2015-11-25, 20:51
Medlem
Kostar ju idag 159kr och inte vart mycket högre. Hur kommer det sig att ni säger att ni har köpt den på mycket högre värde?
Citera
2015-11-25, 23:29
Medlem
Ja, dagligvaruhandel som idag värderas som ett tillväxtföretag. Men ja, vi är i en lågräntemiljö...
Citera
2015-11-26, 09:07
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tixwi
Kostar ju idag 159kr och inte vart mycket högre. Hur kommer det sig att ni säger att ni har köpt den på mycket högre värde?

Aktien har splittats, vilken innebär att man får flera nya aktier för en gammal aktie, varpå aktiepriset justeras nedåt med samma proportioner.
Citera
2016-05-04, 22:34
Medlem
Vid vilket pris tycker ni nu den är värd att köpa nu när den är splittad?
Citera
2016-05-05, 00:07
Medlem
Jag som inte är så kunnig på aktier tex, om jag innan splittningen ville köpa aktien för högst 200:-, vid vilket pris vill jag högst ge för den nu då?
Citera
2016-05-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag som inte är så kunnig på aktier tex, om jag innan splittningen ville köpa aktien för högst 200:-, vid vilket pris vill jag högst ge för den nu då?

50 kr.
Citera
2016-11-04, 09:56
Medlem
Fenjal888s avatar
Vad tror ni om Axfoods framtid? Rent tekniskt ser senaste tidens negativa (kortvariga) trend rätt så farlig ut.
Citera
2016-11-04, 11:32
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Vad tror ni om Axfoods framtid? Rent tekniskt ser senaste tidens negativa (kortvariga) trend rätt så farlig ut.

Jag är positiv. De har precis börjat med näthandel och där finns en stor potential. Gillar att de jobbar med extremt billig hemkörning för att plocka marknadsandelar. Att de gör nätförsäljningen genom Hemköp där priserna redan är höga gör att de knappast förlorar speciellt mycket på att nästan bjuda på hemkörningen.

Willys går bra, och jag är övertygad om att den kommer fortsätta gå bra. Handlar alltid själv där, eftersom många varor, kanske de flesta, är billigare än Ica Maxi och oftast riktigt bra erbjudanden till Willys+. Dessutom gillar jag deras app bättre än Icas.

Folk behöver alltid köpa mat, därför är det relativt säkert inför eventuell kommande lågkonjunktur/bankkris/bostadskris/whatever.

Sen är aktien rätt så högt värderad just nu, så även om jag som sagt är positiv kan jag absolut tänka mig att det finns utrymme för nedgång. Men då blir jag glad för att jag kan köpa mer. Teknisk analys ger jag inte mycket för...

ICA är lägre värderad men jag tycker det är befogat eftersom de känns som de inte riktigt vet var de är på väg. Det här tramset med att driva apotek tycker jag verkar dumt, men inte så insatt i det.

Axfoods svaghet kanske är att de inte finns på lika många små orter där Ica har Supermarket och Nära. Men å andra sidan är ju trenden stora köpcentrum där folk handlar på Maxi/Willys istället.

Coop behöver väl knappt nämnas eftersom de generellt är så dåliga att de inte direkt är nåt hot...
Citera
2016-11-05, 10:18
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag är positiv. De har precis börjat med näthandel och där finns en stor potential. Gillar att de jobbar med extremt billig hemkörning för att plocka marknadsandelar. Att de gör nätförsäljningen genom Hemköp där priserna redan är höga gör att de knappast förlorar speciellt mycket på att nästan bjuda på hemkörningen.

Willys går bra, och jag är övertygad om att den kommer fortsätta gå bra. Handlar alltid själv där, eftersom många varor, kanske de flesta, är billigare än Ica Maxi och oftast riktigt bra erbjudanden till Willys+. Dessutom gillar jag deras app bättre än Icas.

Folk behöver alltid köpa mat, därför är det relativt säkert inför eventuell kommande lågkonjunktur/bankkris/bostadskris/whatever.

Sen är aktien rätt så högt värderad just nu, så även om jag som sagt är positiv kan jag absolut tänka mig att det finns utrymme för nedgång. Men då blir jag glad för att jag kan köpa mer. Teknisk analys ger jag inte mycket för...

ICA är lägre värderad men jag tycker det är befogat eftersom de känns som de inte riktigt vet var de är på väg. Det här tramset med att driva apotek tycker jag verkar dumt, men inte så insatt i det.

Axfoods svaghet kanske är att de inte finns på lika många små orter där Ica har Supermarket och Nära. Men å andra sidan är ju trenden stora köpcentrum där folk handlar på Maxi/Willys istället.

Coop behöver väl knappt nämnas eftersom de generellt är så dåliga att de inte direkt är nåt hot...
Bara så att du vet, alla Ica Maxi eller Ica Kvantum som har Systemet och/eller Apoteket i samma byggnad går fruktansvärt bra. Bland de som går bäst i Sverige enligt Ica själva.
Citera
2016-11-05, 16:00
Medlem
Är absolut intresserad av denna, men den ska ner lite till först. Under 130 börjar jag plocka på mig en position.
Citera
2016-11-05, 17:35
Medlem
Det är inte helt enkelt att jämföra mellan ICA och Axfood.

ICA är ett franchiseföretag där alla butikerna är privatägda. ICA är "bara" en livsmedelsdistributör. Verksamhet bedrivs även i Baltikum och man äger även flera varumärken som Apoteket Hjärtat, ICA-banken, Hemtex och tidigare exempelvis Kjell & Company.

Axfood äger de flesta butikerna själva men är även distributör till ett antal privatägda butiker. Verksamheten bedrivs väl bara i Sverige tror jag.
Citera
2016-11-06, 10:45
Medlem
Vad anser ni om Axfood just nu, har följt aktien senaste veckorna. Är sedan tidigare ICA aktieägare, men är nu mer intresserad av Axfood. Vad är det som pressar ner aktien så mycket? Känns ju som den börjar bli undervärderad?

Hur långt ner ska den är frågan. Fördelen med en osäker börs nu är ju att livsmedelsföretag brukar klara "dippar" och "mindre kriser" relativt bra väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in