Citat:
Ursprungligen postat av kristibrud
Jag tycker att hundarna ser feta och långsamma ut vilket ger en nykter person stora möjligheter att lappa till o ta kommandot. Tror jag iaf.
haha.. Du får gärna testa..
Trots sina 60+ kg går det fruktansvärt fort och han hoppar utan probelm upp och biter något som är 2,5-3meter upp i luften..
Sättet han har att fightas om han nu gör är raffinerat och man hinner INTE..
inte att flytta sig, inte springa undan och framtassarna är som en björns ramar.. man sitter där och fast är man.
Med en Ovtjarka är det ett par saker att reflektera på..
Hur man än vänder på en så är det en Hund fast med Stora bokstäver..
Det är en hund om man lär den, lyhörd, enkel och fruktansvärt lugn..
Då den vet att den är stor och att den har kapacitet att skada.
den vet oxå att om husse/matte inte reagerar på något är det inget som den reagerar på..
Jag har med mig våran varje dag på jobbet (i en butik) på tuben in till stan, kan folk nästan kliva på honom då han inte bryr sig om folk just för att det är bara folk..
Om någon kommer till butiken och går rakt in bryr han sig inte heller, men om någon ställer sig och försöker smyga, dölja sin ankomst.. Då är det något helt annat för då anser han att denne har oärliga avsikter.. Och då hörs ett avgrunds morr som är helt otroligt djupt (lite dödsmetallare korsat med stridsvagn)
Men jag har ändå så pass mycket förtroende för honom att chefens dotter på 3år i lördags kom in när han låg och sov, hon kliver fram till en sovande hund som hon träffat en gång tidigare och lägger sig på huvudet på honom utan att han rör sig.. beakta att han tillsynes sov.
Hon kramar om huvudet när hon ligger på honom och han gör intet.. Så..
En fungerande ovtjarka är i mångt och mycket bättre än vilken hund som helst av mindre sort..
Sen är det väl så att man ska ha respekt för dom.. -Givet men det ska man ha för alla hundar.. och som alltid.. - Ge och du får..
- Ge respekt till hunden och den respekterar dig.