2009-04-04, 12:14
Medlem
Vet inte så mycket om hunden men att dagens media är experter på att få sina egna uppfattningar att framstå som den enda sanningen är dock korrekt.
Svensk media är usel.
Citera
2009-04-04, 19:29
Medlem
Hörde ett reportage på radio för några år sedan om några fåruppfödare som importerat sådana där hundar för att skydda fårflockarna mot rovdjur. Tydligen var det mycket viktigt att hundarna präglades så lite som möjligt på människor utan redan som valpar trädandes att vara en del i fårflocken. En rätt tränade hund ska tydligen vara ett utmärkt skydd mot rovdjursangrepp mot får. Men rasen är nog inte till att ligga och gosa med under täcket, men jag kan förstå folk som reagerar så valparna var bedårande.
Citera
2009-04-05, 00:18
Medlem
fotsvampshorans avatar
Att det ska bli ett sånt rabalder Farligt hit å dit. Det är farligt att gå över vägen med å åka Mc å Bil osv osv Rätt person för rätt uppgift så blir det inga problem.
Detta är ingen ras som vi ska ha i vårat samhälle tycker vissa för den hör inte hemma i en civilisation. Jag personligen tycker att giftormar defenetift inte hör hemma här för den kan du inte lära ett smak å blir du biten där ja då du då hade du nog hoppats på att det var en hund iallafall.

Rätt ägare på rätt hund så går det bra
Citera
2009-04-05, 02:41
Medlem
Empresss avatar
*Jag fick lära mig av min plastfarsa som litet barn:
"Stick aldrig igenom handen genom stängsel hos främmande hundar"

*Jag fick lära mig samma sak av en hundpsykolog när jag praktiserad på ett hundagis i sena tonåren:
"Stick aldrig in handen hos hundarna du inte känner, vänta på att bli presenterade för dem"

Fram till i dag visste jag inte ens att Ovtjarka existerade i Sverige. Dock så har jag ju läst en del om hunden innan.. (Man har ju som sagt tillgång till nätet)

Jag regerade på snuten i repotaget som berättade att han stack fingrana genom stängslet och han hade regerat på att Ovtjarkan plötsliga utfall.. Hur jäkla dum får man vara? Lite sunt furnuft säger jag, man sticker inte in fingrar genom stängsel, oavsett hundras, när man inte känner hunden.. Skall det var så förbannat svårt att fatta?

Men du får ju medge att Ovtjarkan är en verkligt speciell ras och radikalt annorlunda än vad man är van vid från hundar generellt sett oavsett ras?

Jag säger inte att man skall förbjudna den.. Men kanske sätta lite restriktioner på denna ras då den är ju i grunden avlad för att var självständig och fatta egna beslut,(Läst på olika faktasidor på engelska), så att inte fel personer köper den då den verkar onekligen vara en hund som verkligen kräver sin ägare.

Den som verkade nyktrast i reportaget var killen med svart mössa som hade tre Ovtjarkas.
Citera
2009-04-05, 10:07
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvampshoran
Att det ska bli ett sånt rabalder Farligt hit å dit. Det är farligt att gå över vägen med å åka Mc å Bil osv osv Rätt person för rätt uppgift så blir det inga problem.
Detta är ingen ras som vi ska ha i vårat samhälle tycker vissa för den hör inte hemma i en civilisation. Jag personligen tycker att giftormar defenetift inte hör hemma här för den kan du inte lära ett smak å blir du biten där ja då du då hade du nog hoppats på att det var en hund iallafall.

Rätt ägare på rätt hund så går det bra

Giftormar och hundar hålls iofs på olika sätt och påverkar därmed sin omgivning i olika hög grad.

Men hur man handhar hund och vilken ras man skaffar handlar inte bara om detta, utan man bör också se det ur hundens perspektiv. Vad kan man som ägare erbjuda sin hund för livskvalitet sett till rasrelaterade (samt individuella) behov, beteenden och ändamål?
Citera
2009-04-05, 18:18
Medlem
Nu har jag fått höra att en Kaukasisk Ovtjarka ägare tydligen ska ha sett på programmet och fått höra att rasen är så pass "farlig" att h*n åkt o avlivat sin egen hund efter programmet. Det tackar vi så hjärtligt SVT för!
Citera
2009-04-05, 20:13
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Bah!

Hundar är inga leksaker, det fattar väl vem som helst. Killen i reportaget erkände ju själv att han var naiv som tog med sig hundarna hem, efter att han hade sett gulliga valpar i Rumänien eller något liknande skithål.

Nu sitter en 30-årig flintis i riksdagen och förespråkar förbud mot somliga raser därför att somliga idioter får för sig att skaffa dessa hundar.

