Haft min KO i snart 6 r och aldrig haft ngra problem alls med honom. Det handlar om hur du r som person. Jag bestmde mig att hunden absolut inte skulle f ngon som helst kontroll ver ngonting och det har han inte heller ftt. Han fr vakta hemmet men ingenting annat. Jag tog ut honom i tidig lder fr att f trffa folk och umgs socialt med bde mnniskor och hundar och det r nog det bsta jag har gjort.
Precis som med alla hundraser br barn aldrig lmnas ensam med en hund. En stabil ovtjarka kan du under uppsikt lmna tillsammans med ett barn utan att ngra problem uppstr. Hunden vet om sin storlek och vikt och r drfr vldigt frsiktig med just sm barn.
Inslaget som uppdrag granskning gjort r vrdelst och ointressant. Dominans-relaterade problem uppstr med de flesta flockdjur som man frsker ha som husdjur, om man inte frn brjan visar vem som bestmmer.
Tips till er som funderar p att skaffa ngon typ av Ovtjarka, framfrallt Centralasiatisk Ovtjarka eller Kaukasisk. Anvnd ALDRIG vld mot den. Absolut aldrig under ngra som helst omstndigheter. r det s att det uppstr en situation dr du mste anvnda vld, d r det bttre att du tar ihjl den. Lt den inte ligga i sngen, lt den inte ligga i soffan med hakan mot knt, testa hundens reaktioner vid hga ljud och skrik d detta kan frekomma i en familj, tillrttavisa hundens alla misstag, . Bo i villa, och ha ofta beskare!

r du endast ute efter en sllskapshund, skaffa en st bernhard eller liknanade.