2009-04-07, 00:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Provade nyss att göra marsipan. Gick åt helvete. Tog för mycket äggvita, så den blev helt sörjig. Trots att jag var ganska sparsam med florsockret, blev det äckligt sött. Till råga på allt slutade min nyinköpta mixer att fungera. Köpte den idag. Förvisso Philips, men vilket jävla piss! Ska slänga den i huvudet på försäljaren imorron!

Vet inte om jag orkar göra ny, kanske får man köpa mandelmassa?
Använde du mixern för att sönderdela mandeln?
Köp en mandelkvarn i så fall dom är inte speciellt dyra.
Citera
2009-04-07, 00:20
Medlem
Ska nog prova ett nytt recept. Både Johan Söderberg och ett danskt marsipanrecept från tidningen Bo Bedre förelår att man kokar samman vatten och socker och blandar med mandelmjöl. Ev. tillsätter bittermandel. Hur gjorde du marsipan, dePaul?
Citera
2009-04-07, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Hur gjorde du marsipan, dePaul?

Det är fler som undrar..
Citera
2009-04-07, 08:58
Medlem
dePauls avatar
Marsipan

Ingredienser:
  • 5 dl strösocker
  • 1 msk rom eller annan sprit
  • 10 dl malda mandlar
  • 1 msk malda bittermandlar
  • 1/8 tsk kaliumvätetartrat (syra som blir kvar efter vinframställning. Finns att köpa på nätet eller välsorterade bryggshoppar)
  • 1,5 dl vatten
  • 2 äggvitor
  • Florsocker
Arbetsgång:
1. Förebered din arbetsplats genom att strö över en del florsocker. Fyll en balja med kallt vatten.
2. Häll vattnet i en större kastrull och tillsätt strösocker. Hetta upp försiktigt tills allt socker löst sig.
3. Tillsätt kaliumvätetartrat och höj värmen något. Låt sjuda i ca 3 minuter under lock.
4. Ta bort locket och koka tills temperaturen kommer upp i exakt 240 grader. En digital sockertermometer är ett måste.
5. Placera nu kastrullen över det iskalla vattnet i baljan, och rör oavbrutet tills smeten är tjock och krämig
6. Rör in mandlarna (båda), spriten och äggvitorna och placera kastrullen åter på plattan på låg värme. Rör nu i ca 2 minuter tills smeten återigen tjocknar.
7. Skeda nu marsipanen till din arbetsplats (med florsockret) och vänd den hela tiden med en spatula tills den svalnar så pass att man kan hantera den med händerna.
8. Doppa händerna i florsocker och knåda marsipanen om och om igen tills den är smidig.
9. Marsipanen är nu färdig. Man kan använda den direkt eller förvara i kyl i tättslutande burk eller t o m frysa.

~Paul~
Citera
2009-04-09, 09:42
Medlem
miklons avatar
Jag har aldrig gjort marsipan, men däremot mandelmassa. Den blev väldigt lös och sörjig precis när den var nygjord, men efter någon eller några dagar i kylen så hade konsistensen blivit betydligt mer fast.
Citera
2009-04-09, 10:25
Medlem
simpens avatar
Odense har en mandelmassa med 65% i http://www.odense-marcipan.se/odense...er/mandelmassa
Citera
2009-04-09, 10:42
"Riktig" marsipan, med all den släta smidighet som tillkommer denna ädla produkt, låter sig såvitt jag vet inte framställas i hemmet. Om jag förstått saker och ting rätt pressas industriellt framställd, högkvalitativ marsipan genom stora, tunga valsar för att den ska få en så utsökt fin konsistens som möjligt...
Citera
2009-04-09, 11:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
"Riktig" marsipan, med all den släta smidighet som tillkommer denna ädla produkt, låter sig såvitt jag vet inte framställas i hemmet. Om jag förstått saker och ting rätt pressas industriellt framställd, högkvalitativ marsipan genom stora, tunga valsar för att den ska få en så utsökt fin konsistens som möjligt...
Min marsipan var slät och fin .

~Paul~
Citera
2009-04-09, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simpen
Odense har en mandelmassa med 65% i http://www.odense-marcipan.se/odense...er/mandelmassa
Jo, men jag undrar VERKLIGEN var man kan få tag på den?
Citera
2009-04-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Marsipan

Ingredienser:
  • 5 dl strösocker
  • 1 msk rom eller annan sprit
  • 10 dl malda mandlar
  • 1 msk malda bittermandlar
  • 1/8 tsk kaliumvätetartrat (syra som blir kvar efter vinframställning. Finns att köpa på nätet eller välsorterade bryggshoppar)
  • 1,5 dl vatten
  • 2 äggvitor
  • Florsocker
Arbetsgång:
1. Förebered din arbetsplats genom att strö över en del florsocker. Fyll en balja med kallt vatten.
2. Häll vattnet i en större kastrull och tillsätt strösocker. Hetta upp försiktigt tills allt socker löst sig.
3. Tillsätt kaliumvätetartrat och höj värmen något. Låt sjuda i ca 3 minuter under lock.
4. Ta bort locket och koka tills temperaturen kommer upp i exakt 240 grader. En digital sockertermometer är ett måste.
5. Placera nu kastrullen över det iskalla vattnet i baljan, och rör oavbrutet tills smeten är tjock och krämig
6. Rör in mandlarna (båda), spriten och äggvitorna och placera kastrullen åter på plattan på låg värme. Rör nu i ca 2 minuter tills smeten återigen tjocknar.
7. Skeda nu marsipanen till din arbetsplats (med florsockret) och vänd den hela tiden med en spatula tills den svalnar så pass att man kan hantera den med händerna.
8. Doppa händerna i florsocker och knåda marsipanen om och om igen tills den är smidig.
9. Marsipanen är nu färdig. Man kan använda den direkt eller förvara i kyl i tättslutande burk eller t o m frysa.

~Paul~

Hur inverkar kaliumvätetartratet?
Citera
2009-04-09, 19:09
Medlem
xfiler76s avatar
jag tycker mig ha sett detta märke på en lokal ica. ta och kolla med din närmsta ica affär.kan ha varit coop också
Citera
2009-04-09, 20:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Hur inverkar kaliumvätetartratet?
Det ger den rätta konsistensen.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera