Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-03-31, 17:39
Medlem
Onsdag 1 April (kl 20.00 på SVT1) visar uppdrag granskning ett reportage om hundrasen Kaukasisk Ovtjarka, reportaget verkar vara vinklat och beskriver hur hemsk och aggresiv den här hundrasen påstås vara. Flera av hundarna som är med i reportaget verkar vara oregisterade hundar (inte säkert att dom är renrasiga ens med andra ord).

Eftersom våran familj själv äger en Kaukasisk Ovtjarka och har kontakt med andra K.O. ägare så har vi en viss insikt inom den här rasen i alla fall. Våran hund är den snällaste och försiktigaste hunden vi någonsin haft.

Vi har till och med haft kontakt med reportern som har hand om reportaget och försökt haft en vettig diskussion men efter att ha försökt lägga fram sin åsikt är det enda man får tillbaka detta svar: "sluta nu". Reportern vill alltså inte ens lyssna på ens åsikter.

Detta är helt enkelt rätt hund till rätt ägare. Hundrasen behöver en uppfostran av en bestämd husse/matte men förtjänar absolut inte sådan här vinklad kritik.

Ha i åtanke att det finns människor som använder dessa hundar som vakthundar och triggar dom i sin uppväxt till att bli aggresiva. Detta är självklart ingen vi står för.
Senast redigerad av ragnarnr64 2009-03-31 kl. 17:42.
Citera
2009-03-31, 17:57
Bannlyst
Är det inte så att rasen är specifikt framavlad för ett visst arbete? Och de flesta hundägare har inte boskap som behöver skyddas, och därmed har dessa hundägare ingen uppgift att ge hunden. Om din familj har boskap är det så klart en annan sak.
Citera
2009-03-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allegiance
Är det inte så att rasen är specifikt framavlad för ett visst arbete? Och de flesta hundägare har inte boskap som behöver skyddas, och därmed har dessa hundägare ingen uppgift att ge hunden. Om din familj har boskap är det så klart en annan sak.

Våran hund har inget boskap att skydda, möjligtvis familjen i sig lite grann. Däremot så kräver den lite tid, den gillar att gå på promenader och att leka med andra hundar och människor.

Dom som inte vet så är detta en stor hund, ända kan man låtsasbråka med hunden ganska hårt utan att göra illa sig själv. Den är helt enkelt så lyhörd och kollar hela tiden i ögonen på människan så att den inte biter för hårt (dvs den markerar bara).
Citera
2009-03-31, 18:38
Bannlyst
Från rasstandarden:

Bakgrund/ändamål:

Kavkazskaja ovtjarka kommer ursprungligen från Kaukasusbergen
i Ryssland. Där har den använts till att vakta stora boskapshjordar,
ett arbete som kräver stor skärpa och försvarslust. Uthållighet,
anspråkslöshet och förmåga att anpassa sig till olika väderförhållanden
är egenskaper som har gjort rasen användbar i nästan
alla klimatzoner inom f.d. Sovjetunionen. Utseendemässigt är
rasen tämligen heterogen. I bergsregionerna är hundarna ofta
mer massivt byggda än i stäppområdena, där hundarna är lättare
byggda, mer högbenta och ofta också korthåriga.

Uppförande/karaktär:

Rasen är till sin natur skarp och misstänksam med väl utvecklad
försvarslust. Den skall vara harmonisk och lugn.

Jag ser inte riktigt vilka förutom boskapsägare eller möjligtvis MYCKET hundkunniga personer som passar att ha denna ras. Jag tycker att det börjar bli jävligt tröttsamt med människor som ska ha speciella hundraser i tron att det gör de själva speciella. Därmed inte sagt att du är en av dem, men alla dessa misslyckade hundägare, turkar med pitbulls osv börjar kännas långtradigt.
Citera
2009-03-31, 21:32
Medlem
Davy.Joness avatar
Nu VET jag att man ska avla efter rasstandarden, men de flesta ovtjarkorna i sverige är avlade för att vara mer familjehundar. Finns två stammar i ryssland, en lite hårdare mer ursprunglig och så har vi familjehunden.

Har du SETT dokumentären än förresten? Annars kan vi väl vänta tills efter den visats iaf? Dessutom e de alltid ett förbannat gnäll från alla oss hundägare såfort ens egen ras blir uthängd. Visst e de lite tröttsamt, men allvarligt? ALLA raser blir ju uthängda, rottweilern var 90talets offer, bull and terrier-raserna är det nu, ovtjarka kanske är nästa helt enkelt?

