Tyvärr ökar antalet hundar och hundägare så gott som årligen i det här landet. Det har skapats en "hundkultur" som till stora delar är rent sorglig. WT-kärringen i Uppdrag gransknings onyanserade reportage är ett utmärkt exempel (och hon skulle ändå framstå som någon slags "hundmänniska" - snacka om att lägstanivån i hunderiet ständigt slår nya rekord). Hon verkar inte ens ha fattat att det var en hund och inte ett människobarn hon försökte dadda runt med.
Sedan är det ju felaktigt att "allt har med uppfostran att göra". Har man inte ens insett att rasegenskaperna är grundläggande så bör man nog läsa på grundkursen. Uppfostran och handhavande är a och o, men förutsättningarna ligger ändå inom rasens (avhängigt aveln), och individens, ramar.
Jag tvivlar inte en sekund på att det finns ett antal välfungerande Ovtjarkor, vad jag inte förstår är varför man skaffar en ras, vilken som helst, om man inte alls använder den till vad rasen är ämnad för. Än mindre förstår jag varför kennlar säljer valpar till sådana ägare (och återigen är detta inget specifikt för just den här rasen).
Citat:
Ursprungligen postat av kristibrud
Kolla själv på programmet så ser du ju hur mycket hår (päls?) det är ta tag i.
Försöker hundfan bitas är det bara att ge den ett lagom bett i örat, så uppfostrar hundmammor sina valpar och det sitter i hela livet. Som sagt; fyllon, wt, ryssar och annat löst folk får det dem förtjänar. Inte svårare än så.

Du skämtar va?