2011-02-05, 00:20
Citat:
Förmodligen har jag gjort allt" fel "med min ovtjarka för han känns inte alls så dominant och svår som du beskriver.
Ursprungligen postat av badmannen
Inom hemmet/vaktområdet söker ovtjarkan efter dominans. Det är därför viktigt att inte låta någon som helst typ av dominans förekomma. Tillslut ger ialf Ovtjarkan upp och slutar ens försöka. Länge sedan nu som min Ovtjarka ens hoppade på en besökare eller hoppade upp i sängen. Detta kan låta något hårt men han måste få veta att han finns längst ner på listan men ändå uppskattas då Ovtjarkan även är väldigt känslosam.
Det är inte konstigt att man vill gosa med sin hund, ha den i sängen o.sv.Jag förstår folk som gillar att ligga i sängen och krama sin hund eller i soffan... Inget konstigt med detta. Men håll ett extra öga öppet. Många tror att hunden bara vill ha lite uppmärksamhet när han lägger hakan på knät och tittar på en med de där fina hundögonen. Visst är det übergulligt. Men hunden tänker i själva verket "funkar detta? Kan jag lägga mitt huvud här utan att skapa någon typ av negativ reaktion? Bra, då lägger jag upp tassen, kolla det funkar också." Glöm aldrig bort, en hund är ett flockdjur, ett flockdjur har alltid en position i flocken. Låt din hund få veta vilken position han har!
Det är inte konstigt att man vill gosa med sin hund, ha den i sängen o.sv.Jag förstår folk som gillar att ligga i sängen och krama sin hund eller i soffan... Inget konstigt med detta. Men håll ett extra öga öppet. Många tror att hunden bara vill ha lite uppmärksamhet när han lägger hakan på knät och tittar på en med de där fina hundögonen. Visst är det übergulligt. Men hunden tänker i själva verket "funkar detta? Kan jag lägga mitt huvud här utan att skapa någon typ av negativ reaktion? Bra, då lägger jag upp tassen, kolla det funkar också." Glöm aldrig bort, en hund är ett flockdjur, ett flockdjur har alltid en position i flocken. Låt din hund få veta vilken position han har!
Visst är det en vass hund som man inte hämtar där man sätter den men gosning och kelning tror jag är ett nyckelord för att kunna hantera dessa speciella hundar.
Man ska helt visst aldrig använda våld,det blir fullständigt kontraindicerat,men med mycket sällskap,kärlek och gränser har han blivit en lika bra "sällskapshund" som andra hundar jag haft.
Det är ingen lätt hund men vem har sagt att allt ska vara lätt?