Citat:
Ursprungligen postat av
Silverkula
Ja det låter mest rimligt.
Hur stor andel av er som tar heroin började med oxy först? Och vad var er dagliga dosering av oxy vid det tillfället, och vilken startdos började ni med på heroinet då?
Jag känner ingen jonkare som tog heroin som sin första opioid. För de allra flesta, mig själv inkluderat, är heroin slutstationen efter att man testat en lång rad andra opioider före. Oftast börjar man med en svag opioid, typ tramadol/kodein och "jobbar sig uppåt".
För egen del såg "karriärstegen" ut så här: tramadol (1år) - oxikodon (1,5 år, de första 6 månaderna kombinerat med tramadol) - buprenorfin/metadon (6 månader) - oxikodon igen (4 månader, ibland varvat med metadon vissa dagar) - heroin (2 år 1 månad) - (avgiftning/behandlingshem 4 månader) - metadon igen (via LARO-programmet).
Det tog alltså nästan tre och ett halvt år från det att jag först testade en opioid tills jag gick på heroinet. Och därifrån fanns det ingen väg tillbaka, det fanns inte på kartan att jag skulle kunna gå tillbaka till tramadol eller ens oxy efter att jag "gått in mig" på heroinet. Och den enda anledningen till det är helt enkelt att heroin är den bästa och skönaste opioiden som finns, enligt mig. Ingen annan opioid kommer i närheten av den fantastiskt sköna helhetsupplevelse som intravenöst administrerat heroin erbjuder.
Rent beroendemässigt och sett till hur kroppen påverkas är skillnaden mellan heroin och andra starka opioider egentligen inte alls särskilt stor. Men heroinet är ju så mytomspunnet både i populärkulturen och "snacket på gatan" att många, även inbitna opioidtorskar, länge drar sig för att testa det, då det är så förknippat med "slutstationen", och att det inte "finns någon återvändo efter första silen". Men det är ju kraftiga överdrifter. Exempelvis i mitt fall var jag ju redan beroende av starka opioider sedan flera år när jag testade heroin, det enda jag gjorde var att jag bytte till en annan opioid, som jag sedan tyckte var bättre. Jag hade ju inte direkt slutat med opioiderna även om jag inte testat heroin.
En anledning till att vissa opioidberoende undviker heroin kan kanske vara ett sätt att lura sig själv att man ändå har en viss kontroll över sitt beroende. Typ "jag är visserligen beroende, men jag har åtminstone inte tagit heroin". Och när man väl har börjat med heroin och kanske röker det, vilket de flesta börjar med, försvarar de sitt missbruk med "jag håller åtminstone inte på med sprutor och skit". Att börja injicera heroin tycks vara det sista tabut bland missbrukare, det sista steget innan "slutstationen". När man väl har gått över gränsen till att testa heroin finns bara kanylerna kvar som sista steg att undvika eller övervinna (beroende på hur man ser på saken).