• 9
  • 10
2010-04-12, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Nej, det är ju därför jag frågar...

Min poäng är att ingen som bor bortom grekland kan skilja en turk från en kurd så för iprincip hela världen framstår det som en storm i ett vattenglas.

Jag skiter väl i om Ola Tidman i Norge inte kan skilja en turk från en kurd.

Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Jag har svårt att tro att det blir nåt land för kurderna, vilket land skulle frivilligt ge upp territorium?

Behöver inte nödvändigtvis vara frivilligt. Jag rekommenderar dig att läsa tråden "Kurdistan - Tänkbar nationalstat" för mitt svar till din fråga skulle bli alldeles för lång.

Intressant förresten att du svarade på årsdagen av ditt förra inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Om nu ska dra denna gräns mellan kurder och Iranier vad skulle den avgörande egenskapen eller faktorn vara för att man ska uppfattas som Kurd? Vart ska gränsen gå? Detta gäller även språket! Vilken kurdiska är det som gäller? Är den kurdiska dialekten laki persisk dialekt eller kurdisk? .

Gränsen går där personen/stammen inte ser sig först och främst som kurder.

Laki är en bastardiserad(persifierad) form av kurdiska. Det är persisk-kurdiska i mina öron. En del talare av laki är så avkurdifierade att de tror att de är lurer(å andra sidan är lurer ett hittepåfolk). Laki är visserligen inte den enda grovt persifierade kurdiska dialekten, men den värsta av dem. Standardkurdiska bör enligt mig vara en blandning av de kurdiska dialekterna som finns för att få en så ordrik och ren språk som möjligt, men med kurmanji som grund.

När det gäller iranska Kurdistan så har du delvis rätt. Majoriteten av kurderna i Ilam- och Kermanshah-provinsen är assimilerade och ser sig som iranier(och även som perser). Jag själv har visserligen ursprung i dessa provinser, men tillhör inte de persifierade kurderna eftersom jag inte är shiamuslim. Ca 30% av kurderna i Kermanshah-provinsen är sunniter/yaresanister och dessa är precis som kurder ifrån Kirkuk eller Halabja. Även kurderna i Kordestan- och Västazerbaijan-provinsen är precis lika patriotiska som kurder ifrån Kirkuk, Halabja eller Erbil/Hewler. Men om iransk-kurdisk självständighet i form av autonomi eller stat skulle komma på tal så behöver inte ett avkurdifierat Kermanshah och Ilam betyda ingen självständig iranska Kurdistan alls. Kurderna i de andra provinserna kan klara sig själva. Jag har dock inte tappat hoppet om de shiamuslimska kurderna än. Saker och ting kan ändras i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Randomfbuser
själv är jag delvis kurd, och är tveksam i fall att staten kan upprättas. Zagrosbergen skiljer många olika kurders dialekter, religionsåsikter och kultur baserat på den del de lever i. Ordet "kurd" är, vad jag själv spekulerat om, ett västerländskt uttryck för en ihopbuntat folk som delar vissa gemensamma likheter i form av språk och kultur. Och enligt egna efarenheter är de flesta outbildade av våra egna outbildade, hederstänkande, rasistiska och extremt kåta över en kurdisk nation, men tar tyvärr inte initiativ för att samarbeta för den gemensamma drömmen. Jag ska ta ett exempel. En gång för några år sedan var jag på en kurdisk fest, då många svenska politiker närvarade. De delade sina åsikter om den kurdiska frågan, och alla av dom sympatiserade med de nationalistiska kurderna. Men lyssnade folket som var närvarande på politikerna? Nej. Istället så skrattade man, åt drack och hade kul. Trevligt med lite gemenskap på en lördagskväll, men det var meningen att det skulle vara politiskt och rum för olika röster och åsikter. Alla dessa fester handlar om "bji kordestan" ( leve kurdistan) men tyvärr så är det få som jobbar politiskt för den gemensamma drömmen...

ursäkta för diverse stavfel

Brist på politisk engagemang bland kurder är det väl knappast med tanke på hur många svensk-kurdiska politiker det finns som tar upp kurdiska frågor? Kurder är ju överrepresenterade t.o.m. När det gäller den festen du var på så var det som du skrev en fest! Det är väl inte så konstigt att en hel del av de kommit dit för att festa och inte snacka politik? Hade festarrangörerna velat ha seriösa politiska diskussioner så skulle det hållit seminarium/demonstration och inte en fest. Festerna är en viktig inkomstkälla för kurdiska organisationer här i Sverige. Och hur vet du att folket inte lyssnade.
Senast redigerad av GoodfeIIa 2010-04-12 kl. 02:59.
Citera
2010-04-12, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodfeIIa
Gränsen går där personen/stammen inte ser sig först och främst som kurder.

