• 37 527 online
  • 1 127 809 medlemmar
  • 58 528 349 inlägg
2009-04-04, 16:56
Medlem
Phass avatar
Tänkte att en uppdatering vore på sin plats. Har läst igenom alla inlägg och gjort ett par ändringar, även lagt till några nya tjänster. Fortsätt väldigt gärna komma med feedback på hur era VPN-tjänster fungerar.

Vill du känna dig säker på att din VPN-tjänst fungerar, gå in på de här sidorna:

https://www.dns-oarc.net/oarc/services/dnsentropy
http://www.auditmypc.com/anonymous-surfing.asp

Undrar du ifall du verkligen får en anonym IP medan du ladder ned? Läs den här tråden:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=887429

Om min VPN dör, vill jag att uTorrent stängs av, eller att Internet stryps. Hur gör jag? Antingen så kan du ladda ned VPNetMon (Google är din vän) eller så kan du följa den här guiden: http://forums.ivacy.com/index.php?topic=136.0 (fungerar även med andra tjänster än Ivacy.)

Hur är det med svenska tjänster, är de säkra?
Enligt Dold och Relakks så går de inte under IPRED-lagen. De räknas alltså INTE som ISPer – och dem kommer garanterat att kämpa stenhårt för att inte behöva lämna ut några uppgifter. Då det skulle sabba deras rykte mer eller mindre direkt.

Flashback.name/Relakks

Kostnad: 45kr/månad eller 430kr för ett år. Om du beställer via Flashback.name. Att registrera sig via Relakks ska dock vara en fördel, då det verkar vara strul med Flashbacks inloggningstjänst.
Hastighet: Sedan de uppgraderade sina servrar har hastigheten ökat markant, och det verkar som att tjänsten blivit stabilare i helhet. Hastigheterna verkar ligga omkring 400kB/s och 5MB/s.
Sparar loggar: Det finns ingen information om detta på varken Flashback.name eller Relakks hemsida. I förra tråden var åsikterna delade, då ingen hade några konkreta bevis på att det fördes loggar/inte fördes loggar, dog debatten ut. Flashback Admin skrev å andra sidan att det inte sparas några loggar för något år sedan.
Begränsningar: Nej
Land: Sverige
Övrigt: Det verkar helt klart som att det här är en utav de bättre tjänsterna just nu. Billiga, bra hastigheter och stabila, under kvällstid ska hastigheterna visst vara lite halvdana, men så är det tyvärr med samtliga tjänster.

Mullvad
Adress: http://www.mullvad.net/
Kostnad: 50kr/mån, finns en tre dagars trial.
Hastighet: Väldigt få har testat tjänsten, men runt 1-2MB/s verkar rimligt.
Sparar loggar: Nej, inga trafikloggar sparas.
Begränsningar: Det går inte att öppna portar, vilket ger avsevärt mycket lägre hastigheter i t.ex. uTorrent.
Land: Mullvad är svenskt, men deras servrar är belägna i Holland.
Övrigt: Tyvärr så har lite för få testat tjänsten för att det ska gå och bilda sig en uppfattning om hur bra tjänsten är. Men Mullvad verkar helt klart ha potential.

ShadowVPN

Adress: http://www.shadowvpn.com/
Kostnad: 10$/mån
Hastighet: Okänd.
Sparar loggar: Nej, inga loggar sparas.
Begränsningar: 10gb/mån
Land: ShadowVPN är beläget i Panama, men deras servrar finns i Holland.
Övrigt: ShadowVPN verkar vara en väldigt säker tjänst och de bryr sig inte vad du gör med deras bandbred. Dessvärre så finns det som sagt en 10gb/mån begränsning.

PRQ
Adress: http://www.prq.se/
Kostnad: http://www.prq.se/?p=tunnel
Hastighet: Det verkar som att du verkligen får vad du betalar för.
Sparar loggar: Nej.
Begränsningar: Nej.
Övrigt/min kommentar: PRQ är och har länge varit ett utav toppföretagen när det kommer till anonymitet på Internet. Servicen verkar bra, hastigheter, support osv. också. Dessvärre så är det, riktigt, riktigt dyrt. Ifall man vill komma upp i hyfsade hastigheter.
Ett alternativ verkar vara att dela på ett paket, med ett par kompisar eller liknande. Dessvärre så kan jag inte bekräfta att det fungerar ännu. Det går även att öppna portar med PRQ.

Ivacy

Kostnad: 12$/månad eller 32$ för tre månader.
Hastighet: Allt från ingenting till 10MB/s, det är fortfarande hårt tryck på servrarna. Men mer bandbred och nya servrar håller på att installeras - och många verkar ändå mer eller mindre kunna maxa sina linor.
Sparar loggar: Nej
Begränsningar: Nej
Land: Schweiz (Länder som inte är med i EU, är att föredra.)
Övrigt/min kommentar: Ivacy är dyrt. Man får dock Usenet-acess på köpet. Men deras Usenet-tjänst har vart nere en hel del de senaste dagarna. En hel del har även problem med att de tappar anslutning till servern lite titt som tätt. Själv löste jag problemet genom att använda openVPN. Med Ivacy kan du även öppna portar.

