• 1
  • 2
2009-04-06, 11:34
Medlem
Fyllde 18 för nån månad sen och tänkte nu skaffa ett Visa-kort istället för mitt Maestro på Swedbank. Så jag ringde mitt bankkontor och sa att jag ville ha ett Visa-kort, men de sa att jag behövde en inkomst på minst 100k per år för att få det, men jag hade möjlighet att skaffa Visa Ung, men då kunde jag inte betala på nätet med det.

Hon sa även att Visa var mer status och hade upphöjda siffror på kortet.
Med Visa Ung behövde man använda internetbanken och e-kort för att handla.

Men! Jag vill inte ha ett nytt genererat nummer hela tiden, för paypal osv bannar ju en om man har nya kortnummer hela tiden.

Mig veterligen så behöver man inte ha inkomst för att få Visa bankkort. Eller?
Citera
2009-04-06, 11:36
Medlem
naganof2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIOD
Fyllde 18 för nån månad sen och tänkte nu skaffa ett Visa-kort istället för mitt Maestro på Swedbank. Så jag ringde mitt bankkontor och sa att jag ville ha ett Visa-kort, men de sa att jag behövde en inkomst på minst 100k per år för att få det, men jag hade möjlighet att skaffa Visa Ung, men då kunde jag inte betala på nätet med det.

Hon sa även att Visa var mer status och hade upphöjda siffror på kortet.
Med Visa Ung behövde man använda internetbanken och e-kort för att handla.

Men! Jag vill inte ha ett nytt genererat nummer hela tiden, för paypal osv bannar ju en om man har nya kortnummer hela tiden.

Mig veterligen så behöver man inte ha inkomst för att få Visa bankkort. Eller?

Låter väldigt konstigt jag vet massa med folk ink mig själv som har visa utan 100k , var nog en för virad en som svara i tele , gå ner till banken istället och prata med dom
Citera
2009-04-06, 11:39
Medlem
micaeles avatar
Det skiljer sig per bank och kontor till och med, väldigt luddiga regler i görningen.
Finns några trådar i ämnet, t.ex. https://www.flashback.org/showthread.php?t=391114 där du hittar lite info i ämnet.
Citera
2009-04-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
Låter väldigt konstigt jag vet massa med folk ink mig själv som har visa utan 100k , var nog en för virad en som svara i tele , gå ner till banken istället och prata med dom
Har du upphöjda siffror på ditt Visa-kort? Om inte, då har du visa ung, och det kan alla skaffa.

För övrigt så tycker jag att de bör göra nåt undantag isåfall för jag har faktist fonder hos dem som överstiger 200k, samt att jag sommarjobbar.

Har bokat ett möte med en rådgivare på torsdag, så får se vart det leder.
Citera
2009-04-06, 11:55
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIOD
Så jag ringde mitt bankkontor och sa att jag ville ha ett Visa-kort, men de sa att jag behövde en inkomst på minst 100k per år för att få det,
Betalkort eller kreditkort?
Citera
2009-04-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Var det betalkort eller kreditkort?
Jag bad om ett "Visa Bankkort" utan kredit.
Citera
2009-04-06, 11:58
Medlem
gTab2s avatar
Vissa bankkontor(läs Swedbank) kräver det för Visa ja, men det är bara att ljuga.
Citera
2009-04-06, 12:00
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gTab2
Vissa bankkontor(läs Swedbank) kräver det för Visa ja, men det är bara att ljuga.
Festligt nog är det just bankkontoren det hänger på, inte Swedbank i stort. Det gäller bara att gå till rätt kontor och rätt person, som alltid när det gäller myndigheter och storföretag.
Citera
2009-04-06, 12:03
Medlem
Sweeper80s avatar
Har du lite stake som konsument så börjar du kanske med att byta bank?

Förslagsvis till en bank som erbjuder sina kunder bättre villkor.
Citera
2009-04-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Har du lite stake som konsument så börjar du kanske med att byta bank?

Förslagsvis till en bank som erbjuder sina kunder bättre villkor.
Mjo. men har mina fonder där, så känns enklast då.
Citera
2009-04-07, 12:03
Medlem
Mercais avatar
Det är möjligt att flytta fonder mellan banker även om de flesta fått för sig att det inte går. SEB har ett bra studenterbjudnade och erbjuder dessutom "riktiga" VISA-kort från 16 års ålder.
Citera
2009-04-07, 12:21
Medlem
Det var inte några problem för mig att skaffa ett visakort från Swedbank när jag fyllde 18.
Har ett utan kredit och med "upphöjda" siffror. Så det är nog snarare ditt lokalkontor som inte har koll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in