2023-09-23, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Walmart stänger 4 butiker i Chicago men det är för att de inte varit lönsamma under de 17 år som de funnits där tyvärr. (Nedan länk)

Vad gäller snatteri så har inte Axfood uttalat sig om att det ska vara ett större problem idag än tidigare mej veterligen?

https://corporate.walmart.com/news/2023/04/11/walmart-announces-closure-of-four-chicago-stores
Senaste halvåret så tycker jag att stöket har ökat i den Willysbutik där jag normalt handlar. Barn som cyklar inne i butiken och folk som springer runt och jagar varandra. Känns som att det är dags att införa ordningsvakter som patrullerar i butiken vissa tider och avlägsnar dessa störande barn.

Läste om en annan livsmedelsbutik i en annan kedja som hade problem med att barn spelade fotboll inne i butiken.
Denna typ av händelser riskerar att skrämma bort kunderna. Har man svårt att gå och är rädd att ramla och det kommer folk cyklandes mellan hyllorna så är man nog beredd att betala några kronor med för maten.
Citera
2023-09-23, 15:51
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Walmart stänger 4 butiker i Chicago men det är för att de inte varit lönsamma under de 17 år som de funnits där tyvärr. (Nedan länk)

Vad gäller snatteri så har inte Axfood uttalat sig om att det ska vara ett större problem idag än tidigare mej veterligen?

https://corporate.walmart.com/news/2023/04/11/walmart-announces-closure-of-four-chicago-stores

Stämmer, bara hälften som stänger. Fyra av åtta. Det vittnar om problemen i de områdena när de går med förlust konstant. Märkligt att de fick vara öppna så länge.

Citat:
En ökande trend med våld och hot i samhället avspeglar sig även för medarbetarna i butik. Inom Axfood bedrivs ett omfattande förebyggande säkerhetsarbete med bland annat utbildningar, rutiner, tekniska och personella resurser för att hantera olika situationer, exempelvis vid stölder.

https://www.axfood.se/investerare/risk-och-riskhantering/verksamhetsrisker/
Citera
2023-09-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Stämmer, bara hälften som stänger. Fyra av åtta. Det vittnar om problemen i de områdena när de går med förlust konstant. Märkligt att de fick vara öppna så länge.

https://www.axfood.se/investerare/risk-och-riskhantering/verksamhetsrisker/
Javisst men gäller ju samhället i stort dessvärre så inget specifikt för Axfood men absolut tråkigt. Det positiva är väl att verkar fått ordning på robotlagret?
Citera
2023-09-23, 16:02
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Javisst men gäller ju samhället i stort dessvärre så inget specifikt för Axfood men absolut tråkigt. Det positiva är väl att verkar fått ordning på robotlagret?

Ja, jag menade inte att Axfood är mer utsatta än andra.

Ja, om de har det. Trodde det var löst men blev fundersam när jag såg den här tråden.
(FB) Tomt på hyllorna. Överallt eller endast Willys?
Citera
2023-09-23, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Senaste halvåret så tycker jag att stöket har ökat i den Willysbutik där jag normalt handlar. Barn som cyklar inne i butiken och folk som springer runt och jagar varandra. Känns som att det är dags att införa ordningsvakter som patrullerar i butiken vissa tider och avlägsnar dessa störande barn.

Läste om en annan livsmedelsbutik i en annan kedja som hade problem med att barn spelade fotboll inne i butiken.
Denna typ av händelser riskerar att skrämma bort kunderna. Har man svårt att gå och är rädd att ramla och det kommer folk cyklandes mellan hyllorna så är man nog beredd att betala några kronor med för maten.
Det finns ju väktare som kan kallas in rätt så fort ändå. I alla fall där jag handlar men du verkar vara i en zoon med lite högre problem när du beskriver situationen på det viset?
Det Willys och Hemköp jag handlar på har aldrig den typen av ordnings problem och allt är lungt och städat.
Citera
2023-09-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Ja, jag menade inte att Axfood är mer utsatta än andra.

Ja, om de har det. Trodde det var löst men blev fundersam när jag såg den här tråden.
(FB) Tomt på hyllorna. Överallt eller endast Willys?
Lite oklart kring det men där jag handlar är helt okej i vart fall. Tack för länken!
Citera
2023-10-20, 19:47
Medlem
Har inte denna fina aktie sjunkit färdigt snart?
Jag klagar inte nu och fyller på. Som svensk livsmedels bolag och med egna butiker är de "tyvärr" ett unikum sedan ICA fick för sig att lämna börsen. Tack för alla billiga aktier jag får köpa från svaga händer.
Citera
2023-10-21, 11:38
Medlem
Citat:
Tack för alla billiga aktier jag får köpa från svaga händer.
"Billig" i vilket värderingsmått då? Axfood värderas till P/E > 23 (EV/EBIT > 20). Inte vad jag skulle kalla billigt för ett bolag som i snitt haft ganska måttlig enkelsiffrig årlig vinsttillväxt. Inte heller billigt jämfört med Axfoods historiska P/E senaste 10 åren då det legat ungefär här i snitt. Då var det i ett läge där vi hade betydligt lägre ränta och därmed kunde motivera lägre avkastningskrav och högre P/E. Inte heller är det billigt om man jämför med peers utanför Sverige.