Dold.se.

Adress: http://www.dold.se/
Kostnad: 49kr/månad eller 499kr/år
Hastighet: Låga hastigheter. Nya servrar har köpts in, men det verkar tyvärr inte ha hjälpt något speciellt.
Sparar loggar: Nej.
Övrigt/min kommentar: Det verkar vara ett enormt trygg på Dolds servrar, vilket begränsar hastigheterna. En del kommer upp i relativt så bra hastigheter (2MB/s), medan det inte fungerar alls för andra. Sen så verkar det som att många tappar sin anslutning till servern, lite väl ofta. Man kan heller inte öppna några portar med dold.

Perfect Privacy

Adress: https://www.perfect-privacy.com/
Kostnad: 24.95$/månad eller 149.95$/år.
Hastighet: Även här verkar hastigheten vara lite halvdan. Men helt klart ett utav de bättre alternativen ifall du vill ha bra hastigheter. Åtminstone så länge inte alltför många använder sig utav tjänsten.
Sparar loggar: Nej – och faktum är att från vad jag har läst, så har Perfect Privacy fått sina servrar beslagtagna förut, och då fanns ingen information alls sparad. Så det torde vara relativt så säkert.
Land: Hittade ingen adress eller liknande, men en whois ledde mig till Paris.
Övrigt/min kommentar: Verkar helt klart som en bra tjänst, man verkligen kan lita på. Något dyr kanske.

Ett par tjänster har ni inte kommenterat, så jag kan tyvärr inte uppdatera informationen när det kommer till dem:

SwissVPN

Kostnad: 5$/månad
Hastighet: Hittade inte mycket information om detta. Men tjänsten ska fungera bra, dock låga hastigheter. Enligt de fåtalet inlägg jag hittade om SwissVPN.
Sparar loggar: Ja. De lyder dock under Schweizisk lag, så förhoppningsvis kunde de inte ha brytt sig mindre om Sverige och IPRED.
Begränsningar: Inga
Land: Schweiz
Övrigt/min kommentar: SwissVPN sparar loggar, och tillåter inte fildelning. Jag skulle inte kännt mig alltför trygg om jag ska vara ärlig. Och hastigheten verkar ju inte allt för bra ändå, så välj något annat.

TorrentPrivacy

Kostnad: 2.95$/vecka, 9.95$/månad eller 99.95$/år.
Hastighet: Verkar vara väldigt olika. En del får urusla hastigheter, en del bättre. (Fler användare lär knappast öka hastigheten)
https://www.flashback.org/showthread.php?t=882830
Sparar loggar: Ska inte spara några uppgifter.
Begränsningar: Inga begränsningar, förutom att användning utav VPN-tjänsten enbart kan ske via deras egna uTorrent klient. Vilket både är positivt och negativt.
Land: Ryssland
Övrigt/min kommentar: Deras egen klient fungerar inte på alla trackers, vilket är lite trist. Gänget som ligger bakom tjänsten ligger även bakom ett par större nedladdnings-sidor, huruvida det är bra eller inte, vet jag inte. Många verkar I alla fall vara nöjda med tjänsten.

Sen så nämndes ett par andra tjänster i den gamla tråden. De sparar dock loggar (tvekar heller inte på att lämna ut dem), alternativt så har de kraftiga begränsningar. Här är namnen på de tjänsterna: strongVPN, Blacklogic och OVH.
Senast redigerad av TuXI 2009-04-10 kl. 13:00.
Citera
2009-04-04, 17:13
Medlem
Tackar, mycket informativt och tydligt. Behövdes en samlingspunkt i djungeln som uppstått senaste dagarna.
Citera
2009-04-04, 17:26
Medlem
Tack för infon, Phas du är bäst som gjort 2 samlingstrådar

Blir prq eller Ivacy.

Lite jobbigt att tanka i 500kbit med prq bara men huvudsaken är att det kommer fram 75kr var inte helt fel heller..
Citera
2009-04-04, 17:26
Medlem
Okej, om PRQ är bra, vilken hastighet säger användarna att dom kommer upp i? Det nämns om bandbredd upp till en viss siffra i deras prisförslag, vilket egentligen inte säger ett dyft.
Dessutom, stöder dom port forwarding?
Citera
2009-04-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrallanP12
Tack för infon, Phas du är bäst som gjort 2 samlingstrådar

Blir prq eller Ivacy.

