2009-04-08, 02:14
Medlem
Att ett så stort folkslag som kurderna inte har ett eget land är ju helt efterblivet =\
Citera
2009-04-08, 02:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Att ett så stort folkslag som kurderna inte har ett eget land är ju helt efterblivet =\

Det finns anledningar till det.
Citera
2009-04-08, 12:06
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Ja, vad tycker ni? Vad vore bäst för mellanöstern, länderna och befolkningarna?

Kurder som är bosatta i turkarnas land, arabernas land, iraniernas land och så vidare - bör dessa integreras eller assimileras? Vilket alternativ vore bäst? Finns det andra alternativ? Vilka metoder och tillvägagångsätt kan man och bör man använda? Vilka medel får staterna i regionen använda om kurderna kollaborerar med t.ex. kommunister, sionister eller andra sataniska krafter?

Jag har stött på kurder som menat att man har "rätt" till ett land, men jag har aldrig förstått enligt vem det skulle vara så? Kurder är ju knappast det enda landlösa folket. Har zigenare också rätt till ett land? Kurder har annars enligt den irakiska författningen rätt till självstyre i Norra Irak där man kan flytta till om man är väldigt radikalnationalistiska rasister?

Vad säger ni?

Jag anser att vi i väst inte ska lägga oss i alls hur dessa länder löser sina konflikter med kurderna. Det finns några viktiga och simpla skäl till detta. För det första så är svårt eller till och med omöjligt att prata om mänskliga rättigheter i dessa områden. Individen är oviktig. Det som räknas är den egna gruppen och den släkt eller klan man är knuten till; det är deras informella lagar som ytterst gäller, inte statens. För det andra så är dessa länder extremt fattiga där landets sociala problem är oviktig för staten, där företagandet är mycket primitiv och utbildningen är rudimintär. Allt detta och mycket till gör att man inte kan svara på dina frågor. Det är så mycket som måste förändras innan kurdfrågan ens kan diskuteras.
Citera
2009-04-08, 14:07
Medlem
Sargonuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ech0o0
Vad vill du åstadkomma med det du skrev? Vet du ens att assyrier är ut döda alla världens forskare har hävdat detta många gånger. ni bär en falsk identitet.
Dessvärre blir jag förvånad över hur de syrianerna i Stockholm kallar sig för turkar.
Glöm inte att ordet TÜRK är tungt och man får mer respekt än dessa smuts folkgrupper som du nämner, dessa har varken historia eller kultur allt de har är snott från turkar och så vill de också vara som turkar när det passar läget.

Syrianerna i södertälje skulle banka skiten ur en turk, om det nu fanns någon turk modig nog att bosätta sig i staden.

Ordet turk har ingen respekt i Mellan Östern, inte ens era muslimska brödrer araberna har erkänt er som en muslimsk nation utan ser er som otrogna muslimer.

Vi assyrier/syrianer har varit bosatta i Mesopotamien i över 6759 år i och med detta år och var en av världens första civilisationer tillsammans med Egypten m.fl. Ni turkar är inte ens i närheten av detta med era snea centralasiatiska ögon.

De enda som bär på en falsk identitet är ni turkar, där eran egna sultan, Mehmet efter erövringen av Konstantinopel förklarade sig själv en kvarleva av det romerska riket och började att kalla sig själv ”Caesar av Rom”. Snacka om falsk identitet?

Och på vilket sätt har ni turkar hjälpt bosnierna i balkan? Det ni gjorde var att omvända bosnierna från deras kristna religion till Islam och därigenom skapa ytterligare problem i Balkan genom att förtrycka och mörda kristna. När de kristna sedan fick sin självständighet och kom att bli den starka faktorn i balkan kom det att få konsekvenser eftersom det nu fanns omvända kristna till muslimer i området. Ni har hjälpt till att utforma det jugoslaviska inbördeskriget, de olika Kosovokrigen m.fl.

Ett sönderfallet Turkiet är ett faktum inom de närmaste decennierna.
Citera
2009-04-08, 14:26
Medlem
talip_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sargonus
Syrianerna i södertälje skulle banka skiten ur en turk, om det nu fanns någon turk modig nog att bosätta sig i staden.

Ordet turk har ingen respekt i Mellan Östern, inte ens era muslimska brödrer araberna har erkänt er som en muslimsk nation utan ser er som otrogna muslimer.

Vi assyrier/syrianer har varit bosatta i Mesopotamien i över 6759 år i och med detta år och var en av världens första civilisationer tillsammans med Egypten m.fl. Ni turkar är inte ens i närheten av detta med era snea centralasiatiska ögon.

De enda som bär på en falsk identitet är ni turkar, där eran egna sultan, Mehmet efter erövringen av Konstantinopel förklarade sig själv en kvarleva av det romerska riket och började att kalla sig själv ”Caesar av Rom”. Snacka om falsk identitet?

