• 1
  • 2
2009-04-06, 00:35
Medlem
I mitt andra hemland Danmark vet de hur man gör riktig marsipan. Marsipan i Danmark innehåller minst 60% mandlar. Den svenska motsvarigheten på marsipan är en vidrigt sötsliskig massa med endast 30% mandlar. Mandelmassa ligger på 50%, men det är inte riktig marsipan för mig. Så till min frågeställning, finns det marsipan att få tag på Sverige med minst 60% mandlar? Odense Marsipan har en Lyx Mandelmassa med 60%, och den vet jag såldes tidigare, men finns den fortfarande att tillgå?

Det känns ju surt att behöva korsa sundet för att få äkta marsipan...
Citera
2009-04-06, 00:48
Medlem
mixa ihop 20% extra marsipan på egen hand?
Citera
2009-04-06, 03:06
Medlem
osamabinpelles avatar
är de över madelmassa är de väll inte marsipan?
Citera
2009-04-06, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Frågan är inte så enkel. Fram tills nyligen var det krav på att mandelmassan måste innehålla 50% mandel. Så är det tyvärr inte idag. Gränserna mellan vad som är mandelmassa och marsipan är därför diffusa.

För att ytterligare komplicera det hela så använder man utomlands termen marsipan även för sådant som vi i det här landet av tradition kallar mandelmassa. T ex Lübecker marsipan innehåller samma förhållande mellan mandel och socker som den svenska mandelmassan.

Mitt tips är att tillreda din egen marsipan. Det är inte allt för svårt .

~Paul~
Citera
2009-04-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Frågan är inte så enkel. Fram tills nyligen var det krav på att mandelmassan måste innehålla 50% mandel. Så är det tyvärr inte idag. Gränserna mellan vad som är mandelmassa och marsipan är därför diffusa.

För att ytterligare komplicera det hela så använder man utomlands termen marsipan även för sådant som vi i det här landet av tradition kallar mandelmassa. T ex Lübecker marsipan innehåller samma förhållande mellan mandel och socker som den svenska mandelmassan.

Mitt tips är att tillreda din egen marsipan. Det är inte allt för svårt .

~Paul~
Jo men det har också att göra med, som jag skrev, att beteckningen för marsipan skiljer länderna åt. I övriga världen har marsipan minst 50% mandlar, således borde svensk mandelmassa döpas om till marsipan.

Lübecker marsipan, som du tar i exemplet, är ju konfektmarsipan avsedd för marknaden vilket gör att den innehåller högre andel socker. Likaså med Anthon Berg's produkter etc. Såklart en ekonomisk fråga. Åker du dock t ex till Lübeck och går in på en speceriaffär med handgjord marsipankonfekt, är mandelandelen högre.
Senast redigerad av HowlinWolf 2009-04-06 kl. 11:59.
Citera
2009-04-06, 11:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jo men det har också att göra med, som jag skrev, att beteckningen för marsipan skiljer länderna åt. I övriga världen har marsipan minst 50% mandlar, således borde svensk mandelmassa döpas om till marsipan.
Jo, jag vet. Mitt inlägg gick i linje med ditt .

~Paul~
Citera
2009-04-06, 12:05
Medlem
Får nog bli att man gör egen, massepain fait maison. Lär inte bli någon större prisskillnad samt att det säkerligen blir mycket godare.
Citera
2009-04-06, 12:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Får nog bli att man gör egen, massepain fait maison. Lär inte bli någon större prisskillnad samt att det säkerligen blir mycket godare.
Absolut! Kan jag lyckas så kan säkert du också .

~Paul~
Citera
2009-04-06, 13:39
Medlem
Jag tänkte piffa upp min marsipan lite med att lägga i typ hallon, björnbär. Behöver dessa karamelisseras i någon sockerlag för bättre hållbarhet eller funkar det att inte göra någonting alls? Dvs de ruttnar väl inte inne i marsipanen?
Citera
2009-04-06, 14:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag tänkte piffa upp min marsipan lite med att lägga i typ hallon, björnbär. Behöver dessa karamelisseras i någon sockerlag för bättre hållbarhet eller funkar det att inte göra någonting alls? Dvs de ruttnar väl inte inne i marsipanen?
Nej, de bör inte ruttna. Men varför inte testa någon typ av alkohol? Griotte, cognac eller rom är kanongott.

~Paul~
Citera
2009-04-06, 23:03
Medlem
Innan jul hade Netto en tysk, tror jag, mandelmassa/marsipan med 60% mandel. Den var riktigt bra, och inte dyr.

Sen har jag bara sett scandibakers där tyvärr. Ett tips kan ju vara att fråga på något bättre konditori etc, de kanske kan sälja till dig också?
Citera
2009-04-06, 23:21
Medlem
Provade nyss att göra marsipan. Gick åt helvete. Tog för mycket äggvita, så den blev helt sörjig. Trots att jag var ganska sparsam med florsockret, blev det äckligt sött. Till råga på allt slutade min nyinköpta mixer att fungera. Köpte den idag. Förvisso Philips, men vilket jävla piss! Ska slänga den i huvudet på försäljaren imorron!

Vet inte om jag orkar göra ny, kanske får man köpa mandelmassa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in