2009-04-02, 20:46
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi
Nej, jag försväntar mig inte att du ska vara en allmäktig Buddah, absolut inte. Du är en sektmedlem och du beter dig som en sådan. I försvarställning för det du tror på, med skygglappar och blottade tänder.

NA/AA är en sekt enligt i stort sett alla kriterier, hur mycket du än skriker. Jag är ledsen för din skull, men du ska veta att jag förstår dig, jag hade reagerat likadant som du gör nu under min tid som medlem. Du läser inte, du vill inte läsa.

Jag kan potentiellt få människor som har sett NA/AA som en väg till drogfrihet att tänka på någon av alla de andra vägarna som finns där man inte behöver bli medlem i en farlig sekt.
Försvarsställning med skygglappar och blottade tänder? Du har aldrig sett mig arg och vill INTE se mig arg på riktigt. Jag är inte det minsta upprörd. Jag har som tidigare nämnts sagt till medlemmar på detta forum att det finns andra alternativ är 12stegsbehandling och att jag tycker att det är synd att inte missbrukare får välja, så att då sitta och säga att jag försvarar NA med skygglappar och blottade tänder tar jag som en personlig skymf.

Jag har ALDRIG sagt och du kan söka alla mina inlägg att NA är den enda rätta vägen då det de facto inte är det. Så varför dessa påhopp om skygglappar och blottade tänder? Vad är det som är farligt med NA? Får du inte gå ur utan att bli mordhotad? Får du inte ifrågasätta? Begär dom att du skall bo hos NA-medlemmar? Begär dom alla dina pengar? Begär dom att du skall ta avstånd från familjemedlemmar? Svara på dessa frågor och det kan du inte bortse ifrån.

Så berätta nu VAD det är som gör NA livsfarligt enligt DIG...
Citera
2009-04-02, 20:57
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Försvarsställning med skygglappar och blottade tänder? Du har aldrig sett mig arg och vill INTE se mig arg på riktigt. Jag är inte det minsta upprörd. Jag har som tidigare nämnts sagt till medlemmar på detta forum att det finns andra alternativ är 12stegsbehandling och att jag tycker att det är synd att inte missbrukare får välja, så att då sitta och säga att jag försvarar NA med skygglappar och blottade tänder tar jag som en personlig skymf.

Jag har ALDRIG sagt och du kan söka alla mina inlägg att NA är den enda rätta vägen då det de facto inte är det. Så varför dessa påhopp om skygglappar och blottade tänder? Vad är det som är farligt med NA? Får du inte gå ur utan att bli mordhotad? Får du inte ifrågasätta? Begär dom att du skall bo hos NA-medlemmar? Begär dom alla dina pengar? Begär dom att du skall ta avstånd från familjemedlemmar? Svara på dessa frågor och det kan du inte bortse ifrån.

Så berätta nu VAD det är som gör NA livsfarligt enligt DIG...

Haha, nej, jag märker att du inte blottar tänderna alls. Ingen ilska här nej.. Jag antar att kommentaren att jag inte vill se dig arg på riktigt var mer som... Ja, en, upplysning måhända? Eftersom du inte är det minsta upprörd.

Ok, det var bra av dig att upplysa medlemmar på detta forum om detta då det är sant. Men då du uppenbarligen ljuger om resten så trorjag inte att någon tar dig på allvar längre, tyvärr.

Dessa påhopp är faktiskt bara poängteringar av sanningen. Lugna ner dig lite och, som min pappa alltid har sagt, tänk först och tala sen.

Det som gör NA/AA livsfarligt är precis samma sak som gör alla sekter livsfarliga. De konsumerar medlemmens liv.

Jag har faktiskt varit ganska klar i mina formuleringar. Jag tycker du kan skicka PM till mig om du har något personligt problem med mig och mina åsikter och mitt faktiska vetande.

Vore trevligt med någon annan som kunde bekräfta om jag har varit otydlig?
Senast redigerad av rammzi 2009-04-02 kl. 21:01.
Citera
2009-04-02, 21:02
Medlem
jerros avatar
Jag var i USA med min moster och kom i kontakt med en terapeut som arbetade med att avprogrammera "12-stegare" och det räddade mig från det

Vill du berätta lite om det Rammzi?
Finns det något liknande i Sverige?
Citera
2009-04-02, 21:08
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Haha, nej, jag märker att du inte blottar tänderna alls. Ingen ilska här nej.. Jag antar att kommentaren att jag inte vill se dig arg på riktigt var mer som... Ja, en, upplysning måhända? Eftersom du inte är det minsta upprörd.

Ok, det var bra av dig att upplysa medlemmar på detta forum om detta då det är sant. Men då du uppenbarligen ljuger om resten så trorjag inte att någon tar dig på allvar längre, tyvärr.

Dessa påhopp är faktiskt bara poängteringar av sanningen. Lugna ner dig lite och, som min pappa alltid har sagt, tänk först och tala sen.

Det som gör NA/AA livsfarligt är precis samma sak som gör alla sekter livsfarliga. De konsumerar medlemmens liv.

Jag har faktiskt varit ganska klar i mina formuleringar. Jag tycker du kan skicka PM till mig om du har något personligt problem med mig och mina åsikter och mitt faktiska vetande.