Och på vilket sätt har ni turkar hjälpt bosnierna i balkan? Det ni gjorde var att omvända bosnierna från deras kristna religion till Islam och därigenom skapa ytterligare problem i Balkan genom att förtrycka och mörda kristna. När de kristna sedan fick sin självständighet och kom att bli den starka faktorn i balkan kom det att få konsekvenser eftersom det nu fanns omvända kristna till muslimer i området. Ni har hjälpt till att utforma det jugoslaviska inbördeskriget, de olika Kosovokrigen m.fl.

Ett sönderfallet Turkiet är ett faktum inom de närmaste decennierna.

Du har en väldigt snevriden syn måste jag tyvärr säga. Turkar och turkfolk är överlevare och kommer ALDRIG försvinna från anatolien.
Citera
2009-04-08, 16:36
Medlem
109740s avatar
Citat:

Här måste jag faktiskt hålla med dig. Jag har själv tittar närmare på historiska bakgrunder av mitt hemland och jag spårar den religiösa splittringen bland överklassen (muslimer) och trälarna (kristna) som grunden till detta. Tidigare så hade även överklassen en sorts "kristendom" i Bosnien (den bosniska kyrkan) vilket gjorde det var betydligt svårare för populister och bråkmakare att starta krig då ekonomiska skillnader var självklara på den tiden och på intet sätt kunde egga den stora massan mot adeln.

Med den religiösa splittringen så fick man väldigt lätt till att hetsa den ena parten mot den andra. Man inte bara påpekade kulturella skillnader och religiösa utan man använde det som ett slagträ för att säga "de kommer assimilera/utrota oss". Hade skillnaderna legat kvar på ekonomisk nivå (och till viss del kulturell med, dock inte lika stor som idag) så hade man inte haft dessa möjligheter till att egga massorna mot varandra.

Dock är det inte religionerna i sig det är fel på, oavsett hur mkt jag ogillar dem alla, utan just populister till politiker och får till väljare som blint följer politiker utan någon kritisk analys till vad för "hidden agenda" de kan ha.

Lite OT, vilket jag ber om ursäkt om, men interessant anser jag.
Citera
2009-04-08, 20:26
Medlem
Sargonuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Fråga till alla assyrier:

Är det detta som ni vill skall utgöra erat framtida självständiga rike:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:As...estion2005.jpg

Landlocked, omgiven av fientliga stater, minimala chanser till överlevnad. För att inte nämna det interna tjafset som ni har. Ja, det ser ju onekligen lovande ut.

Viktigt att förstå är att vi, till skillnad från kurderna inte kräver någon självständighet från Irak. De två distrikten du kommit med är ett förslag från våra organisationer att etablera som en assyrisk autonom del av Irak där vi kan leva i fred med våra egna polisstyrkor och skolor. Det skulle inte vara landlocked då vi som en del av Irak har möjlighet till att använda Iraks vatten, allt enligt Iraks konstitution.

Edit. Vi har överlevt 2400 år av ockupation, vi klarar oss nog men tack för din omtanke.
Citera
2009-04-08, 21:21
Medlem
sajebiss avatar
Citat:

Sverige kan inte kräva tillbaka något i t.ex. de baltiska länderna, Danmark eller norra Tyskland då svenskarna inte var ursprungsbefolkningen när de erövrade dessa områden medan vi kan kräva tillbaka och kämpa för den assyriska kärnan som vi är ursprungsbefolkningen i, alltså inte det assyriska imperiet där även vi erövrade länder som t.ex. Israel.

Hur är det med Södertälje då, kan vi kräva tillbaka det.....
Citera
2009-04-08, 21:29
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis

klockrent.
Citera
2009-04-08, 22:02
Bannlyst
Citat:

vi kurder har uppsala och syrianerna har södertälje snart kommer vi också sprida oss över övriga städer svenskar föder aldrig barn det är bara invandare som gör det....................
Citera
2009-04-08, 23:20
Medlem
Sargonuss avatar
Citat:

Börja med att kräva tillbaka Södertälje från finnarna som är den största folkgruppen i staden och därefter från syrianerna. Lycka till!
Citera
2009-04-08, 23:31
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Viktigt att förstå är att vi, till skillnad från kurderna inte kräver någon självständighet från Irak. De två distrikten du kommit med är ett förslag från våra organisationer att etablera som en assyrisk autonom del av Irak där vi kan leva i fred med våra egna polisstyrkor och skolor. Det skulle inte vara landlocked då vi som en del av Irak har möjlighet till att använda Iraks vatten, allt enligt Iraks konstitution.

Edit. Vi har överlevt 2400 år av ockupation, vi klarar oss nog men tack för din omtanke.

Jag som Kurd stödjer den assyriska rätten till autonomi. Jag tror det hade varit givande för hela regionen om assyrier och kurder levde i samförstånd. Mera makt för den assyriska befolkningen hade även gynnat båda folkgrupperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in