2018-01-11, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Det där blev ju genast väldigt intressant!? Jag kan bara komma på en trolig förklaring och det är att ett skilsmässodokument av något slag, en ansökan eller ett brev till Roberto från hans advokat t.ex., har kommit i lådan och Anna har öppnat det och är nu i total förnekelse.

Eller har nån random hatare/häcklare skrivit ett brev till Anna om detta? Låter rätt osannolikt eller vad säger ni?

Ett tredje mindre troligt alternativ är att Roberto har ett prassel som nu har skickat det klassiska "Det är mig han vill ha och lämna dig"-brevet.

Ja det låter mer än lovligt mystiskt. Skilsmässopapper eller att ens nämna dom om sådana tankar/planer/diskussioner inte förekommit känns nästan helt uteslutet. Lägg därtill lägenhetsförsäljningen och indicierna är minst sagt starka...
Citera
2018-01-11, 21:51
Medlem
Bladgulds avatar
Ur inlägg från 2010:
Citat:
Ursprungligen postat av fantalight
nu har hon varit 6 dagar på danderyd, ifredags satt hon i förkväll o berättade att hon ville ha ett mat program i tv,,,undrar vad hon tror om sig själv egentligen,
dom enda som skulle titta är hennes ny opererade feta dotter och dom fula barnen,
hennes man kommer förmodligen vara med sin leksak han har skaffat från johanneshov,

(FB) Den stora skvallertråden om Anna Book!

Botaniserar i trådens början och hittar några kvalitétsinlägg från "fantalight" som verkade ha/haft en närmare kontakt med ABT. Har en hel del intressant inside om hur det stod till i casa Toledano/Book för snart 8 år sedan. Då påstods bl.a. Herr Book skulle ha ett bredvidnöje vid namn Renate från Johanneshov. Någon som vet något mer om det? Otrohet då och nu?

Vad hände med fantalight?
Skulle vara uppfriskande med lite faktiskt skvaller istället för allt tjafs-spammande och rantande om personliga känslostormar.
Citera
2018-01-11, 22:14
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladguld
Ur inlägg från 2010:

(FB) Den stora skvallertråden om Anna Book!

Då påstods bl.a. Herr Book skulle ha ett bredvidnöje vid namn Renate från Johanneshov. Någon som vet något mer om det? Otrohet då och nu?

Minns att någon skvallertidning för flera år sedan hade sådan där notis när de inte skriver ut namn .. men minns att det var så uppenbart att de skrev om Books , som framstods så kära och bla .. men att han då träffade någon vid sidan om .
Citera
2018-01-11, 23:20
Medlem
patajavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Vet någon specifik person som sålt sin lägenhet och själv vägrar flytta? Finns det verkligen sådana kontrakt?

Nä. Det finns inte.
Att läsa Micro-svammel och sedan tro på det är ungefär som att lyssna på kärringen Book och tro på det hon säger.
Citera
2018-01-12, 06:47
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Vet någon specifik person som sålt sin lägenhet och själv vägrar flytta? Finns det verkligen sådana kontrakt?

http://lawline.se/answers/avhysning-...-i-bostadsratt

Deras kontrakt är äldre än 1 januari 2013 och de omfattas därmed inte av privatbostadsuthyrningslagen -- dvs de har besittningsskydd.

De räknas dessutom som förstahandshyresgäster -- eftersom R är delägare i bostadsrätten.
Citera
2018-01-12, 07:22
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Deras kontrakt är äldre än 1 januari 2013 och de omfattas därmed inte av privatbostadsuthyrningslagen -- dvs de har besittningsskydd.

De räknas dessutom som förstahandshyresgäster -- eftersom R är delägare i bostadsrätten.
Ja, Anna och Tolelado är vana att vistas i rätten och kronofogden är ju också bekant. Stod det inte att bostadsrättsföreningen kunde lyfta ut dom eller misstar jag mig? Orkar inte läsa spalten en gång till. I vilket fall så åker dom ut med dunder och brak när tidsfristen är ute. Hon lär nog bo kvar då ingen normalt funtad människa köper Book/Tolelados nationellt berömda bottenvåning som hon har dissat i varje artikel. Hennes marknadsföring på Expressens nöjessidor är att arga snickaren har sabboterat hela lägenheten inklusive alla vitvaror. 6,8 miljoner känns dyrt för nåt så förstört och trasigt.
Senast redigerad av Zoom008 2018-01-12 kl. 07:26.
Citera
2018-01-12, 07:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ja, Anna och Tolelado är vana att vistas i rätten och kronofogden är ju också bekant. Stod det inte att bostadsrättsföreningen kunde lyfta ut dom eller misstar jag mig? Orkar inte läsa spalten en gång till. I vilket fall så åker dom ut med dunder och brak när tidsfristen är ute. Hon lär nog bo kvar då ingen normalt funtad människa köper Book/Tolelados nationellt berömda bottenvåning som hon har dissat i varje artikel. Hennes marknadsföring på Expressens nöjessidor är att arga snickaren har sabboterat hela lägenheten inklusive alla vitvaror. 6,8 miljoner känns dyrt för nåt så förstört och trasigt.
Nej, bostadsrättsföreningen kan inte göra det utan grund, R är ju delägare av lägenheten och det handlar inte om någon tvångsförsäljning som BR genomdriver.
Citera
2018-01-12, 07:53
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Nej, bostadsrättsföreningen kan inte göra det utan grund, R är ju delägare av lägenheten och det handlar inte om någon tvångsförsäljning som BR genomdriver.
Driver du? Tror du på det själv att någon skulle köpa en bostadsrätt och sen acceptera att folket inte flyttar ut? När jag sålde min lägenhet vet jag att det var väldigt noga med tid och att nyckeln skulle finnas tillgänglig ett exakt klockslag. Du skrev tidigare som att man kunde sälja en lägenhet och sen ge fan i att flytta ut. Sen hänvisade du till länken som tydliggjorde att det skulle bli handräckning, kronofogde och eventuellt hjälp att lyftas ut om bostadsrättsföreningen ville hjälpa till. Besittningsrätten är borta i samma sekund som du skriver på försäljningen. Annars skulle alla sälja sina lägenheter och lugnt bo kvar?

