Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-03, 10:49
Bannlyst
[quote=kingzyz]Haha älskar titeln på denna tråd.... Så provocerande så man ler...

Är det så farligt med NA/AA? Det är väl bara skita i att gå dit, och
vägra hem med sådan inriktning. De som blir drogfria av det, gott att
det funkar på dem.

Själv så funkar det inte med NA känns inte som man passar in där....
Kramarna med okända människor var lite overkill...

Sen var det folk som gått där i 20 år och återfallit gång på gång.
Då kan man ju börja fundera på om det inte är dags att hitta
någon annan väg... Just sådana grejer känns lite sektish..

För dem det funkar - go for it![/QUOTE]

Så funkar det ju inte. För de som är oupplysta och okunniga om sektaspekten hos NA/AA, blir ju lätt offer för dem. Och för dem så blir det ett sent och onödigt jobbigt uppvaknande. Det är som religion: fattiga människor på landsbygden i afrika, det är där svenska kristna missionärer verkar. De vet vad de gör. Här är det svårare att fiska vilsna, okunniga och naiva individer.
Det som är allvarligt med AA/NA är deras falska varudeklaration. De är inte tydliga med sin religösa och sekteristiska aspekter. Vad kag vill verkar för, av ovan skäl, är just att hålla sig borta från dem och istället söka sig till den öppna och frivilliga narkomanvården. Då kan man förbli iaf den man är. AA/NA personlighetsförändrar ju människor så att de blir jobbigare och mer lögnaktiga (fast på ett annat sätt) än de var när de var knarkare. Det är iaf min åsikt, och jag har sett en del.
Citera
2009-04-03, 10:53
Medlem
kingzyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanamaxSun
Så funkar det ju inte. För de som är oupplysta och okunniga om sektaspekten hos NA/AA, blir ju lätt offer för dem. Och för dem så blir det ett sent och onödigt jobbigt uppvaknande. Det är som religion: fattiga människor på landsbygden i afrika, det är där svenska kristna missionärer verkar. De vet vad de gör. Här är det svårare att fiska vilsna, okunniga och naiva individer.
Det som är allvarligt med AA/NA är deras falska varudeklaration. De är inte tydliga med sin religösa och sekteristiska aspekter. Vad kag vill verkar för, av ovan skäl, är just att hålla sig borta från dem och istället söka sig till den öppna och frivilliga narkomanvården. Då kan man förbli iaf den man är. AA/NA personlighetsförändrar ju människor så att de blir jobbigare och mer lögnaktiga (fast på ett annat sätt) än de var när de var knarkare. Det är iaf min åsikt, och jag har sett en del.

Hehe, du brinner lika hårt för det där som NA-förespråkare gör för sitt.

Pallar ej argumentera..

Men som sagt för mig var NA ingen höjdare orkade inte sitta där med
tända ljus och lyssna på en massa pund.

Men för dem det funkar - gott!

Och visst jag har tappat kontakten med gamla polare som
lägger ner mycket energi på NA men de är i alla fall drogfri
och lever några år längre, även om de kanske har bytt en
drog mot en annan. Mamma och Pappa är nog glada för dem
i alla fall..
Senast redigerad av kingzyz 2009-04-03 kl. 11:01.
Citera
2009-04-03, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kingzyz
Hehe, du brinner lika hårt för det där som NA-förespråkare gör för sitt.

Pallar ej argumentera..

Men som sagt för mig var NA ingen höjdare orkade inte sitta där med
tända ljus och lyssna på en massa pund.

Men för dem det funkar - gott!

Nänä. Om du inte orkar att komma med argument, och har "roligt" över folk som "brinner" för den ena eller mot det andra saken. Så kan jag inte förstå vad det är du vill säga egentligen annat än att du bara gillar att anpassa dig. Så gör det då. Anpassa dig. Men jag är ingen anpassling, jag tycker, säger och gör vad jag vill.
Citera
2009-04-03, 11:03
Medlem
kingzyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanamaxSun
Nänä. Om du inte orkar att komma med argument, och har "roligt" över folk som "brinner" för den ena eller mot det andra saken. Så kan jag inte förstå vad det är du vill säga egentligen annat än att du bara gillar att anpassa dig. Så gör det då. Anpassa dig. Men jag är ingen anpassling, jag tycker, säger och gör vad jag vill.

