2009-04-23, 20:13
Medlem
Ytterligare paralleller:

Citat:
Om flera av de personer som filmen baseras p r med i filmen (p slutet), r det fr mig ett vldigt tungt skl att tro att det mesta i filmen r hyggligt sant beskrivet.
Vldigt tungt skl.

https://www.flashback.org/showpost....&postcount=199

Bagge 1 hade liknande skl:

Citat:
Anledningen till att jag tror att Dr Tben hade nt med experimentet att gra r frsts att experimentet ingr i Tbens film "Judea declares war on Germany", och att det r Tben sjlv som kommenterar experimentet p filmen.
https://www.flashback.org/showpost....5&postcount=49

Citat:
Att referera till en 'historiker' eller 'fotoexpert' eller 'kemist' som revisionistsidan trollar fram r dremot synnerligen vanskligt att tro p, har det visat sig.
Synnerligen vanskligt.

Drfr skulle jag vilja veta mer om denne 'historiker' och hans bok.

/VV

de vanliga debattrerna p forumet och en hel drs tillflligt beskande naturvetenskapare r andra sidan inte srskilt vanskliga att referera till fr Mnsan.

Citat:
Tbentramsfilmen har dissekerats och befunnits vara ett stort skmt inte bara av de vanliga debattrerna p forumet utan ocks av en hel drs tillflligt beskande naturvetenskapare. Amatrmssigheten i filmen r monumental.
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=183

En parallell befintlighet (befunnits vara), fast t andra hllet.

Det beror p vem som trollar fram
Citera
2009-04-23, 20:52
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur menar du nu d?

P den bilden du lnkar till s har du ju fri sikt in i lgret. Bilden r ju tagen p en vg inne p lgeromrdet och du kan ju se sidan p huset dr den lilla vre balkongen finns. Dremot r det mer tveksamt hur bra man sg mot kamerans position frn den nedre balkongen/terassen d markplan dr den finns r skymt. Man lr nog ha ftt strckt p sig bra fr att se ver vallen frn den ser det ut som.

Att det sen kanske inte var helt fri sikt ut ver hela lgret t alla hll frn den vre balkongen kan jag kpa, men mot kameran i bilden du lnkar till bevisar ju att det var fri sikt t det hllet i alla fall. Detta verkar ju ven strykas av just Google Earth och dess hjdmtning.
Men kra barn, filmen - enligt bilden jag lnkat till tidigare som ska vara frn filmen - visar ju att Gth stog p en balkong belgen tskilliga meter ovanfr lgret som lg i direkt anslutning precis nedanfr, vilket ju r ett falsarium, eller fiktion om du hellre vill kalla det s. Sjlva lgret lg enligt den tillgngliga fakta som presenterats i trden p en kulle ovanfr Gths hus.
Citera
2009-04-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Men kra barn, filmen - enligt bilden jag lnkat till tidigare som ska vara frn filmen - visar ju att Gth stog p en balkong belgen tskilliga meter ovanfr lgret som lg i direkt anslutning precis nedanfr, vilket ju r ett falsarium, eller fiktion om du hellre vill kalla det s. Sjlva lgret lg enligt den tillgngliga fakta som presenterats i trden p en kulle ovanfr Gths hus.

Jaha....?

Jag tror du r smalsprigare n en bermd jrnvg i Mariefred....

Jag kan hlla med om att filmens version, eller tolkning kanske, inte r helt identisk med hur det sg ut i verkligheten.

Men, filmen visar att Gth ska skjutit p folk frn sin balkong, vilket det vittnas om att ha ska ha gjort.

Oavsett hur det sg ut i filmen, s kunde man bevisligen ha fri sikt in i delar av lgret frn villans balkong, i vissa riktningar. Bevisligen ligger ju villan dessutom klart hgre n vissa delar av lgret, vilka det ven r fri sikt till frn denna balkong.

Andra delar av lgret kanske lg mer skymda bakom en kulle, eller s lg lgret lite hgre n balkongen. Detta r heller inte detsamma som att det drfr absolut r omjligt att skjuta p folk frn denna balkong. Det gr ju att skjuta uppt s lnge man fr korn p mlet, eller hur?

S oavsett om Gth verkligen skjt frn sin balkong, t ngot hll, upp ner hger vnster, p ngon eller inte, s r det i alla fall via den genomgng jag gjorde om huset och de lnkar jag lade fram, bevisat att det faktisk var mjligt att skjuta p folk i lgret.