Laki är en bastardiserad(persifierad) form av kurdiska. Det är persisk-kurdiska i mina öron. En del talare av laki är så avkurdifierade att de tror att de är lurer(å andra sidan är lurer ett hittepåfolk). Laki är visserligen inte den enda grovt persifierade kurdiska dialekten, men den värsta av dem. Standardkurdiska bör enligt mig vara en blandning av de kurdiska dialekterna som finns för att få en så ordrik och ren språk som möjligt, men med kurmanji som grund.

När det gäller iranska Kurdistan så har du delvis rätt. Majoriteten av kurderna i Ilam- och Kermanshah-provinsen är assimilerade och ser sig som iranier(och även som perser). Jag själv har visserligen ursprung i dessa provinser, men tillhör inte de persifierade kurderna eftersom jag inte är shiamuslim. Ca 30% av kurderna i Kermanshah-provinsen är sunniter/yaresanister och dessa är precis som kurder ifrån Kirkuk eller Halabja. Även kurderna i Kordestan- och Västazerbaijan-provinsen är precis lika patriotiska som kurder ifrån Kirkuk, Halabja eller Erbil/Hewler. Men om iransk-kurdisk självständighet i form av autonomi eller stat skulle komma på tal så behöver inte ett avkurdifierat Kermanshah och Ilam betyda ingen självständig iranska Kurdistan alls. Kurderna i de andra provinserna kan klara sig själva. Jag har dock inte tappat hoppet om de shiamuslimska kurderna än. Saker och ting kan ändras i framtiden.

Helt fel , orginala språkliga kurdiska om vi nu ska betrakta det som eget språk talas i den Iranska delen. Du kan heller inte finna ett enda ord i orginalspråket som inte har en blandning med andra Iranska språk. Resten i Irak och turkiet talar inte orginal språket, det är därför ni inte förstår varandra just pga att de ord som Irakiska och Turkiska kurder använder som de Iranska inte förstår ej är kurdiska. Varför säger du att de är persifierade? Iran bedriver nu mera kurser i Kurdiska på högskolenivå, jag tror faktiskt att kurder har stor betydelse för Iranier. Och de perser som du pratar om kan knappast uppfattas som perser så de är blandade, varför säger du att de är persifierade? Varför ska de bara ha en liten del av Iran medan de har hela? Jag begriper inte logiken bakom att splittra den Iranska folket! Jag tror att liknande föreställningar om att bilda egna stater baserar sig på de sämre erfarenheterna, men liknande erfarenheter har alla Iranska folket genomgått. Jag tror det snarare handlar om föräldrars utsagor om saker ting till barn som lär sig att kurdistan är en rättighet som perser tagit ifrån kurderna. Massa kommunister kom och förstörde hela grejen.
Citera
2010-04-12, 08:02
Medlem
Integrera ja, assimilera aldrig. Dessutom är kurder inget annat än något slags derivat av perser.
Citera
2010-04-12, 18:13
Bannlyst
Citat:
Nej håller inte med dig gällande religionen, med äkthet menar jag både språkliga och religiösa och traditionella. Om vi ska förstå vilka kurder som är äkta tror jag utifrån religion måste zoroastrianistiska kurder vara mer äkta och de bor i Iran. Iranska kurder har faktiskt mycket mer av kurdisk mentalitet inom sig än andra kurderna. De är mer äkta

En kurd är en kurd! Spelar ej roll om han/hon, är jude, muslim, kristen, yazidi.. etc...
Så om en zoroastrian kurd konverterar till Islam blir han plötslig mindre kurd för det?
Citera
2010-04-13, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gz
En kurd är en kurd! Spelar ej roll om han/hon, är jude, muslim, kristen, yazidi.. etc...
Så om en zoroastrian kurd konverterar till Islam blir han plötslig mindre kurd för det?