Jag har aldrig kunnat anpassa mig till något kollektiv, så anpasslig
är nog igen bra definition på mig.... Men det måste väl vara Ok att
läsa på ett öppet forum bara för skojs skull, eller måste man välja sida?

Man måste väl inte vara krigiskt emot eller för?
Citera
2009-04-03, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kingzyz
Jag har aldrig kunnat anpassa mig till något kollektiv, så anpasslig
är nog igen bra definition på mig.... Men det måste väl vara Ok att
läsa på ett öppet forum bara för skojs skull, eller måste man välja sida?

Man måste väl inte vara krigiskt emot eller för?

Måste och måste. Det är väl bra att du över huvudet taget läser den här tråden. Men visst är det viktigt att det alltid finns folk som vågar och kan ta ställning. Det behövs ju. Följarna är ju många, väldigt många...
Citera
2009-04-04, 03:43
Medlem
Extroversions avatar
Det jag huvudsakligen undrar över är följande:

Om man inser att alla är människor, och att vi felar, trillar dit, återfall, vad du än vill kalla det: Så måste man ju inse att vi alla är olika, är det så att NA specifikt drar alla över en kam och säger: "Så här är det, så här ska det vara och så här löser man det. Punkt slut"?

Eller är det mer liknande kognitiv gruppterapi och diskussioner för att föra fram just vad som gjorde att _du_ blev en missbrukare eller sabbade saker och ting? Ger de dig stöd för att hitta din egen väg? Eller drar de bara den vanliga modellen "du är destruktiv, utan oss kommer du bli beroende av samma eller något annat preparat/vana/hobby, du kommer aldrig klara dig utan oss!"

Sen ska jag nog konstatera att detta säkerligen funkar för vissa, jag känner till folk som varit fria från egentliga "missbruk", vad det än var. Och om det funkar för dem så önskar jag dem allt gott.

Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
3. Japp, man måste söka kontakt med en högre makt, annars tar man sig inte förbi steg 2 i tolvstegsprogrammet. De tolv stegen är en väg mot en medveten kontakt med gud.

Och hur fan skulle ett sådant program vara verksamt för en ateist? Nu tänker jag på AA i huvudsak, jag vet inte om NA tillämpar den klassiska tolv-stegs-modellen. För om modellen förlitar sig på "högre makt" så ser jag det som inget annat än en religös rörelse minst, och i värsta fall en sekt.
Senast redigerad av Extroversion 2009-04-04 kl. 03:53.
Citera
2009-04-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extroversion

Om man inser att alla är människor, och att vi felar, trillar dit, återfall, vad du än vill kalla det: Så måste man ju inse att vi alla är olika, är det så att NA specifikt drar alla över en kam och säger: "Så här är det, så här ska det vara och så här löser man det. Punkt slut"?

Eller är det mer liknande kognitiv gruppterapi och diskussioner för att föra fram just vad som gjorde att _du_ blev en missbrukare eller sabbade saker och ting? Ger de dig stöd för att hitta din egen väg? Eller drar de bara den vanliga modellen "du är destruktiv, utan oss kommer du bli beroende av samma eller något annat preparat/vana/hobby, du kommer aldrig klara dig utan oss!"

Sen ska jag nog konstatera att detta säkerligen funkar för vissa, jag känner till folk som varit fria från egentliga "missbruk", vad det än var. Och om det funkar för dem så önskar jag dem allt gott.

Och hur fan skulle ett sådant program vara verksamt för en ateist? Nu tänker jag på AA i huvudsak, jag vet inte om NA tillämpar den klassiska tolv-stegs-modellen. För om modellen förlitar sig på "högre makt" så ser jag det som inget annat än en religös rörelse minst, och i värsta fall en sekt.

En alkoholist som precis torskat jobbet och familjen samt håller på att bli av med bostaden och lider av depression gör ofta vad som helst för att slippa dricka! Han söker hjälp och blir skickad till Minnesotabehandling eller AA.

