2009-06-08, 05:41
Medlem
Jozs avatar
JRB BMBH har en inbyggd pad-ficka.

Inte för att jag för den skull har testat än, kom aldrig iväg ut igår. Men det måste ju vara bättre än ingen pad, som senast...

Fogelberg, de flesta på hammockforums verkar vara eniga om att det är underquilt som gäller. Vi ligger efter. Jag kommer bygga en till min, men jag kommer även köra pad uppe i fjällen, i kombination med min supersäck, så att man är flexibel nog att gå ned på marken om situationen kräver det. Bridgehammocken är platt nog att jag inte tror det spelar någon roll vilket man kör, det är bara värmefaktorn och kondensationen som gör det. Men med HH's hammockar är det nog viktigare att välja rätt.
Citera
2009-06-08, 08:24
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joz
JRB BMBH har en inbyggd pad-ficka.

Inte för att jag för den skull har testat än, kom aldrig iväg ut igår. Men det måste ju vara bättre än ingen pad, som senast...

Fogelberg, de flesta på hammockforums verkar vara eniga om att det är underquilt som gäller. Vi ligger efter. Jag kommer bygga en till min, men jag kommer även köra pad uppe i fjällen, i kombination med min supersäck, så att man är flexibel nog att gå ned på marken om situationen kräver det. Bridgehammocken är platt nog att jag inte tror det spelar någon roll vilket man kör, det är bara värmefaktorn och kondensationen som gör det. Men med HH's hammockar är det nog viktigare att välja rätt.
Jag tror att fördelen med din hängmatta Joz är att det verkar som att "bottenplattan" har en fast form oavsett vilket, det bör ju säkra att liggunderlaget ligger på sin plats.

Jag kommer snart att beställa en underquilt till min hängmatta, dottern kan köra med liggunderlag för jag kommer ändå att bädda ner henne. Eller så kanske jag till och med köper två quilts. Jag är riktigt sugen på att köpa en HH woodland nu.. Jag blev riktigt störd av en sak när jag var ute, det fanns ett trädpar där jag kunnat hänga min hängmatta, men tarpen hade inte fått plats eftersom ett träd stod i vägen, där hade det varit bättre med HH's fly som inte är extremt stor. hade iofs kunnat sätta min Tarp ner mot marken men orkade inte bråka med terrängen där.
Citera
2009-06-09, 21:15
Medlem
Fogelbergs avatar
Här finns bilder från min senaste hike..
http://galleri.fogelberg.info/#7.0

Jo, det finns en bild på mig där som visar kaggen....

Packningen vägde 20 kilo, jag bär på 25 kilo extra i mig själv... gick en mil över två åsryggar på romeleåsen.

Trippen visad i Google Earth. Röd linje är dag 1, Gul Linje är dag 2
http://fogelberg.info/googleearthfiles/hike1.kmz
Citera
2009-06-09, 21:29
Medlem
tzjs avatar
Det ser ut att ha varit en trevlig tripp!

Underbar natur. Lösningen med att hänga mattan inuti vindskyddet såg ju perfekt ut!
Gillar din coola vandrarstav med, har du gjort den själv?

Varifrån beställde du din 60 Csx Fogelberg?
Citera
2009-06-09, 21:56
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det ser ut att ha varit en trevlig tripp!

Underbar natur. Lösningen med att hänga mattan inuti vindskyddet såg ju perfekt ut!
Gillar din coola vandrarstav med, har du gjort den själv?

Varifrån beställde du din 60 Csx Fogelberg?
Staven är ett kvastskaft från Willy:s tror det kostar 30 spänn, utsmyckat med mått för mätning av fisk så att man inte tar något som inte är godkänt, samt en inbränd blomranka längs skaftet. Handtag av Paracord.

Min Gps beställde jag genom mitt jobb.. kostade mig några 100 lappar mer än på andra ställen, men det är bekvämt att ta det genom jobbet, kan dra det på lönen samt att jag har nära till garantistället
Citera
2009-06-09, 22:12
Medlem
Tvåhörnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Här finns bilder från min senaste hike..
http://galleri.fogelberg.info/#7.0

Jo, det finns en bild på mig där som visar kaggen....

