Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martin_katt
Torrfylla anses i AA vara ett fruktansvärt tillstånd som inträffar när en person lyckas hålla sig nykter på egen hand. Allt som är dåligt i livet under en torrfylla anses vara sjukdomssymptom. Allt som är bra i livet anses vara AA:s förtjänst.

Man blir sinnessjuk alltså, färdig för psykvården?
Citera
2015-10-13, 12:03
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owlclub
Man blir sinnessjuk alltså, färdig för psykvården?
Ja, enligt AA:s sätt att se på saken. Grejen är att många som slutar missbruka alkohol ofta har någon annan form av problematik och den tolkas av AA alltid som sjukdomssymptom och brist på stegarbete. I verkligheten så finns det givetvis andra lösningar än AA på dessa problem och AA är inte ens är en lösning.
Fullgubben har bättre koll på sådant än vad jag har, men det skall tydligen vara väldigt mycket högre självmordsfrekvens bland AA-medlemmar än bland de som bara är "torrfulla".
Citera
2015-10-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ja, enligt AA:s sätt att se på saken. Grejen är att många som slutar missbruka alkohol ofta har någon annan form av problematik och den tolkas av AA alltid som sjukdomssymptom och brist på stegarbete. I verkligheten så finns det givetvis andra lösningar än AA på dessa problem och AA är inte ens är en lösning.
Fullgubben har bättre koll på sådant än vad jag har, men det skall tydligen vara väldigt mycket högre självmordsfrekvens bland AA-medlemmar än bland de som bara är "torrfulla".

Usch då, då vågar man sej inte dit. Anledningen till att jag frågar är att jag skitit i det blå skåpet alldeles för många gånger och nu står jag här nyskild, arbetslös och bostadslös, bor i mina föräldrars torp ute på landet. Sitter här med en ny platta folkisar som jag trycker i mej en efter en, jag kan inte sluta och det här kommer garanterat leda till döden.
Vad ska man göra? Behandlingshem och AA verkar ju vara livsfarligt, kan man få hjälp på något annat sätt? Jag måste sluta dricka, jag pallar inte längre.

Hur har ni gjort? Att vara torrfull är inte heller något jag vill vara, vill ju inte bli sinnessjuk och ta livet av mej.
Citera
2015-10-13, 12:20
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Usch då, då vågar man sej inte dit. Anledningen till att jag frågar är att jag skitit i det blå skåpet alldeles för många gånger och nu står jag här nyskild, arbetslös och bostadslös, bor i mina föräldrars torp ute på landet. Sitter här med en ny platta folkisar som jag trycker i mej en efter en, jag kan inte sluta och det här kommer garanterat leda till döden.
Vad ska man göra? Behandlingshem och AA verkar ju vara livsfarligt, kan man få hjälp på något annat sätt? Jag måste sluta dricka, jag pallar inte längre.

Hur har ni gjort? Att vara torrfull är inte heller något jag vill vara, vill ju inte bli sinnessjuk och ta livet av mej.
Du kanske skulle börja med att trappa ner öldrickandet. En bra början är att inför varje öl fråga sig: Behöver jag den här just nu?

Sedan kan det bara ganska bra att tillämpa lite av det som AA säger till nykomlingar. Varför inte börja med 24-timmarsprincipen? Problemet om du går till AA är att det börjar med nykter för idag och slutar med sponsor och Franciskus bön.

Det där med torrfylla är bara något som AA med Bill i spetsen har hittat på. Det är klart att man inte mår så bra efter att ha supit sig själv sönder och samman, men det har inget med andliga sjukdomar och annat hokuspokus att göra.
Citera
2015-10-13, 12:21
Medlem
mjukosten78s avatar
Att vara torrfull innebär kort att man är nykter men fortsätter att bete sig som en självcentrerad jättebebis som är i ständig konflikt med omvärlden. Tänk Marcus Birro eller Farmen-Qristina.

Citat:

För mig har tolvstegshem och NA fungerat bra. Inläggen här är minst sagt vinklade och i bland rent lögnaktiga. Själv tycker jag mycket bättre om NA och vi tar i mot alkisar med så det kanske du borde testa.
Citera
2015-10-13, 12:41
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:

Som beroende hittar man ALLTID ursäkter för att slippa greppa det tuffa jobbet att bli drogfri

Tycker inte du ska ta de negativa synpunkterna här i tråden som ursäkt att inte göra ett skit åt ditt problem.
Själv blev jag drogfri via akuten, behandlingshem och vidare ett drygt år på AA-möten.

Hade mycket nytta av AA, främst för att där träffade man andra människor som vet vad det handlar om.
Citera
2015-10-13, 12:44
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Att vara torrfull innebär kort att man är nykter men fortsätter att bete sig som en självcentrerad jättebebis som är i ständig konflikt med omvärlden. Tänk Marcus Birro eller Farmen-Qristina.
Nu tycker jag att du överdriver en aning. Att inte leva i stegen med allt vad det innebär av listor, erkännanden, böner och allmän självförminskelse är inte samma sak som att vara i konflikt med hela världen.

Har Birro hoppat av AA förresten? Jag hade för mig att han var medlem. Han kanske har slarvat med stegarbetet?
Citera
2015-10-13, 12:51
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Nu tycker jag att du överdriver en aning. Att inte leva i stegen med allt vad det innebär av listor, erkännanden, böner och allmän självförminskelse är inte samma sak som att vara i konflikt med hela världen.

