2010-07-11, 09:22
Medlem
devotees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
hoppsan! Hur har du kommit fram till att tolvsteg är det enda som funkar och att alla andra tänder på?

egen erfarenhet.

folk som inte gör något kan heller inte vänta sej något.

som att söka jobb.
Citera
2010-07-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devotee
egen erfarenhet.

folk som inte gör något kan heller inte vänta sej något.

som att söka jobb.
Du det där var inget vidare bra svar. Jag kan tala omför dig att tolvsteg fungerar som bäst lika bra som ingenting alls. Ska du tjafsa om källa nu? Dina källor är de sämsta jag sett.
Citera
2010-07-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi
Nja, det skulle vara svårt att kontrollera eftersom alla som går på mötena är anonyma "vem som har varit här behåller vi i våra hjärtan" brukar det sägas.
Det förs inga protokoll över vilka som medverkar på mötena för någon myndighetinstans att stämma av med.

Sedan kan jag mycket väl tänka mig att det tjatas på en hel del människor att besöka sektmötena, jag vet att så var fallet med mig då jag hade skyddstillsyn.

Som jag tidigare nämnt är det en oerhört farlig sekt då den stöds av och propageras för av totalt utomstående som inte har en aning om följderna.

De ser en nytänd livsgnista hos de missbrukare som kommer i programmet. Men som det typiskt är hos alla sekter så syns inte programmeringen som sker av individen.

Appropå anonymitet så var jag med om två bekanta till mig som blev utskrivna (utkastade helt enkelt) ifrån 12-stegsbehandlingshemmet för att dom inte gick på möten... Hur personalen kunde få reda på det när mötena är anonyma är dock ett mysterium.......
Jävligt dåligt gjort, man tappar ju förtroendet helt för hela grejen (om man nånsin hade nåt så att säga) :P
Citera
2010-07-12, 18:32
Medlem
The Masters avatar
Jag firar idag 4 månader utan NA och stegarbete samt att jag dumpade min sponsor. Han vart ju inte glad på mig. Mår bättre än på mycket länge utan NA och alla varningar om att jag kommer dö i återfall om jag "går ut"..
Citera
2010-07-12, 18:48
Medlem
deadsets avatar
Är drogsuget starkt än idag, eller är det hanterbart?

Jag har själv gett mig fan på att genomlida en sista avtändning nu (är inne på andra dagen), och bli en normal människa. Avbokade t.o.m. en order jag hade lagt tidigare idag. Pallar inte att vara på jakt efter nästa dos varenda dag, pallar inte att varenda tanke cirkulerar kring nästa dos. Dessutom har jag sårat människor i min närhet som jag älskar över allt annat. Missbruket jag pratar om har pågått i över tre år nu, och jag klarar inte en sekund till.

Jag måste bara få höra någon säga att det ordnar sig. Försvinner abstinensen? Kommer jag bli lugn och harmonisk inombords utan droger?
Citera
2010-07-15, 18:02
Medlem
Devotee, var tog du vägen? Vart är dina argument? Här har du en bra youtubesnutt att titta på, alla dina argument finns i den!

http://www.youtube.com/watch?v=bJBcFDmDKgY
Citera
2010-08-14, 11:07
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Jag firar idag 4 månader utan NA och stegarbete samt att jag dumpade min sponsor. Han vart ju inte glad på mig. Mår bättre än på mycket länge utan NA och alla varningar om att jag kommer dö i återfall om jag "går ut"..

Kul att höra! Välkommen till livet!
Citera
2010-08-14, 11:13
Medlem
rammzis avatar
Ett tag sedan jag tittade till tråden, kul att se att den lever!

Jag tycker fortfarande att det är jobbigt, har ett visst sug efter att gå på möten ibland, men jag har lyckats motstå. Jag ser min gamla sponsor ibland och han tittar på mig och tittar bort igen lika snabbt. Jag har en kille på MSN som jag brukade gå på möten med som nu talar om att han är "orolig för mig" osv. Det är lite jobbigt.

Jag satt på en uteservering och drack en öl i solkskenet, ingen fylla eller så, utan jag och en kompis satt och solade oss lite med en bärs bara. Då gick ett gäng AA-anhängare förbi och tittade på mig med sorgsna uppgivna blickar, jag vet vad de tänker, och det gör mig lite nedstämd, om än bara för stunden.

Men jag vet ju av hela mitt hjärta att det de har smockat i mig är fel, att jag har kontroll över mitt liv och att mitt alternativ till att springa på 12-stegs-möten INTE är fängelse, död eller instutioner, utan precis vad jag vill att det ska vara.

Jag skulle bli glad om några andra som också hittat tillbaka till livet ville höra av sig till mig!
Citera
2010-08-14, 11:16
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Är drogsuget starkt än idag, eller är det hanterbart?