Om du läser det jag skrev så kommer du nog själv att förstå att jag skrev ; Nej håller inte med dig gällande religionen, med äkthet menar jag både språkliga och religiösa och traditionella. Om vi ska förstå vilka kurder som är äkta tror jag utifrån religion måste zoroastrianistiska kurder vara mer äkta och de bor i Iran.
Citera
2010-04-13, 17:10
Bannlyst
Citat:
Om du läser det jag skrev så kommer du nog själv att förstå att jag skrev ; Nej håller inte med dig gällande religionen, med äkthet menar jag både språkliga och religiösa och traditionella. Om vi ska förstå vilka kurder som är äkta tror jag utifrån religion måste zoroastrianistiska kurder vara mer äkta och de bor i Iran.

Äsch, jag ger upp. Inget går in i din hjärna.
Citera
2010-06-08, 01:50
Medlem
Citat:
Innan jag svarar Adazanim som i för sig hänvisade till dina utsagor vill jag först besvara dina synpunkter!
Låt oss först ta den stora frågan om Kurmanji!
Jag kommer att ställa ett par frågor till dig för att ens veta om du vet vad du pratar om! ( Jag vet att du är kurd). Hur kan man rent grammatiskt påstå att Kurmanji har ett gemmenskap med övriga kurdiska dialekter?

Du har helt rätt om att kurmanji grammatiskt sett skiljer sig delvist ifrån andra grenar, men det har sin orsak i influenser ifrån andra språk. Man har t.ex inte feminina eller maskulina genus i centralkurdiska(sorani) och sydkurdiska till skillnad från i nordkurdiska(kurmanji). Detta beror troligtvis på att central- och sydkurdiska persifierats. Detta ser man även på ordet för "jag" på de olika dialekterna/grenarna. På central- och sydkurdiska säger man "mn", vilket låter väldigt likt persiska "man". På nordkurdiska säger man "ez/az" istället.

Citat:
Helt fel , orginala språkliga kurdiska om vi nu ska betrakta det som eget språk talas i den Iranska delen. Du kan heller inte finna ett enda ord i orginalspråket som inte har en blandning med andra Iranska språk. Resten i Irak och turkiet talar inte orginal språket, det är därför ni inte förstår varandra just pga att de ord som Irakiska och Turkiska kurder använder som de Iranska inte förstår ej är kurdiska. Varför säger du att de är persifierade?

Det märks hur oinsatt du är när du verkar tro att de geografiska indelningarna av kurder som gjorts är lingvistiskt korrekta. Du vet väl om att kurder i Khanaqin-Irak, Kirmashan och Ilam-Iran talar fayli? Eller att de flesta kurder ifrån Kirmashan har släktingar i irakiska Kurdistan, de flesta ifrån Urmia har släktingar i Hakkari-Turkiet, de flesta ifrån Mariwan har släktingar i Halabja-Irak osv? Jag har ungefär lika många släktingar i iranska och irakiska Kurdistan. Föddes i södra Irak, men som "iransk flykting". Alltså, det är ingen idé att försöka göra skillnad på kurder ifrån de olika delarna av Kurdistan.

Sydkurdiska är persifierat eftersom uttalen klart och tydligt blivit påverkade av persiska och att folket ifrån Kurdistans sydligaste delar(Kirmashan, Ilam) allmänt sett persifierats. Du kan väl inte neka det när många av dem inte bara anser sig vara iranier utan även som perser?

Visst har de olika grenarna stora skillnader, men det är inte så konstigt med tanke på att kurder historiskt sett levt rätt isolerade ifrån varandra. Detta är orsakad av klanuppdelninen, religionerna och den geografiska positionen(bergsområde). En del kurdiska dialekter har influenser ifrån utdöda språk såsom hurritiska, hettitiska och andra icke-iranska språk. Andra har influenser ifrån skytiska, arameiska, armeniska osv. Det som alla grenar delar är den stora likheten med parthanska och man skulle nog kunna kalla parthanska för proto-kurdiska. Parthanska i sin tur verkar endast ha uppkommit av de språk/dialekter(troligtvis neo-mediska) som talades i västra Iran och Mesopotamien i.o.m. att det var där Arcasiderna höll till som mest.

Citat:
Vad får dig att tro att en pers känner mer gemensamt med någon i Afghanistan eller Tajikestan pga att alla tre talar persiska ? Jämför detsamma med Kurden i Iran och Turkiet?