Nu menar inte jag att alla som inte jobbar i stegen är "torrfulla". För mig betyder det att du fortsätter mer eller mindre att bete dig som ett fyllo fast du är nykter.
Citera
2015-10-13, 13:02
Medlem
Citat:
Du kanske skulle börja med att trappa ner öldrickandet. En bra början är att inför varje öl fråga sig: Behöver jag den här just nu?

Sedan kan det bara ganska bra att tillämpa lite av det som AA säger till nykomlingar. Varför inte börja med 24-timmarsprincipen? Problemet om du går till AA är att det börjar med nykter för idag och slutar med sponsor och Franciskus bön.

Det där med torrfylla är bara något som AA med Bill i spetsen har hittat på. Det är klart att man inte mår så bra efter att ha supit sig själv sönder och samman, men det har inget med andliga sjukdomar och annat hokuspokus att göra.

Nu fattar jag inte allt du skriver men jag ska försöka. Vad är 24-timmarsprincipen?
Ja inte fan vet jag vad det är för fel på mej men jag kan inte sluta dricka öl, tidigare hällde jag i mej vodka som är min favoritdryck men det sabbade magen helt och hållet. Hur gör du för att inte dricka? Alltså, jag vill inte dricka men kan inte sluta, slutar jag så sitter jag och skakar, spyr galla och får sjuka hallisar.
Vad för hjälp ska man söka sej till? På sjukhuset blir man bara inlagd för avgiftning men direkt när man kommer ut så är det bara på det igen. Jag kanske kan vara nykter någon dag efter det att jag kommit ut från avgiftningen.
Citera
2015-10-13, 14:48
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Har Birro hoppat av AA förresten? Jag hade för mig att han var medlem. Han kanske har slarvat med stegarbetet?

Om han hade varit med och hoppat av skulle vi ha sett hatiska krönikor mot AA så det kan vi utesluta. Han kanske har fastnat i steg fyra och hoppade direkt på tolvan.
Känns rätt logiskt med AA för honom fast å andra sidan borde en enkel genomläsning av stegen få honom att vända på klacken. Liksom "moralisk självrannsakan" och "genast erkänna när vi själva hade fel" aint the Birro-way.

Citat:
Vad för hjälp ska man söka sej till? På sjukhuset blir man bara inlagd för avgiftning men direkt när man kommer ut så är det bara på det igen. Jag kanske kan vara nykter någon dag efter det att jag kommit ut från avgiftningen.

Avgiftning>behandlingshem>NA/AA hade jag rekommenderat. Starta en ny tråd om dina problem så kan du få mer/annan input. Tolvstegshatarna i denna tråd har inga råd till dig annat än att trappa ned med folköl och lära dig dricka kontrollerat i framtiden.
Citera
2015-10-13, 14:59
Medlem
Citat:
Torrfylla anses i AA vara ett fruktansvärt tillstånd som inträffar när en person lyckas hålla sig nykter på egen hand. Allt som är dåligt i livet under en torrfylla anses vara sjukdomssymptom. Allt som är bra i livet anses vara AA:s förtjänst.

Citat:
Många av de alkoholister som slutar dricka erfar ytterligare ett problem. Det är den postakuta abstinensen. Det är alltså ett abstinensproblem som förutsätter en viss tids alkoholfrihet för att kunna uppstå. Kortfattat förklarat innebär det en återgång i gamla känslor och beteenden. Ett vanligare uttryck för postakut abstinens är torrfylla. Dvs. man uppträder som om vore man berusad trots noll promille i kroppen.

Inte riktigt va?

--

Självklart är AA/NA inte ens mirakellösning. Anledningen till att det för endel fungerar tror jag beror på att de hittar ett sammanhang och får "stöttande personer" omkring sig samt en form av rutin. Tror dock att det fungerar lika bra/dåligt om man lyckas hitta det på annat håll istället också, men det är kanske inte alltid helt enkelt.
Senast redigerad av yokisuci 2015-10-13 kl. 15:03.
Citera
2015-10-13, 15:52
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Inte riktigt va?

--

Självklart är AA/NA inte ens mirakellösning. Anledningen till att det för endel fungerar tror jag beror på att de hittar ett sammanhang och får "stöttande personer" omkring sig samt en form av rutin. Tror dock att det fungerar lika bra/dåligt om man lyckas hitta det på annat håll istället också, men det är kanske inte alltid helt enkelt.
Har du källa till ditt citat? Observera att detta inte är en retorisk fråga, jag är genuint nyfiken på var du hittade citatet. När jag googlar torrfylla så hittar jag endast misstänkta tolvstegskällor bortsett från detta inlägg. På dessa sidor hittar jag bland annat ord som återfallsprocess, tillfrisknande, första glaset, andliga hygien och programmet. Vi som har varit med ett tag vet direkt vilka som står bakom texter som innehåller dessa ord.

Jag är fullt medveten om att det finns något som heter postakut abstinens, men jag har aldrig hört ordet torrfull utanför programsammanhang. Möjligtvis har jag hört att någon är torrfull som i att denne har tagit benso, men det är inte vad som avses här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in