2009-04-05, 17:22
Medlem
tzjs avatar
Är det någon som kör med hängmatta ute i spenaten?
Jag har tittat på olika modeller av följande tillverkare:

http://hennessyhammock.com/catalogue.html

http://www.junglehammock.com/

Jag har tidigare alltid använt tält, men jag är inte lika sugen längre på att sova på marken, och behöva rensa tältplatsen från stenar och grenar och annat skit.

Man behöver bara två träd, sedan spelar det ingen roll om den hänger ovanför en bäck eller myrstack, man blir lämnad ifred ändå!

Fyll gärna på med erfarenheter eller frågor, så kan vi som vill få en "kunskapsbank" gällande detta än så länge ej spridda valet av boende i naturen.
Citera
2009-04-05, 21:18
Medlem
Fogelbergs avatar
Jag har precis beställt en DD travel Hammock och en DD Tarp från DD Hammocks kostnad med frakt 95€

Kolla på Youtube efter DD Travel Hammock och se den där, det som är bra med DD hängmattorna är att de har myggnät och de har dubbla lager och man kan lägga ett liggunderlag eller något annat isolerande mellan lagrerna.

Jag kommer få hem mina saker i veckan, kommer att ta ut dem nästa helg om vädret och frugan tillåter och testa lite.
Citera
2009-04-05, 21:23
Medlem
Idiotpods avatar
Har kört hängmatta (rätt starkt byggd...) på en festival en gång, det va mäkta trevligt tills det regnade, då drog jag över mig min pressening och sov vidare i några timmar.

Det är trevligt annars.
Citera
2009-04-05, 22:59
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Jag har precis beställt en DD travel Hammock och en DD Tarp från DD Hammocks kostnad med frakt 95€

Kolla på Youtube efter DD Travel Hammock och se den där, det som är bra med DD hängmattorna är att de har myggnät och de har dubbla lager och man kan lägga ett liggunderlag eller något annat isolerande mellan lagrerna.

Jag kommer få hem mina saker i veckan, kommer att ta ut dem nästa helg om vädret och frugan tillåter och testa lite.

Låter väldigt intressant!

Du MÅSTE återkomma med en recension! Jag skall kolla upp denna hammocken nu direkt.
Citera
2009-04-06, 18:51
Medlem
dannekerrors avatar
dom är alltid blöta och sammlar på sig barr
Citera
2009-04-06, 20:17
Medlem
Snurrens avatar
Om det är typ en brasiliansk hängmatta, d v s en tygrektangel utan tvärslå, så bör man ligga på diagonalen som brassarna gör (ja även medelklassen sover ibland i hängmatta, har rest runt där och bott hos folk). Då ligger man bekvämare, planare och man utnyttjar tygets bredd.
Citera
2009-04-07, 10:20
Medlem
Ska man hängmatta i Sverige så tycker jag att ett liggunderlag i botten på mattan är ett måste, det blir helt enkelt för kallt mot ryggen och rumpan annars. En variant som jag aldrig testat är att ha hela sovsäcken utanpå och runt om hängmattan, så man blir som en hängande korv. Vissa seriösa mattare har specialsydda täcken/säckar för detta. Då blir det säkert varmt och gott.
Jag har bara sovit enstaka nätter och då fungerar det, men att sova med krokig rygg är ett problem som många klagar över. Sova diagonalt är den vanligaste lösningen.

Jag håller med trådstartaren om att det är skönt att komma upp från myrjävlarna på marken. (Både blöta myrar och arga myror)
Tak fixas med pressenning. Det finns mängder med filmer på youtube om du söker på hammock osv. Finns även ett par amerikanska forum dedikerade till hammockcamping. Häng lungt!
Citera
2009-04-07, 10:29
Medlem
Egentligen är det ganska konstigt att hängmattan aldrig använts i Sverige, vi har ju samma problem som de har i de områden där hängmattan blivit som mest populär. Blött och kryp överallt. Visserligen inga farliga kryp. Spenderade gårdagen i en granskog och fan vad myrorna vaknat till liv. Myror och vildsvin, tacka fan för att man vill komma upp från marken, dessutom är det civiliserat och elegant att sova i hängmatta.
Men blött och drar åt sig barr som någon sa är ju ett problem, men det problemet har ju tält också.

+ Ingen markkyla
+ Ingen markväta
+ Inga kryp
+ Civiliserat

- Svårt att isolera botten
- Svårt att komma bort från vinden
- Svårt att hålla sig torr vid långvarit/kraftigt regn.
Citera
2009-04-07, 14:00
Medlem
Fogelbergs avatar
Har inte fått grejjerna än... hör av mig så fort de testats...
Citera
2009-04-07, 20:17
Medlem
tzjs avatar
Bra input Leigh!
Exakt sådan fakta vill jag se i tråden!

Det där med att isolera undersidan för att slippa nerkyld rygg verkar vara viktigt.
Hammocken som fogelberg länkade till verkar ha möjligheten att stuva in ett tex Thermarest-underlag i.

De amerikanska forumen har jag kollat på en hel del, men det verkar finnas väldigt lite erfarenhet från svenska användare i vårt nordiska klimat.

Sedan är jag en stadig biff och behöver därför hållbara grejer
De amerikanska producenterna har ju länge marknadsfört alternativ i olika produktserier som vänder sig till storväxta människor.

Jag är 188 och väger ca 115 kg, så en hängmatta från någon stormarknad är inget alternativ.

Jag ser fram mot en recension av fogelberg, och om jag sedan köper en hängmatta, så kommer jag se till att göra en utförlig recension med 1000 000 000 bilder.
Citera
2009-04-07, 21:01
Medlem
Fogelbergs avatar
tzj, jag hoppas precis som du att hängmattan är ett stjärnskott...
Precis som du är jag tung, 120 pannor.. och 184 lång

Hängmattan ska stå pall för 150kg så jag känner mig inte speciellt orolig, anledningen att jag väljer DD är att de har dubbla lager, frågan är sen vad man ska lägga därimellan, jag har funderat på vanliga liggunderlag eller en sådan här matta http://www.getout.se/item.asp?katid=584&item=14267 den borde ju kunna göra "jobbet" med att hålla en isolerad från kall luft underifrån.
Citera
2009-04-07, 21:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
Ser onekligen jävligt coolt ut om man köper saker med kvalite. Denna videon visar tydligt hur mysigt det kan bli..

http://www.youtube.com/watch?v=L9Cyo5bEDWU

Skall själv skaffa en nu när ts väckt mitt intresse. Fiskar mkt i detta är bättre än tält tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in