2011-02-05, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badmannen
Inom hemmet/vaktområdet söker ovtjarkan efter dominans. Det är därför viktigt att inte låta någon som helst typ av dominans förekomma. Tillslut ger ialf Ovtjarkan upp och slutar ens försöka. Länge sedan nu som min Ovtjarka ens hoppade på en besökare eller hoppade upp i sängen. Detta kan låta något hårt men han måste få veta att han finns längst ner på listan men ändå uppskattas då Ovtjarkan även är väldigt känslosam.

Det är inte konstigt att man vill gosa med sin hund, ha den i sängen o.sv.Jag förstår folk som gillar att ligga i sängen och krama sin hund eller i soffan... Inget konstigt med detta. Men håll ett extra öga öppet. Många tror att hunden bara vill ha lite uppmärksamhet när han lägger hakan på knät och tittar på en med de där fina hundögonen. Visst är det übergulligt. Men hunden tänker i själva verket "funkar detta? Kan jag lägga mitt huvud här utan att skapa någon typ av negativ reaktion? Bra, då lägger jag upp tassen, kolla det funkar också." Glöm aldrig bort, en hund är ett flockdjur, ett flockdjur har alltid en position i flocken. Låt din hund få veta vilken position han har!
Förmodligen har jag gjort allt" fel "med min ovtjarka för han känns inte alls så dominant och svår som du beskriver.
Visst är det en vass hund som man inte hämtar där man sätter den men gosning och kelning tror jag är ett nyckelord för att kunna hantera dessa speciella hundar.
Man ska helt visst aldrig använda våld,det blir fullständigt kontraindicerat,men med mycket sällskap,kärlek och gränser har han blivit en lika bra "sällskapshund" som andra hundar jag haft.
Det är ingen lätt hund men vem har sagt att allt ska vara lätt?
Citera
2011-03-01, 17:16
Medlem
Asså vi i min familj har en KO och han är 10 månader.....han är väldigt trotsig men vilken hund är inte det i den åldern? Och det är ingen lätt ras men allt de som de säger om dem att de äter upp en vid matbordet och sånt skit är bara stört löjligt. Och vår hund går hur bra som helst med andra hundar....Hans bästa kompis är en pitbull.

Om man nu ska förbjuda vissa hundraser så kan man fan lika bra förbjuda alla. Vilken idiot som helst kan göra en hund farlig. Det är ju inte rasens fel....Min bästa kompis som har en pitbull har haft han sen han var 5-6 månader och han hade blivit misshandlad av sin förra ägare, de hade klippt hans öron själv och när han gnydde så sparkade de han i huvudet. När man här detta så tänker man ju att han borde vara psykisk sjuk, men det är han inte för att hans nya ägare tog väl hand om honom.

Man ska inte lyssna så mycket på vad median säger utan ta reda på fakta själv och försök att få träffa hunden ifråga.

Min pappa sa att han ville ha sina pengar tillbaka från ägaren för vår hund vet inte att han är farlig. Det farligaste han kan göra är att sätta sig på en. Han sa ju det på skoj.
Citera
2011-11-21, 21:28
Medlem
Finns det någon som vet om man kan se det avsnittet av uppdrag granskning idag på något sätt?
Citera
2011-11-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salladsbladet
Finns det någon som vet om man kan se det avsnittet av uppdrag granskning idag på något sätt?

http://www.youtube.com/watch?v=AsnsE65yzow
Citera
2011-11-21, 22:41
Medlem
Zanizailas avatar
Det där är dock inte hela, jättemycket är bortklippt inklusive hela debatten.
Citera
2011-11-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Det där är dock inte hela, jättemycket är bortklippt inklusive hela debatten.

