2010-04-12, 02:33
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Nej, det är ju därför jag frågar...
Min poäng är att ingen som bor bortom grekland kan skilja en turk från en kurd så för iprincip hela världen framstår det som en storm i ett vattenglas.
Min poäng är att ingen som bor bortom grekland kan skilja en turk från en kurd så för iprincip hela världen framstår det som en storm i ett vattenglas.
Jag skiter väl i om Ola Tidman i Norge inte kan skilja en turk från en kurd.
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Jag har svårt att tro att det blir nåt land för kurderna, vilket land skulle frivilligt ge upp territorium?
Behöver inte nödvändigtvis vara frivilligt. Jag rekommenderar dig att läsa tråden "Kurdistan - Tänkbar nationalstat" för mitt svar till din fråga skulle bli alldeles för lång.
Intressant förresten att du svarade på årsdagen av ditt förra inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Om nu ska dra denna gräns mellan kurder och Iranier vad skulle den avgörande egenskapen eller faktorn vara för att man ska uppfattas som Kurd? Vart ska gränsen gå? Detta gäller även språket! Vilken kurdiska är det som gäller? Är den kurdiska dialekten laki persisk dialekt eller kurdisk? .
Gränsen går där personen/stammen inte ser sig först och främst som kurder.
Laki är en bastardiserad(persifierad) form av kurdiska. Det är persisk-kurdiska i mina öron. En del talare av laki är så avkurdifierade att de tror att de är lurer(å andra sidan är lurer ett hittepåfolk). Laki är visserligen inte den enda grovt persifierade kurdiska dialekten, men den värsta av dem. Standardkurdiska bör enligt mig vara en blandning av de kurdiska dialekterna som finns för att få en så ordrik och ren språk som möjligt, men med kurmanji som grund.
När det gäller iranska Kurdistan så har du delvis rätt. Majoriteten av kurderna i Ilam- och Kermanshah-provinsen är assimilerade och ser sig som iranier(och även som perser). Jag själv har visserligen ursprung i dessa provinser, men tillhör inte de persifierade kurderna eftersom jag inte är shiamuslim. Ca 30% av kurderna i Kermanshah-provinsen är sunniter/yaresanister och dessa är precis som kurder ifrån Kirkuk eller Halabja. Även kurderna i Kordestan- och Västazerbaijan-provinsen är precis lika patriotiska som kurder ifrån Kirkuk, Halabja eller Erbil/Hewler. Men om iransk-kurdisk självständighet i form av autonomi eller stat skulle komma på tal så behöver inte ett avkurdifierat Kermanshah och Ilam betyda ingen självständig iranska Kurdistan alls. Kurderna i de andra provinserna kan klara sig själva. Jag har dock inte tappat hoppet om de shiamuslimska kurderna än. Saker och ting kan ändras i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Randomfbuser
själv är jag delvis kurd, och är tveksam i fall att staten kan upprättas. Zagrosbergen skiljer många olika kurders dialekter, religionsåsikter och kultur baserat på den del de lever i. Ordet "kurd" är, vad jag själv spekulerat om, ett västerländskt uttryck för en ihopbuntat folk som delar vissa gemensamma likheter i form av språk och kultur. Och enligt egna efarenheter är de flesta outbildade av våra egna outbildade, hederstänkande, rasistiska och extremt kåta över en kurdisk nation, men tar tyvärr inte initiativ för att samarbeta för den gemensamma drömmen. Jag ska ta ett exempel. En gång för några år sedan var jag på en kurdisk fest, då många svenska politiker närvarade. De delade sina åsikter om den kurdiska frågan, och alla av dom sympatiserade med de nationalistiska kurderna. Men lyssnade folket som var närvarande på politikerna? Nej. Istället så skrattade man, åt drack och hade kul. Trevligt med lite gemenskap på en lördagskväll, men det var meningen att det skulle vara politiskt och rum för olika röster och åsikter. Alla dessa fester handlar om "bji kordestan" ( leve kurdistan) men tyvärr så är det få som jobbar politiskt för den gemensamma drömmen...
ursäkta för diverse stavfel
ursäkta för diverse stavfel
Brist på politisk engagemang bland kurder är det väl knappast med tanke på hur många svensk-kurdiska politiker det finns som tar upp kurdiska frågor? Kurder är ju överrepresenterade t.o.m. När det gäller den festen du var på så var det som du skrev en fest! Det är väl inte så konstigt att en hel del av de kommit dit för att festa och inte snacka politik? Hade festarrangörerna velat ha seriösa politiska diskussioner så skulle det hållit seminarium/demonstration och inte en fest. Festerna är en viktig inkomstkälla för kurdiska organisationer här i Sverige. Och hur vet du att folket inte lyssnade.
Senast redigerad av GoodfeIIa 2010-04-12 kl. 02:59.
Senast redigerad av GoodfeIIa 2010-04-12 kl. 02:59.