Jag har nu varit fri från AA i runt tio år.
Jag träffade under några dagar ett gäng gamla AA-kompisar nyligen och gjorde ett gäng reflektioner.
De lade ofta till hur tacksamma de var för sin nykterhet i larviga sammanhang som "fan vad coolt att man kan äta på en restaurang bara såhär utan att dricka, förr hade man ju varit full, fan vad tacksam jag är". De har ändå lika lång nykterhet som jag.
De "räddade livet" på varandra hela tiden, typ den ena sa att han kände sig lite harmsen idag, den andre svarade "lev och låt leva" och hänvisade till en text i stora boken eller liknande sen enades de om att de var tacksamma för programmet.
De var frustrerade över sina sponsees som såklart inte gjorde några framsteg, det är frustrerande att försöka hjälpa folk i nöd när man inte har verktygen. Misslyckas det drar de till med floskeln "AA är för dem som vill ha det, inte för dem som behöver det."
De är låsta i sin vardag, inte fria som jag. På frågan "ska du med på en morgonjogg imorgon?" är svaret, nää jag ska meditera och förbereda mig för dagen för man måste vårda nykterheten på en daglig basis. Tre kvällar i veckan är låsta för möten.
Kan tillägga att den ene har aldrig missbrukat någon substans utan "känner sig hemma" i programmet där man kan bestämma över andra människor utan att nån lägger sig i.
Jag upplyste dem om hur mycket AA:s chefer tjänar men det hade de ingen aaning om och ville inte veta! De har vigt 15 år av sina liv åt AA men vet inte ens vilka chefer de har.
Vi lyckades ha trevligt trots detta, men fyy faaan alltså!