2018-12-22, 12:54
Medlem
Booksmurfens avatar
Roberto skrev förmodligen över sin del till sin pappa för en spottstyver minus alla utlägg de har haft och ev hyresskulder finns inget för fogden att utmäta. Förmodligen köper hans pappa huset de vill ha om de ska flytta. Pappas pengar. Case closed.
Citera
2018-12-22, 13:03
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Även låneföretag kräver att låntagaren har en inkomst som matchar lånets återbetalningsplan, annars blir det svårt för dem att driva in betalningen. Några mille är det då inte frågan om, snarare kortfristiga lån till skyhöga räntor.
En djävla ränta också tar dom och huset ligger risigt till då det är säkerheten. Herr och fru Tolelado är ju inte så noga med att betala.
Senast redigerad av Zoom008 2018-12-22 kl. 13:06.
Citera
2018-12-22, 13:04
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booksmurfen
Det var väl så att Roberto skrev över sin del i bostadsrätten på fadern så inte fogden kan utmäta skadestånd till våldtäktsoffret. De kommer i sådana fall att bo kvar på Pomonagatan, i samma lägenhet till samma hyra. Men nu med både bostadstillägg och soc bidrag. Om några år kan de ansöka om skuldsanering. Till dess får väl de i familjen utan anmärkningar agera målvakt. Kan ju bli lite problematiskt med farfars arv, men det har nog fixats med utländsk bank, såvida man inte hinner med en skuldsanering. I Sverige behöver man inte ta ansvar för ekonomin så tillvida man inget äger på papperet.

Det skadestånd som landar på vårdnadshavarna är så litet att en bostadsrätt där man bor aldrig skulle utmätas. Halmpyntet har ju inga aktuella skulder hos fogden nu heller. Det var ju någon här som kollade det för en tid sen. Anna däremot hade nån skitsumma. Vilket visar hur knäppt det är och hur dålig ekonomi de måste ha.
Citera
2018-12-22, 13:15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Även låneföretag kräver att låntagaren har en inkomst som matchar lånets återbetalningsplan, annars blir det svårt för dem att driva in betalningen. Några mille är det då inte frågan om, snarare kortfristiga lån till skyhöga räntor.
Att det är höga räntor tycker jag säger sig själv, annars förlorade de stort på sådana lån.

Min poäng var att det inte stämmer att man måste ha fast arbete och vara fri från betalningsanmärkningar .... se på blue step och liknande.
Citera
2018-12-22, 13:24
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booksmurfen
Roberto skrev förmodligen över sin del till sin pappa för en spottstyver minus alla utlägg de har haft och ev hyresskulder finns inget för fogden att utmäta. Förmodligen köper hans pappa huset de vill ha om de ska flytta. Pappas pengar. Case closed.
Det tror jag också.
Citera
2018-12-22, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Det skadestånd som landar på vårdnadshavarna är så litet att en bostadsrätt där man bor aldrig skulle utmätas. Halmpyntet har ju inga aktuella skulder hos fogden nu heller. Det var ju någon här som kollade det för en tid sen. Anna däremot hade nån skitsumma. Vilket visar hur knäppt det är och hur dålig ekonomi de måste ha.
Det finns de som fått sin bostad utmätt för några ynkliga tusenlappar.
Det är inte kronofogden som avgör om bostad ska säljas utan den ägaren är skyldig pengar. Har själv gått igenom den resan, var skyldig under 10.000, äger halva huset men har inga lån på det. De startade en utredning om försäljning trots att den som äger andra halvan av huset inte har skulder. Reglerna har blivit stenhårda.

I övrigt, bostaden är enligt mäklaren SÅLD. Mäklaren har fått sitt arvode i och med handpenningen så familjen kommer att flytta.

Betvivlar att de betalar mäklaren för att mörka att de inte sålt??
Citera
2018-12-22, 15:34
Medlem
colberttts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Tyvärr frågade jag inte om skulder när jag pratade med enheten för utmätning på kronofogden. Jag ställde följande frågor om Anna Toledano

Har ni gjort någon utmätning någon gång på Anna Book.
Svar: Det har under de senaste åren gjort flera försök. Vi skickar ut en förfrågan till den skuldsatte som får uppge utgifter och inkomster. Vi tar in uppgifter från skatteverket, försökringskassan och andra myndigheter.

Varför tog ni inte Annas lägenhet som hon påstår på sin blogg att hon och hennes make äger?

Svar: Vi får inte ta lägenheter som den skuldsatte hyr.

Har ni gjort utmätning på inkomsterna då?

Svar: svårt när det handlar om oregelbunden lön eller arvode från artisteri. Vi får ju uppgifterna ibland retroaktivt och då kan skuldsatta personer redan gjort av med pengar. Vi får dessutom inte ta pengar från bidrag såsom försörjningsstöd eller bostadsbidrag. Vi måste följa den norm som människor har rätt att leva på.

Vi försöker ju titta på sociala medier och bloggare och jag tänker följa upp den här bloggen och insragramkontot. Den skuldsatte fyller ju i sina uppgifter på heder och samvete och skriver hon att bostaden ägs av henne och hennes man så måste vi titta lite närmare på de uppgett hon lämnat tidigare år och även lämna uppgifterna vidare till skattemyndigheten.

Och en massa andra saker som jag var nyfiken på.

Sanningshalten i detta inlägg? Om det är sant är det historiens bästa inlägg. Men jag är skeptisk. Får man svar på den här typen av ställda frågor, verkligen?
Citera
2018-12-22, 15:57
Medlem
Booksmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
I övrigt, bostaden är enligt mäklaren SÅLD. Mäklaren har fått sitt arvode i och med handpenningen så familjen kommer att flytta.
Betvivlar att de betalar mäklaren för att mörka att de inte sålt??
Ska vi vara petiga är det en försäljning om El Halmopynto säljer sin del till sin pappi. Mäklaren är avdragsgill på vinstskatten. Så vet vi inte vad för deal som gjorts med denne heller. Finns olika möjligheter fast avgift, procent på pris m.m Uppgifter för bostadsrätt är inte publika, så vi lär väl inte få veta priset el köpare heller.
Citera
2018-12-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colberttt
Sanningshalten i detta inlägg? Om det är sant är det historiens bästa inlägg. Men jag är skeptisk. Får man svar på den här typen av ställda frågor, verkligen?

Offentliga upplysningar, man kunde tom få utdrag på åtgärder som gjorts. Jag beställde inte ut det för jag ville inte lämna namn och adress.
Citera
2018-12-22, 16:41
Medlem
alicewonderlands avatar
Hur sjuk är man när man har ekonomiska problem av denna dignitet och dillar om sina j-a nagel- och hud- och hårbehandlingar...? Lägg ner myten om att vara en ”offentlig person” , ta hand om ungdomarna som inte verkar må psykiskt bra, fly för all del till ett område där kriminaliteten är mindre förhärskande...
Citera
2018-12-22, 17:50
Medlem
Familjen Book-Toledano kommer inte få några problem med att låna pengar. Hon berättade i någon nyligen inspelad podd, minns inte vilken, att dom ska köpa huset kontant.
Citera
2018-12-22, 17:53
Medlem
Tycker nästan lite synd om Took/Bookfamiljen...

Att som Anna försöka hålla skenet uppe med den ena lögnen efter den andra, år ut och år in måste väl hålla vilken normal person som helst, vaken om nätterna.

En tragisk familj i utförsbacken....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in