Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-03-11, 17:34
  #1
Medlem
Hejsan!

Ni som har aktier i Axfood (och alla andra) har säkert märkt av dagens kursfall på -5,5% i skrivande stund, detta trots att stockholmsindex jobbat på bra.

Jag har inte riktigt fått klart för mig vad orsaken är? Har det något med utdelningen eller årsstämman igår att göra?

Vad gör ni? Köper på er mer eller avvaktar?
Citera
2009-03-11, 17:41
  #2
Medlem
Att Axfood rasar beror på att aktien handlas exklusive utdelning idag. När aktier handlas exklusive utdelning så går de nästan undantagslöst ned.

Bolaget har alltså tappat i värde då flera miljarder har delats ut, när flera miljarder delas ut så minskar ju värdet på bolaget och då minskar också aktiekursen.
Citera
2009-03-11, 17:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsås
Att Axfood rasar beror på att aktien handlas exklusive utdelning idag. När aktier handlas exklusive utdelning så går de nästan undantagslöst ned.

Bolaget har alltså tappat i värde då flera miljarder har delats ut, när flera miljarder delas ut så minskar ju värdet på bolaget och då minskar också aktiekursen.

Aaha, jo, givetvis. Jag trodde det skulle ske lite senare i månaden dock. Hur som helst, då borde det vara ett bra läge att köpa på sig mer nu då...

Vad tror ni om aktien?

Tääck för svaret.
Citera
2009-04-08, 10:52
  #4
Medlem
Axfood - AXFO

Investar i dessa men ser att dom stiger varannan dag och sjunker..

Jag tänkte annars investera i Swedol eller är det nån vits?

Fick typ en rejäl tjock pärm från skattemyndigheten igår för jag måste deklarera

mina aktier...
Citera
2013-10-19, 19:55
  #5
Medlem
kilonars avatar
Axfood - AXFO

Har i mott innehav en större del axfood aktier och funderar på om jag borde sälja av i nuläget? Någon som är i liknande situation och hur tänker ni? Ligger även i swedbank med samma funderingar

Någon med visdom?
Citera
2013-10-19, 20:24
  #6
Medlem
Ingen visdom här men bankerna ser ut att ge bra rapporter dem med.
Jag sålde mina Axfood efter rapporten. Funderar på att gå in i ICA och plocka 5% där med när rapporten kommer. Att Axfood gått bra borde logiskt sett vara ett gott tecken att även ica kan generera bra siffror. Sitter i Swedbank nu och tänker inte sälja på ett bra tag
Citera
2013-10-19, 21:03
  #7
Medlem
Phillemans avatar
Beror på, vad har du för GAV och vad är placeringshorisonten? FED pumpar fortfarande ut gratispengar men att det är dyrt som fan nu kan väl ingen förneka, ingen vidare direktavkastning så det känns omotiverat också.

Köpte du innan rapporten? Bra jobbat i så fall . Är du osäker så sälj halva och köp räntefonder tills du hittat något nytt case
Citera
2013-10-19, 21:09
  #8
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Beror på, vad har du för GAV och vad är placeringshorisonten? FED pumpar fortfarande ut gratispengar men att det är dyrt som fan nu kan väl ingen förneka, ingen vidare direktavkastning så det känns omotiverat också.

Köpte du innan rapporten? Bra jobbat i så fall . Är du osäker så sälj halva och köp räntefonder tills du hittat något nytt case

Satsar på 5-10 år framåt, så i teorin borde jag väll ligga kvar men tror inte att de klarar brhålla denna uppgången utan snare att värderingen sjunker.

Vad beyydet GAV?
Citera
2013-10-19, 21:16
  #9
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Satsar på 5-10 år framåt, så i teorin borde jag väll ligga kvar men tror inte att de klarar brhålla denna uppgången utan snare att värderingen sjunker.

Vad beyydet GAV?
GAV är din genomsnittliga köpkurs

Alltså, ja, Axfood är en av mina favoriter bland långsiktiga innehav tack vare en bra ledning och att man behöver mat oavsett hur det ekonomiska läget ser ut. Så på 10 års sikt behöver du knappast vara orolig men jag håller med om att det är jäkligt dyrt nu, jag själv har sålt allt och ligger i olika räntefonder, plus några små trades då och då.

Det ser verkligen ut som att nedsidan är större än uppsidan ett bra tag framåt och då ser jag ingen mening i att ligga kvar. Men som sagt, ta halva, alltid en go känsla att säkra en vinst. Ändrar du dig kan du alltid gå in igen om några veckor, ser det som omöjligt att den skulle kunna röra sig mer än 5-10% på den tiden
Citera
2013-10-19, 21:33
  #10
Medlem
jnilssons avatar
P/E 18 är högt för livsmedelsförsäljning. Somalisk anhörighetsinvandring verkar vara inprisad...
Citera
2013-10-19, 21:53
  #11
Medlem
Kilomar - hur länge har du haft dina Axfood o hur har de gått?

PS - folk kommer att fortsätta att äta i vart fall några år till -
o förmodligen ännu längre - men det är inte säkert att folk
använder de börsnoterade bankerna så länge till - de är ju
inga banker längre - de har inga pengar o de har ingen valuta
Citera
2013-10-19, 22:22
  #12
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Kilomar - hur länge har du haft dina Axfood o hur har de gått?

PS - folk kommer att fortsätta att äta i vart fall några år till -
o förmodligen ännu längre - men det är inte säkert att folk
använder de börsnoterade bankerna så länge till - de är ju
inga banker längre - de har inga pengar o de har ingen valuta

Ökat med 20 % sen mitt inköp. För mer än 6 månader sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback