2022-11-11, 23:02
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I Malmö säger man att man bor på Limhamn, det är ingen ö. Tror man tyckte det lät "lite finare" än att bo i Limhamn.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nja, det ursprungliga Limhamn var ju faktiskt ön Limhamn, vilket rent tekniskt är en halvö idag.

Det handlar inte om att Limhamn ursprungligen var ett fiskeläge? Man använder ju av tradition prepositionen när det gäller fiskelägen. Åtminstone i södra Sverige
Senast redigerad av Kyrpator 2022-11-11 kl. 23:09.
Citera
2022-11-11, 23:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nja, det ursprungliga Limhamn var ju faktiskt ön Limhamn, vilket rent tekniskt är en halvö idag.

Har du länk där man kan läsa om det? Ön var ju ett kalkbrott och industriområde tidigare, när jag var ung. Minns inte att någon bodde där.
Citera
2022-11-11, 23:05
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
På är väl mindre öar, men vid vilken area är växlar det? I England, men på Irland.

England är ingen ö. Ön heter Storbritannien. Men där använder man prepositionen i. Talar man om ön Irland så är det prepositionen som gäller, men det heter i Irland om man syftar på republiken Eire.
Citera
2022-11-11, 23:06
Medlem
Stenballes avatar
Som flera påpekat så är man vanligtvis när det gäller relativt små öar, men man kan också vara när det gäller andra geografiskt avgränsade områden, som exempelvis höjder eller halvöar.

Man kan bo i Småland, men småländska höglandet.
Man kan även bo Kullaberg, eller Söderåsen.

Om det avgränsade området är en dal, sänka eller annat avgränsat lågland så använder man dock i.
Exempelvis i Mälardalen.
Citera
2022-11-11, 23:06
Medlem
zombie-nations avatar
Flera städer säger på om alla stadsdelar.

I Västerås bor du på samtliga.
Citera
2022-11-11, 23:10
Medlem
Astralhopps avatar
I Hagsätra - på Gullmarsplan - i Globen - på T-centralen - i Svedmyra - på Hötorget - i Vällingby - på Gotland - i Skåne - på västkusten - i Värmland - i skogen - på landet - i havet - på stranden.

Blir inte klok på detta
Citera
2022-11-11, 23:10
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
På är väl mindre öar, men vid vilken area är växlar det? I England, men på Irland.

Hörru, England är väl inte en ö, heller?

Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Öar är alltid "på". Södermalm, Värmdö och Lidingö är öar. Östermalm tror jag bara hängt på tugget.

Det måste väl vara att man befinner sig på malmen som är grejen?

Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Ok, men man bor väl på gullmarsplan men i årsta?

Gullmarsplan är väl ändå ingen ö?

Det heter förvisso på Gullmarsplan, men man bor inte där.

Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Önationer: i
Andra öar: på

I Island, i England, i Kuba, i Irland.

På Bornholm, på Taiwan, på Grönland.

Va, näe. Det är på Island, i England (för det är inte en ö), på Kuba och på Irland, därtill på Bornholm, i Taiwan (jag vet inte varför, men nu gör du som jag säger!) och på Grönland.

Citat:
Hej, vart är du?

Här tror jag bestämt att vi har större problem…
Citera
2022-11-11, 23:13
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Hörru, England är väl inte en ö, heller?

Det måste väl vara att man befinner sig på malmen som är grejen?

Det heter förvisso på Gullmarsplan, men man bor inte där.

Va, näe. Det är på Island, i England (för det är inte en ö), på Kuba och på Irland, därtill på Bornholm, i Taiwan (jag vet inte varför, men nu gör du som jag säger!) och på Grönland.

Här tror jag bestämt att vi har större problem…

"På malmen", så kan det absolut vara!
Citera
2022-11-11, 23:13
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du länk där man kan läsa om det? Ön var ju ett kalkbrott och industriområde tidigare, när jag var ung. Minns inte att någon bodde där.

Beklagar att jag inte kan bjuda på någon länk, men informationen finns i en bok om Malmös historia som jag har i någon bokhylla här hemma.
Men valfri sökmotor och lite tålamod kan nog ge dig mer information.
Citera
2022-11-11, 23:14
Medlem
Citat:
England är ingen ö.

Citat:
I tyresö
På möja
I Norra stavsudda

Nää tror inte det har med öar att göra.
Det har väl att göra med om man pratar om något som vanligen betecknas med i eller på. Öar, torg, planer, gärden, gårdar, torp mm brukar man vara "på". Stadsdelar, städer, byar mm i.
Möja är väl en ö? På Hisingen, på Orust, på Gotland (öar). I Vargön (inte ö).
Sedan finns det undantag. Skulle tro att många har historiska orsaker, det finns ju stadsdelar som fått namn av något, jag skulle gissa att det ibland gjort att de fått behålla prepositionen från tidigare. Till exempel om det i en stad finns ett berg som heter Flashbacksberg heter det "på Flashbacksberg", eftersom det är ett berg. Så bygger man hus på berget eller delar av det sprängs bort och det är numera ett område eller stadsdel, då kanske det fortfarande får heta "på Flashbacksberg" även om det nu lika gärna kunde hetat "i". Torp och gårdar har också gett namn till mycket.

Men det är inte alltid logiskt eller konsekvent.

Citat:
Och gamla stan är väl väldigt mycket en ö, men man bor ändå i gamla stan.
Gamla stan är ingen ö. Men det ligger på en ö, Stadsholmen.
Citat:
Gamla stan, fram till 1980 officiellt Staden mellan broarna, är Stockholms historiska centrum och uppbyggt på Stadsholmen. Även Helgeandsholmen och Strömsborg tillhör stadsdelen Gamla stan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_stan
Citera
2022-11-11, 23:18
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Va, näe. Det är på Island, i England (för det är inte en ö), på Kuba och på Irland, därtill på Bornholm, i Taiwan (jag vet inte varför, men nu gör du som jag säger!) och på Grönland
Det är nog så att det varierar lite när det gäller Island, Irland och Kuba åtminstone. Både på och i fungerar.

Citat:
Delvis beror valet på vilket perspektiv man har. Handlar det om statsbildning och liknande är det kanske rimligare att betona nationen och välja i Island. Handlar det i stället om Island som ett resmål eller ett geografiskt område, är på Island ett bra val. Men i praktiken förekommer båda prepositionerna i båda dessa användningar. Jämför med Irland, där det också finns samma typ av variation mellan i Irland och på Irland.
https://frageladan.isof.se/visasvar.py?svar=31137
Citera
2022-11-11, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
I Hagsätra - på Gullmarsplan - i Globen - på T-centralen - i Svedmyra - på Hötorget - i Vällingby - på Gotland - i Skåne - på västkusten - i Värmland - i skogen - på landet - i havet - på stranden.

Blir inte klok på detta

Håller med du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in