Jag vet inte varför och bryr mig inte om att perser och dari-talande afghaner inte känner någon gemenskap. Jag som kurd ifrån iranska Kurdistan känner mer gemenskap med kurder ifrån turkisk-ockuperade Kurdistan än med perser. Varför? Jo, vi talar samma språk, trots dess skillnader, har samma identitet, samma historia, samma kultur, samma politiska mål osv.

"
Citat:
Helt fel , orginala språkliga kurdiska om vi nu ska betrakta det som eget språk talas i den Iranska delen. Du kan heller inte finna ett enda ord i orginalspråket som inte har en blandning med andra Iranska språk. Resten i Irak och turkiet talar inte orginal språket, det är därför ni inte förstår varandra just pga att de ord som Irakiska och Turkiska kurder använder som de Iranska inte förstår ej är kurdiska. Varför säger du att de är persifierade? Iran bedriver nu mera kurser i Kurdiska på högskolenivå, jag tror faktiskt att kurder har stor betydelse för Iranier. Och de perser som du pratar om kan knappast uppfattas som perser så de är blandade, varför säger du att de är persifierade? Varför ska de bara ha en liten del av Iran medan de har hela? Jag begriper inte logiken bakom att splittra den Iranska folket! Jag tror att liknande föreställningar om att bilda egna stater baserar sig på de sämre erfarenheterna, men liknande erfarenheter har alla Iranska folket genomgått. Jag tror det snarare handlar om föräldrars utsagor om saker ting till barn som lär sig att kurdistan är en rättighet som perser tagit ifrån kurderna. Massa kommunister kom och förstörde hela grejen.

Citat:
Och på vilket sätt kan man påstå att Laki är kurdiska?

Laki-kurder är rätt splittrade så frågan är vad för sorts "Laki" ska vi syfta på när man snackar om lakiska? Ett exempel är Zand-lakierna som styrde Iran ett tag. De i Kirkuk och Sulaimaniya/Slemani talar sorani och är sunnimuslimer, alltså exakt likadan som övriga kurder ifrån området. De omkring Kermanshah/Kirmanshah talar i princip samma dialekter som övriga Kirmashan-kurder. Zand/lakier ifrån Luristan, men som ursprungligen kommer ifrån Kirmashan-området, brukar dock tala en helt annan dialekt som blivit kraftigt påverkad av lurisk-persiska. Om det är den sistnämnda du frågar om så är det en blandning av persiska och kurdiska. Dvs inte riktig kurdiska, men inte riktig persiska heller. Detta gäller även en del Kermanshah-dialekter som uppkommit efter alla år av persisk assimilation.

Citat:
Sen undrar jag om du känner till Kurdiskans Avestaiska former?

Förstår inte riktigt vad du menar med "Avestaiska former", men om du menar att språket som Avesta är skrivet på är på vissa sätt närmare kurdiska än persiska, så ja jag känner tilll det. Men det kan vara så att du är mer insatt än mig i just detta området så du får gärna berätta mer för jag är faktiskt intresserad.
Senast redigerad av GoodfeIIa 2010-06-08 kl. 01:54.
Citera
2010-06-08, 09:14
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte varför och bryr mig inte om att perser och dari-talande afghaner inte känner någon gemenskap. Jag som kurd ifrån iranska Kurdistan känner mer gemenskap med kurder ifrån turkisk-ockuperade Kurdistan än med perser. Varför? Jo, vi talar samma språk, trots dess skillnader, har samma identitet, samma historia, samma kultur, samma politiska mål osv.

Gillar det du just skrev riktigt mycket!
Citera
2010-06-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Ja, vad tycker ni? Vad vore bäst för mellanöstern, länderna och befolkningarna?

Kurder som är bosatta i turkarnas land, arabernas land, iraniernas land och så vidare - bör dessa integreras eller assimileras? Vilket alternativ vore bäst? Finns det andra alternativ? Vilka metoder och tillvägagångsätt kan man och bör man använda? Vilka medel får staterna i regionen använda om kurderna kollaborerar med t.ex. kommunister, sionister eller andra sataniska krafter?

Jag har stött på kurder som menat att man har "rätt" till ett land, men jag har aldrig förstått enligt vem det skulle vara så? Kurder är ju knappast det enda landlösa folket. Har zigenare också rätt till ett land? Kurder har annars enligt den irakiska författningen rätt till självstyre i Norra Irak där man kan flytta till om man är väldigt radikalnationalistiska rasister?