Där säger de åt honom att be till gud, förresten de hugger tag i honom och mässar högt "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden". Han säger till en nyvunnen vän efter mötet "fan du, jag är ateist! Jag vill inte be till gud.

-Haha, tuffare killar än du har gått ner på knä och bett till gud, jag var också ateist när jag kom! Du kan hitta på en egen gud, en stekpanna till exempel. Sen är det bara "Fake it til u make it"

Där startar vägen mot en medveten kontakt med gud-så som vi uppfattar honom.
Citera
2009-04-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extroversion

NA är precis samma program som AA, NA har I stort sett tagit bort "alkoholism" och skrivit "Beroende". Det finns även flera "plankningar", tex CA (Cocaine) DAA (Drug Addicts) osv. Stegarbetet är väldigt nyansfritt och i programmet är det svårt att bli annat än "Alkoholist", "Beroende" eller Narkoman.
Citera
2009-04-05, 20:26
Medlem
rammzis avatar
NA/AA fungerar som andra sekter och suger in individer som är svaga. Jag var svag och blev ursugen utan att jag själv egentligen förstod hur det gick till. Mina tankar byttes ut mot programmets och jag fann mig själv på talarmöten för hundratals personer med nyckelbrickor och medaljer.

Det var inget återfall som fick mig att "gå ut i kylan" som de kallar det utan min känsla för att någonting var väldigt fel.

Vid en närmare analys såg jag varför det sägs inom programmet att viljan att göra en analys är "en del av sjukdomen".

Jag har läst om andra sektmedlemmar som har haft samma uppvaknande som mig och målet med den här tråden är varken att glänsa eller få beröm, utan snarare att kanske stödja någon med liknande tankegångar som mig som gärna vill kunna se sig själv i spegeln och ha sin hjärna kvar under egen regi.
Citera
2009-04-05, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi
NA/AA fungerar som andra sekter och suger in individer som är svaga. Jag var svag och blev ursugen utan att jag själv egentligen förstod hur det gick till. Mina tankar byttes ut mot programmets och jag fann mig själv på talarmöten för hundratals personer med nyckelbrickor och medaljer.

Det var inget återfall som fick mig att "gå ut i kylan" som de kallar det utan min känsla för att någonting var väldigt fel.

Vid en närmare analys såg jag varför det sägs inom programmet att viljan att göra en analys är "en del av sjukdomen".

Jag har läst om andra sektmedlemmar som har haft samma uppvaknande som mig och målet med den här tråden är varken att glänsa eller få beröm, utan snarare att kanske stödja någon med liknande tankegångar som mig som gärna vill kunna se sig själv i spegeln och ha sin hjärna kvar under egen regi.

Alla kan vara svaga någon gång i livet. Det är förlåtligt och det är drogernas fel. Men i grunden så är du inte svag, utan stark. Du är en modig fritänkare innerst inne.

Edit: Tog bort efter mods påpekande kommentaren om Master...
Senast redigerad av PanamaxSun 2009-04-05 kl. 20:46.
Citera
2010-07-02, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi

Hur kan jag på bästa sätt rädda min vän från dårarna i AA? Hon blev nyss tillsagd att lämna sina vänner vilket hon har gjort,efter 3 veckor i AA. Ilskan mot dessa idioter kommer att sätta mig på kåken vilket kan vara värt det. Vi har varit så tajta vänner man bara kan bli och nu skickar hon inte ens tillbaka ett sms, utan fick vad jag tror är ett standard sms som dom verkar ha i AA.

Vet att dårarna har något konvent i munchenbryggeriet om ett par veckor.

Hjälp mig att rädda henne fort.
Citera
2010-07-10, 00:25
Medlem
devotees avatar
det kanske finns en anledning att tjejen inte vill hänga med dej, du kanske ska skaffa nya suparpolare.

om ni nu är så tajta borde du låta henne göra det hon vill. tvivlar du på hennes förmåga att fatta vettiga beslut? då borde du skaffa smartare polare.

folk har rätt att lägga av om dom vill, på det sätt som passar dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in