Lite jobbigt att tanka i 500kbit med prq bara men huvudsaken är att det kommer fram 75kr var inte helt fel heller..
Nja, dom är lite fula och anger priserna i ex moms. Med moms blir det väl 93.75 kr/månad vilket är ungefär som ivacy. Lönnlöst med sån låg hastighet. Det minsta som jag kan tänka mig är 10 mb/sek och det kostar 1.25*125=156.25kr.

Edit: Du är väl föresten medveten om att 512 kb/sek innebär max 512/8=64 kilobyte/sek i nedladdningshastighet i utorrent?
Senast redigerad av intheloop 2009-04-04 kl. 17:31.
Citera
2009-04-04, 17:57
Medlem
_-?-_s avatar
Relakk & Flashback är väl samma tjänst har jag för mig.
Citera
2009-04-04, 18:20
Medlem
Hur kommer det sig att du vill ha prq när de ligger i sverige? Är det inte säkrare med ett land utanför EU?
Citera
2009-04-04, 18:39
Medlem
BaalZeBubs avatar
Du skriver att Swissvpn inte tillåter fildelning. Källa? Det enda jag ser är att de i sina villkor skriver att kunden är ansvarig för sina egna olagligheter på nätet.

Hastigheten kanske inte direkt är hög på swissvpn, men den är ok och mycket stabil.
Citera
2009-04-04, 18:52
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Du skriver att Swissvpn inte tillåter fildelning. Källa? Det enda jag ser är att de i sina villkor skriver att kunden är ansvarig för sina egna olagligheter på nätet.

Hastigheten kanske inte direkt är hög på swissvpn, men den är ok och mycket stabil.
Citat:
The Client may not use the internet access to disturb or annoy (e.g.
spamming) third parties, nor to prevent the correct functioning of
another network access, nor for any other, illegal, purpose. Illegal
purposes include the transmission or provision of illegal content, as
well as advertising campaigns or messages where the sender knows
(or must be aware) that the recipient does not wish to receive
promotional calls or messages.
Jag är tämligen säker på att fildelning inte är lagligt i Schweiz.
Citera
2009-04-04, 18:58
Medlem
Flapss avatar
Vill gärna ha siffror och inte att hastigheterna är "ok". Startade själv ett Ivacy account och testade, fick jättebra resultat på 100 mb testen. Så jag tänkte varför inte och slog på stort (3 månader) Nu sitter jag och får strax under 1 Mbit på en server i ryssland (får ingen kontakt med england).

Aja får hoppas på det bästa, att de utvidgar serverparkerna lite eller nått.
Citera
2009-04-04, 19:02
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaps
Vill gärna ha siffror och inte att hastigheterna är "ok". Startade själv ett Ivacy account och testade, fick jättebra resultat på 100 mb testen. Så jag tänkte varför inte och slog på stort (3 månader) Nu sitter jag och får strax under 1 Mbit på en server i ryssland (får ingen kontakt med england).

Aja får hoppas på det bästa, att de utvidgar serverparkerna lite eller nått.
Jo, hade även jag riktigt fina hastigheter ett tag. Men sen invaderade Flashback
Citera
2009-04-04, 19:06
Medlem
zorander1s avatar
PRQ ger dig ett unikt IP med full reverse.

Det sätter dem i en klass för sig mot alla andra tjänster jag har sett.
Du kan köra vilka servertjänster som helst med tunneln uppe och det blir inte som att sitta bakom en brandvägg. Dessutom gör de unika IPt att de inte finns med i en massa blockeringslistor som vissa torrent tracker använder sig av för att slippa användare från adresser där det förekommer mkt abuse (läs: delade anonymiseringstjänster).

PRQ loggar inte enligt deras utsaga vilket IP du har använt tjänsten ifrån så det finns inget spår att följa tillbaka till dig där även om servern skulle beslagtas eller liknande.

Det går också att betala för PRQ tjänsten hyfsat anonymt. Jag tror man kan sätta in pengar direkt på deras konto vilket inte kostar något. Annars kan man betala BG över disk om man betalar typ årsvis blir det inte så farligt.
Nu kan banken kolla leg i båda fallen men de gör de aldrig ändå om det inte är större summor så det går bra att skriva nonsense på talongen.

En tjänst jag vill lägga till är

FindNot
FindNot har servrar över hela världen och erbjuder iprincip alla möjliga sätt som finns att ansluta till dessa.
Man kan tom använda deras tjänst även om man sitter bakom en brandvägg som har alla andra tjänster än webbsurfande blockerat.

FindNot är i dyraste laget om man bara skall använda det till fildelning men vill man ha anonymisering och geografisk valfrihet av andra anledningar är det en väldigt bra tjänst.

De loggar i 5 dagar men de loggarna går inte att komma åt utan att gå genom Panamas domstolar och lycka till att få igenom den processen på 5 dagar....
Senast redigerad av zorander1 2009-04-04 kl. 19:11.
Citera