Filmen vill visa att Gth var en flbuse enligt de vittnesml som finns om honom, och det lyckas man ju med. Om man sen d tnjt en del p saken r inte s mycket att orda om, d filmen inte r tnkt som en absolut 100% dokumentr.

Dr Tinnitus
Citera
2009-04-23, 23:47
Medlem
Vnlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing

Det r inget falsarium.
Det blir det frst om man pstr att ALLT r EXAKT som i verkliga livet.
Men det pstr ingen!
Drmed r det enda falsariet dina trtta argument som smulats snder till smsmulor.

Har du verkligen inget bttre att komma med n att filmen inte r EXAKT som det var p millimetern tycker jag att du br sluta upp omedelbart.

Trden har hittills varit bra och seris och s kommer du med pajjasinlgg.

Skms!

/VV
Citera
2009-04-24, 01:52
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha....?

Jag tror du r smalsprigare n en bermd jrnvg i Mariefred....
Den har jag kt ett flertal gnger.
Citat:
Jag kan hlla med om att filmens version, eller tolkning kanske, inte r helt identisk med hur det sg ut i verkligheten.
Kors i taket!
Inte helt identisk? Scenen avviker totalt frn verkligheten och r ju uppenbarligen fullkomligt frfalskad om man tittar p och jmfr med de kartor och flygbilder som postats i trden, svitt jag frstr.
Citat:
Men, filmen visar att Gth ska skjutit p folk frn sin balkong, vilket det vittnas om att ha ska ha gjort.
Vilka var vittnena och var finns berttelserna att beskda? Jag har tidigare i trden efterlyst dessa men ingen har hittills kunnat ge ett tillfredsstllande svar.
Citat:
Oavsett hur det sg ut i filmen, s kunde man bevisligen ha fri sikt in i delar av lgret frn villans balkong, i vissa riktningar. Bevisligen ligger ju villan dessutom klart hgre n vissa delar av lgret, vilka det ven r fri sikt till frn denna balkong.
Som jag har uppfattat det s ligger strre delen av lgret p en kulle, hgre upp n Gths villa (som vl dessutom lg utanfr sjlva arbetslgret?), och han kan drfr omjligt ha riktat gevrspipan nedt mot ett lger som inte lg som filmen frespeglar att det lg.
Citat:
Andra delar av lgret kanske lg mer skymda bakom en kulle, eller s lg lgret lite hgre n balkongen. Detta r heller inte detsamma som att det drfr absolut r omjligt att skjuta p folk frn denna balkong. Det gr ju att skjuta uppt s lnge man fr korn p mlet, eller hur?
Men filmen visar ju att Gth skt nert dr dokumentren visar att lgret lg. Jag kan inte uppfatta det som ngot annat n en falsifiering och fabricerad bild av verkligheten och jag kan inte frst varfr inte du och dina medlpare kan inse det.
Citat:
S oavsett om Gth verkligen skjt frn sin balkong, t ngot hll, upp ner hger vnster, p ngon eller inte, s r det i alla fall via den genomgng jag gjorde om huset och de lnkar jag lade fram, bevisat att det faktisk var mjligt att skjuta p folk i lgret.

Filmen vill visa att Gth var en flbuse enligt de vittnesml som finns om honom, och det lyckas man ju med. Om man sen d tnjt en del p saken r inte s mycket att orda om, d filmen inte r tnkt som en absolut 100% dokumentr.
Nu har du ju dpt trden till Schindlers List, fact eller fiction och frutom skottscenen s har ju Groffe ppekat ett antal felaktigheter s att filmen hellre borde betraktas som fiktion n faktabaserad rder enligt min mening inget tvivel om. En annan sak vrd att notera r att Spielberg valt att filma i svart-vitt och det r vl logiskt att misstnka att detta r ett knep fr att frstrka en dokumentr effekt.