Förbud mot raser kan aldrig vara rätt väg, förbjud folk att skaffa hund i stället, om det finns grund för det. Om det finns seriösa uppfödare kommer det att finnas seriösa köpare, och om uppfödarna är seriösa kommer vi slippa se blattar med björnar på snöre.
Citera
2009-04-05, 21:33
Medlem
tzar666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristibrud
Jag tycker att hundarna ser feta och långsamma ut vilket ger en nykter person stora möjligheter att lappa till o ta kommandot. Tror jag iaf.
haha.. Du får gärna testa..
Trots sina 60+ kg går det fruktansvärt fort och han hoppar utan probelm upp och biter något som är 2,5-3meter upp i luften..
Sättet han har att fightas om han nu gör är raffinerat och man hinner INTE..

inte att flytta sig, inte springa undan och framtassarna är som en björns ramar.. man sitter där och fast är man.

Med en Ovtjarka är det ett par saker att reflektera på..
Hur man än vänder på en så är det en Hund fast med Stora bokstäver..
Det är en hund om man lär den, lyhörd, enkel och fruktansvärt lugn..
Då den vet att den är stor och att den har kapacitet att skada.
den vet oxå att om husse/matte inte reagerar på något är det inget som den reagerar på..
Jag har med mig våran varje dag på jobbet (i en butik) på tuben in till stan, kan folk nästan kliva på honom då han inte bryr sig om folk just för att det är bara folk..
Om någon kommer till butiken och går rakt in bryr han sig inte heller, men om någon ställer sig och försöker smyga, dölja sin ankomst.. Då är det något helt annat för då anser han att denne har oärliga avsikter.. Och då hörs ett avgrunds morr som är helt otroligt djupt (lite dödsmetallare korsat med stridsvagn)
Men jag har ändå så pass mycket förtroende för honom att chefens dotter på 3år i lördags kom in när han låg och sov, hon kliver fram till en sovande hund som hon träffat en gång tidigare och lägger sig på huvudet på honom utan att han rör sig.. beakta att han tillsynes sov.
Hon kramar om huvudet när hon ligger på honom och han gör intet.. Så..
En fungerande ovtjarka är i mångt och mycket bättre än vilken hund som helst av mindre sort..

Sen är det väl så att man ska ha respekt för dom.. -Givet men det ska man ha för alla hundar.. och som alltid.. - Ge och du får..
- Ge respekt till hunden och den respekterar dig.
Senast redigerad av tzar666 2009-04-05 kl. 21:47.
Citera
2009-04-06, 08:35
Medlem
Fierys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarnr64
Nu har jag fått höra att en Kaukasisk Ovtjarka ägare tydligen ska ha sett på programmet och fått höra att rasen är så pass "farlig" att h*n åkt o avlivat sin egen hund efter programmet. Det tackar vi så hjärtligt SVT för!

OM detta stämmer, så kanske vi ändå ska se det som något positivt. En person som agerar på sådant vis har inte särskilt djupa kunskaper om sin ras och då finns det hur som helst risk att det kan gå snett, särskilt när det gäller en stor, självständig ras med starka drifter.
Citera
2009-04-06, 08:47
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarnr64
Vilken dum jävel. Det var nog bara en förevändning efter att redan ha misslyckats med jycken. Som föregående talare var inne på så gör ingen vettig hundägare något sådant.
Citera
2009-04-06, 09:07
Medlem
På ett Sätt!

På ett sätt så tycker jag det var bra att dom framställde hunden som en Mördarmaskin. Eftersom vi har hunden som vakthund så kanske folk får respekt för den och låter vår boskap vara ifred.Så på det viset var det ju bra. Lite skrämsel taktik.

På det andra sättet så blev jag nästan lite ledsen att dom framställde den som så elak och aggresiv hund.

För våra hundar och många andra hundar av den rasen jag träffat har varit allt utom Aggresiv mm mm.

Och ALLA hundar kan faktiskt bli farliga om man inte hanterar dom rätt. Så är det ju faktiskt.
Citera
2009-04-06, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiery
OM detta stämmer, så kanske vi ändå ska se det som något positivt. En person som agerar på sådant vis har inte särskilt djupa kunskaper om sin ras och då finns det hur som helst risk att det kan gå snett, särskilt när det gäller en stor, självständig ras med starka drifter.

Man kanske inte ska avliva hunden det första man gör. Man kan ju omplacera hunden. Försöka först iaf innan man tar det dystra beslutet.

Men om vi ska se det positivt som du sa.Så insåg kanske personen att han/hon inte klarade av rasen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in