Ja, det hittade jag men ca 6,5 minuter av ett helt program gör att det känns som att jag missar
en massa.
Citera
2012-03-31, 13:31
Medlem
För ca 3 veckor sedan så var jag ute med min lilla hund (tik, 7kg) och traskade runt i ett stort bostadsområde på Hisingen i Göteborg.. Rätt som det var så dök det upp en stor jävla monsterhund! Först trodde jag att det var en St Bernard, fast teckningen var mer vild, och huvudet var mer i stuk som en herdehund..
Min hund är väldigt glad i alla människor och djur och drog till i kopplet och grydde en sekund för hon ville hälsa på den stora som då var ca 30 meter bort. Jag vände bortåt och gick vidare på trottoaren medan den stora hunden och ägaren stod på gräsmatten. Fast då jag plötsligt hörde ett argsint morr och skällande från storhunden.. Och tro fan att den springer rätt emot oss. Med ägaren, en medelålders fet kärring, släpandes i kopplet! Ja! hon låg på rygg!
Jag fick en sån jävla panik och slängde mig över mig hund som skydd. Men som tur var så fastnade kopplet i ett träd mellan hunden och ägaren och jag och min hund kutade fort som fan runt byggnaden.. Det tog Timmar innan jag hade varvat ner hemma. Alla jävla scenarion på hur det kunde ha gått for runt i huvudet..
Missförstå mig inte, jag älskar stora hundraser (vill själv ha det igen). Men en sån där jävla hund kan man inte ha i ett tätbebyggt bostadsområde! Nu vet jag ju inte om det var en renrasig Ovtjarka.. Men jag känner mig rätt så säker på det.
För en sån ras skall det fan krävas att ägaren bor på landet och har mycket erfarenhet av stora krävande hundar. Fast det är ju egentligen omöjligt att reglera, så bäst vore om det blev förbud i Sverige på den hundrasen. (Ursäkta er ägare som tar illa vid, hade faktiskt själva kunna tänka mig att ha den hundrasen under rätt förhållanden).
För tänk om pitbulls m.m i ghettona byts ut mot Ovtjarka.. Man skulle inte ha en chans.

Men du kärringen i Biskop, gör dig av med den jävla hunden! och att du skällde och lyfte handen till den när kopplet fastna.. Ja, jag vet inte vad jag skall säga..
Citera
2012-03-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
För ca 3 veckor sedan så var jag ute med min lilla hund (tik, 7kg) och traskade runt i ett stort bostadsområde på Hisingen i Göteborg.. Rätt som det var så dök det upp en stor jävla monsterhund! Först trodde jag att det var en St Bernard, fast teckningen var mer vild, och huvudet var mer i stuk som en herdehund..
Min hund är väldigt glad i alla människor och djur och drog till i kopplet och grydde en sekund för hon ville hälsa på den stora som då var ca 30 meter bort. Jag vände bortåt och gick vidare på trottoaren medan den stora hunden och ägaren stod på gräsmatten. Fast då jag plötsligt hörde ett argsint morr och skällande från storhunden.. Och tro fan att den springer rätt emot oss. Med ägaren, en medelålders fet kärring, släpandes i kopplet! Ja! hon låg på rygg!
Jag fick en sån jävla panik och slängde mig över mig hund som skydd. Men som tur var så fastnade kopplet i ett träd mellan hunden och ägaren och jag och min hund kutade fort som fan runt byggnaden.. Det tog Timmar innan jag hade varvat ner hemma. Alla jävla scenarion på hur det kunde ha gått for runt i huvudet..
Missförstå mig inte, jag älskar stora hundraser (vill själv ha det igen). Men en sån där jävla hund kan man inte ha i ett tätbebyggt bostadsområde! Nu vet jag ju inte om det var en renrasig Ovtjarka.. Men jag känner mig rätt så säker på det.
För en sån ras skall det fan krävas att ägaren bor på landet och har mycket erfarenhet av stora krävande hundar. Fast det är ju egentligen omöjligt att reglera, så bäst vore om det blev förbud i Sverige på den hundrasen. (Ursäkta er ägare som tar illa vid, hade faktiskt själva kunna tänka mig att ha den hundrasen under rätt förhållanden).
För tänk om pitbulls m.m i ghettona byts ut mot Ovtjarka.. Man skulle inte ha en chans.

Men du kärringen i Biskop, gör dig av med den jävla hunden! och att du skällde och lyfte handen till den när kopplet fastna.. Ja, jag vet inte vad jag skall säga..
Har svårt att förstå varför det skulle vara så mycket värre om en KO morrar o fäller sin ägare än om t ex en rottis gör det.
KO är stor men inte nödvändigtvis aggressiv.
Nyfiken o dominant,ja,men sällan blodtörstig.
Citera
2012-04-03, 17:36
Medlem
BekymradMedborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarnr64
Onsdag 1 April (kl 20.00 på SVT1) visar uppdrag granskning ett reportage om hundrasen Kaukasisk Ovtjarka, reportaget verkar vara vinklat och beskriver hur hemsk och aggresiv den här hundrasen påstås vara. Flera av hundarna som är med i reportaget verkar vara oregisterade hundar (inte säkert att dom är renrasiga ens med andra ord).