En annan, ganska sorgelustig, sak r att du efterfrgar vilka vsentliga hndelser i filmen stmmer inte med vad som hnde i verkligheten? Ska ngon lyckas komma med exempel p det? i inlgg #33 och nr ngon gr det kommer ni med urskter som att Det r lite olika form p balkongen i filmen och i verkligheten, so what? nr det inte r det som r huvudfrgan utan huruvida lgret lg i direkt anslutning nedanfr/utanfr huset, vilket det bevisligen inte gjorde. Eller att scenen med balkongen och skjutningen mot lgret inte r 100% identisk med hur det sg ut i verkligheten.

https://www.flashback.org/showpost....&postcount=156
Citat:
Fr det man vill terbertta r ju att Gth bodde i ett hus vid lgerkanten, p vilket det fanns en balkong, frn vilken Gth ska ha skjutit med gevr p fngar i lgret. Och det klarar ju filmen galant, eller hur.
Nej, det tycks inte filmen klara galant och varfr starta en trd dr tvivlare ombeds framlgga fiktiva inslag i filmatiseringen om dessa konstant frnekas och frringas av TS et al?

Hr r en annan gaskammarlallande gk som p ett artigt och belevat stt frsker vrida bort strlkastarljuset frn sakfrgan:
Citat:
Menar du att det r "ett phitt" pga att filminspelningen inte skedde p samma balkong? Det r det enda ni hittills lyckats pvisa i balkongdiskussionen.
Str man p en balkong med ett gevr torde det vara fullt mjligt att skjuta ngon som befinner sig p marken vilket alla normalbegvade begriper.

Nej, frsk inte n en gng med ditt trams. Det har inte bevisats.
Str man p en balkong med ett gevr r det fullt mjligt att skjuta en person nedanfr balkongen. Oavsett om man i filmen felaktigt visar ett gevr med kikarsikte, att avstndet i verkligheten var ett annat eller att hjdfrhllandena i filmen inte exakt terger verklighetens balkong och lger

Alla vet att filmens balkong skiljer sig frn verklighetens och att ven andra saker skiljer filmens scenografi frn den autentiska platsen. Att du inte fr ngon reaktion p din ideligen lnkade bild beror frsts p att den r helt pongls och alla utom du sjlv begriper detta.
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=134
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=148
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=155
Kan man i rlighetens namn sga att bilden frn filmen r pongls och att alla utom jag begriper detta?

http://www.scrapbookpages.com%2Fpola...ethBalcony.jpg
http://www.actionreinhardcamps.org/o...bigplaszow.jpg

Ytterligare ett intressant faktum r att ingen som medverkat i trden (utom en) verkar ha lst boken Keneally skrivit, inte ens de som tvivelsutan tror p filmens kthet, ngot som blackie_lawless efterfrgat mer n en gng. Den godtrogne tar uppenbarligen allt fr givet och att filmatiseringen r autentisk.
Senast redigerad av BlizzardKing 2009-04-24 kl. 01:57.
Citera
2009-04-24, 05:19
Medlem
Ni kan vl inte p allvar tro att denna film r ngon form av historiskt dokument?
Hur jvla dum fr man vara.
Citera
2009-04-24, 07:35
Medlem
Vnlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyGun
Ni kan vl inte p allvar tro att denna film r ngon form av historiskt dokument?
Hur jvla dum fr man vara.

Det finns ingen s vitt jag vet som tror det.
Men det finns de som framfr det i sin argumentering. Typ du.

Dremot speglar filmen hyggligt saker som hnde under kriget, omkring i huvudsak Herr Schindler.
Det mste man vara dum fr att inte frst.

/VV
Citera
2009-04-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Dumheter.
Orsaken till debatten om skjutningen r att den sk flygfotoexperten Ball pstod att det var omjligt att skjuta fngar frn Gths balkong.
Ngot vi andra pstod inte alls var omjligt och som nu tydligt bevisats i denna trden.
Ball hade fel, det borde nu alla vara ense om.

Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Menar att det knns lite svrt att avgra, men okej, viss sikt in i lgret har man nog frn balkongen (snackar inte om terrassen).
Jvla dumt det hr, nr som John Ball gr, anvnder sig av tveksamma argument. Skadar revisionismen lngt mer n ngot annat. Med tanke p det hysteriska klimatet mste man verkligen ha p ftterna och bara komma med vattentt argumentation. N, det hr blir tummen ner.

