• 1
  • 2
2009-04-05, 18:18
Medlem
Ja, vad tycker ni? Vad vore bäst för mellanöstern, länderna och befolkningarna?

Kurder som är bosatta i turkarnas land, arabernas land, iraniernas land och så vidare - bör dessa integreras eller assimileras? Vilket alternativ vore bäst? Finns det andra alternativ? Vilka metoder och tillvägagångsätt kan man och bör man använda? Vilka medel får staterna i regionen använda om kurderna kollaborerar med t.ex. kommunister, sionister eller andra sataniska krafter?

Jag har stött på kurder som menat att man har "rätt" till ett land, men jag har aldrig förstått enligt vem det skulle vara så? Kurder är ju knappast det enda landlösa folket. Har zigenare också rätt till ett land? Kurder har annars enligt den irakiska författningen rätt till självstyre i Norra Irak där man kan flytta till om man är väldigt radikalnationalistiska rasister?

Vad säger ni?
Citera
2009-04-05, 18:24
Medlem
Lord Ashfords avatar
Det är lite konstigt att araber gråter över att Israel ockuperar "deras" land men när 50 miljoner kurder ska ha ett land då är det ett tvärsäkert nej. Förhoppningsvis så tar väst över rövhålet MÖ och bankar in lite vett i folken där och ger kurderna en egen stat.

Apropå zigenare så härstammar dessa från Indien och har ingen rätt till europeisk mark.
Citera
2009-04-05, 18:47
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Vad säger ni?

Finns det någon anledning till att kurderna i Iran och Turkiet inte skulle kunna få självstyre som de i Irak?
Senast redigerad av Krappfiskarn 2009-04-05 kl. 19:01.
Citera
2009-04-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
Det är lite konstigt att araber gråter över att Israel ockuperar "deras" land men när 50 miljoner kurder ska ha ett land då är det ett tvärsäkert nej.

Kurder lever inte under ockupation som palestinier gör. Palestinier lever under de jure-ockupation till skillnad från kurder och det vet alla allmänbildade.

Den här tråden ska vi inte göra till en tråd om "Israels" vidriga förtryck av palestinierna, men jag kan passa på att tipsa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Palesti..._Not_Apartheid

Citat:
Apropå zigenare så härstammar dessa från Indien och har ingen rätt till europeisk mark.

Bäste Ashford, jag har faktiskt funderat kring en lösning på zigenar-problematiken och kommer att starta en tråd om det när jag hinner. Jag tror du kommer uppskatta lösningen.
Citera
2009-04-05, 19:14
Medlem
Wie bitte?s avatar
Varför inte en kurdisk självständig stat istället?
Bebor ett folk ett sammanhängande landområde såsom kurderna gör så tycker jag att de har rätt till en egen stat.

Vad gäller ziggisarna som TS jämför med så ser jag gärna att dessa får ett eget land också (varför inte Novaja zemlja?) även om jag inte tror att det skulle hindra dem från att förpesta tillvaron för oss kultiverade folk ändå.
De kan ju liksom bara stjäla från varandra till en viss gräns.
Citera
2009-04-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Finns det någon anledning till att kurderna i Iran och Turkiet inte skulle kunna få självstyre som de i Irak?

Politiska problem - man är försiktiga och vill inte riskera en förödande balkaniseringsprocess til exempel. I Iran har kurder egentligen viss självstyre eftersom kurder kan ställa upp i lokala val. Iran är etniskt neutralt och etncitet spelar ingen roll i valsammanhang. Tehrans borgmästare, Qalibaf, är kurd faktiskt. Han har även ställt upp som presidentkandidat. Annars har Iran kurdiska parlamentsledamöter och man har t.o.m. haft en kurd i väktarrådet.

Turkiet vet jag inte så mycket om. Där har man ju kurdiska partier och sånt.
Citera
2009-04-05, 19:22
Medlem
Suhartovics avatar
Kurdisk självständighet och inga visor.
Citera
2009-04-05, 20:05
Bannlyst
Citat:

Kurder som är bosatta i turkarnas land, arabernas land, iraniernas land och så vidare - bör dessa integreras eller assimileras? Vilket alternativ vore bäst? Finns det andra alternativ? Vilka metoder och tillvägagångsätt kan man och bör man använda? Vilka medel får staterna i regionen använda om kurderna kollaborerar med t.ex. kommunister, sionister eller andra sataniska krafter?

