2007-05-20, 21:56
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Jag har alltid förfäktat åsikten att man bor en ö. I tidningen skriver de emellertid konsekvent "i Irland, "i Island", "i Gotland" etc. Jag tycker detta låter riktigt löjligt, men det är ju inget jag kan göra något åt.

Själv bor jag Stora Essingen. I detta tycks så gott som alla ge mig rätt. Man bor Stora Essingen och inget annat.

Men idag såg jag i mäklarens skyltfönster att han konsekvent säljer lägenheter som ligger i Stora Essingen. Jag fick omdelbart en impuls att bränna ned stället.

Vad är det egentligen som gäller, och tycker inte ni också att det är lustigt att folk bor i Gotland?
Du har fullständigt rätt. På riktig svenska heter det givetvis "på Irland". Men sen verkar nån klåfingrig klåpare ha hittat på nån idiotisk språkvårdande regel som påbjuder "i" för att det råkar handla om ett land. Att det låter löjligt beror alltså på att det egentligen inte borde heta så.
Citera
2007-05-20, 21:58
Medlem
Balthazaer-s avatar
Det beror ju på vad man menar med "Island" eller "Gotland", då det är tvetydiga namn.
Man bor på (ön) Gotland, men i (landskapet) Gotland.
Man bor i (landet) Island, men på (ön) Island.
Citera
2007-05-21, 02:17
Medlem
Hans Castorps avatar
Era förklaringer verkar helt plausibla. Då Irland strängt taget består av två stater, förklarar ju det varför man säger "i Irland" och inte "på".

Men det mäklaren har gjort blir ju i så fall fel. Fast det kanske man inte ska bli alltför förvånad över. Det luktar trots alltid hästhandlare i deras närhet. Men när han syftar "på" Stora Essingen, men skriver "i", då är det helt galet. Särskilt som Stora Essingen inte utgör någon administrativ entitet, utan bara är en ö, som tillhör Kungsholmens Stadsdelsnämnd. Kan vi vara överens om detta?
Citera
2007-08-02, 04:37
Medlem
ON eller IN/AT? [Engelska]

Hej!

Jag undrar bara en snabb sak här... Om man är på Gotland t.ex (en ö), säger man då "I'm ON Gotland"?

Var nån snubbe som envisades om att man STRIKT säger In eller At.

Hjälp gärna om ni kan!
Citera
2007-08-02, 05:17
Medlem
Har fått lite argument runt detta område, jag citerar:

"Hawaii is a an island, would you say "I'm on Hawaii."?

for example,
"I'm on vacation in Hawaii."

not

"I'm on vacation on Hawaii."

another example,
"I'm swimming in Cuba."

not

"I'm swimming on Cuba."

Hittat på: http://forum.tibia.com/forum/?action=thread&postid=15312601#post15312601
Citera
2007-08-02, 05:43
Medlem
Just nu hörde jag på TV-serien Son of the Beach att dom var "On Hawaii".

Och David Gilmour har släppt ett nytt album kallat "On an Island".

Räcker som bevis för mig, men vad säger ni?
Citera
2008-03-26, 16:13
Bannlyst
Vid eller i?

Den 23-åriga modern till de två mördade barnen i Arboga opererades under tisdagen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=754656

Det verkar kallt att opereras vid, bättre i?
Citera
2008-03-26, 16:20
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ädel
Det verkar kallt att opereras vid, bättre i?
Nej. De flesta brukar vid ganska tidig ålder lära sig att man inte kan tolka prepositioner "bokstavligt".
Citera
2008-03-26, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej. De flesta brukar vid ganska tidig ålder lära sig att man inte kan tolka prepositioner "bokstavligt".
Med tolerans kan det vara på också men bättre med noggrannhet för de som lär sig svenska.
Senast redigerad av Ädel 2008-03-26 kl. 16:31.
Citera
2008-03-26, 16:28
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ädel
Med tolerans kan det vara på också men bättre med noggrannhet för de som lär sig svenska.
Du menar så att ingen ska riskera tro att hon opererades på parkeringsplatsen utanför sjukhuset? Säger du själv att du "varit i teatern" så att ingen tror du suttit på taket?
Citera
2008-03-26, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Du menar så att ingen ska riskera tro att hon opererades på parkeringsplatsen utanför sjukhuset? Säger du själv att du "varit i teatern" så att ingen tror du suttit på taket?
Vid låter som ett annex. Man kan bo på på Lidingö vid Stockholm i sitt hus.
Jag försöker vara noga för SFI-svenskarna och barn.

I teatern ser jag på teater, förkortat jag har varit/skall gå på teater.
Citera
2008-03-26, 16:37
Medlem
JaneCs avatar
Nu vet jag inte om du är allvarlig med din fråga, men du är införstådd med saker som att "vara i teatern/vara på teatern/vara vid teatern" är olika saker och att inget språk i världen har den asperger-liknande "exakthet" vad gäller prepositioner som du efterlyser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in