Jag har själv gett mig fan på att genomlida en sista avtändning nu (är inne på andra dagen), och bli en normal människa. Avbokade t.o.m. en order jag hade lagt tidigare idag. Pallar inte att vara på jakt efter nästa dos varenda dag, pallar inte att varenda tanke cirkulerar kring nästa dos. Dessutom har jag sårat människor i min närhet som jag älskar över allt annat. Missbruket jag pratar om har pågått i över tre år nu, och jag klarar inte en sekund till.

Jag måste bara få höra någon säga att det ordnar sig. Försvinner abstinensen? Kommer jag bli lugn och harmonisk inombords utan droger?

Jag tror att drogsuget till en början naturligtvis är fykisk abstinens, men sedan tror jag att det ligger kvar mycket i psyket. Det är det enda sättet du känner att stilla dina negativa känslor, och förhöja dina positiva. Ingen andlig sjukdom eller något sådant.

Jag vet inte vad din huvuddrog har varit, men för heroin och liknande preparat och för alkoholism har jag testat en medicin som heter Campral som fungerar väldigt bra måste jag säga.

Ring din vårdcentral, borde inte vara några problem att få ett recept.

Hurvida du kommer att bli lugn och harmonisk har nog mer att göra med hur du är som människa och efter en tid utan droger, helt och hållet hur du är och hurvida du har lugn i dig själv. Men testa kanske meditation eller långpromenader? Jag brukar cykla ett par mil om dagen, det fungerar bra för mig.
Citera
2011-10-18, 21:22
Medlem
Intressant tråd! Jag går på 12-stegsprogrambehandling just nu och uppsöker också AA-möten ett par ggr per vecka. Mina fem cent.

1) Allting kan missbrukas, inklusive AA. Är man en missbrukarpersonlighet så är risken säkert stor att man pundar på NA eller AA istället för sin huvuddrog... rammzi och master känns ju som bra exempel på detta... Så klart AA blir livsfarligt och en sekt om man har pundat på det. Men det finns många människor som "konsumerar" AA/NA på ett mindre extremt sätt.

2) Det gäller att ha ett ganska starkt psyke och vara en person som vågar ifrågasätta och kritisera för att ge sig i kast med 12-stegsvarianten. Det passar inte alla!! Att snöa in på att man är en maktlös beroendepersonlighet som enbart kommer hålla sig nykter genom att stanna i AA ska t.ex. tas med en nypa salt enligt mig... För vissa ÄR det säkert så, men för många fler är det snarare så att AA kan föra in oss på rätt spår, och sen kan vi hålla kontakten levande bara för att bli påminda! Men då räcker det säkert med ngt möte i månaden eller så...

3) Om du bestämmer dig för att AA kan vara något för dig, se till att uppsöka en mängd olika möten (lätt om man bor i sthlm). Stilen är verkligen olika! På en del ställen är det mycket som beskrivits i den här tråden av de negativa med "agitator"-stil, pastorsvarning och "KOM TILLBAKA" ekande efter varje möte. På andra ställen är det en mycket sundare atmosfär! Det delas om att AA är ett sätt att hålla sig nykter, inte en livsstil! Att det riktiga livet levs där ute i verkligheten!

4) Jag tar sektsnacket på allvar, men kan inte hålla med. Mycket av uppbyggnaden i AA är just för att förhindra sektskapet. Det finns inga prästerskap... Det är enligt mig en bunt "helt normala" människor som har/haft problem med droger som har behövt en kraft större än sig själva för att komma ur skiten. Vad är så farligt med det? För en alkoholist som inte längre lever i total förnekelse så är det ganska lätt att se hur maktlös man varit inför spriten. Läkarna nuförtiden talar ju också om beroendegenen och sambandet ned i släktträden från alkoholistgren till alkoholistgren är helt oomtvistligt. Jag tror det där med sektsnack mer gäller för de som konsumerat AA e.d. på ett osunt sätt. Dom människorna kan säkert äta morötter osunt också, men hey, vi sitter alla i samma båt... Jag kan förstå dom!

Tack för mig!
Citera
2011-10-18, 23:39
Medlem
Grattis till er alla! Fortsätt kämpa!
Citera
2011-10-22, 09:28
Medlem
The Masters avatar
Snart 2 år utan NA och surprise!, jag lever fortfarande utan återfall. Jäkligt skumt det där. Har nu varit drogfri 5 år och 3 månader. Snälla kolla er om efter andra alternativ än NA/AA osv. Senast i Onsdags mötte jag en NA-medlem som ställde den klassiska frågan: "Har du börjat igen?" och sen den klassiska: "Kom på ett möte". Hmm låt se..NEJ TACK. Jag kan utan att ljuga säga att så lycklig och fri jag varit de senaste snart 2 åren har jag aldrig varit. Simmar med mina barn, lekpalatset, läser läxor med dem, myser framför en film, leker med hunden och barnen och deras kompisar på ängen osv. Allt detta istället för att sitta i en gammal kyrkolokal och gråta i en kopp kaffe. Enligt mig så står man och stampar i gammal skuld och sorg hos valfri "grupp av tillfrisknande". Jag lever livet medans sekterister mumlar mantran och storröker och inte vågar leva fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in