Båda kräver iofs "rätt" förare, men dom svenska är lite "enklare". Iövrigt tycker jag dom flesta hundraser funkar bra med "rätt" uppfostran. Dessutom har jag svårt att se varför man absolut måste ha en sån här hund om man inte kan ge den det jobb den ska ha. Fattar faktiskt inte det med några raser. Schäfer, belgare, border collie, ovtjarka. Dom har olika roller, olika jobb, skaffa dom inte om ni inte kan ge dom jobb!

Ja, jag e på dåligt humör...
Citera
2009-04-01, 21:15
Bannlyst
Jaha, nu har inslaget varit. Vad kan man säga, det verkar ju inte vara de smartaste som skaffar rasen. Men några hade ju åtminstone vett att inse att de inte klarade av hundarna. Snubben från vaktbolaget var väl den enda som uttalade sig vettigt, och han politikern.
Citera
2009-04-01, 21:37
Medlem
NittyGrittys avatar
Rent generellt så tyckte jag att de som uttalade sig i programmet, dvs ägarna, var aningens blåögda. Och visst, hundvana enligt egen utsago, men kom igen, det säger ju var och varannan svennebanan att de är, efter de har haft en golden i familjen under uppväxten. Vaktkillen var som sagt den enda som jag också tyckte verkade vettig.

Som någon ovan skrev, de finns absolut säkerligen fina, lugna exemplar av rasen, familjehundar. Men hunden är inte framtagen för att ligga i soffan och gosa, det får man aldrig glömma bort.

Och som vanligt är det rätt ägare till rätt hund som gäller. Men, det är ju inte där problematiken ligger. Hundar BLIR farliga av fel ledarskap, det är ju befäst. Och hundar med mer extrema rasegenskaper blir ännu farligare. Plussa också på det faktum om alla dumma människor som inte lär sig eller vill förstå hur hundar fungerar i allmänhet. Människor runt omkring eller människor som köper hundar.

Det är ju bara att se på polisen som var med, vad tillförde han till programmet? Nada, förutom möjligtvis skräckpropaganda. "Ja, den såg ju ut som att den ville bli klappad" och kollegan som knatade upp till hunden rakt på och hunden markerade kraftigt. Eller som killen vars grannar ville bli av med hans hundar, för att; grannen stoppade in handen innaför staketet och blev nafsad på.

Jag skulle aldrig stoppa in handen i en främmande hundgård eller gå rakt mot en främmande hund, ALDRIG. Och då anser jag mig också hundvan, med ex antal raser i bagaget under hela mitt liv.
Citera
2009-04-01, 22:34
Medlem
Davy.Joness avatar
Jag missade programmet...
Citera
2009-04-01, 22:37
Medlem
Nystarts avatar
Programet kanske är vinklat men jag litar aldrig på en hundägare heller. Många är ¨å jävla insnöade att deras hund är så rar och aldrig skulle göra någon illa. Jag gillar inte och ha en stor hund springande efter mig när jag är ute och springer. Nä inför koppeltvång på alla hundar och dom "farligare" hundarna skall man hållas på inhägnat område!

Kan tänka mig att många barn tycker den är jättegullig och springa fram för att klappa den.
Nä såna där djur hör inte hemma ute på gatorna dom skall hållas instängda!
Citera
2009-04-01, 22:40
Bannlyst
Om hunden Catch, blandras KO/schäfer, som det pratades om i programmet.

http://www.infoom.se/mysite/index.php?user=111
Citera
2009-04-01, 22:42
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarnr64
Våran hund har inget boskap att skydda, möjligtvis familjen i sig lite grann. Däremot så kräver den lite tid, den gillar att gå på promenader och att leka med andra hundar och människor.

Dom som inte vet så är detta en stor hund, ända kan man låtsasbråka med hunden ganska hårt utan att göra illa sig själv. Den är helt enkelt så lyhörd och kollar hela tiden i ögonen på människan så att den inte biter för hårt (dvs den markerar bara).

Och din hund är hur gammal?
Citera
2009-04-01, 22:46
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Jag såg programmet idag, tycker att rasen är otroligt vacker, dock så tycker jag inslaget var för kort. Det fokuserades bara på det negativa, ska det börjas varnas för en viss hundras tycker jag att man får presentera mer fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in