Vad säger ni?

Kurder ska kunna få ett land eller självfallet är områdena som de bor i deras Om de en dag bestämmer sig för det tror jag inte det finns någon som kan hindra beslutet och alla ska respektera det beslutet! Men jag skulle gärna vilja att de beslutade om det utifrån rätt information och utan inblandning av andra världsmakter!
Citera
2010-06-08, 20:50
Medlem
Citat:
att de geografiska indelningarna av kurder som gjorts är lingvistiskt korrekta. Du vet väl om att kurder i Khanaqin-Irak, Kirmashan och Ilam-Iran talar fayli? Eller att de flesta kurder ifrån Kirmashan har släktingar i irakiska Kurdistan, de flesta ifrån Urmia har släktingar i Hakkari-Turkiet, de flesta ifrån Mariwan har släktingar i Halabja-Irak osv? Jag har ungefär lika många släktingar i iranska och irakiska Kurdistan. Föddes i södra Irak, men som "iransk flykting". Alltså, det är ingen idé att försöka göra skillnad på kurder ifrån de olika delarna av Kurdistan..

Nej nej nej nej! Jag pratar inte om dina släktingar här och där utan jag pratar om språkets äkthet! Försökt hålla dig till diskussionen. Och jag är väl medveten om indelningarna, nu pratar jag om orginalitet! Att någon i din familj gift sig med någon i Kermanshah bevisar ingenting jag har också band till mahabad! Nu pratar vi om äkthet!

Citat:
[Sydkurdiska är persifierat eftersom uttalen klart och tydligt blivit påverkade av persiska och att folket ifrån Kurdistans sydligaste delar(Kirmashan, Ilam) allmänt sett persifierats. Du kan väl inte neka det när många av dem inte bara anser sig vara iranier utan även som perser?..

Påverkade av persiska? Menar du att det funnits eller finns en kurdiska oberoende av persiska? Eller menar du att Kurdiska uppkommit på ett diffusionistiskt sätt? Vad menar du påverkats Hur?

Citat:
[Visst har de olika grenarna stora skillnader, men det är inte så konstigt med tanke på att kurder historiskt sett levt rätt isolerade ifrån varandra. Detta är orsakad av klanuppdelninen, religionerna och den geografiska positionen(bergsområde). En del kurdiska dialekter har influenser ifrån utdöda språk såsom hurritiska, hettitiska och andra icke-iranska språk. Andra har influenser ifrån skytiska, arameiska, armeniska osv. Det som alla grenar delar är den stora likheten med parthanska och man skulle nog kunna kalla parthanska för proto-kurdiska. Parthanska i sin tur verkar endast ha uppkommit av de språk/dialekter(troligtvis neo-mediska) som talades i västra Iran och Mesopotamien i.o.m. att det var där Arcasiderna höll till som mest..

Det finns många persiska dialekter som också fått influenser ifrån utdöda språk! Sen förstår inte jag varför du tror att hurritiska är icke-Iransk vad är det som tyder på det förklara? Och hur vet du att det har med dagens kurdiska att göra!? Vem har sagt att om det nu existerade utdöda språk som Hurritiska skulle de mer vara besläktade med Kurdiska än Persiska?

Citat:
Jag vet inte varför och bryr mig inte om att perser och dari-talande afghaner inte känner någon gemenskap. Jag som kurd ifrån iranska Kurdistan känner mer gemenskap med kurder ifrån turkisk-ockuperade Kurdistan än med perser. Varför? Jo, vi talar samma språk, trots dess skillnader, har samma identitet, samma historia, samma kultur, samma politiska mål osv.?..

Nej nej! Vänta nu lite ! ! Du nämner identitet och kultur, ord med vidare innebörd kan du förklara lite! i slutet kom du med något som jag gillade! Nämligen POLITISKA MÅL!

Anser du att politiska mål kan vara skälet till att människors verkliga identitet berövas?

