterat någonting man har glömt, typ mjölk
* Man måste planera och sitta hemma och vänta under själva leveransfönstret
Jag ser helt enkelt inte fördelen med att gå in på en hemsida, plocka ihop en kasse, plocka fram kort och betala (förmodligen glömma någon produkt), vara hemma 3 timmar efterföljande dag och vänta på leveransen och sen betala ett dyrare pris för allt detta. Är det inte lättare att bara gå/köra förbi en fysisk affär på vägen hem från jobbet och köpa allt och få det direkt i handen? I min värld är det mindre jobb än att beställa online. Jag tror helt enkelt att det är otroligt lång tid tills Gunnilla, sjuksköterska i Alingsås beställer mat på nätet. Det är lätt att överskatta spridningen bara genom att titta på Stockholms innerstad. Samtidigt kanske jag själv underskattar det p.g.a. egna preferenser.
Hur som, utifrån detta, och utan att ha läst årsredovisningarna, så ser jag inte varför man ska betala 50% högre P/E för Axfood än för ICA.