Packningen vägde 20 kilo, jag bär på 25 kilo extra i mig själv... gick en mil över två åsryggar på romeleåsen.

Trippen visad i Google Earth. Röd linje är dag 1, Gul Linje är dag 2
http://fogelberg.info/googleearthfiles/hike1.kmz

Insåg precis att jag nog vandrat samma väg! Tror det var i ungdomens dagars värnplikt! Kände igen antennerna och den breda nedförsbacken. Den var inte rolig alls nej!
Citera
2009-06-09, 23:12
Medlem
Jozs avatar
Najs, Fogelberg! Argh, jag vill också ha lövskog!

Att det ska vara så länge till semestern...
Citera
2009-06-10, 15:44
Medlem
Balkongståarns avatar
Jag har funderat över detta med sovsäck i hängmattan. Det verkar sjukt bökigt, så jag tänkte ta termobrallorna jag har när jag isfiskar. På överkroppen kan jag ju ha fleecetröja. Vad tror ni, kan det funka? Jag ska montera ett liggunderlag med hjälp av kardborreband inne i hängattan också.
Citera
2009-06-10, 17:00
Medlem
junipers avatar
Jag stämplar in mig i tråden. Har köpt dd travel hammock och dd tarp fick hem den igår Prövade ligga i den lite och det kändes lite som ja skulle somna direkt haha. Iallafall så läste jag att ni inte rekomenderade att ha liggunderlag i. Men de känns konstigt varför skulle dem annars göra en ficka för det på ddhammocken?
Varför funkar de inte med liggunderlag? Glider den iväg? Gäller det alla liggunderlag?

Nått vill man väl ha undertill? Hmm

Mycket bra inlägg från alla och hittils har de varit mycke matnyttigt

MVH Henke
Citera
2009-06-10, 17:22
Medlem
Fogelbergs avatar
Välkommen in i diskussionen Juniper...

Trevligt att man inte är ensam med DD hängmattorna... Jag har nu en av varje i deras sortiment, har endast testat camping modellen än så länge.

Jag kommer att införskaffa DD's underquilt/blanket inom kort...

Det finns två anledningar till de dubbla lagerna i Travel, du kan nämligen ha den på marken också som en Bivi men du har rätt i att det är ju också avsett för ett liggunderlag, jag tyckte det var sjukt jobbigt att det gjorde hängmattans form mer fast och inte formbar. Det kan ju också vara en vanesak, något man måste lära sig att lägga det rätt osv... Men Travel modellen är smalare än Camping så det kanske förhindrar de problemen som jag hade.

Balkongståarn, som du kanske sett på mitt galleri är jag stor... det var nog mest min storlek som gjorde det drygt för mig.. Annars är ett tips.. SelkBag.. jag är lite sugen på en..
Senast redigerad av Fogelberg 2009-06-10 kl. 17:26.
Citera
2009-06-10, 17:38
Medlem
junipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Välkommen in i diskussionen Juniper...

Trevligt att man inte är ensam med DD hängmattorna... Jag har nu en av varje i deras sortiment, har endast testat camping modellen än så länge.

Jag kommer att införskaffa DD's underquilt/blanket inom kort...

Det finns två anledningar till de dubbla lagerna i Travel, du kan nämligen ha den på marken också som en Bivi men du har rätt i att det är ju också avsett för ett liggunderlag, jag tyckte det var sjukt jobbigt att det gjorde hängmattans form mer fast och inte formbar. Det kan ju också vara en vanesak, något man måste lära sig att lägga det rätt osv... Men Travel modellen är smalare än Camping så det kanske förhindrar de problemen som jag hade.

okej vad tror du ja ska köpa för liggunderlag som är rekomenderat?
Citera
2009-06-10, 17:57
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniper
okej vad tror du ja ska köpa för liggunderlag som är rekomenderat?
det som rekomenderas på hammockforum är thermarest, några kör med stängd ventil andra öppen.. det ska bara isolera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in