Citat:
Laki-kurder är rätt splittrade så frågan är vad för sorts "Laki" ska vi syfta på när man snackar om lakiska? Ett exempel är Zand-lakierna som styrde Iran ett tag. De i Kirkuk och Sulaimaniya/Slemani talar sorani och är sunnimuslimer, alltså exakt likadan som övriga kurder ifrån området. De omkring Kermanshah/Kirmanshah talar i princip samma dialekter som övriga Kirmashan-kurder. Zand/lakier ifrån Luristan, men som ursprungligen kommer ifrån Kirmashan-området, brukar dock tala en helt annan dialekt som blivit kraftigt påverkad av lurisk-persiska. Om det är den sistnämnda du frågar om så är det en blandning av persiska och kurdiska. Dvs inte riktig kurdiska, men inte riktig persiska heller. Detta gäller även en del Kermanshah-dialekter som uppkommit efter alla år av persisk assimilation..

Persisk assimlering här och där! Assimilering hela tiden! Vad menar du? Vilka har assimilerat? På vilket sätt? Perserna är ju den mest assimilerade befolkningen själva? Vem är denna spöke som assimilerar? Berätta hur har språket blivit assimilerade!?

Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar med "Avestaiska former", men om du menar att språket som Avesta är skrivet på är på vissa sätt närmare kurdiska än persiska, så ja jag känner tilll det. Men det kan vara så att du är mer insatt än mig i just detta området så du får gärna berätta mer för jag är faktiskt intresserad.

Inte bara avestaiska formerna utan också mycket forniransk kultur finns bevarad i kurdisk kultur ! Manikeiska och andra kulturella former som är total utdöda kan finnas kvar i de områderna!
Jag berättar om avesta LITE senare men titta på den här http://www.youtube.com/watch?v=2VL__idjLng
Citera
2010-06-09, 22:03
Medlem
Citat:
Nej nej nej nej! Jag pratar inte om dina släktingar här och där utan jag pratar om språkets äkthet! Försökt hålla dig till diskussionen. Och jag är väl medveten om indelningarna, nu pratar jag om orginalitet! Att någon i din familj gift sig med någon i Kermanshah bevisar ingenting jag har också band till mahabad! Nu pratar vi om äkthet!

Nej, vad jag menade var att de flesta kurdiska stammar är utspridda över flera av de länder som skapats på kurdisk mark. Mitt band till Kermanshah hänger inte på att någon släkting gift sig med en Kermanshahi. Jag är därifrån(provinsen)! Samtidigt är jag även ifrån en massa städer/byar i Diyala-provinsen i irakiska Kurdistan/Irak. Detta gäller de flesta andra "iranska kurder" också. Även Kayhan Kalhor, Karim Sanjabi och alla andra "iranier" med Kalhor, Sanjabi eller Zanganeh som efternamn har delvis ursprung i irakiska Kurdistan. Som sagt, alltså är det ingen idé att göra skillnad på kurder ifrån de olika delarna då det trots allt är samma folk, stammar och dialekter andra sidan gränsen.

Citat:
Påverkade av persiska? Menar du att det funnits eller finns en kurdiska oberoende av persiska? Eller menar du att Kurdiska uppkommit på ett diffusionistiskt sätt?

Ja, man skulle kunna säga att dagens kurdiska dialekter uppkommit på ett "diffusionistiskt" sätt. Parthanska och mediska var rätt lik persiska så ren kurdiska skiljer sig inte så mycket ifrån medel-persiska, alla tre dialekterna/språken influerade varandra.

Citat:
Vad menar du påverkats Hur?

Det är väl inte så svårt att räkna ut? De olika kurdiska stammarna har historiskt sett levt rätt isolerade ifrån varandra vilket i sin tur lett till att många olika dialekter, kraftigt påverkade av icke-kurdiska språk, bildats. De shiamuslimska kurderna har varit i allians med perserna i flera hundra år där man använt persiska som "lingua franca" vilket lett till att kurdiskan där nere kraftigt persifierats. Precis som att kurdiska dialekter kring Diyala, Kirkuk och Mosul kraftigt arabiserats. Eller att kurdiska dialekter i centrala Anatolien turkifierats. Inget konstigt med det.

Citat:
Det finns många persiska dialekter som också fått influenser ifrån utdöda språk! Sen förstår inte jag varför du tror att hurritiska är icke-Iransk vad är det som tyder på det förklara? Och hur vet du att det har med dagens kurdiska att göra!? Vem har sagt att om det nu existerade utdöda språk som Hurritiska skulle de mer vara besläktade med Kurdiska än Persiska?