Jag har stött på kurder som menat att man har "rätt" till ett land, men jag har aldrig förstått enligt vem det skulle vara så? Kurder är ju knappast det enda landlösa folket. Har zigenare också rätt till ett land? Kurder har annars enligt den irakiska författningen rätt till självstyre i Norra Irak där man kan flytta till om man är väldigt radikalnationalistiska rasister?

Vad säger ni?

Det låter väldigt dumt att höra från iranier att hata kurder eller har emot ett kurdistan när ni är besläktade med varandra som folkgrupp och därmed samma språk & kultur så borde kurderna först och främst accepteras i sitt egentliga område där de härstammar från första början dvs. Iran.
Citera
2009-04-05, 20:53
Medlem
109740s avatar
Jag tror knappast att det är kurderna som är den problematiska faktorn i Mellanöstern. Araberna lyckas ju sabba de länder även som inte har särskilt stor kurdisk befolkning. Tvärtom så har vi sett en stabilare del av Irak under kurdiskt styre. Dock så finns det inga preferenser för en kurdisk stat idag så man får helt enkelt ta sitt förnuft till fånga och lära sig att s a m a r b e t a !
Citera
2009-04-05, 21:12
Medlem
lejon71s avatar
Citat:
Det bästa vore att integrera dem och i framtiden skapa en Kurdisk nation i låtsas staten Irak, då kan kurder som bor i andra länder flytta dit.
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
Det är lite konstigt att araber gråter över att Israel ockuperar "deras" land men när 50 miljoner kurder ska ha ett land då är det ett tvärsäkert nej.
Det finns "bara" ca 25 miljoner kurder runt om i världen och resten är kurdisk propaganda.
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag tycker att i framtiden så kan vissa provinser få ett visst självstyre i Iran och provinsen Kurdistan är en av dessa, men tiden är inte mogen för en sådan process för tillfället.
Jag tror inte att Turkiet skulle tillåta ett visst självstyre för kurderna.

Edit. Välkommen tillbaka föresten!
Citera
2009-04-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ech0o0
Det låter väldigt dumt att höra från iranier att hata kurder eller har emot ett kurdistan när ni är besläktade med varandra som folkgrupp och därmed samma språk & kultur så borde kurderna först och främst accepteras i sitt egentliga område där de härstammar från första början dvs. Iran.

Jag hatar inte "kurder". Var får du det ifrån?

Jag försöker finna en en bra lösning på ett stort problem. Är integration eller assimilation otillräckligt? Vad har man i så fall för andra alternativ? Kan KRG ta emot alla kurdseparatister kanske? Är rasistiska kurdseparatister från andra länder intresserade?

Perser och kurder talar inte samma språk, men båda talar indoiranska språk.
På så vis är väl Iran kurdernas land också ... Men grejen här är att kurdseparatister (marxister) verkligen hatar Iran och iranier, följdaktligen har vi ett problem som måste lösas.

Annars bör det påpekas att många bra kurder i Iran är välintegrerade i Iran.

Och ech0o0, alla folk har sina rötter från någonstans ... Turkar kom väl till anatoliska halvön senare än indo-iranierna? Ska vi resonera som du gör så har väl kurder rätt till iallafall östra Turkiet mer än vad ni har? Kanske borde Iran stödja kurdernas kamp mot sinnesjukt intoleranta "gråa vargar" för att återerövra förlorade iranska områden?
Senast redigerad av Arahant 2009-04-05 kl. 21:37.
Citera
2009-04-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Jag tror knappast att det är kurderna som är den problematiska faktorn i Mellanöstern. Araberna lyckas ju sabba de länder även som inte har särskilt stor kurdisk befolkning. Tvärtom så har vi sett en stabilare del av Irak under kurdiskt styre. Dock så finns det inga preferenser för en kurdisk stat idag så man får helt enkelt ta sitt förnuft till fånga och lära sig att s a m a r b e t a !

Du stödjer integration eller vad?

Hur bör man gå tillväga för att integrera kurder? Och varför finns det hatiska/rasistiska kurder som motarbetar integration?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in