Tyvrr kar antalet hundar och hundgare s gott som rligen i det hr landet. Det har skapats en "hundkultur" som till stora delar r rent sorglig. WT-krringen i Uppdrag gransknings onyanserade reportage r ett utmrkt exempel (och hon skulle nd framst som ngon slags "hundmnniska" - snacka om att lgstanivn i hunderiet stndigt slr nya rekord). Hon verkar inte ens ha fattat att det var en hund och inte ett mnniskobarn hon frskte dadda runt med.
Sedan r det ju felaktigt att "allt har med uppfostran att gra". Har man inte ens insett att rasegenskaperna r grundlggande s br man nog lsa p grundkursen. Uppfostran och handhavande r a och o, men frutsttningarna ligger nd inom rasens (avhngigt aveln), och individens, ramar.
Jag tvivlar inte en sekund p att det finns ett antal vlfungerande Ovtjarkor, vad jag inte frstr r varfr man skaffar en ras, vilken som helst, om man inte alls anvnder den till vad rasen r mnad fr. n mindre frstr jag varfr kennlar sljer valpar till sdana gare (och terigen r detta inget specifikt fr just den hr rasen).
Citat:
Ursprungligen postat av kristibrud
Kolla sjlv p programmet s ser du ju hur mycket hr (pls?) det r ta tag i.
Frsker hundfan bitas r det bara att ge den ett lagom bett i rat, s uppfostrar hundmammor sina valpar och det sitter i hela livet. Som sagt; fyllon, wt, ryssar och annat lst folk fr det dem frtjnar. Inte svrare n s.

Du skmtar va?