Eftersom våran familj själv äger en Kaukasisk Ovtjarka och har kontakt med andra K.O. ägare så har vi en viss insikt inom den här rasen i alla fall. Våran hund är den snällaste och försiktigaste hunden vi någonsin haft.

Vi har till och med haft kontakt med reportern som har hand om reportaget och försökt haft en vettig diskussion men efter att ha försökt lägga fram sin åsikt är det enda man får tillbaka detta svar: "sluta nu". Reportern vill alltså inte ens lyssna på ens åsikter.

Detta är helt enkelt rätt hund till rätt ägare. Hundrasen behöver en uppfostran av en bestämd husse/matte men förtjänar absolut inte sådan här vinklad kritik.

Ha i åtanke att det finns människor som använder dessa hundar som vakthundar och triggar dom i sin uppväxt till att bli aggresiva. Detta är självklart ingen vi står för.

Det är konstigt att det fortfaronde finns människor som tror att vissa hundtyper är jättefarliga och andra inte. Alla hundar blir stabila om de får en trygg och kärleksfull uppväxt och har bra människor runt omkring sig.
Anledningen till att man skulle vilja vinkla Orvtjarkan till att vara farlig och aggressiv är väl att man får en bättre story då.

Det finns väldigt många trygga och snälla stora hundar, men inom media väljer man att framhäva vissa som monster. Synd att man ska måla upp så stora negativa förväntningar på en viss typ av hund och det är oturligt för de som har en snäll sådan.

Vi andra hundägare vet iallafall att det helt och hållet har med hur man har betett sig och hur man beter sig mot sin hund för att den ska bli stabil och kärleksfull.
Citera
2012-04-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope

Det viktigaste är alltid att ägaren kan hantera hunden, oavsett hundtyp. Jag har en schäfer och kan hantera den och den kommer inte att bli starkare än mig. Jag har dessutom uppfostrat den till att vara kärleksfull mot människor, men jag skulle utan problem kunna dra honom till mig om han blir arg.

Jag tror inte på förbud av någon sort vad gäller hundar, utan hundägare måste själv inse vilka hundar de kan hantera och inte. Jag är ganska stark, men skulle nog inte köpa en Orvtjarka eftersom de är så stora och svårhanterliga i vardagen, t.ex. för stor för min bil etc.

Får jag ta ett exempel. Om hunden väger 80 kilo och ägaren 70 kg borde personen kanske tänka någon gång till innan den köper en sådan. Väger ägaren 100 kg och hunden 80 kilo så är det kanske mer lämpligt. Vad tycker ni?
Citera
2012-04-03, 18:50
Medlem
apeofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradMedborgare
Det viktigaste är alltid att ägaren kan hantera hunden, oavsett hundtyp. Jag har en schäfer och kan hantera den och den kommer inte att bli starkare än mig. Jag har dessutom uppfostrat den till att vara kärleksfull mot människor, men jag skulle utan problem kunna dra honom till mig om han blir arg.

Jag tror inte på förbud av någon sort vad gäller hundar, utan hundägare måste själv inse vilka hundar de kan hantera och inte. Jag är ganska stark, men skulle nog inte köpa en Orvtjarka eftersom de är så stora och svårhanterliga i vardagen, t.ex. för stor för min bil etc.

Får jag ta ett exempel. Om hunden väger 80 kilo och ägaren 70 kg borde personen kanske tänka någon gång till innan den köper en sådan. Väger ägaren 100 kg och hunden 80 kilo så är det kanske mer lämpligt. Vad tycker ni?

man ska inte ha en hund som man inte kan ta ner utan koppel och skit och utan att skada den men vetefan om vikten spelar lika stor roll som viljestyrkan. En fet kärring tror jag inte ens kan det med en liten hund och om hon lyckas skulle hon säkert skada den , samtidigt som jag tror att ganska många tjejer klarar av att brotta ner en rätt stor hund ,
självklart inte vilken stor hund som helst men sin egen.
Citera
2012-04-03, 19:04
Medlem
Förstår inte riktigt varför det inte räcker med en 50 kilos hund, t.ex. Rottweiler. Borde vara onödigt mycket jobb med en hund som väger 80 kilo eller mer. Det är ståtligt, men de måste ju äta 30 kilo mat i månaden.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in