Vore trevligt med någon annan som kunde bekräfta om jag har varit otydlig?
Du svarar ju inte på mina frågor, tragiskt...Nä, fortsätt att klippa och klistra du.
Citera
2009-04-02, 21:15
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerro
Jag var i USA med min moster och kom i kontakt med en terapeut som arbetade med att avprogrammera "12-stegare" och det räddade mig från det

Vill du berätta lite om det Rammzi?
Finns det något liknande i Sverige?

Absolut.

Jag och min moster var i USA för att släktforska i samma veva som jag slutade gå på AA och NA-möten.
Jag satt på ett café och började på mitt vanliga trevliga svenska sätt att prata med en ung dam som hade de mest välformade bröst jag någonsin sett.

Då jag är ganska öppen av mig berättade jag om min tolvstegskarriär och hon berättade om en kille hon kände som hade träffat en terapeut som arbetade med just avprogrammering av tolvstegare. Efter ännu en stunds pratande fick jag hans telefonnummer och ringde honom tämligen omgående varpå han gav mig ännu ett telefonnummer och jag fick kontakt med terapeuten.

Hon berättade för mig att hon var en i en grupp terapeuter som arbetade med just den här typen av problem och vi hade tre långa (och dyra) samtal där hon lärde mig slappna av mer i vanliga situationer (whatever, everyone doesn't have to like you, you have the right to speak your mind, your real mind, not the AA-mind) och sedan dess har jag försökt utveckla mig själv och förstå att jag har rätt till mina misstag.

Jag tror inte det finns någonting liknande i Sverige. Sverige förlitar sig på tolvstegsmodellen som en kostnadseffektiv lösning.
Citera
2009-04-02, 21:42
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Hon berättade för mig att hon var en i en grupp terapeuter som arbetade med just den här typen av problem och vi hade tre långa (och dyra) samtal där hon lärde mig slappna av mer i vanliga situationer (whatever, everyone doesn't have to like you, you have the right to speak your mind, your real mind, not the AA-mind) och sedan dess har jag försökt utveckla mig själv och förstå att jag har rätt till mina misstag.

Jag tror inte det finns någonting liknande i Sverige. Sverige förlitar sig på tolvstegsmodellen som en kostnadseffektiv lösning.
KBT.

Har aldrig gått på sådana här möten. Märkt att jag mår skit bara jag talar med någon myndighetsperson om droger. Snacka om droger vill jag helst inte göra med dessa personer. Lösa problem som gör att jag mår dåligt gillar jag bättre. Då använder jag droger på ett bättre sätt och i vissa stunder inte tänker på dem alls.

Vad blir bättre av att sluddra i NA/AA? Mår dåligt bara jag tänker på att säga att jag är hjälplös inför beroendet. Jag är för tusan stark!
Citera
2009-04-02, 22:04
Medlem
Jag tycker tråden blivit nedkladdad av käbbel om huruvida Rammzi har rätt att kalla AA/NA sekt eller inte, klart han har rätt till det! Sanningen ligger i betraktarens ögon och Rammzi vill bli lite hyllad och berätta krigshistorier om sina två år! (Gissar jag) Och grattis!!

På senare tid har det börjat knorras i stugorna angående tolvstegsprogrammets vara eller inte vara..

Jag startar en tråd som jag kallar "Tolvstegsprogrammet-sekt eller botemedel?"
Citera
2009-04-02, 22:15
Medlem
Rammzi, kan du berätta lite om ditt förhållande till dina gamla programvänner, om du har några kvar.
Citera
2009-04-02, 22:50
Bannlyst
Jag säger bara: akta er för den jävla skiten. Tro på er själva istället, var starka, sök er till den öppna narkomanvården, frivilligt, de är neutrala. Behåll er självrespekt och sälj inte era själar till sekteristerna. Lyssna inte på de messiasfigurerna som försvarar 12stegs-fundamentalismen. Jag har lagt av med 4 droger, varit kliniskt död, varit aktiv i alla leden i drogbuisinessen. Inte fan behövde jag slicka någon jävla gud i röven för att lägga av med skiten, be några böner eller föremjuka mig osv. Nu röker jag inte ens cigg och jag knarkar inte heller genom att gå på NA/AA som somliga här gör. Jag kan nämligen stå på helt egna ben. Kan jag, kan ni.
Citera
2009-04-03, 07:07
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Rammzi, kan du berätta lite om ditt förhållande till dina gamla programvänner, om du har några kvar.

Jag har sporadisk kontakt med de flesta, inte så att vi umgås direkt men stöter jag på dem så hälsar vi och pratar lite. Jag hatar ju inte dem och har ingen anledning att göra det heller.
Citera
2009-04-03, 07:10
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Du svarar ju inte på mina frågor, tragiskt...Nä, fortsätt att klippa och klistra du.

Men snälla du, jag har sagt vad som gör NA/AA livsfarligt enligt mig. Jag klipper inte och klistrar från någonstans och jag svarar enligt bästa förmåga på alla dina frågor.

Du verkar inte läsa svaren?
Citera
2009-04-03, 10:37
Medlem
kingzyzs avatar
Haha älskar titeln på denna tråd.... Så provocerande så man ler...

Är det så farligt med NA/AA? Det är väl bara skita i att gå dit, och
vägra hem med sådan inriktning. De som blir drogfria av det, gott att
det funkar på dem.

Själv så funkar det inte med NA känns inte som man passar in där....
Kramarna med okända människor var lite overkill...

Sen var det folk som gått där i 20 år och återfallit gång på gång.
Då kan man ju börja fundera på om det inte är dags att hitta
någon annan väg... Just sådana grejer känns lite sektish..

För dem det funkar - go for it!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in