Eller menar du att herr Tolelado skulle kunna bo kvar på några kvadratmeter för att han vägrar sälja sina 5%?
Senast redigerad av Zoom008 2018-01-12 kl. 07:59.
Citera
2018-01-12, 08:03
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Driver du? Tror du på det själv att någon skulle köpa en bostadsrätt och sen acceptera att folket inte flyttar ut? När jag sålde min lägenhet vet jag att det var väldigt noga med tid och att nyckeln skulle finnas tillgänglig ett exakt klockslag. Du skrev tidigare som att man kunde sälja en lägenhet och sen ge fan i att flytta ut. Sen hänvisade du till länken som tydliggjorde att det skulle bli handräckning, kronofogde och eventuellt hjälp att lyftas ut om bostadsrättsföreningen ville hjälpa till. Besittningsrätten är borta i samma sekund som du skriver på försäljningen. Punkt. Slut.
Fast det handlar ju inte om vad en eventuell köpare gillar idén, utan vilket besittningsskydd de har i lägenheten.

Jag föreslår att du läser länken en gång till. I det fallet har hyresgästen skrivit under uppsägningen, dvs godkänt uppsägningen --- trots det är det inte bara att lyfta ut dem.

När det gäller Books lägenhet är maken delägare och därmed inte ens andrahandshyresgäst, utan första handshyresgäst. Besittningsskyddet är därmed starkare.

Och som du kan se i länken har frågeställaren köpt en bostadsrätt där hyresgästen INTE vill flytta ... Det går då att inleda en process och de får rätt (vilket kan ta tid) kan de få hjälp med avhysning.

Det är alltså inte helt enkelt att flytta ut en hyresgäst med besittningsrätt.
Citera
2018-01-12, 08:17
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Fast det handlar ju inte om vad en eventuell köpare gillar idén, utan vilket besittningsskydd de har i lägenheten.

Jag föreslår att du läser länken en gång till. I det fallet har hyresgästen skrivit under uppsägningen, dvs godkänt uppsägningen --- trots det är det inte bara att lyfta ut dem.

När det gäller Books lägenhet är maken delägare och därmed inte ens andrahandshyresgäst, utan första handshyresgäst. Besittningsskyddet är därmed starkare.

Och som du kan se i länken har frågeställaren köpt en bostadsrätt där hyresgästen INTE vill flytta ... Det går då att inleda en process och de får rätt (vilket kan ta tid) kan de få hjälp med avhysning.

Lite lättare nu i alla fall då hon blivit så mager.
Citera
2018-01-12, 10:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Har Book besittningsrätt, vet vi det med säkerhet? Vet vi om familjen över huvud taget hyr lägenheten, eller bor de där på grund av pappa Robertos delägarskap i bostadsrätten?

Maken är inte hyresgäst om han äger en del av bostadsrätten, finns det någon källa till att han äger 5% som det sägs i tråden, eller är det en trådsanning?
Det juridiska förhållandet mellan delägarna regleras i lagen om samäganderätt.

”Envar delägare kan hos tingsrätten begära att godset för gemensam räkning säljs på offentlig auktion”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Samäganderätt

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19040048.htm
Senast redigerad av trottwell 2018-01-12 kl. 10:45.
Citera
2018-01-12, 10:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Vilket kontrakt, finns det något kontrakt? R bor tillsammans med sin familj i en bostadsrätt som han är delägare i.
R kan inte vara förstahandshyresgäst i en bostadsrätt som han äger eller äger en del av, han kan natuligtvis inte heller vara andrahandshyresgäst.
Jordabalkens kap 12 gäller inte för R i detta fallet.
För R gäller Bostadsrättslagen.

Du skriver ”dvs de har besittningsskydd”
Det är inte en självklarhet, besittningsskydd har gått att avtala bort i årtionden långt innan 1 januari 2013, personligen tror jag inte att det finns något hyresavtal, vem skulle vara hyresgäst och vem skulle vara hyresvärd?
Senast redigerad av trottwell 2018-01-12 kl. 11:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in