Men vad r det som John Ball har sagt som inte stmmer? Titta p den hr filmen frn 7:48 och framt:

http://www.youtube.com/watch?v=dBSV0vvv-O8

Och p fortsttningen:

http://www.youtube.com/watch?v=z9GJA...eature=related

Det Ball sger r att det gick att skjuta mot vissa omrden frn balkongen. Det gick dremot inte att skjuta mot lgrets uppstllningsplats p det stt som sker i Schindler's List eftersom sikten skymdes av en kulle. Det hr bekrftas svitt jag kan begripa av det fotografi som har diskuterats itrden:

http://www.air-photo.com/english/plaspic17.html

Hjden som Ball syftar p syns lngst uppe till hger i fotografiet.
Senast redigerad av Groffe 2009-04-24 kl. 22:15.
Citera
2009-04-27, 12:32
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Men vad r det som John Ball har sagt som inte stmmer? Titta p den hr filmen frn 7:48 och framt:

http://www.youtube.com/watch?v=dBSV0vvv-O8

Och p fortsttningen:

http://www.youtube.com/watch?v=z9GJA...eature=related

Det Ball sger r att det gick att skjuta mot vissa omrden frn balkongen. Det gick dremot inte att skjuta mot lgrets uppstllningsplats p det stt som sker i Schindler's List eftersom sikten skymdes av en kulle. Det hr bekrftas svitt jag kan begripa av det fotografi som har diskuterats itrden:

http://www.air-photo.com/english/plaspic17.html

Hjden som Ball syftar p syns lngst uppe till hger i fotografiet.
Men nu r det som s att jag, och kanske ngra andra, menar att Gth kanske inte skt mot uppstllningsplatsen utan mot andra stllen. Det fanns ju ganska mnga fngar och att ngra av dessa inte skulle rra sig utanfr detta specifika omrde r ganska osannolikt, eller hur?

Ingen har hvdat att filmen r autentisk men likfrbannat fortstter folk att kontra detta icke existerande argument.
Senast redigerad av HC47 2009-04-27 kl. 12:34.
Citera
2009-04-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Men nu r det som s att jag, och kanske ngra andra, menar att Gth kanske inte skt mot uppstllningsplatsen utan mot andra stllen. Det fanns ju ganska mnga fngar och att ngra av dessa inte skulle rra sig utanfr detta specifika omrde r ganska osannolikt, eller hur?

Att det frn balkongen gick att skjuta mot vissa stllen dr fngar kan ha rrt sig verkar alla, inklusive revisionisten John Ball, helt verens om. S jag frstr inte riktigt vart du vill komma.

Vnlige Viktor och verliggaren gjorde gllande att John Ball hade farit med osanning. Jag menar att s inte r fallet. Den kritik som John Ball har riktat mot Schindler's List - att Gth inte kan ha skjutit mot uppstllningsplatsen frn sin balkong - har fog fr sig.

Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Ingen har hvdat att filmen r autentisk men likfrbannat fortstter folk att kontra detta icke existerande argument.

Men snlla du, ls trdstarten. Dr hvdas att Schindler's List r i det nrmaste en dokumentrfilm. Trden gr ut p att pvisa felaktigheter i filmen.
Citera
2009-04-27, 22:02
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Att det frn balkongen gick att skjuta mot vissa stllen dr fngar kan ha rrt sig verkar alla, inklusive revisionisten John Ball, helt verens om. S jag frstr inte riktigt vart du vill komma.

Vnlige Viktor och verliggaren gjorde gllande att John Ball hade farit med osanning. Jag menar att s inte r fallet. Den kritik som John Ball har riktat mot Schindler's List - att Gth inte kan ha skjutit mot uppstllningsplatsen frn sin balkong - har fog fr sig.

Men snlla du, ls trdstarten. Dr hvdas att Schindler's List r i det nrmaste en dokumentrfilm. Trden gr ut p att pvisa felaktigheter i filmen.
Om jag minns filmen rtt s r det mot uppstllningsplatsen Gth skjuter frn sin balkong, eller? I s fall r ju filmsekvensen ett rent falsarium och en logisk frga som d instller sig r ju om Gth verhuvudtaget avlossade ngra skott frn den numer bermda balkongen?

De flesta som frsvarat filmen i trden tycks ha ansett att den r en mer eller mindre autentisk dokumentr. Kanske har de nu ndrat sikt, tystnad kan understundom vara ganska talande.

Jag lste i en gammal trd tidigare idag och hittade denna friskt humoristiska uppmaning till Spielberg och hans framtida filmatiseringar:

http://www.altmuslim.com/a/a/a/beyon...s_yet_to_make/
Citera
2009-04-27, 23:23
Medlem
Vnlige Viktors avatar
S alla ni revisionister skriver under p att Gth skt judar med sitt gevr, d?
Men att det inte var p uppstllningsplatsen?

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in