Självklart har även persiska influerats av andra språk, däribland ifrån mediska. Och nej du, hurritiska var inte ett iranskt språk. Det var inte ens indo-europeiskt. Det har lingvistikerna kommit fram till.

Citat:
Some evidence of Hurrian influence on Kurdish is detected in its ergative grammatical structure
http://www.bookrags.com/wiki/Kurdish...ge#cite_note-7

Även hurritiska ord har hittats i kurdiska, som inte hittas i persiska.

Citat:
Nej nej! Vänta nu lite ! ! Du nämner identitet och kultur, ord med vidare innebörd kan du förklara lite! i slutet kom du med något som jag gillade! Nämligen POLITISKA MÅL!

Anser du att politiska mål kan vara skälet till att människors verkliga identitet berövas?

Identitet = både jag och kurder ifrån turkisk-ockuperade Kurdistan identifierar oss som kurder. Därav samma identitet. Perser identifierar inte sig som kurder, därav varför jag inte delar identitet med dem.

Kultur = Kurder ifrån de olika delarna av Kurdistan delar samma kultur. Visst, det är inte exakt likadant, men sub-kulturer finns inom alla folkgrupper.

Politiska mål skälet till att ens verkliga identitet berövas? Vad menar du? Jag anser att kurders verkliga identitet berövas när man beskriver kurder ifrån södra Kurdistan som "irakier", kurder ifrån norra K. som "turkar", kurder ifrån västra K. som "syrier" och kurder ifrån östra K. som "iranier"(visst vi är ett iranskt folkslag, men både du och jag vet att iranier numera är synonymt med perser, därav varför pashtuner och ossetier inte heller anser sig vara iranier).

Citat:
Persisk assimlering här och där! Assimilering hela tiden! Vad menar du? Vilka har assimilerat? På vilket sätt? Perserna är ju den mest assimilerade befolkningen själva? Vem är denna spöke som assimilerar? Berätta hur har språket blivit assimilerade!?

Du förnekar att kurder i skrivande stund assimileras till perser? I så fall undrar jag varför många shiamuslimska kurder anser sig vara perser? Detta gäller även assimilerade lurier, azeri och gilaker. De ser sig inte bara som iranier utan även som perser.

Iranska staten assimilerar. Kurder assimileras genom att man endast tillåter persisk skolundervisning. Brist på infrastruktur, fattigdom och Iran-Irak kriget har gjort att majoriteten av kurderna i Iran numera bor utanför det traditionella området och detta leder ju automatiskt till assimilering/persifiering. Jag säger inte att det var IRIs fel att Iran-Irak kriget bröt ut, men de saker jag nämnde har helt klart påskyndat assimilationen.

De kurdiska stammar som haft bra kontakt med iranska regimen(och tidigare regimer), har helt klart persifierats. Dessa kurdiska stammar som jag syftar på är shiamuslimska stammar som samarbetat med Iran/Persien i flera hundra år. Perserna har i sin tur fått bättre grepp om de kurdisk-shiamuslimska städerna och även sett till att perser och azerier flyttat in dit. En blandad befolkning leder till persifiering då det ju är persiska som används för att kommunicera. Känner mig dum som förklarar det här. Förstår inte riktigt varför du är så förvånad och vad som är så svårt att förstå?

De lakier som bott bland lurier har persifierats/lurifierats eftersom de inte talar samma dialekt(er) som andra lakier. Precis som att lakierna omkring Kirkuk "soraniserats" i.o.m. att de numera talar sorani. Är detta något du förnekar?

Citat:
Inte bara avestaiska formerna utan också mycket forniransk kultur finns bevarad i kurdisk kultur ! Manikeiska och andra kulturella former som är total utdöda kan finnas kvar i de områderna!
Jag berättar om avesta LITE senare men titta på den här http://www.youtube.com/watch?v=2VL__idjLng

Jo, det är sant. Yaresanism/Ahl-e-Haqq och de andra kurdiska religionerna som än idag praktiseras är pre-islamiska och delar stora likheter med zoroastrianism och andra forniranska religioner.

Norra Zagros tros vara agrikulturens födelseplats och det äldsta jordbrukssamhället, Taq-e-Bostan, parthanska skrifter och en massa annat har hittats där så Kurdistan är helt klart en guldgruva och det borde grävas mer där.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in