2009-04-01, 17:27
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Ursäkta att jag går in och tar ordet, jag har varit fri från smörjan i närmare åtta år, men fortfarande är intellektet förgiftat av programlögner.

1. Det dåliga samvetet brukar mer vara på grund av att man gör för lite för sin nykterhet.( Möten, service osv)

2. Japp, man måste erkänna sig maktlös inför alkoholen/drogen. I programmet alltså, inte i verkligheten, jag sökte själv hjälp och för det krävdes en hel del kraft (Powerless på orginalspråket).

3. Japp, man måste söka kontakt med en högre makt, annars tar man sig inte förbi steg 2 i tolvstegsprogrammet. De tolv stegen är en väg mot en medveten kontakt med gud.

4. Nej, ingen bryr sig om dina gamla polare.

5. Nej, de är inte duktiga på att få folk av banan. AA gjorde själva en undersökning för ett par årtionden sen och såg till sin förfäran att tolvstegsprogrammet i princip är verkningslöst.

Och ja, jag har många års obruten nykterhet sedan jag lämnade programmet.

Jag påstår att brutna individer, såna som jag skulle säga "är på banan" är ganska lätta att plocka upp av en tolvstegsrörelse. De erbjuder helt enkelt ett annat beroende.

Men håller folk drogfria? Knappast.
Citera
2009-04-01, 17:40
Medlem
jerros avatar
Kan ni berätta lite om beroendepersonligheten. Har alltid känt mig illa till mods när någon ifrån NA sagt "vi med beroendepersonlighet" Kan inte riktigt identifiera mig med det.
Citera
2009-04-01, 17:55
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerro
Kan ni berätta lite om beroendepersonligheten. Har alltid känt mig illa till mods när någon ifrån NA sagt "vi med beroendepersonlighet" Kan inte riktigt identifiera mig med det.

Tänk dig alla mänskliga beteenden som vi uppfattar som negativa.
Lögner, perversion, allt. Detta är en beroendes beteenden.
Vidare så uppfattar 12-stegarna attt det tillhör en beroendepersonlighet att ifrågasätta, att inte vilja betala frivilliga avgifter, bla, bla. Sånt som hotar deras gemenskap.
Att vilja ha beröm och bekräftelse tex, att ha svårt att "släppa" saker (jag menar inte grytor och sådant, utan att ha svårt att glömma och lämna bakom dig när du har blivit felbehandlad osv.)

Men vidare också såna saker som att bli arg på en NA/AA medlem tillhör en typisk beroendepersonlighet.

Du kan inte göra rätt i deras ögon sålänge du inte sitter och håller med de äldre medlemmarna och talar som de gör om samma saker och drar skämt som hör rörelsen till.

Och sålänge du gör fel, är du en beroendepersonlighet.
Citera
2009-04-01, 18:02
Medlem
Citat:

Jag kan inte påminna mig om att programlitteraturen behandlar detta ämne? Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2009-04-01, 18:02
Medlem
jerros avatar
Ok
Varför skall man älta sina gamla snedsteg för resten utav livet? Ni som har varit riktiga NA/AA raketer vad vad det som gjorde att ni gick på möten gång efter gång?

Rammzi snälla dra några skämt som hör rörelsen till.
Citera
2009-04-01, 18:15
Medlem
rammzis avatar
Citat:
Ok
Varför skall man älta sina gamla snedsteg för resten utav livet? Ni som har varit riktiga NA/AA raketer vad vad det som gjorde att ni gick på möten gång efter gång?

Haha, ok, jag kommer på ett skämt såhär på rak arm.

Vet ni vad det är för skillnad mellan en knarkare och en alkis?
En alkis snor din plånbok och springer.
En knarkare snor din plånbok och hjälper dig leta efter den.
Citera
2009-04-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ok

Jag gick på möten för att jag visste att jag skulle dö av sjukdomen om jag inte gick på möten, arbetade i stegen och gjorde service! Den sanningen blir man matad med dagarna i ända i rörelsen. "Stora Boken" och "Basic Text" kryllar av exempel på "programmet eller död".

Vidare så kollar polarna snett på en om man inte dyker upp på hemmagruppens möten och talar "om lösningen, inte problemet".
Citera
2009-04-01, 18:28
Medlem
jerros avatar
haha riktigt bra skämt ändå, Dom stämmer ju väldigt bra.

Hur gick snacket om dom som inte dök upp på mötena? Hur kan det va så att många som återfaller när dom gått en bra tid på möten återfaller så kraftigt? Har själv sett många exempel.
Citera
2009-04-01, 18:35
Medlem
rammzis avatar
Citat:
haha riktigt bra skämt ändå, Dom stämmer ju väldigt bra.

Hur gick snacket om dom som inte dök upp på mötena? Hur kan det va så att många som återfaller när dom gått en bra tid på möten återfaller så kraftigt? Har själv sett många exempel.

De som inte kommer på möten. Det "menas" att de har gått ut igen, även om det inte sägs på mötena rent ut.

Jag var inne på din andra fråga tidigare i tråden.

Men du får höra hela tiden hur kraftigt ditt återfall kommer att bli och att du antagligen kommer att knarka och supa ihjäl dig om du "går ut". Det är en självuppfyllande profetia, om du väljer att tro på det så kommer det att bli så.
Citera
2009-04-01, 18:59
Bannlyst
Som fd. tolvstegsraket kan jag upplysa om att den här trådens innehåll på ett ungefär motsvarar mina egna tankar om "programmet". Det är alltid lika trevligt att inte vara ensam konspirationsteoretiker.

Men jag uppmuntrar alla som har villighet och ett öppet sinnelag" att ge sig in med hela hundhuvudet i programmet, så ni kan bilda er en egen uppfattning.
Citera
2009-04-01, 19:04
Bannlyst
En liten fråga: Finns det exempel på fall där folk blivit tvingade att gå med i något av de här programmen för att få säg socialbidrag/sjukpenning/mediciner eller är det alltid helt frivilligt?
Citera
2009-04-01, 19:20
Medlem
jerros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttNamnBara
En liten fråga: Finns det exempel på fall där folk blivit tvingade att gå med i något av de här programmen för att få säg socialbidrag/sjukpenning/mediciner eller är det alltid helt frivilligt?

Ja det går att bli dömd till det, Skyddstillsyn med särskilda föreskrifter (kontraktsvård) bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in