Kan kanske vara så att de "svaga händerna" faktiskt har räknat och gjort en (annan) analys...
Citera
2023-10-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
"Billig" i vilket värderingsmått då? Axfood värderas till P/E > 23 (EV/EBIT > 20). Inte vad jag skulle kalla billigt för ett bolag som i snitt haft ganska måttlig enkelsiffrig årlig vinsttillväxt. Inte heller billigt jämfört med Axfoods historiska P/E senaste 10 åren då det legat ungefär här i snitt. Då var det i ett läge där vi hade betydligt lägre ränta och därmed kunde motivera lägre avkastningskrav och högre P/E. Inte heller är det billigt om man jämför med peers utanför Sverige.

Kan kanske vara så att de "svaga händerna" faktiskt har räknat och gjort en (annan) analys...
Du kan ha rätt men en viss premie får man räkna med vad gäller kvalitativa livsmedels bolag. Sen är inte utdelningen fy skam heller?
Jag får lov att återkomma!
Citera
2023-10-21, 13:51
Medlem
Citat:

Vad har du att säga om riktkursen på 300 sek aktien då? Aktien stängde på 236,70 i fredags. Men jag välkomnar alla svaga händer som gärna säljer ut sig billigt till mig.

Citat.
AXFOOD
BNP Paribas Exane inleder bevakning på Axfood med outperform och riktkurs 300 kronor - BN (Finwire)
2023-10-04 06:24
BNP Paribas Exane inleder bevakning på Axfood med outperform och riktkurs 300 kronor - BN

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

redaktion@finwire.org
© Copyright
Citera
2023-10-21, 15:06
Medlem
Citat:
Vad har du att säga om riktkursen på 300 sek aktien då? Aktien stängde på 236,70 i fredags. Men jag välkomnar alla svaga händer som gärna säljer ut sig billigt till mig.
Så enligt dig är den alltså billig för att någon anal-ytiker dragit fram en högre riktkurs ur röven? Ingen egen analys eller motivering baserat på faktiska siffror? Fortfarande inte fattat att riktkurser från analytiker är totalt meningslösa och inget man överhuvudtaget ska bry sig om? För övrigt har Nordea riktkurs 230 kr och Danske riktkurs 240 kr men du väljer alltså att cherrypicka den bank som har högst riktkurs. Du kan få bzo's riktkurs också: Baserat på Truefighter-indikatorn ser jag en nedsida på ca 10 % och sätter en riktkurs på 215 kr inom 1 år.

(Disclaimer, jag har kvar en bevakningspost på 100 aktier i Axfood, resten sålde jag ut mellan 275-310 kr förra året. Inte intresserad av att köpa mer på nuvarande nivåer men kommer nog fylla på igen om den faktiskt blir billig, eller snarare odyr, på riktigt.)
Citera
2023-10-21, 15:10
Medlem
Citat:
Så enligt dig är den alltså billig för att någon anal-ytiker dragit fram en högre riktkurs ur röven? Ingen egen analys eller motivering baserat på faktiska siffror? Fortfarande inte fattat att riktkurser från analytiker är totalt meningslösa och inget man överhuvudtaget ska bry sig om? För övrigt har Nordea riktkurs 230 kr och Danske riktkurs 240 kr men du väljer alltså att cherrypicka den bank som har högst riktkurs. Du kan få bzo's riktkurs också: Baserat på Truefighter-indikatorn ser jag en nedsida på ca 10 % och sätter en riktkurs på 215 kr inom 1 år.

(Disclaimer, jag har kvar en bevakningspost på 100 aktier i Axfood, resten sålde jag ut mellan 275-310 kr förra året. Inte intresserad av att köpa mer på nuvarande nivåer men kommer nog fylla på igen om den faktiskt blir billig, eller snarare odyr, på riktigt.)
Haha! Så jag ska tro på Mr Bzo snarare än en professionell analytiker på ett finansinstitut?
Come on Bzo! Skämt och sido så är det en stabil aktie och jag köper gärna mat i den butik jag själv äger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in